W140 CL600 Ehostusprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

RAM kirjoitti:Voisko ilmasin olla vaan toisella puolella?
Se voisi olla vielä mahdollista mutta tasonsäädön virtausventtiililtäkin puuttuu piuha, täytyy koittaa epc'stä vielä kaivaa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Imuputket vaihtuu alkuperäisistä tuommosiin virtaavampiin.
Kuva

ostin 275/30-20 gummit jotka nasautettiin vanteille, hyvä että edes huomasin eroa niihin 305 kumeihin. No sovitin vanteita mutta ei se vieläkään uppoa loppuun asti. Täytyy hieman vuolla kanttia ja jyrsimellä sipasta vanteista 3mm lastu pois niin sitten pitäisi mennä. Ei viitsi hirmu rimpuloita renkaita laittaa kun autossa on massaa aika reilusti
Kuva
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Dodih, 2,5mm sorvattii jarrulevyjen kiinnityspinnasta pois ja nyt menee jo vanteen lippa kaaren sisään muttei tarpeesksi. Tilasin uudet kumit 255/35-20 joka pitäisi vielä venyä suhteellisen kivasti tuohon vanteelle ilman reunan irvistystä. Niitä odotellessa. :wave:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuleeko imuputken päälle joku suojamuovi tms? Saattaa muuten pistää silmään. :?
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

94zip kirjoitti:Tuleeko imuputken päälle joku suojamuovi tms? Saattaa muuten pistää silmään. :?
Toi väri on tarkkaan harkittu. =D Se jää sieltä suht paljo näkyviin mutta ihan hyvä vaan niin tuo hieman kontrastia.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja epk »

mitkäs ne vanhat renkaat oli ja uudet ?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

305 oli falken, 275 falken ja tää nyt tuleva setti on achiles, ei rahat riittany muuhun. Toi achiles vissiin inan leveempi jos vertaa falkenin vastaavia kokoja. Mutta se on enää niin pienestä kiinni, että uskoisin menevän nyt tulevilla kumeilla.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Auto edistyy hitaasti mutta hitaasti... Jalan perhana pistää vastaan taas oikein urakalla...

Imuputket ja ilmamassamittarit hollillaan
Kuva
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (pakarihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Nyt aloin neppailemaan tuota putkistoa kasaan. Alkuun painoin mutkia ruuvipenkissä hieman kasaan jonka jälkeen laikkasi palat pois ja hitsasin mutkat kasaan.
Kuva

Kuva

Täytyy näyttää vielä vinkua tuolle sisäpinnalle.
Kuva

Ja lopuksi hieman mallailua, että kaikki menee voelä kohdilleen.
Kuva

Seuraavaksi täytyy hieman puhallella noita alkuperäisiä downpipejä/collectoreita ja niihin päälle pakarimaalia.
Tuon x-putken jäleen olis tarkoitus laittaa äänenvaimentimiksi muunnettut katit tuohon jatkoksi.

Huomenna jatkuu.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Näyttää hyvältä ja aihen kiinnostaa. XD Teitkö romukateista vaan putki-läpi periaatteella läpi virtaavan vai tyhjäsikö vaan? Vai laitoitko normi äänenvaimentimelle katin kuoret? Itse askartelin ihan tavalliset korvauspätkät, jotka saa vaihdettua leimalle.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Dallas »

Miten tyhjäsitte katin? Ymmärrän et sen voi rälläköidä varovasti auki, tyhjätä ja hitsata takasin kiinni. Mut onks ne jalometallit siellä sisällä jotenkin erityisen haitallisia terveydelle?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

katit rälläköin kummastakon päädystä auki ja sorkkaraudalla tyhjensin keskiosan. Hanskat ja hengityssuojain oli käytössä ja tein toimenpiteen pihalla. Noi omat oli niin tukossa, ettei näkynyt minkäänlaista valoa läpi, ei aurinkoa, keinovaloa tai edes kuunvaloa.

Tässä hieman kuvia omasta kattivisiosta. Reikäputki menee pöntön pohjalle ja reikäputken tasalla villalaipan kiinnityskorvakkeet
Kuva

Laippa tulee kolmella m6 pultilla kiinni, laipan alapuolella 63mm sisähalkaisijalla oleva putki jonka sisään reikäputki menee, alapäästä reikäputki on hitsattu kiinni.
Kuva

sisäänmenon pääty on vielä hieman kesken.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Alkuperäiset putket puhallettu, maalattu ja niihin tuli myös hitsattua lambdakierteet.

