W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta hylsy
W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta hylsy
Tervehdys!
Kävin juuri katsastamassa koslani ja hylsy siitä tuli koska a-meseni (vm -98) taka-akselin jarruvoimien ero oli liian suuri (50%). Vasen oli 0,8 kN ja oikea 1,6kN. Eli mitä pitää nyt korjaamosedälle sanoa, että se tekee autooni?! Ei se katsastushönö tarkentanut ollenkaan. Lätkäisi vaan paperin käteen ja otti rahat, heh!
Koslassa on rumpujarut takana, niin pitääkö koko setti uusia?
Tosiaan siellä tarkastuskortissa lukee: HYLÄTTY: jarrujärjestelmät, käyttöjarrun dynamometritesti, takajarru Jarruvoimien ero liian suuri.
Korjauskehotus tuli heilahduksenvaimentimesta, joka vuotaa takana vasemmalla ja oikealla. Eli molemmat iskuvaimentimet vaihtamalla ongelma poistuu?
Olisin kiitollinen neuvoista.
Kävin juuri katsastamassa koslani ja hylsy siitä tuli koska a-meseni (vm -98) taka-akselin jarruvoimien ero oli liian suuri (50%). Vasen oli 0,8 kN ja oikea 1,6kN. Eli mitä pitää nyt korjaamosedälle sanoa, että se tekee autooni?! Ei se katsastushönö tarkentanut ollenkaan. Lätkäisi vaan paperin käteen ja otti rahat, heh!
Koslassa on rumpujarut takana, niin pitääkö koko setti uusia?
Tosiaan siellä tarkastuskortissa lukee: HYLÄTTY: jarrujärjestelmät, käyttöjarrun dynamometritesti, takajarru Jarruvoimien ero liian suuri.
Korjauskehotus tuli heilahduksenvaimentimesta, joka vuotaa takana vasemmalla ja oikealla. Eli molemmat iskuvaimentimet vaihtamalla ongelma poistuu?
Olisin kiitollinen neuvoista.
Viimeksi muokannut coase, Ke 02.04.2014 10:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
jos olet viemässä mersusi asiansa osaavaan korjaamoon, niin ei tarvitse muutakuin annat vikalistan niille, ei niitä tarvitse neuvoa!
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
280se86 kirjoitti:jos olet viemässä mersusi asiansa osaavaan korjaamoon, niin ei tarvitse muutakuin annat vikalistan niille, ei niitä tarvitse neuvoa!
Tarkoitus olisi hankkia ne osat itse, jotta säästäisi. Viimeksikin kun korjautin autoa korjaamolla, niin oli ryöstöhinnoittelua, kun motonetistä olisi saanut osia paljon edullisemmin.
Ja sen verran googletin, että jos heilahduksenvaimentimet vuotaa, niin pitää uusia takaiskarit. Pitääkö paikkansa?
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Katso siitä missä tehottomampi käsijarru josko siellä olisi se jarrukengän säätö jumiutunut jarrupölystä. tms. Nyrkkisääntönä noihin käsijarruihin pätee se että polkaiset käsijarru polkimen pohjaan tai kahvan ylös niin molemmat renkaat jättää hiekalle jonkilaisen jarrutus jäljen niin silloin on käsijarru aikalailla kohdillaan jos kahvan polkaisee tai vetää ja ei jää mitään jälkeä niin melko varma hylätty tulee katsastuksestakin . Automaattivaihteisella tietysti ei noin onnistu. Eikä varmaan kovin iso investointi ole samalla jos aukaisee jarrut ostaa uudet jarrukengät jos ei ole mitään tietoa koska viimeksi kengät on vaihdettu uusiin.
Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.
Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.
Star-apuja Rauman/Porin seudulla
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372
Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
Löytyy myös Mercedeksen
-Jousipuristin W(123,124,201,202,210,140)
-Alapallo- ja vakaajannivelen irroitus/kiinnitystyökalu W(211,220,230),
-Ruiskusuuttimen irroitustyökalu ja kalvain.
Jos asiaa niin soittele (ei tekstareita)
p.o4oo938372
Sadekeleillä en ala laitteita pihalle levittämään eli "potilas" oltava vähintään katon alla.
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Mese-220 kirjoitti:Katso siitä missä tehottomampi käsijarru josko siellä olisi se jarrukengän säätö jumiutunut jarrupölystä. tms. Nyrkkisääntönä noihin käsijarruihin pätee se että polkaiset käsijarru polkimen pohjaan tai kahvan ylös niin molemmat renkaat jättää hiekalle jonkilaisen jarrutus jäljen niin silloin on käsijarru aikalailla kohdillaan jos kahvan polkaisee tai vetää ja ei jää mitään jälkeä niin melko varma hylätty tulee katsastuksestakin . Automaattivaihteisella tietysti ei noin onnistu. Eikä varmaan kovin iso investointi ole samalla jos aukaisee jarrut ostaa uudet jarrukengät jos ei ole mitään tietoa koska viimeksi kengät on vaihdettu uusiin.
Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten käsijarru vaikuttaa tuohon, kun kyse ei ole käsijarrusta?
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Käsijarrussa on se kehintä mikä säätää kengät lähelle rumpua(ainakin yleensä). Ja jos palat on liian kaukana rummusta, niin jarrun polkaisulla ei riitä teho.coase kirjoitti:Mese-220 kirjoitti:Katso siitä missä tehottomampi käsijarru josko siellä olisi se jarrukengän säätö jumiutunut jarrupölystä. tms. Nyrkkisääntönä noihin käsijarruihin pätee se että polkaiset käsijarru polkimen pohjaan tai kahvan ylös niin molemmat renkaat jättää hiekalle jonkilaisen jarrutus jäljen niin silloin on käsijarru aikalailla kohdillaan jos kahvan polkaisee tai vetää ja ei jää mitään jälkeä niin melko varma hylätty tulee katsastuksestakin . Automaattivaihteisella tietysti ei noin onnistu. Eikä varmaan kovin iso investointi ole samalla jos aukaisee jarrut ostaa uudet jarrukengät jos ei ole mitään tietoa koska viimeksi kengät on vaihdettu uusiin.
Heilahduksenvaimennin=iskunvaimennin eli iskarit vaihtoon.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten käsijarru vaikuttaa tuohon, kun kyse ei ole käsijarrusta?
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Luultavasti pelkkä säätö ja herkistely riittää tässä tapauksessa. Kunhan jarruvaijeri ei ole täysin umpiruosteessa sisältä. Korjaamolle kun vie pussin itse hankittuja osia niin tulee yleensä kalliimaaksi
Mielestäni tuolla jarruvoimaerolla tuo olisi pitänyt mennä vielä lävitse koska hylkäsyraja on 70% ja itse ymmärtäisin sen siten että suurempaa lukua verrataan pienempään 0,8/1,6 = 50%.

