W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja Jube »

Elikkä onko w124 koristen 5v laatikoissa mitään eroa oli laatikko sitten peräisin bensa tai diesel vehkeestä?

Eli käykö bensan 5v laatikko automaatin tilalle ku vaihtaa vauhtipyörän ja kytkimen siitä autosta mistä ko. manuaalilaatikko on peräisin?

Niin ja onko sitten niissä vauhtipyörissä eroavaisuuksia bensan ja dieselin välillä?

Sen tiedänkin, että kytkinakselin pituus muuttuu jossain tietyssä vuosimallissa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Mikäli kytkinakseli on lyhyt niin silloin on kaksmassavauhtipyörä, jos pitkä niin on kiinteä vauhtipyörä
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

MeSee kirjoitti:Mikäli kytkinakseli on lyhyt niin silloin on kaksmassavauhtipyörä, jos pitkä niin on kiinteä vauhtipyörä
Mutta käykä tällainen "paketti" (vauhtipyörä+kytkin) tuohon mun autoon oli sitten bensasta tai dieselistä jos laatikko ja vauhtipyörä on samasta autosta?

Onko 5v laatikot muuten identtisiä bensassa ja dieselissä?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Välityksissäkin on eroja.
Bensa, 200D, 300D ja taisipa olla 250D:kin muut vaihteet ovat eri välityksillä paitsi nelonen 1,00.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti:Välityksissäkin on eroja.
Bensa, 200D, 300D ja taisipa olla 250D:kin muut vaihteet ovat eri välityksillä paitsi nelonen 1,00.
Siis täh?

Ei kai nyt jokamallissa ole eri välitykset :shock:

Oisko noista jossain "faktaa" ja tarkempia tietoja?
Ois tiedossa laatikko joko W124 200B:stä tai W201 2.5D jurposta....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

on sit tietty eroa välityksissä ja, mutu et bensoissa kytkinsylinteri jossain malleissa eri puolella???

nelonen suora 1,00 muissa vaihteissa varmaa on eroja, mut esim gertrakissa on 5-vaihde suora eli vaatii aika harvan perän
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

MeSee kirjoitti:on sit tietty eroa välityksissä ja, mutu et bensoissa kytkinsylinteri jossain malleissa eri puolella???
No tuo nyt ei sikäli haittaa ku se tulis tomaatin tilalle, eli kytkinsysteemit joutuu kuitenki rakentamaan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

bensassa on varmaa pitkä akselinen laatikko eli kiinteä vauhtipyörä, voi aiheuttaa kivoja värinöitä ku on viel vitoskone

Kaksmassavauhtipyörä poistaa ikävät resonointi äänet
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

MeSee kirjoitti:bensassa on varmaa pitkä akselinen laatikko eli kiinteä vauhtipyörä, voi aiheuttaa kivoja värinöitä ku on viel vitoskone

Kaksmassavauhtipyörä poistaa ikävät resonointi äänet
Onko kaikissa dieseleissä kaksmassavauhtipyörä?

Meinaan että jos tulee vasta lyhyen kytkinakselin mukana?
Eihän nuo vanhat diesel manuaalit mitenkään mainittavasti värise ainakaan mitä on tullu ajettua...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18042
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Melkein jokamallissa, joo.

Kakssatasen dieselin nelivaihteisessa on samat välitykset kuin viisvaihteisessa mutta vitonen on lisätty ylivaihteena.

Muistaakseni "harvin" vitonen on bensakoneisessa - vai olikohan se 300 D...
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

ainakin 190d:ssä on kiinteävauhtipyörä, mutta myös jousitettu levy, auttaa vissii jonkin verran

5. pytty on vielä kiva lisä aiheuttamaan värinöitä
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

dealer kirjoitti: Muistaakseni "harvin" vitonen on bensakoneisessa - vai olikohan se 300 D...
No sittenhän se bensan laatikko kävis mainiosti 2.5Döön jatkeeksi. Loputhan voi pelata perävälityksellä jos on liian harva...

Ois vaan näillänäkymin tulossa tuollanen 2.0B koko auto tuossa....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla on OM603:n jatkona 5v bensan laatikko. Käy suoraan kiinni siihen, kytkinsylinteri on samalla puolen kuin dieselissä. Hyvin tuntuu toimivan.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
samisalama
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 05.07.2004 12:18
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

4-vaihteinen (200D) manuaali:
1 ............................................ 4.234
2 ............................................ 2.357
3 ............................................ 1.488
4 ............................................ 1.000

5-vaihteinen (200D, 250D) manuaali
1 ............................................ 4.234
2 ............................................ 2.357
3 ............................................ 1.488
4 ............................................ 1.000
5 ............................................ 0.843

4-vaihteinen manuaali: (200, 200E, 230E)
1 ............................................ 3.91
2 ............................................ 2.17
3 ............................................ 1.37
4 ............................................ 1.00

5-vaihteinen manuaali: (200, 200E, 230E)
1 ............................................ 3.91
2 ............................................ 2.17
3 ............................................ 1.37
4 ............................................ 1.00
5 ............................................ 0.78

5-vaihteinen manuaali: (260E, 300E, 300D)
1 ............................................ 3.856
2 ............................................ 2.183
3 ............................................ 1.376
4 ............................................ 1.000
5 ............................................ 0.768


Tommoiset löytyi Alfameriltä.

