Daami hieman nykii seisokin jälkeen - hemorroidi?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Daami hieman nykii seisokin jälkeen - hemorroidi?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vaiva ei ole suuren suuri, mutta aivan kuin peräpukama - pieni mutta kiusallinen.
Puolen vuoden seisonnan jälkeen sinällään aina uskollinen M103 tuppaa nykimään, tosin lievästi.
Niin kauan kun moottorin käyntilämpö on alle n. 70 astetta, veto on muikeaa ja erittäin tasaista.
Kun lämpötila tuosta nousee karvan alle 80 asteen, vetoon tulee pienen pieni "aivastus" ja sitten alkaa nypytys tasakaasulla. Kun koneella antaa kauroja, meno on normaalia. Tasa-/pintakaasulla esiintyvä nypytys on varsin vaimeaa, esim. repsikka sitä ei huomaa, mutta kaasujalan ja persiin alla sen aistii.
Virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat on vaihdettu syksyllä, niillä ajettu n. 2000 km, tulpanjohdot ovat pari vuotta vanhat.

Koska analysointi- ja asennustilana on tällä hetkellä tämä iso talli, jossa taivas on kattona, en mihinkään suurempaan spekulaatiopurkuun viitsisi lähteä, vaan täsmäkorjaus olisi suotavaa.

Omia veikkauksia ovat a) laiha seos, lämpö kun nousee niin rikastus loppuu b) lisäilmavena takkuaa c) kaasuvaijeri on sittaantunut
d) mutta mikä on se todennäköisin häikkä, jos sattuisi tuosta olemaan kokemusta täällä kentällä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olisko vaan kosteutta pensan seassa, ja sitten kunnolla polkemalla kosteus väistyy ja on enempi itse mälliä seassa. (Kyllä, autoilusta tässä puhutaan.)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tietty voisihan Daamille antaa kulauksen tenua, josko sitten nykiminen persiin alla tasaantuisi. Ei tullut heti näin selvin päin mieleen tuo vaihtoehto :?
On muuten hyvän näköinen ahteri ja ryhdikäs asento, kun laitoin sattuman oikusta taakse 215/65-kumit, edessä edelleen 205/65.
Eroa on numeroissa vain vähän, mutta ajossa tuntuva. Yhdistelmä sopii oikein hyvin alustan geometrialle. Samaa ei voi sanoa alkuasetelmasta, kun rengasreiska laittoi kummit ensin väärille akseleille eli leveämmät eteen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kaapo kirjoitti:Tietty voisihan Daamille antaa kulauksen tenua, josko sitten nykiminen persiin alla tasaantuisi.
Kannattaa samooilla lämpösillä myö vähä "keventää oloa", eli käyttää suutinputkien helmet auki. Miulla on M102:sta sellasta kokemusta, että tuo tenu ei välttämättä auta, jos jonki suuttimen huulille on päässy vesihelmi, vaan pitää putken päätä löysätä. Sikälis oireet vois viitata ihan samaan ku mistä itellä kokemusta, mutta neloskoneessa yhen sylinterin vajaakäynti tietysti tuntuu herkemmin.

Tuolla on miun arvaus, vainoharhaisuus & oivallus -topic aiheesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=17088
Lähinnä toi lokakuussa 2007 heitetty kommentti on se mitä yllä koitin sanoa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kiitokset vihjeestä, opettavainen tarina oli myös linkin takana. Kokeillaan tuota, jos paukku tenttua ei vaikuta asiaan. Onneksi on hyvät kelit muutaman päivän tästä eteenpäin :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Vaikka sytkän osat uusia ovatkin, niin kyllä sinne silti kondensoituu kosteutta ja ajamattomuus vielä asiaa pahentaa, eikä tuo kesäkään vuosisadan kuivin ollut. Suosittelen siis tarkastamaan vj:n kannen sekä pyöriäisen, niistä ainakin meikäläisen käyntiongelmat ovat aina johtuneet. Uudet suuttimetkin vaikutti tasan pari viikkoa käyntiin / käynnistyvyyteen ja sekin tais olla jotain psykologista. :roll:

