124 250d kiekkamittari
124 250d kiekkamittari
elkkäs mittari ei toimi antura löytyi koneen alapäästä siitä lähtee 2johtoa mutta mittarille tulee virran lisäksi yksi johto elikkä missä toi anturan johto käy?
Re: 124 250d kiekkamittari
EDS boksilla veikkaan. Tosiaan en koskaan ole koukkinu johtoa et missä kaikkialla se menee. Kun rinkimittai ei toimi niin toimiiko kaikki muut mittarit? YJ -rele ekkana auki ja tinausten kunnostus.cvan kirjoitti:elkkäs mittari ei toimi antura löytyi koneen alapäästä siitä lähtee 2johtoa mutta mittarille tulee virran lisäksi yksi johto elikkä missä toi anturan johto käy?
Tässä kuvassa käsittääkseni tuo EDS boksi joka on irrallaan näkyy pikkasen kuvan alareunassa (akku otettu pois) Ja se punakantinen alumiiniloota on se Ylijännite rele. Kuvassa oikealla pilkottaa kahden muun releen takaa. Yx tai kax sulaketta siinä kirkaan suljettavan kannen alla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: 124 250d kiekkamittari
juu kaikki muut mittarit ja kello toimii,edelinen omistaja kertoi että kiekka mittari toimii silloin tällöin. autohan on 250d -88 .ajettu vain 330 tuhatta 

Re: 124 250d kiekkamittari
Enno perehtyny toho mersun anturiin mut yleesä hall/vr anturiin menee 3 johtoa. maa ja vaikka + 12v ja sitte signaali jollekkin kojeelle.
Eli jos mesen anturi maadottuu pultti kiinnityksestä ni sille tulee jostakin plussa ja sitten menee vain se yks johto mittaristoon.
Voin olla väärässäkin mut noin on noi anturit tähän asti toiminu jota oon ropannu.
Eli jos mesen anturi maadottuu pultti kiinnityksestä ni sille tulee jostakin plussa ja sitten menee vain se yks johto mittaristoon.
Voin olla väärässäkin mut noin on noi anturit tähän asti toiminu jota oon ropannu.
S124 & W124
Re: 124 250d kiekkamittari
Laitan pari kuvaa, jotka saattaa avittaa hahmottamaan asiaa ,tai sitten ei...
Kuva w124 250D sähkökaaviosta ohessa:
K1/1 - yj-rele
N8/2- moottorinohjausyksikkö
L3-Käyntinopeusanturi
Johto kiekkamittarin taakse on kelta-vihreä väriltään ja lähtee kaaviossa N8/2 yksikön vasemmasta reunasta (gn ge merkintä). x1 on liitin johon tulee ruskea-kelta(br ge) johto ja valkoinen (ws) johto ja ne näköjään menee käyntinopeus anturille, L3. Kelta-vihreassä johdossa joka menee mittarille tuosta kaavion N8/2 yksiköstä on vielä yksi 6/7 johdon keräilyliitin ennen mittaria (X26) se ei näy tuossa kaaviosta otetussa kuvassa. Miten nuo tuolla akun luona sitten ovatkaan pakattu ? Onnnekseni en ole joutunut vielä sitä selvittämään.

Kuva mittarin takaa (250D -91)

Kuva w124 250D sähkökaaviosta ohessa:
K1/1 - yj-rele
N8/2- moottorinohjausyksikkö
L3-Käyntinopeusanturi
Johto kiekkamittarin taakse on kelta-vihreä väriltään ja lähtee kaaviossa N8/2 yksikön vasemmasta reunasta (gn ge merkintä). x1 on liitin johon tulee ruskea-kelta(br ge) johto ja valkoinen (ws) johto ja ne näköjään menee käyntinopeus anturille, L3. Kelta-vihreassä johdossa joka menee mittarille tuosta kaavion N8/2 yksiköstä on vielä yksi 6/7 johdon keräilyliitin ennen mittaria (X26) se ei näy tuossa kaaviosta otetussa kuvassa. Miten nuo tuolla akun luona sitten ovatkaan pakattu ? Onnnekseni en ole joutunut vielä sitä selvittämään.