Mielestäni tuolla jarruvoimaerolla tuo olisi pitänyt mennä vielä lävitse koska hylkäsyraja on 70% ja itse ymmärtäisin sen siten että suurempaa lukua verrataan pienempään 0,8/1,6 = 50%.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Käyttöjarrussa max ero 30% ja seisontajarrussa 70%. 

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Pitääkin sitten laittaa kaveri asialle, kun olisi maksimissaan tunnin homma, jos ite kiristää ja säätää... Säästäisi pennosia. Onko iskarien vaihtaminen vaikeaa, jos sen tekee itse? Pitää purkaa ilmeisesti tavaraa edestä pois...
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
iskareitten vaihtaminen on nopea homma.coase kirjoitti:Pitääkin sitten laittaa kaveri asialle, kun olisi maksimissaan tunnin homma, jos ite kiristää ja säätää... Säästäisi pennosia. Onko iskarien vaihtaminen vaikeaa, jos sen tekee itse? Pitää purkaa ilmeisesti tavaraa edestä pois...
yläpultin mutteri vaan kettumaisessapaikassa ja taivutettu 16mm lenkkin kun sinne tekee niin vaihtuu nopeasti
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Ai niin, se olikin käyttöjarru eikä seisontajarru. Menin halpaan kun edellä kirjoiteltiin käsijarrusta. Eikös tässäkin ole satulat käyttöjarrulle, eli jos on niin siellä on toinen mäntä jumissa kun voimasta puuttuu puolet. Voi elvyttää vaihtamalla palat ja liikuttamalla mäntiä edestakaisin tai sitten hommaa uudet satulat mutta työnmäärä kasvaa kovasti. Sitten toimii useamman vuoden. Voi tulla kuntoon parilla kunnon jarrutuksellakin 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Kiitos avusta.
Huomenna katsotaan, että mikä on todellinen vika, kun aletaan hommiin
Huomenna katsotaan, että mikä on todellinen vika, kun aletaan hommiin

Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Voi olla sylinterin mäntäkin jumissa eli kampea niitä molempiin suuntiin että näet liikkuuko ne...senkin tunnistaa jos levyn pinta on ruosteessa eli tällöin toinen mäntä vain puristaa ja levy taipuu ja jotain saa mittariin jarruvoimista...jos uiva satula niin erillainen juttu mutta voihan ruost ahdistaa senkin liikkumista mutta tuplamäntä satula ainakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
No nyt tiedetään miten voi määritellä onko osa asianmukaisesti hinnoiteltu...oli ryöstöhinnoittelua, kun motonetistä olisi saanut osia paljon edullisemmin

Jarruista; ongelma ei varmasti ole levyissä tai satuloissa kun autossa on rumpujarrut.
Mikäli käsijarrun teho oli tasainen ja käyttöjarrussa heittoa on vika todennäköisesti takajarrusylinterin jumittavassa männässä.
Jos eroa on molemmissa ostaisin ainakin kenkäsarjan valmiiksi ennen jarrujen purkamista, mutta ei taida tässä tapauksessa olla vaihtoehto kun päätavoite on korjauskustannusten saaminen mahdollisimman alas.
wiimax.fi
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Ongelma on paikallistettu. Eli siitä on hajonnut tuollainen adjuster wedge, eli suomennos olisi "säätökiila".coase kirjoitti:Kiitos avusta.
Huomenna katsotaan, että mikä on todellinen vika, kun aletaan hommiin
Ohessa on kuva havainnollistamassa
Nuolen vieressä oikella on se säätökiila, josta roikkuu tuo jousi alaspäin. Eli se säätökiila on mennyt rikki. Kysymys kuuluukin, että voiko tuollaisen "kiilan" ostaa erikseen mistään, vai joutuuko uusimaan koko jarrukenkäsarjan, tuon yhden rikki menneen osan takia? Ite en ainakaan äkkiseltään löytänyt netistä mistään tuollaista osaa.
Osaako kukaan auttaa?
Viimeksi muokannut coase, La 05.04.2014 21:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Eipä näkynyt tuo linkki ainakaan mun koneella, mutta eipä noita jarrujen pikkuosia taida saada kuin korkeintaan hajottamolta.
W203CDI
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Ei se tuota automaattisäädön vipua tarvitse välttämättä, säädä käsin kengät lähelle ja paikat kasaan jos ei muuta vikaa ole. Saat leimattua.
wiimax.fi
Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
dealer kirjoitti:Ei se tuota automaattisäädön vipua tarvitse välttämättä, säädä käsin kengät lähelle ja paikat kasaan jos ei muuta vikaa ole. Saat leimattua.
Itse asiassa fixus-varaosaliikkeessä oli saatavilla tuo automaattisäätimen vipu kohtuuhintaan 30 euroa. Joten ei tule kallisremontti, ku itse se vaihdetaan. Viikonloppuna näkee, että miten pelaa, kun vaihdetaan osa.
Korjaamolla olisivat nyhtäneet tuosta 400 euroa, kun kysyin korjauskustannuksia!!!!???



Re: W168, Takajarruvoimien ero liian suuri. Katsastuksesta h
Auto meni nyt toisella kertaa kirkkaasti läpi, kun tänään kävin katsastamassa sen.
Vasemman puolen takajarrussa oli mäntä mennyt jumiin. Kun sen satulakengän irroitti ja vaihtoi automaattisäätimen rikki menneet osat sekä käytti penetrating oilia, niin jumit lähti ja vielä lopuksi käytettiin kytkin ja irroitusosien puhdistajaa, niin jarrut toimivat kuin unelma. Koko homma kustansi vaan automaattisäätimen vivun verran (joita sain 2kpl) ja joita käytettiin 1kpl, niin 30 euroa. Korjaamo olisi ryöstänyt 400 euroa.
Eli kannatti tehdä itse ja nähdä hieman vaivaa.
Kiitos kaikille auttaneille.
Vasemman puolen takajarrussa oli mäntä mennyt jumiin. Kun sen satulakengän irroitti ja vaihtoi automaattisäätimen rikki menneet osat sekä käytti penetrating oilia, niin jumit lähti ja vielä lopuksi käytettiin kytkin ja irroitusosien puhdistajaa, niin jarrut toimivat kuin unelma. Koko homma kustansi vaan automaattisäätimen vivun verran (joita sain 2kpl) ja joita käytettiin 1kpl, niin 30 euroa. Korjaamo olisi ryöstänyt 400 euroa.
Eli kannatti tehdä itse ja nähdä hieman vaivaa.
Kiitos kaikille auttaneille.