Kuva Kuva
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2475
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Hienoa työtä on kyllä! Itselläkin ajankohtaista kohta tuon SECin kanssa, niin kiinnostaa kovin aihe.

Mitäs maalia ruiskit noihin alkuperäisiinputkiin?
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja RAM »

Veikkaan HORNAa :thumbup:
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: W140 CL600 Ehostus (pakarihommia)

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Ilmaister kirjoitti:Nyt aloin neppailemaan tuota putkistoa kasaan. Alkuun painoin mutkia ruuvipenkissä hieman kasaan jonka jälkeen laikkasi palat pois ja hitsasin mutkat kasaan.
[ http://jarmopesonen.com/hallinta/tiedostot/putgi/putgi3.jpg ]

[ http://jarmopesonen.com/hallinta/tiedostot/putgi/putgi1.jpg ]

Täytyy näyttää vielä vinkua tuolle sisäpinnalle.
[ http://jarmopesonen.com/hallinta/tiedostot/putgi/putgi2.jpg ]

Ja lopuksi hieman mallailua, että kaikki menee voelä kohdilleen.
[ http://jarmopesonen.com/hallinta/tiedostot/putgi/putgen%20mallailua%204.jpg ]

Seuraavaksi täytyy hieman puhallella noita alkuperäisiä downpipejä/collectoreita ja niihin päälle pakarimaalia.
Tuon x-putken jäleen olis tarkoitus laittaa äänenvaimentimiksi muunnettut katit tuohon jatkoksi.

Joo upeeta työtä ! Maalikkona olisin kysyny että mikä tarkoitus tolla olikaan kun noi putkistot yhdistetään niistä "soikeista" kohdin ? Tuskin pakokaasun sykkeiden kanssa tekemistä ? Eikä äänenvaimennuksen ?

Huomenna jatkuu.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

No toi lainaus lähti kyllä ihan päin peetä ! Siinä lainauksien alaosassa näkyy olevan kysymykset :oops:
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Jos toi ameriikan enklanti taipuu niin...
http://www.onallcylinders.com/2012/08/1 ... s-h-pipes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Näitä käytetty myös täysmoottori Porscheissa..
http://www.928motorsports.com/parts/xpipe.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Unique387 kirjoitti:No toi lainaus lähti kyllä ihan päin peetä ! Siinä lainauksien alaosassa näkyy olevan kysymykset :oops:
Eli juuri mainitsemiisi seikkoihin liittyy tuo x-putki, pakopulssit saadaan tuossa kohtaa törmäämään, joka taas aiheuttaa palamattomien bensiinikaasujen palautumisen sylinteriin uutta polttosykliä odottamaan. Ja myös ääniin tuolla on hieman vaikutusta. =)


Maali jolla maalasin vanhat putket on dinitrolin thermacoat alumiinipinnoite, jonka ruosteenesto- ja lämmönsietokyky ovat ihan kohtalaisen hyvät.
Unique387
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: To 06.06.2013 08:19
Paikkakunta: Hollolan Lahti

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Unique387 »

Ilmaister kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:No toi lainaus lähti kyllä ihan päin peetä ! Siinä lainauksien alaosassa näkyy olevan kysymykset :oops:
Eli juuri mainitsemiisi seikkoihin liittyy tuo x-putki, pakopulssit saadaan tuossa kohtaa törmäämään, joka taas aiheuttaa palamattomien bensiinikaasujen palautumisen sylinteriin uutta polttosykliä odottamaan. Ja myös ääniin tuolla on hieman vaikutusta. =)


Maali jolla maalasin vanhat putket on dinitrolin thermacoat alumiinipinnoite, jonka ruosteenesto- ja lämmönsietokyky ovat ihan kohtalaisen hyvät.
Ok. no olin mä vähän hajulla sitten. Velimies viritelly noita toyotan vapareita ja taisin joskus sen tallilla nähdä jotain yhdysputkia pakosarjoissa.
Aina sitte vaan kuvitellut että niihin sykleihin ja pulsseihin "puututaan" lähempänä pakoaukkoja. Mutta kuten niin monesti luulo ei ole tiedon väärtti.
Mitä se muuten saa aikaiseksi ääniin ?
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Unique387 kirjoitti:
Ilmaister kirjoitti:
Unique387 kirjoitti:No toi lainaus lähti kyllä ihan päin peetä ! Siinä lainauksien alaosassa näkyy olevan kysymykset :oops:
Eli juuri mainitsemiisi seikkoihin liittyy tuo x-putki, pakopulssit saadaan tuossa kohtaa törmäämään, joka taas aiheuttaa palamattomien bensiinikaasujen palautumisen sylinteriin uutta polttosykliä odottamaan. Ja myös ääniin tuolla on hieman vaikutusta. =)