(aika vanha topicci, mutta jos joku tarttee...)
Brum, Bruuuuummm!
w140 350TD -96
Ex:s124 300TD -88
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

vaiheloota

Viesti Kirjoittaja aseva »

Itse vaihdoin 300 E automaattikoriin 250 D moottorin. Eräs "asiantuntija " sanoi menevän heittäen. No, oli hieman muutakin kuin heittämistä. Kardaanin jatkaminen, sydeemi automaatilta "kaasuvivustoon", modulaattori pumpun kylkeen ym. Nyt minä osaan sen. Kerran opittu kantanpään kautta = aina muistissa.

Mutta asiaan. Ei tuossa pitäisi olla sen suurempia ongelmia kuin mullakaan käytännössä vain päinvastoin.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Paddington
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 15.11.2007 10:20
Paikkakunta: Alkaa P:llä, loppuu A:lla, Hianoo olla Pohojammaalla

Viesti Kirjoittaja Paddington »

samisalama kirjoitti:4-vaihteinen (200D) manuaali:
1 ............................................ 4.234
2 ............................................ 2.357
3 ............................................ 1.488
4 ............................................ 1.000

5-vaihteinen (200D, 250D) manuaali
1 ............................................ 4.234
2 ............................................ 2.357
3 ............................................ 1.488
4 ............................................ 1.000
5 ............................................ 0.843

4-vaihteinen manuaali: (200, 200E, 230E)
1 ............................................ 3.91
2 ............................................ 2.17
3 ............................................ 1.37
4 ............................................ 1.00

5-vaihteinen manuaali: (200, 200E, 230E)
1 ............................................ 3.91
2 ............................................ 2.17
3 ............................................ 1.37
4 ............................................ 1.00
5 ............................................ 0.78

5-vaihteinen manuaali: (260E, 300E, 300D)
1 ............................................ 3.856
2 ............................................ 2.183
3 ............................................ 1.376
4 ............................................ 1.000
5 ............................................ 0.768


Tommoiset löytyi Alfameriltä.

(aika vanha topicci, mutta jos joku tarttee...)
Löytyisköhän tällästä kaaviota w201:n laatikoista?, vai onko samat laatikot?
Audi A6 Avant 2.5 TDi
(ex)W124 250D (Työkalu)
(ex)S123 300 TDT (Huvipuisto)
Nakubenz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 19.11.2012 22:52

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja Nakubenz »

Herättelenpä vanhan topicin henkiin, kun pitäisi saada tietoa että käykö w124 2.5 dieselin 5v manuaalilaatikko suoraan w201 2.6 bensakoneen manuaalilaatikon tilalle? Välitykset näyttäis olevan hieman erilaiset ainakin. W201 vuosimallia 87, eli onko tämä nyt pitkällä vai lyhyellä kytkinakselilla, entä tuo dieselin loota? Aiheesta paljon keskusteltu, mutta ois vielä mukava saada varmuus tähän asiaan. Kiitoksia jo etukäteen. :)
turbokiisseli
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 18.03.2011 09:21

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja turbokiisseli »

toi dieselin 5v ainaki pätkällä, ja taitaa olla w201 just toisinpäin
Nakubenz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 19.11.2012 22:52

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja Nakubenz »

Juu elikä pitkällä kytkinakselilla tämän w201 2.6 lootan täytyy olla, ja ei taida olla järkevää kikkailla tuota lyhyt akselista laatikkoa tähän? :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lyhty akseliseen niin hankit massavauhtiksen ja levyt ,paineasetelman...kumpi sulle helpompi ja halvempi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nakubenz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 19.11.2012 22:52

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja Nakubenz »

Niin, no massavauhtis löytyy kyllä, tullut vaihtomoottorin mukana joka oli w124 260 mersusta, mutta sopivaa kytkintä ei sitten löydy. Onko noissa normaali ajoa silmällä pitäen mitään eroa, siis lyhyt vs. pitkäakselissa? Ja onko tuossa alkuperäisessä 2.6 m103 jatkeena olevassa askissa kestävyyseroja esimerkiksi 2.0 litraisen 5v manuaaliin, joka myös on pitkä-akselinen? Ja tuleeko huomioida noita välityksiä laatikkoa etsiessä mitenkään, vai löytää vain kytkinakselin pituutensa puolesta "sopiva" ja mennä sillä? :) Kysyvä ei tieltä eksy, jos tässä nyt mersulla ylipäänsä tielle pääsee...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja atlas »

Välitys erot on niin pieniä että tuskin huomaa ja voi siihen massa vauhtikseen käydäkin se normi kytkimen levy ja paineasetelma..vertaa laatikon akselille ja että meneekö sinne massa vauhtiksen sisään...motonetin varaosa luettelo voi myös auttaa tässä.

Jotkut sanoo että isoissa kuutosissa on manuissa hieman jytäkämpää osaa mutta onko ne 24-venttiiliseissä vai missä..näissähän on kai getrakkeja mutta tässä zf askeissa..vaikea sanoa.

Mutta mielestäni laitat vaan sen 2l askin ja jos revittelet mersullasi ei siellä tule mikään aski kestämään..oman aikansa tieten mutta normi ajot kestää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nakubenz
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 19.11.2012 22:52

Re: W124 5v laatikoiden erot (bensa vs. diesel)

Viesti Kirjoittaja Nakubenz »

Kiitoksia nopeista vastauksista. Joo eli tilanne on nyt se että nyt alkaa sen pitkä-akselisen laatikon metsästys.. jos jollain on niin saa tarjota! :)
Vastaa Viestiin