124 250d kiekkamittari

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cvan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 21.01.2012 23:03
Paikkakunta: oulun seutu

124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja cvan »

elkkäs mittari ei toimi antura löytyi koneen alapäästä siitä lähtee 2johtoa mutta mittarille tulee virran lisäksi yksi johto elikkä missä toi anturan johto käy?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

cvan kirjoitti:elkkäs mittari ei toimi antura löytyi koneen alapäästä siitä lähtee 2johtoa mutta mittarille tulee virran lisäksi yksi johto elikkä missä toi anturan johto käy?
EDS boksilla veikkaan. Tosiaan en koskaan ole koukkinu johtoa et missä kaikkialla se menee. Kun rinkimittai ei toimi niin toimiiko kaikki muut mittarit? YJ -rele ekkana auki ja tinausten kunnostus.

Tässä kuvassa käsittääkseni tuo EDS boksi joka on irrallaan näkyy pikkasen kuvan alareunassa (akku otettu pois) Ja se punakantinen alumiiniloota on se Ylijännite rele. Kuvassa oikealla pilkottaa kahden muun releen takaa. Yx tai kax sulaketta siinä kirkaan suljettavan kannen alla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
cvan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 21.01.2012 23:03
Paikkakunta: oulun seutu

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja cvan »

juu kaikki muut mittarit ja kello toimii,edelinen omistaja kertoi että kiekka mittari toimii silloin tällöin. autohan on 250d -88 .ajettu vain 330 tuhatta :D
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Enno perehtyny toho mersun anturiin mut yleesä hall/vr anturiin menee 3 johtoa. maa ja vaikka + 12v ja sitte signaali jollekkin kojeelle.

Eli jos mesen anturi maadottuu pultti kiinnityksestä ni sille tulee jostakin plussa ja sitten menee vain se yks johto mittaristoon.

Voin olla väärässäkin mut noin on noi anturit tähän asti toiminu jota oon ropannu.
S124 & W124
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Laitan pari kuvaa, jotka saattaa avittaa hahmottamaan asiaa ,tai sitten ei...
Kuva w124 250D sähkökaaviosta ohessa:
K1/1 - yj-rele
N8/2- moottorinohjausyksikkö
L3-Käyntinopeusanturi

Johto kiekkamittarin taakse on kelta-vihreä väriltään ja lähtee kaaviossa N8/2 yksikön vasemmasta reunasta (gn ge merkintä). x1 on liitin johon tulee ruskea-kelta(br ge) johto ja valkoinen (ws) johto ja ne näköjään menee käyntinopeus anturille, L3. Kelta-vihreassä johdossa joka menee mittarille tuosta kaavion N8/2 yksiköstä on vielä yksi 6/7 johdon keräilyliitin ennen mittaria (X26) se ei näy tuossa kaaviosta otetussa kuvassa. Miten nuo tuolla akun luona sitten ovatkaan pakattu ? Onnnekseni en ole joutunut vielä sitä selvittämään. :think:
Kuva

Kuva mittarin takaa (250D -91)

Kuva
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli nyppää N8/2 irti ja mittaa resistanssin nastojen 10 ja 12 väliltä, pitää näkyä anturin resistanssi. Oliskohan ollut anturin resistanssi luokkaa 500-700 ohmia. Toinen pinni on yleensä lähes maissa kun 'rele' on paikoillaan. Sitten mittaa samalla vaivalla M8/2 käyttöjännitteen, lienee nastassa 9 noin 12V. Ei nyt selviä lähteekö nastasta 2 vai 6 signaali eli vahvistettu kanttiaalto mittaristolle mutta johdon väristä voi päätellä ja voi koittaa mitata onko yhteyttä. Keltaista ja/tai vihreää jos on niin on luultavasti rpm kyseessä ja se ruskea pitäisi olla maissa.

Anturihan on induktioanturi, joka ei tarvitse käyttöjännitettä, vaan siihen indusoituu siniaalto kun hammaskehän hampaat vilistävät ohitse.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin tai näin, niin näissä vehkeissä YJ-releen vika ilmenee usein alkuvaiheessa kierrosmittarin pimenemisenä. Tai en nyt mene vannomaan, että usein, mutta mun autossa se ainakin oli niin, ja samansuntaista Jari tuolla edellä vihjasi. Itsekin kokeilisin ensiksi ylijännitereleen toiminnan varmistusta. Vaikka eihän se tietenkään edellä kuvattuja mittauksia sinänsä tarpeettomaksi tee.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
kuuno
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 24.08.2004 18:23
Paikkakunta: kankaanpää

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja kuuno »

Juu ja eikös se kiekka anturi oo startin puolella kutkin kopan reunassa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Startin kehältä se mittailee kuten ehkä jo mainittiinkin ja kuten kytkentäkuvasta näkyy niin boksille tulee sähköt ylijännitereleen kautta, eli jos siellä on katkos niin koko systeemi on pimeänä tai pätkii.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cvan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 21.01.2012 23:03
Paikkakunta: oulun seutu

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja cvan »

tyhmempi kysymys missä se YJ-rele tarkaleen sijaitsee ,kuva ois kiva :shock: sorry tossa ylempänähän se on kuvan kassa pitää tutkia tuo ensin :D :D
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

cvan kirjoitti:tyhmempi kysymys missä se YJ-rele tarkaleen sijaitsee ,kuva ois kiva :shock: sorry tossa ylempänähän se on kuvan kassa pitää tutkia tuo ensin :D :D
Hiukka OT:ta
Tämä on jo toinen kerta lyhyelle aikaa. Vastaus on het toisena postauksena ja sitä ei huomata. Eikö mun postaukset näy kaikille vai onko ulosanti heikko :lol:

Täytyy mennä kielenilmaisukurssille tai johonkin :lol:
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvitse, tuota on kyllä liikkeellä laajemmaltikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cvan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 21.01.2012 23:03
Paikkakunta: oulun seutu

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja cvan »

mitä toi YJ-rele tekee "töikseen",jos siinä on vika ja vain kiekka mittari ei toimi?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katkoo sähköjä sieltä ja täältä.

Ei tuota kannata enempää ihmetellä, mittaat tuleeko kierroslukua vastaanottavalle boksille käyttösähkö ja maadoitus niin homma on kunnossa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
eskelju
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 27.03.2012 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 124 250d kiekkamittari

Viesti Kirjoittaja eskelju »

Kaaviosta tietysti voi päätellä osin tuon yj-releen hommat, mutta noihan se menee niiku Veskola oikasee :lol:, ja asiaa on selvitetty monissa paikoissa...tälläkin sivustalla. Noita vaan on eri mallisia...

http://www.benzworld.org/forums/w124-e- ... -test.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ja korjausta jos innostuu ja tarpeen.
http://www.youtube.com/watch?v=zPSSXSVMiJk" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto:
Unelmieni harmikki 250 D W124
Muut neljällä tukipisteellä kulkevat:
Navara
Lancer
Luokittelemattomat:
Aktiv Alaska XT
Vastaa Viestiin