Maali jolla maalasin vanhat putket on dinitrolin thermacoat alumiinipinnoite, jonka ruosteenesto- ja lämmönsietokyky ovat ihan kohtalaisen hyvät.
Ok. no olin mä vähän hajulla sitten. Velimies viritelly noita toyotan vapareita ja taisin joskus sen tallilla nähdä jotain yhdysputkia pakosarjoissa.
Aina sitte vaan kuvitellut että niihin sykleihin ja pulsseihin "puututaan" lähempänä pakoaukkoja. Mutta kuten niin monesti luulo ei ole tiedon väärtti.
Mitä se muuten saa aikaiseksi ääniin ?
Tässä on aika hyvä viedo noista äänistä vaikka kyseessä on pikkunen v-kone. =)

http://youtu.be/j_xBQZVKw50" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja aziz »

Palaan vähän ajassa taaksepäin, kun sorvailit noita jarrulevyjä. Paljonko alkuperäisessä oli materiaalia? Mä suunnittelin omista takalevyistä raapasta 1-1,5mm keskiosan ollessa 7-7,5mm vahva. Toi 2,5mm kuulostaa aika paljonlta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

aziz kirjoitti:Palaan vähän ajassa taaksepäin, kun sorvailit noita jarrulevyjä. Paljonko alkuperäisessä oli materiaalia? Mä suunnittelin omista takalevyistä raapasta 1-1,5mm keskiosan ollessa 7-7,5mm vahva. Toi 2,5mm kuulostaa aika paljonlta.


alkuperäinen paksuus oli 8mm ja siihen jäi vielä 5,5mm. Kestää varmasti. Ainoa miten se voisi antaa periksi on, että se pinta johon vanne tulee kiinni irtoaisi reunoista, jonka pystyisi varmistamaan hitsisaumalla kulmakohdan ympäri levyn sisäpuolelta. Nyt tuli kyllä semmosta tekstiä, etten itekkään ymmärrä. :)
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

omista lähti 2mm
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Nyt ois putkisto viimeistelyä vaille valmis, lämpösuojat pohjaan ja putki kiinni. En tiedä, että mimmoset äänet mahtaa lähteä mutt auto on puuparrujen päällä 40cm irti lattiasta niin tuo saa kelvata. Ja jos on liian kovat äänet niinkuin luultavasti on niin täytyy nosturin päällä muokata sitten kun laite on ajokunnossa..
Kuva
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja aziz »

Ilmaister kirjoitti: alkuperäinen paksuus oli 8mm ja siihen jäi vielä 5,5mm. Kestää varmasti. Ainoa miten se voisi antaa periksi on, että se pinta johon vanne tulee kiinni irtoaisi reunoista, jonka pystyisi varmistamaan hitsisaumalla kulmakohdan ympäri levyn sisäpuolelta. Nyt tuli kyllä semmosta tekstiä, etten itekkään ymmärrä. :)
Ei se mitään, mä ymmärsin kyllä. :)
Näenkö oikein vai oikein väärin, tuleeko putket sivusta pihalle?
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Tulee ne sivulta, eivät vaan mene helmalinjan alapuolelle. =) Putkissa on mutkat lopussa ja ne osoittaa alaviistoon.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1639
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Olen häkeltynyt, ellen jopa tyrmistynyt. :shock:
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 913
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

:thumbup: Kyllä maailmaan ääntä mahtuu!
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: W140 CL600 Ehostus (putkihommia)

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

Ilmaister kirjoitti:Nyt ois putkisto viimeistelyä vaille valmis, lämpösuojat pohjaan ja putki kiinni. En tiedä, että mimmoset äänet mahtaa lähteä mutt auto on puuparrujen päällä 40cm irti lattiasta niin tuo saa kelvata. Ja jos on liian kovat äänet niinkuin luultavasti on niin täytyy nosturin päällä muokata sitten kun laite on ajokunnossa..
[ http://jarmopesonen.com/hallinta/tiedostot/putgi/p7.jpg ]
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vastaa Viestiin