Kuva mittarin takaa (250D -91)

Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Re: 124 250d kiekkamittari
Eli nyppää N8/2 irti ja mittaa resistanssin nastojen 10 ja 12 väliltä, pitää näkyä anturin resistanssi. Oliskohan ollut anturin resistanssi luokkaa 500-700 ohmia. Toinen pinni on yleensä lähes maissa kun 'rele' on paikoillaan. Sitten mittaa samalla vaivalla M8/2 käyttöjännitteen, lienee nastassa 9 noin 12V. Ei nyt selviä lähteekö nastasta 2 vai 6 signaali eli vahvistettu kanttiaalto mittaristolle mutta johdon väristä voi päätellä ja voi koittaa mitata onko yhteyttä. Keltaista ja/tai vihreää jos on niin on luultavasti rpm kyseessä ja se ruskea pitäisi olla maissa.
Anturihan on induktioanturi, joka ei tarvitse käyttöjännitettä, vaan siihen indusoituu siniaalto kun hammaskehän hampaat vilistävät ohitse.
Anturihan on induktioanturi, joka ei tarvitse käyttöjännitettä, vaan siihen indusoituu siniaalto kun hammaskehän hampaat vilistävät ohitse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 250d kiekkamittari
Niin tai näin, niin näissä vehkeissä YJ-releen vika ilmenee usein alkuvaiheessa kierrosmittarin pimenemisenä. Tai en nyt mene vannomaan, että usein, mutta mun autossa se ainakin oli niin, ja samansuntaista Jari tuolla edellä vihjasi. Itsekin kokeilisin ensiksi ylijännitereleen toiminnan varmistusta. Vaikka eihän se tietenkään edellä kuvattuja mittauksia sinänsä tarpeettomaksi tee.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: 124 250d kiekkamittari
Juu ja eikös se kiekka anturi oo startin puolella kutkin kopan reunassa?
Re: 124 250d kiekkamittari
Startin kehältä se mittailee kuten ehkä jo mainittiinkin ja kuten kytkentäkuvasta näkyy niin boksille tulee sähköt ylijännitereleen kautta, eli jos siellä on katkos niin koko systeemi on pimeänä tai pätkii.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 250d kiekkamittari
tyhmempi kysymys missä se YJ-rele tarkaleen sijaitsee ,kuva ois kiva
sorry tossa ylempänähän se on kuvan kassa pitää tutkia tuo ensin




Re: 124 250d kiekkamittari
Hiukka OT:tacvan kirjoitti:tyhmempi kysymys missä se YJ-rele tarkaleen sijaitsee ,kuva ois kivasorry tossa ylempänähän se on kuvan kassa pitää tutkia tuo ensin
![]()
Tämä on jo toinen kerta lyhyelle aikaa. Vastaus on het toisena postauksena ja sitä ei huomata. Eikö mun postaukset näy kaikille vai onko ulosanti heikko

Täytyy mennä kielenilmaisukurssille tai johonkin

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: 124 250d kiekkamittari
Ei tarvitse, tuota on kyllä liikkeellä laajemmaltikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 250d kiekkamittari
mitä toi YJ-rele tekee "töikseen",jos siinä on vika ja vain kiekka mittari ei toimi?
Re: 124 250d kiekkamittari
Katkoo sähköjä sieltä ja täältä.
Ei tuota kannata enempää ihmetellä, mittaat tuleeko kierroslukua vastaanottavalle boksille käyttösähkö ja maadoitus niin homma on kunnossa.
Ei tuota kannata enempää ihmetellä, mittaat tuleeko kierroslukua vastaanottavalle boksille käyttösähkö ja maadoitus niin homma on kunnossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 250d kiekkamittari
Kaaviosta tietysti voi päätellä osin tuon yj-releen hommat, mutta noihan se menee niiku Veskola oikasee
, ja asiaa on selvitetty monissa paikoissa...tälläkin sivustalla. Noita vaan on eri mallisia...
http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... -test.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja korjausta jos innostuu ja tarpeen.
http://www.youtube.com/watch?v=zPSSXSVMiJk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... -test.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja korjausta jos innostuu ja tarpeen.
http://www.youtube.com/watch?v=zPSSXSVMiJk" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT