W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta hylsy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta hylsy

Viesti Kirjoittaja coase »

Tervehdys!

Kävin juuri katsastamassa koslani ja hylsy siitä tuli koska a-meseni (vm -98) taka-akselin jarruvoimien ero oli liian suuri (50%). Vasen oli 0,8 kN ja oikea 1,6kN. Eli mitä pitää nyt korjaamosedälle sanoa, että se tekee autooni?! Ei se katsastushönö tarkentanut ollenkaan. Lätkäisi vaan paperin käteen ja otti rahat, heh!

Koslassa on rumpujarut takana, niin pitääkö koko setti uusia?

Tosiaan siellä tarkastuskortissa lukee: HYLÄTTY: jarrujärjestelmät, käyttöjarrun dynamometritesti, takajarru Jarruvoimien ero liian suuri.

Korjauskehotus tuli heilahduksenvaimentimesta, joka vuotaa takana vasemmalla ja oikealla. Eli molemmat iskuvaimentimet vaihtamalla ongelma poistuu?

Olisin kiitollinen neuvoista.
Viimeksi muokannut coase, Ke 02.04.2014 10:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
280se86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1260
Liittynyt: Ma 06.12.2010 19:52
Paikkakunta: jyväskylän seutu

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja 280se86 »

jos olet viemässä mersusi asiansa osaavaan korjaamoon, niin ei tarvitse muutakuin annat vikalistan niille, ei niitä tarvitse neuvoa!
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

280se86 kirjoitti:jos olet viemässä mersusi asiansa osaavaan korjaamoon, niin ei tarvitse muutakuin annat vikalistan niille, ei niitä tarvitse neuvoa!

Tarkoitus olisi hankkia ne osat itse, jotta säästäisi. Viimeksikin kun korjautin autoa korjaamolla, niin oli ryöstöhinnoittelua, kun motonetistä olisi saanut osia paljon edullisemmin.

Ja sen verran googletin, että jos heilahduksenvaimentimet vuotaa, niin pitää uusia takaiskarit. Pitääkö paikkansa?
Mese-220
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 22.07.2011 16:53
Paikkakunta: Länsi-Suomi, Rauma

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja Mese-220 »

Katso siitä missä tehottomampi käsijarru josko siellä olisi se jarrukengän säätö jumiutunut jarrupölystä. tms. Nyrkkisääntönä noihin käsijarruihin pätee se että polkaiset käsijarru polkimen pohjaan tai kahvan ylös niin molemmat renkaat jättää hiekalle jonkilaisen jarrutus jäljen niin silloin on käsijarru aikalailla kohdillaan jos kahvan polkaisee tai vetää ja ei jää mitään jälkeä niin melko varma hylätty tulee katsastuksestakin . Automaattivaihteisella tietysti ei noin onnistu. Eikä varmaan kovin iso investointi ole samalla jos aukaisee jarrut ostaa uudet jarrukengät jos ei ole mitään tietoa koska viimeksi kengät on vaihdettu uusiin.

Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.
Star-apuja Rauman/Porin seudulla
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372

Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

Mese-220 kirjoitti:Katso siitä missä tehottomampi käsijarru josko siellä olisi se jarrukengän säätö jumiutunut jarrupölystä. tms. Nyrkkisääntönä noihin käsijarruihin pätee se että polkaiset käsijarru polkimen pohjaan tai kahvan ylös niin molemmat renkaat jättää hiekalle jonkilaisen jarrutus jäljen niin silloin on käsijarru aikalailla kohdillaan jos kahvan polkaisee tai vetää ja ei jää mitään jälkeä niin melko varma hylätty tulee katsastuksestakin . Automaattivaihteisella tietysti ei noin onnistu. Eikä varmaan kovin iso investointi ole samalla jos aukaisee jarrut ostaa uudet jarrukengät jos ei ole mitään tietoa koska viimeksi kengät on vaihdettu uusiin.

Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten käsijarru vaikuttaa tuohon, kun kyse ei ole käsijarrusta?
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja Pansu »

coase kirjoitti:
Mese-220 kirjoitti:Katso siitä missä tehottomampi käsijarru josko siellä olisi se jarrukengän säätö jumiutunut jarrupölystä. tms. Nyrkkisääntönä noihin käsijarruihin pätee se että polkaiset käsijarru polkimen pohjaan tai kahvan ylös niin molemmat renkaat jättää hiekalle jonkilaisen jarrutus jäljen niin silloin on käsijarru aikalailla kohdillaan jos kahvan polkaisee tai vetää ja ei jää mitään jälkeä niin melko varma hylätty tulee katsastuksestakin . Automaattivaihteisella tietysti ei noin onnistu. Eikä varmaan kovin iso investointi ole samalla jos aukaisee jarrut ostaa uudet jarrukengät jos ei ole mitään tietoa koska viimeksi kengät on vaihdettu uusiin.

Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten käsijarru vaikuttaa tuohon, kun kyse ei ole käsijarrusta?
Käsijarrussa on se kehintä mikä säätää kengät lähelle rumpua(ainakin yleensä). Ja jos palat on liian kaukana rummusta, niin jarrun polkaisulla ei riitä teho.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luultavasti pelkkä säätö ja herkistely riittää tässä tapauksessa. Kunhan jarruvaijeri ei ole täysin umpiruosteessa sisältä. Korjaamolle kun vie pussin itse hankittuja osia niin tulee yleensä kalliimaaksi :D

Mielestäni tuolla jarruvoimaerolla tuo olisi pitänyt mennä vielä lävitse koska hylkäsyraja on 70% ja itse ymmärtäisin sen siten että suurempaa lukua verrataan pienempään 0,8/1,6 = 50%.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
270w210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ti 14.08.2012 14:06

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja 270w210 »

Käyttöjarrussa max ero 30% ja seisontajarrussa 70%. :wink:
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

Pitääkin sitten laittaa kaveri asialle, kun olisi maksimissaan tunnin homma, jos ite kiristää ja säätää... Säästäisi pennosia. Onko iskarien vaihtaminen vaikeaa, jos sen tekee itse? Pitää purkaa ilmeisesti tavaraa edestä pois...
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1646
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja shade_z »

coase kirjoitti:Pitääkin sitten laittaa kaveri asialle, kun olisi maksimissaan tunnin homma, jos ite kiristää ja säätää... Säästäisi pennosia. Onko iskarien vaihtaminen vaikeaa, jos sen tekee itse? Pitää purkaa ilmeisesti tavaraa edestä pois...
iskareitten vaihtaminen on nopea homma.
yläpultin mutteri vaan kettumaisessapaikassa ja taivutettu 16mm lenkkin kun sinne tekee niin vaihtuu nopeasti
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai niin, se olikin käyttöjarru eikä seisontajarru. Menin halpaan kun edellä kirjoiteltiin käsijarrusta. Eikös tässäkin ole satulat käyttöjarrulle, eli jos on niin siellä on toinen mäntä jumissa kun voimasta puuttuu puolet. Voi elvyttää vaihtamalla palat ja liikuttamalla mäntiä edestakaisin tai sitten hommaa uudet satulat mutta työnmäärä kasvaa kovasti. Sitten toimii useamman vuoden. Voi tulla kuntoon parilla kunnon jarrutuksellakin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

Kiitos avusta.

Huomenna katsotaan, että mikä on todellinen vika, kun aletaan hommiin :wave:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla sylinterin mäntäkin jumissa eli kampea niitä molempiin suuntiin että näet liikkuuko ne...senkin tunnistaa jos levyn pinta on ruosteessa eli tällöin toinen mäntä vain puristaa ja levy taipuu ja jotain saa mittariin jarruvoimista...jos uiva satula niin erillainen juttu mutta voihan ruost ahdistaa senkin liikkumista mutta tuplamäntä satula ainakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja dealer »

...oli ryöstöhinnoittelua, kun motonetistä olisi saanut osia paljon edullisemmin
No nyt tiedetään miten voi määritellä onko osa asianmukaisesti hinnoiteltu :roll:

Jarruista; ongelma ei varmasti ole levyissä tai satuloissa kun autossa on rumpujarrut.

Mikäli käsijarrun teho oli tasainen ja käyttöjarrussa heittoa on vika todennäköisesti takajarrusylinterin jumittavassa männässä.
Jos eroa on molemmissa ostaisin ainakin kenkäsarjan valmiiksi ennen jarrujen purkamista, mutta ei taida tässä tapauksessa olla vaihtoehto kun päätavoite on korjauskustannusten saaminen mahdollisimman alas.
wiimax.fi
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

coase kirjoitti:Kiitos avusta.

Huomenna katsotaan, että mikä on todellinen vika, kun aletaan hommiin :wave:
Ongelma on paikallistettu. Eli siitä on hajonnut tuollainen adjuster wedge, eli suomennos olisi "säätökiila".

Ohessa on kuva havainnollistamassa

Kuva

Nuolen vieressä oikella on se säätökiila, josta roikkuu tuo jousi alaspäin. Eli se säätökiila on mennyt rikki. Kysymys kuuluukin, että voiko tuollaisen "kiilan" ostaa erikseen mistään, vai joutuuko uusimaan koko jarrukenkäsarjan, tuon yhden rikki menneen osan takia? Ite en ainakaan äkkiseltään löytänyt netistä mistään tuollaista osaa.

Osaako kukaan auttaa?
Viimeksi muokannut coase, La 05.04.2014 21:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja hanta »

Eipä näkynyt tuo linkki ainakaan mun koneella, mutta eipä noita jarrujen pikkuosia taida saada kuin korkeintaan hajottamolta.
W203CDI
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se tuota automaattisäädön vipua tarvitse välttämättä, säädä käsin kengät lähelle ja paikat kasaan jos ei muuta vikaa ole. Saat leimattua.
wiimax.fi
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

dealer kirjoitti:Ei se tuota automaattisäädön vipua tarvitse välttämättä, säädä käsin kengät lähelle ja paikat kasaan jos ei muuta vikaa ole. Saat leimattua.

Itse asiassa fixus-varaosaliikkeessä oli saatavilla tuo automaattisäätimen vipu kohtuuhintaan 30 euroa. Joten ei tule kallisremontti, ku itse se vaihdetaan. Viikonloppuna näkee, että miten pelaa, kun vaihdetaan osa.

Korjaamolla olisivat nyhtäneet tuosta 400 euroa, kun kysyin korjauskustannuksia!!!!??? :crazy: :crazy: :shock:
coase
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 09.12.2013 21:21

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h

Viesti Kirjoittaja coase »

Auto meni nyt toisella kertaa kirkkaasti läpi, kun tänään kävin katsastamassa sen.

Vasemman puolen takajarrussa oli mäntä mennyt jumiin. Kun sen satulakengän irroitti ja vaihtoi automaattisäätimen rikki menneet osat sekä käytti penetrating oilia, niin jumit lähti ja vielä lopuksi käytettiin kytkin ja irroitusosien puhdistajaa, niin jarrut toimivat kuin unelma. Koko homma kustansi vaan automaattisäätimen vivun verran (joita sain 2kpl) ja joita käytettiin 1kpl, niin 30 euroa. Korjaamo olisi ryöstänyt 400 euroa.

Eli kannatti tehdä itse ja nähdä hieman vaivaa.

Kiitos kaikille auttaneille.
Vastaa Viestiin