w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Hei kaikki kanssamersuilijat.

Tuli ostettua w211 280cdi 2006 facelift...
No nyt parin viikon ajelun jälkeen päätti toi Intelligent Light System rueta vittuilemaan.
Ensin tuli herja mittaristoon että "järjestelmä ei actiivinen" ja sitten tuli infoa, että "Left Beam Dipped" -> vasen ajovalo sammui... prkl... :evil:
Noh... Staari kertoi, että "valon jakaumalevyn tunnitin on rikki tai jumissa"
Kuva
Kuva

Koitin sitten googlettaa mikä tuo jakaumalevy on mutta en onnistunut löytämään mitään hyödyllistä tietoa.
Koitin parilta foorumilaiselta kysellä asiasta mutta heilläkään ollut tietoa muuta kuin prefaceliftin valoista, jotka kyllä kääntyy mutta niistä puuttuu tuo valokuvion säätö.

Noh. Tässä tuli vietettyä vapun kunniaksi tallipäiviä ja ja purettua ajovalo ja selvitettyä mikä sitä alkoi riivaamaan.
Ensin koitin vaihtaa ballasti/ohjaimet keskenään... ei auttanut.

Foorumilta ja googlettamalla löytyy kyllä infoa puskurin riisumisesta ja umpion lasin irrottamisesta, joten niihin en ota kantaa...

Ohessa siis aukaistu umpio.
Kuva

Ja vähän lähempää.
Kuva

Lähikuva. Keskellä näkyy valkoinen tanko. Tämä on se kuuluisa jakaumalevy. Sen oikealla puolella musta laatikko on sen moottoriyksikkö.
Kuva

Kuvassa irrotettu projektori. Keskellä projektoria näkyy valkoinen jakaumalevy ja päässä säädin.
Kuva

Sitten pari kuvaa itse säätimestä.
Kuva
Kuva

Säätimen aukaisu rikkomatta klipsejä oli hieman haastavaa. Siihen hellalla on panostettu... Kuvassa näkyy lähikuvassa klipsu. Klipsun takana on ylimäärinen haitta joka estää klipsun painamisen.
Kuva

Puolen tunnin ähertämisen tuloksena säädin aukesi ja sisältä paljastu askelmoottori, mikrokytkin, ohjainpiiri, ja vaihteisto.
Kuva
Kuva
Kuva

Mitään vakavaa ei äkkisilmäyksellä näytänyt olevan. Mikään ei ole palanut eikä mikään ole varsinaisesti jumissa/rikki.

Lähenpi tarkastelu paljasti vian, jota kuumeisesti olinkin hakemassa. Vaihteen hammasrattaassa oli kolme hammasta kulahtanut. Spiralli oli ne kuluttanut. Minkäänlaista lohkeamista ei ollut havaittavissa.

Kuvassa kulunut hammasratas jossa paikoillaa musta rinkula. Tämä rinkula toimii rajoittimena. Ylläty yllätys. Ratas oli kulunut juuri siittä kohti jossa spiralli nylkyttää ratasta rajoitinta vasten. Tämän se tekee joka kerta kun valot laitetaan päälle. Ko toimenpiteellä ohjain kalibroi jakaumalevyn.
Kuva

Parempi kuva kulumasta. Ratas puhdistettu rasvasta.
Kuva

Sitten alettiinkin miettimään miten homa ratkeaa... Varaosia ei umpioon saa ja uusi maksaa unajaa.

Päätin sitten kokeilla 3M puskurin korjaukseen tarkoitettua epoksihartsi myrkkyä, jolla olisi tarkoitus kasvattaa kuluneita hampaita hieman.
Kuva

Tuntui jotenkin ääliömäiseltä ostaa saatanan kallista tököttiä tuubillinen, kun sitä tarvitsisi vain pisaran kymmenyksen... Mutta lohdutin itseäni ajatuksella, että pieni hinta jos se toimii.

Puhdistin rattaan parhaanimukaan rasvanpoistoaineella ja koitin hieman karhentaa hampaiden pintaa jotka oli tarkoitus kasvattaa. Sitten vaan pikku tippa 3M kittiä ja pienellä kellomensselillä levitin sen kuluneiden hampaiden päälle. Ja eikun odottelemaan. Kun aine oli kovettunut, muotoilin kasvatettuja hampaita hieman lehtiviilan ja mattoveitsen avulla.

Kuva korjatusta rattaasta.
Kuva

Mallasin ratasta vieteriä vasten ja homma vaikutti hyvältä. Hampaat oikean kokoiset, eikä ahista mistään.
Ohjain kasaan ja aukaistu umpio suolistettuna auton keulille. Johdot kiinni, staari autoon kiinni ja valot päälle. Ohjaus toimi ja akselin pää pyöriskeli kun sitä staarilla käskytti. :angel:

Noh... riemusta soikeana rensselit pöydälle ja umpio kasaan... Sitten umpio auton keulille ja vielä testiä... Mitä prkl... taas minuutin sisään valojen päälle laitosta umpio sammutti itsensä... Voi V***U... :evil:

Eikun umpio uudestaa auki ja suolistettuna taas keulille... Valot päälle ja odottelin mitä tapahtuu... Kohta taas xenon sammui... :wtf: Valot pois ja taas päälle, staarilla jakaumalevyn ojelu toimii ok... kunne valo taas sammui... Ei prkl... Noh... Sitten katoi onko mitään muita vikakoodeja... no samaa jakaumalevyä se valittaa... en siis aijemmin nollannut ko koodia... Nollasiin vikakoodin ja käytin valot ja virrat pois... sitten virrat ja valot päälle ja uudestaan testiä... odottelin hetken... sammuuko lamppu taas.... jonkun minuutin odottelua ja sehän palaa edelleen... staarilla jakaumalyvyn kääntely toimii ja akseli veivaa kun sitä käskyttää... :thumbup: Jonkun lainen elin siinä otsaan kasvoi kun ei heti älynnyt vikaa nollata ja purin turhaan umpion toistamiseen... :roll:
Eli ko vikakoodi jää kummittelemaan vaikka umpio toimisikin...

Noh nyt on umpio ja auto kasattu ja testilenkki heitetty... ainakin parinkymmenen kilometrin ajan toiminut....

Että tällänen vuodatus näin vapun kunniaksi... josko siitä jollekkin apua.

PS. Tilasin saksasta parkkiantureita tarvikkeena... mukamas FebiBilsteinia. Antureissa oli musta tarra tunnistimen päässä, jossa alkuperäisissä on varaosanumerot. Arvatkaapa mitä tarran alta paljastui.

Alkuperäinen.
Kuva

Febi ilman tarraa :D
Kuva

Että tälläistä tälläkertaa....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18341
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bosch assembled in Mexico

Olipa hyvä selostus Sorssolta, kiitos :idea:
wiimax.fi
Avatar
Harri S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: La 28.10.2006 19:17
Paikkakunta: Espoo

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Hienosti kuvattu ja kerrottu. Lisää tällaisia!

Kekseliäisyys säästää usein pitkän pennin.
Näissä uudemmissa autoissa on kyllä vanhemmuuttaan melkoisia miinoja, kun mekaaniset osat on muovia ja sitten kuluttuaan alkavat krenaamaan. Tuo 3m muovin korjausainevinkki on myös hyvä tieto, koska sitä voi soveltaa moneen muuhunkin muovisen osan korjaukseen. Ongelmanahan noissa liimoissa jne. on usein korjatun kohdan kiinnipysyminen.

Onko kukaan kokeillut tuollaisten pikkuosien tekemistä 3D tulostimella?
Riittääkö halvempien 3D tulostimien tarkkuus?

Tuollainen pikkusälä tekis kummasti kauppaansa, kun vaihtoehtonan ison ja usein kovin kalliin osakokonaisuuden vaihto.
Ex MB 16kpl, nyt nissan Leaf
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Juuri tuo täyteaineen kiinnipysyminen minuakin askarruttaa... Mutta katsotaan kauanko pelittää.
Sitten kun oireilee taas ja jos kasvatetut hampaanpalaset on irti niin koitan seuraavaksi 0,5mm poralla sorvata vähän syvempää koloa hampaan kohdalle jotta saisi vähän ankkuria aikaseksi.
Näin ensikerralla ei viittinyt lähteä niin ronskiin toimenpiteeseen.
Osaisiko joku sanoa mitä muovilaatua toi hammasratas voisi olla? Samaisesta muovista esim w124 trippimittariston hammasrattaat on tehty... (ainakin tuntuu ja näyttää samalta)

3D tulosti olisi kyllä loistava tuollasiin... Tuossa kattelin että tuollasissa +2000€ tulostimissa tarkkuus n. 0,08-0,1mm...
Eli aika rosoinen palikka tulee, jos pientä yrittää toki sitä voi hiomalla viimeistellä. Toinen kysymysmerkki on noi halpojen tulostimien käyttämät muovilaadut (ilmeisesti ABS muovia). Vähän turhan hepposta.
jjyks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 29.04.2013 21:46

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja jjyks »

Jos tuo 3M:än (1 komponentti?) mömmö päättää antautua, niin marketeissakin myytävä Bisonin epoksiliima on ihan kestävää. Itsellä nyt vuoden ollut puoliksi tuosta mömmöstä rakennettu ratas W124 farmarin takakontin imumoottorin alennusvaihteessa. Otin vanhasta rattaasta halkaisijan ja sopivan pellistä väännetyn muotin avulla valoin jäljelle jääneeseen puolikkaaseen puuttuvan osan, ja tein sopivan pienellä viilalla hampaat.

Tuossa sinun tapauksessa riittäisi varmaan sopivan määrän pursottaminen hampaitten päälle, ja hiekkapaperilla sekä ohuella viilalla hampaiden tekeminen :thumbup:
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02

Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

jjyks kirjoitti:Jos tuo 3M:än (1 komponentti?) mömmö päättää antautua, niin marketeissakin myytävä Bisonin epoksiliima on ihan kestävää. Itsellä nyt vuoden ollut puoliksi tuosta mömmöstä rakennettu ratas W124 farmarin takakontin imumoottorin alennusvaihteessa. Otin vanhasta rattaasta halkaisijan ja sopivan pellistä väännetyn muotin avulla valoin jäljelle jääneeseen puolikkaaseen puuttuvan osan, ja tein sopivan pienellä viilalla hampaat.

Tuossa sinun tapauksessa riittäisi varmaan sopivan määrän pursottaminen hampaitten päälle, ja hiekkapaperilla sekä ohuella viilalla hampaiden tekeminen :thumbup:
Kyllä tuo 3M on ihan 2 konponenttitavaraa.
Koitetaan tehdä sitten paremmin jos ei tuo ratkaisu kestä.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Päivitystä tilanteeseen...
Syksyn illat pimenee ja ongelma palasi... eli ei muutako potilas jälleen kerran operoitavaksi.

Niinhän siinä kävi, että ei se hampaiden päälle pursotettu epoxi kauaa pysynyt ja lähti liuskoina irti...
Kuva

No tällä kertaa päätin että tehdään kunnon paikka samasta aineesta... sorvasin dremelillä kolon kuluneiden hampaiden kohdalle ja täytin kolon varovasti epoxilla (3M) lääkeruiskua ja neulaa apunakäyttäen...
Kuva
Kuva
Kuva

Kaupoilla käydessä löysin dremeliin sopivia pieniä timanttijyrsimiä... niillä oli nätti sorvata uudet hampaat...
Kuva

Tuli sitten aukaistua myös oikeanpuoleisen umpion, kun rupesi ahdistamaan sen pölyisyys... Samalla tuli katsottua tuon samaisen jakaumasäätimen sisään ja niinhan sielläkin oli hampaissa kulumaa... Joten tein sille samanlaisen ennaltaehkäisevän toimenpiteen... Nyt on molemmat umpiot kirkkaat... ja toimii...
Yksi pimeä ilta ajeltu eikä vikailmoituksia tullut...
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: w211 facelift ILS valojen jakaumalevy jumi

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Tällaisiin korjauksiin tulevaisuudessa voisi käyttää 3D tulostinta .
Vastaa Viestiin