Lisäilmavena vaikuttaa käsittääkseni koneen käyntiin vain tyhjäkäynnillä. Kaasuvaijerissa vika ei ainakaan ole, koska W126:ssa kaasutellaan vivuston välityksellä. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Aja se tankissa oleva vanha bensa pois ja tankkaa uutta gasolin petrolia sinne, niin alkaa käynti tasaantua. On noi nykyiset viina seokset pikkuisen huonoja säilymään.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Yksi juttu tuli vielä mieleen edellisten lisäksi; onko tuossa mallissa vielä alipainesääteinan virranjakaja? Jos pinta/osakaasulla nypyttää niin sehän on juuri se alue jossa sytkää aikaistetaan - kun seos on laihalla. Jos vaikka seisonnasta on tykännyt kyttyrää :roll: . Mut ensin tenua tankkiin :D .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Nuissa vehkeissä kiihdytysrikastus jää pois kun lämmöt nousee
yli 80. Joissakin se sitten aiheuttaa tuommosia nykytyksiä ja huonoa
kaasuunvastaavuutta. Omaa exää 300E:tä tutkittiin samanasian
vuoksi ihan turhaan ja huoltomiehen mukaan hänenkin autossa
ilmeni samaa vikaa ja on kuulema ominaisuus. Voipi olla että
katillinen malli toimii paremmin. Mutta nou hätä ,asian voi kyllä korjata.
Laita lämpöanturin johdon väliin 150-220 ohmin vastus jolla huijjataan
moottorinohjausta luulemaan että koneen lämmot on alle sen 80.
Huom! Nelinapaisen anturin nastoista kaksi menee ruiskunohj.boxille
ja kaksi sytynohjausboxille eli vastus ruiskunboxille menevään johtoon.
Itseltä loppu nykytykset ja moottoritiellä auto kulki paremmin
pintakaasulla eikä tarvinnu väkisin polkea. Pensan kulutus ei nouse
vaikka äkkiseltään luulisi. Jos ohjauspaineen nostolla yrittää vikaa
poistaa niin pensan kulutus nousee taatusti. Eli eikun kolvi kouraan.
Viimeksi muokannut AAVEE, Pe 12.09.2008 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No moista vihjettä ei ole vastaan tullutkaan. Pitääpä kokeilla, näitä nypytyksiä kun on yritetty ratkoa vähän siellä täällä. Koitetaan siis kolvia käteen välillä tuon toisen k:n tilalle :roll:

PM: no tietenkin vipuvälitteinen on, onhan tuo kerran tullut putsailtuakin ja niveliä voideltua. Se vaan tuo vaijeri on niin pinttynyt ilmaisu :oops:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Antti V kirjoitti:On noi nykyiset viina seokset pikkuisen huonoja säilymään.
Ei se säilyvyyskään tosiaan parhaita mahdollisia ole, joskin että viinaa on nykyään (vielä) vain 98:ssa.
Yksi syy, mikä saa monet luulemaan että bensa on pilalla, on eri kausilaatujen höyrynpaine. Eli kesälaatuinen bensa höyrystyy samassa lämpötilassa huonommin kuin syys- tai talvilaatuinen. Keväällä höyrynpainetta aletaan nostaa joskus huhtikuun tietämillä ja viimeistään 1.6. on asemilla olevan bensan oltava kesälaatuista. Syys- ja talvilaatujen vaihto tehdään enempi liukuvasti ('kesäpaineet' taisi jäädä pois 31.8.), koska niille ei ole niin tarkkoja viiterajoja ja pääsääntöisesti ne vain ylittyvät pohjalla olevan kesälaadun takia.
Mutta anyway; talvilaatuinen bensa kun höyrystyy liian helposti, se saattaa kuumassa koneessa aiheuttaa höyrylukon (käytännössä lähinnä kaasutinkoneen ongelma) tai muita seosongelmia. Samaten kesälaatuinen bensa liian kylmällä aiheuttaa sen, että bensa ei höyrysty 'ollenkaan'.

Erittäin hyvä esimerkki (ja työllistävä) on talvella ostetun bensan käyttö moottorisahassa kesällä. Saha lähtee vielä kylmänä käyntiin, mutta kun sen sammuttaa tupakkitauon ajaksi, liian helposti höyrystyvä bensa kuumassa koneessa tekee höyrylukon kaasariin, eikä lähde käyntiin sitten millään. Sitten v***uunnuksissaan käy keittämässä kahvit ja tulee kahvin jälkeen takaisin, niin jäähtynyt saha lähteekin taas käymään. Ja kyllä, olen kokeillut...
Vastaa Viestiin