Tuli ostettua w211 280cdi 2006 facelift...
No nyt parin viikon ajelun jälkeen päätti toi Intelligent Light System rueta vittuilemaan.
Ensin tuli herja mittaristoon että "järjestelmä ei actiivinen" ja sitten tuli infoa, että "Left Beam Dipped" -> vasen ajovalo sammui... prkl...
Noh... Staari kertoi, että "valon jakaumalevyn tunnitin on rikki tai jumissa"


Koitin sitten googlettaa mikä tuo jakaumalevy on mutta en onnistunut löytämään mitään hyödyllistä tietoa.
Koitin parilta foorumilaiselta kysellä asiasta mutta heilläkään ollut tietoa muuta kuin prefaceliftin valoista, jotka kyllä kääntyy mutta niistä puuttuu tuo valokuvion säätö.
Noh. Tässä tuli vietettyä vapun kunniaksi tallipäiviä ja ja purettua ajovalo ja selvitettyä mikä sitä alkoi riivaamaan.
Ensin koitin vaihtaa ballasti/ohjaimet keskenään... ei auttanut.
Foorumilta ja googlettamalla löytyy kyllä infoa puskurin riisumisesta ja umpion lasin irrottamisesta, joten niihin en ota kantaa...
Ohessa siis aukaistu umpio.

Ja vähän lähempää.

Lähikuva. Keskellä näkyy valkoinen tanko. Tämä on se kuuluisa jakaumalevy. Sen oikealla puolella musta laatikko on sen moottoriyksikkö.

Kuvassa irrotettu projektori. Keskellä projektoria näkyy valkoinen jakaumalevy ja päässä säädin.

Sitten pari kuvaa itse säätimestä.


Säätimen aukaisu rikkomatta klipsejä oli hieman haastavaa. Siihen hellalla on panostettu... Kuvassa näkyy lähikuvassa klipsu. Klipsun takana on ylimäärinen haitta joka estää klipsun painamisen.

Puolen tunnin ähertämisen tuloksena säädin aukesi ja sisältä paljastu askelmoottori, mikrokytkin, ohjainpiiri, ja vaihteisto.



Mitään vakavaa ei äkkisilmäyksellä näytänyt olevan. Mikään ei ole palanut eikä mikään ole varsinaisesti jumissa/rikki.
Lähenpi tarkastelu paljasti vian, jota kuumeisesti olinkin hakemassa. Vaihteen hammasrattaassa oli kolme hammasta kulahtanut. Spiralli oli ne kuluttanut. Minkäänlaista lohkeamista ei ollut havaittavissa.
Kuvassa kulunut hammasratas jossa paikoillaa musta rinkula. Tämä rinkula toimii rajoittimena. Ylläty yllätys. Ratas oli kulunut juuri siittä kohti jossa spiralli nylkyttää ratasta rajoitinta vasten. Tämän se tekee joka kerta kun valot laitetaan päälle. Ko toimenpiteellä ohjain kalibroi jakaumalevyn.

Parempi kuva kulumasta. Ratas puhdistettu rasvasta.

Sitten alettiinkin miettimään miten homa ratkeaa... Varaosia ei umpioon saa ja uusi maksaa unajaa.
Päätin sitten kokeilla 3M puskurin korjaukseen tarkoitettua epoksihartsi myrkkyä, jolla olisi tarkoitus kasvattaa kuluneita hampaita hieman.

Tuntui jotenkin ääliömäiseltä ostaa saatanan kallista tököttiä tuubillinen, kun sitä tarvitsisi vain pisaran kymmenyksen... Mutta lohdutin itseäni ajatuksella, että pieni hinta jos se toimii.
Puhdistin rattaan parhaanimukaan rasvanpoistoaineella ja koitin hieman karhentaa hampaiden pintaa jotka oli tarkoitus kasvattaa. Sitten vaan pikku tippa 3M kittiä ja pienellä kellomensselillä levitin sen kuluneiden hampaiden päälle. Ja eikun odottelemaan. Kun aine oli kovettunut, muotoilin kasvatettuja hampaita hieman lehtiviilan ja mattoveitsen avulla.
Kuva korjatusta rattaasta.

Mallasin ratasta vieteriä vasten ja homma vaikutti hyvältä. Hampaat oikean kokoiset, eikä ahista mistään.
Ohjain kasaan ja aukaistu umpio suolistettuna auton keulille. Johdot kiinni, staari autoon kiinni ja valot päälle. Ohjaus toimi ja akselin pää pyöriskeli kun sitä staarilla käskytti.
Noh... riemusta soikeana rensselit pöydälle ja umpio kasaan... Sitten umpio auton keulille ja vielä testiä... Mitä prkl... taas minuutin sisään valojen päälle laitosta umpio sammutti itsensä... Voi V***U...
Eikun umpio uudestaa auki ja suolistettuna taas keulille... Valot päälle ja odottelin mitä tapahtuu... Kohta taas xenon sammui...
Eli ko vikakoodi jää kummittelemaan vaikka umpio toimisikin...
Noh nyt on umpio ja auto kasattu ja testilenkki heitetty... ainakin parinkymmenen kilometrin ajan toiminut....
Että tällänen vuodatus näin vapun kunniaksi... josko siitä jollekkin apua.
PS. Tilasin saksasta parkkiantureita tarvikkeena... mukamas FebiBilsteinia. Antureissa oli musta tarra tunnistimen päässä, jossa alkuperäisissä on varaosanumerot. Arvatkaapa mitä tarran alta paljastui.
Alkuperäinen.

Febi ilman tarraa

Että tälläistä tälläkertaa....










