samalla nousi viha päälle
etulokasuojan sisällä oleva säiliö?
etulokasuojan sisällä oleva säiliö?
Mitkä ovat pelkääjän puolen etulokasuojassa olevien pallomaisten säiliöiden tarkoitus? Auto on bensa w124, ovat aivan renkaan takana....Ruostesuojaaja sanoi nähneensä aika harvoin kyseiset vehkeet...
samalla nousi viha päälle
Käytin autoni eräässä varkautelaisessa autopeltikorjaamossa jossa pitimän laittaa tunkin ympärykset kunnolla..kuinka ollakaan kolmesta neljästä reiästä löytyi osin hiomattomat ruosteet, ainoastaan pakkeli oli päällä..arvatkaa soitanko...! Eikä laitosta ole kuin neljä kuukautta. Hyvä että soittivat ruostesuojaamosta jotta näin ne ja otin kuvat talteen. On kiva opiskelijana korjautella moneen kertaan asioita...
samalla nousi viha päälle
Eikös nuo pyöreät pallot ole kuitenkin alipainesäiliöitä, neliskanttinen on se ylivuotosäiliö? Ja noita "alipainepalloja" voi olla kummankin lokasuojan takana, hieman riippuen lisävarusteista. Esim. valoilla, ilmastoinnilla ja automaatilla (jos E/S-kytkin) on omansa. Ja ilmeisesti tuo vänkärinpuoleinen pönttö on nimenomaan automaatin säiliö, näin ainakin EPC:n mukaan.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Noista säiliöistä ei muuta tietoo ole kuin että alipainejärjestelmään liittyyy.
Kerrottakoon kuitenkin varoituksen sana niile jotka asentelee sivuvilkkuja tuontiautoihin. Noi säiliöt on joskus aivan lokasuojassa kiinni ja juuri siinä kohtaa mihin se sivuvilkku tulee asentaa. Ei siis kannata porailla sitä aloitusreikää turhan pitkälle ja enne puukkosahan käyttöönottoa kannattaa kurkkia jostain ettei toi säiliö ole kohdalla...
Joskus asentelin sivuvilkkuja 300 ce:hen missä oli ilmastoinnit ja muut härpäkkeet ja siinä oli säiliöt ainakin kummankin lokasuojan sisällä ja apumiehen puolella aivan sivuvilkun kohdalla...Onneksi en onnistunut tuhoamaan säiliötä, mutta 5 senttiä sitä joutui siirtämään ennekuin villku sopi paikalleen
Kerrottakoon kuitenkin varoituksen sana niile jotka asentelee sivuvilkkuja tuontiautoihin. Noi säiliöt on joskus aivan lokasuojassa kiinni ja juuri siinä kohtaa mihin se sivuvilkku tulee asentaa. Ei siis kannata porailla sitä aloitusreikää turhan pitkälle ja enne puukkosahan käyttöönottoa kannattaa kurkkia jostain ettei toi säiliö ole kohdalla...
Joskus asentelin sivuvilkkuja 300 ce:hen missä oli ilmastoinnit ja muut härpäkkeet ja siinä oli säiliöt ainakin kummankin lokasuojan sisällä ja apumiehen puolella aivan sivuvilkun kohdalla...Onneksi en onnistunut tuhoamaan säiliötä, mutta 5 senttiä sitä joutui siirtämään ennekuin villku sopi paikalleen
Ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni...
-
HandiCap
- Vakiokalustoa

- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Itsekin olen löytänyt kummallisen säiliön. Se löytyy kuskin puolelta, etulokasuojan alta, renkaan takapuolelta.
Musta, peltinen, pyöristetyt kulmat, muuten suunnikas, keskellä menevä sauma vähän ruosteessa. Tilavuus sillä on ehkä 1 - 2 ltr, vaikea arvioida tarkkaan. Ja kun sitä kopistelee, niin se kuullostaa tyhjältä.
Siihen ei tule letkua eikä siitä lähde letkua minnekään tai en ainakaan näe niitä, kun en ole edes yrittänyt sitä irrottaa.
Ilmastointia tässä ei ole eikä oikeastaan mitään muutakaan ylimääräistä varustetta. (lukuunottamatta sähkökäyttöistä takaikkunan verhoa
).
Mikähän käyttötarkoitus tuolla "mustalla laatikolla" voisi olla?
Musta, peltinen, pyöristetyt kulmat, muuten suunnikas, keskellä menevä sauma vähän ruosteessa. Tilavuus sillä on ehkä 1 - 2 ltr, vaikea arvioida tarkkaan. Ja kun sitä kopistelee, niin se kuullostaa tyhjältä.
Siihen ei tule letkua eikä siitä lähde letkua minnekään tai en ainakaan näe niitä, kun en ole edes yrittänyt sitä irrottaa.
Ilmastointia tässä ei ole eikä oikeastaan mitään muutakaan ylimääräistä varustetta. (lukuunottamatta sähkökäyttöistä takaikkunan verhoa
Mikähän käyttötarkoitus tuolla "mustalla laatikolla" voisi olla?
W124 230E -91
Bensahöyryjen aktiivihiilisuodatin.HandiCap kirjoitti:Mikähän käyttötarkoitus tuolla "mustalla laatikolla" voisi olla?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- Ari66
- Valvoja

- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jaa... nyt kun tuollainen käsitys asiasta on, niin olisikohan ne jonkinlaiset "saastepöntöt", jonne kerätään jotain "myrkkyä" ?Torme kirjoitti:olikohan ohjekirjassa että 100tkm välein piti vaihtaa??HandiCap kirjoitti:Aha... kiitti tiedosta.
Se ei taida kuitenkaan olla mikään katsastusvaruste vaan liittyy ilmeisesti enemmän noihin "vihreisiin" arvoihin?
Mm. Lincoln Town Car:ssa on jossain vuosimalleissa ollut samanlaiset, pönttö kummallakin puolella konehuoneessa pyöränkoteloiden päällä.
Liittynee siis nekin "vihreisiin arvoihin" ?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ville Komulainen
- Asiantuntija

- Viestit: 655
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Farmarissa oli oikealla puolella lokarin sisällä säiliö johon tuli letku paisuntasäiliöstä, no se halkesi kun koitin irroittaa sitä hitsaushommien tieltä ja jätin sen kokonaan pois, kummassakaan 300D sedanissa ei ko. säiliötä ollut joten uskon sen kuuluvan ilmastoituihin malleihin.
Narg:in laittaman kuvan säiliö on mielestäni alipaine "säiliö"
Narg:in laittaman kuvan säiliö on mielestäni alipaine "säiliö"
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ja Veholla sanovat ettei tarvi vaihtaa ikinä. Eniten kait vaihtoon menee silloin kun lähtään vilkkuja laittelemaan ja porataan siihen.Torme kirjoitti:korjaus 120tkm tai 4vuoden välein vaihettava polttoainehöyryjen talteenottojärjesyelmän aktiivihiilisäiliö (bensa mallit jos on) suora lainaus alffamer kirjasta..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
-93 250 turbodieselistä löytyi myös apukuskin puolen lokarin takaa kirkas muovinen säiliö kun porattiin reikiä vilkuille, pysyi onneksi ehjänä. Onko tuo nyt ihan 100% tarpeellinen olla? Ei tarvisi kyllä saada kuin sentin tai pari renkaaseen päin niin vilkku mahtuisi. Autossa ei ole ilmastointia eikä automaattilaatikkoa. Kuskin puolella ei ollut lokarin takana mitään.
M102 koneisessa -90 bensassa ei ollut kummakaan puolella.
Pääseekö tuohon käsiksi renkaan takaa kun purkaa sisälokarin muovin vai pitääkö repiä koko lokari irti?
M102 koneisessa -90 bensassa ei ollut kummakaan puolella.
Pääseekö tuohon käsiksi renkaan takaa kun purkaa sisälokarin muovin vai pitääkö repiä koko lokari irti?
Noin se asia ilmeisesti sitten onkin. Tuolta ylempää löytyy juttua. Se neliskanttinen musta purkki on kyllä bensahöyryjen aktiivihiilisuodatin.Eikös nuo pyöreät pallot ole kuitenkin alipainesäiliöitä, neliskanttinen on se ylivuotosäiliö? Ja noita "alipainepalloja" voi olla kummankin lokasuojan takana, hieman riippuen lisävarusteista. Esim. valoilla, ilmastoinnilla ja automaatilla (jos E/S-kytkin) on omansa. Ja ilmeisesti tuo vänkärinpuoleinen pönttö on nimenomaan automaatin säiliö, näin ainakin EPC:n mukaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
[quote="jumetsap"]Ei ole pyöreä vaan kirkas ja aika iso, tilavuus ehkä 2-3 litraa. Säiliön yläosassa on putki joka tekee käännöksen ja päättyy alassuin eli jonkinlainen korvausilman putki. Pitää tutkia tarkemmin kun purkaa sisälokarin pois, jos tuon nyt sitä kautta pääsee näkemään.[/quot
e] Ja tuohon menee paisuntasäiliöstä letku, siis paisuntasäiliön ylivuotosäiliö. Sen vieressä on (siis jos on) kaksi pallukkaa joihin menee alipaineputken tapainen putki. Näin ainakin 300 TE -92 ja 5-v autom.
e] Ja tuohon menee paisuntasäiliöstä letku, siis paisuntasäiliön ylivuotosäiliö. Sen vieressä on (siis jos on) kaksi pallukkaa joihin menee alipaineputken tapainen putki. Näin ainakin 300 TE -92 ja 5-v autom.
-
jaakko.putkisaari
- Mersumies

- Viestit: 2566
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Noista pöntöistä siellä loksuissa,tosiaan se musta peltinen on kuten aijemmin mainitiin,bensa höyryjen aktiivihiili säilö,menee putki k-jetiltä ja toineen paluuna pohjia pitkin pa säiliölle.Jommalla kummalla tai kuten omassani 300ce vm88 molemmilla puolilla on nuo alipaine säiliöt eli ne kaksoispallot mustat.
Sitten taas se apparin puolen kirkas säiliö on yhteydessä paisariin,eli kerää mahdolliset yli vuodot talteen,eikä kuten 200e,230e valuta konetilaan siitä ohuesta letkusta korkin tyvessä....
Tulipas hankalasti selitettyä,noh jos jotenkin selvitti noiden sielun elämää??
T.Jaakko.P
Sitten taas se apparin puolen kirkas säiliö on yhteydessä paisariin,eli kerää mahdolliset yli vuodot talteen,eikä kuten 200e,230e valuta konetilaan siitä ohuesta letkusta korkin tyvessä....
Tulipas hankalasti selitettyä,noh jos jotenkin selvitti noiden sielun elämää??
T.Jaakko.P
Juuri niin kuin Putkisaari selittää...
Tuolla lisää siitä "kirkkaasta" säiliöstä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... s%E4ili%F6
Tuolla lisää siitä "kirkkaasta" säiliöstä
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... s%E4ili%F6
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...

