Diesel Turbokoneen öljyistä
Diesel Turbokoneen öljyistä
olen tuohon om601 laittanut mobilin 10w-30 öljyjä.
nyt tulee turbokone takas käyttöön , niin kysyisin että mitkä olis parhaat öljyt tähän tarkoitukseen ?
sellaiset öljyt mitä kehtaa käyttää talvi sekä kesäolosuhteissa.
Onko alkuperäisissä DT koneissa eri öljyt ohjekirjan mukaan ?
nyt tulee turbokone takas käyttöön , niin kysyisin että mitkä olis parhaat öljyt tähän tarkoitukseen ?
sellaiset öljyt mitä kehtaa käyttää talvi sekä kesäolosuhteissa.
Onko alkuperäisissä DT koneissa eri öljyt ohjekirjan mukaan ?
En tiedä suosituksista, mutta meillä on laitettu useimmiten Total Quartz 5w40 täyssynteettinen koneeseen, oli turbo eli ei.
Jotkut haluavat Mobil Ykkösen öljyksi.
Jossain Sprinterissä, olikos se 312 D (siis turbo muttei CDI) oli Mobilin Delvac 1 tai Delvac HP 10w30 vaihtoehtoina Mobilin taulukossa - eli ei "tavallista ykköstä"
Jotkut haluavat Mobil Ykkösen öljyksi.
Jossain Sprinterissä, olikos se 312 D (siis turbo muttei CDI) oli Mobilin Delvac 1 tai Delvac HP 10w30 vaihtoehtoina Mobilin taulukossa - eli ei "tavallista ykköstä"
Viimeksi muokannut dealer, Pe 24.09.2004 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Veho laittaa tuota delvac1:stä OM601 turbokoneeseen (Vito110D/V230), vaihtoväli 15 tkm, öljymäärä suodattimen kanssa 8,5 l.dealer kirjoitti:En tiedä suosituksista, mutta meillä on laitettu useimmiten Total Quartz 15w40 täyssynteettinen koneeseen, oli turbo eli ei.
Jotkut haluavat Mobil Ykkösen öljyksi.
Jossain Sprinterissä, olikos se 312 D (siis turbo muttei CDI) oli Mobilin Delvac 1 tai Delvac HP 10w30 vaihtoehtoina Mobilin taulukossa - eli ei "tavallista ykköstä"
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hintaa en muista, mutta jos ei kunnon öljynjäähdytystä ole rakennettu on tuo korkea viskositeettinen öljy hyvä lisäturva koneelle.epk kirjoitti:mitäs castrolissa litra hinta ?syppe kirjoitti:castrolin 10/ 60 mielestäni hyvä (ja hinnakas...toisaalta taas hyvä öljy on halvin koneremontti...)
Vedätettäessä öljy lämpenee aika paljon ja nopeasti.
entäs jos on "yritystä" öljynjäähdytyksessä, eli on jonkunlaiset lisä suihkut männille ja cooleri öljylle ?Petri K kirjoitti:Hintaa en muista, mutta jos ei kunnon öljynjäähdytystä ole rakennettu on tuo korkea viskositeettinen öljy hyvä lisäturva koneelle.epk kirjoitti:mitäs castrolissa litra hinta ?syppe kirjoitti:castrolin 10/ 60 mielestäni hyvä (ja hinnakas...toisaalta taas hyvä öljy on halvin koneremontti...)
Vedätettäessä öljy lämpenee aika paljon ja nopeasti.
taitaa silti mennä samat ?
No omalla koneella ajoin 15/40 mineraaliöljyllä 3000km ennen kuin laitoin 5/50 ykköset koneeseen joilla ajettu 1000km tällä hetkellä. Mineraaliöljylläkin sai välillä lapikasta hetkellisesti mutta paineet pysyi hyvin aisoissa. Hyvä on olla öljynlämpömittari öljypohjassa niin tietää missä mennään.
Suurin haitta mineraaliöljystä on jos ajaa kauan kovaa voi öljy palaa kiinni männän pohjaan ja tehdä lämpöä tehokkaasti eristävän kerroksen joka taas lisää männän pään lämpötilaa ja laajentaa sitä samalla (kiinnileikkautumisvaara)
Suurin haitta mineraaliöljystä on jos ajaa kauan kovaa voi öljy palaa kiinni männän pohjaan ja tehdä lämpöä tehokkaasti eristävän kerroksen joka taas lisää männän pään lämpötilaa ja laajentaa sitä samalla (kiinnileikkautumisvaara)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Täyttä kamaa
Naulan kantaan.epk kirjoitti:niin että täyssynteettiset pitäis olla ?
5wX kesällä ja jos on lämpimät lähdöt (talli tai lohkari) myös talvella. Kylmiin olosuhteisiin sitten 0wX öljyt. Kesällä tuo yläpää voi olla 50 ja talvella riittää 40.
Tunnettujen merkkien välillä ei liene paljon mutua kummempaa eroa.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
..
Millä öljyllä ajoit ennen koneesi kilahdusta? Etkai vaan tolla 10W30:llä tai muulla vast. litkulla? Ei taida tarvita etsiä hajoamisen syytä kovin kaukaa, jos noin huonot öljyt oli koneessa. En ajaisi moisella, vaikka olis vapari. Hydr. nostjajat vähintään vaatii aina täyssynteettisen.
0W40RS castrolia koneeseen. Toimii kuumana ja kylmänä. Turbossa ja vaparissa. Kesällä ja talvella. Vedätettäessä ja hiljaa ajaessa. Ehjä kone ei kuluta ja paineet pysyy ralliajonkin jälkeen yli 1,5:ssä, vaikka tyhjäkäyntikin olis vaivaiset 500-600r.
Maksaa yleensä n. 40Euroa/purkki.
Ennemmin kallis 0W40 kesälläkin, kun halpa 5W50 (esim. mobil ). Kalliissa 0W40 öljyssä on varmasti kuuman pään voiteluominaisuudet paremmat, kun halvoissa 5W50 öljyissä.
0W40RS castrolia koneeseen. Toimii kuumana ja kylmänä. Turbossa ja vaparissa. Kesällä ja talvella. Vedätettäessä ja hiljaa ajaessa. Ehjä kone ei kuluta ja paineet pysyy ralliajonkin jälkeen yli 1,5:ssä, vaikka tyhjäkäyntikin olis vaivaiset 500-600r.
Maksaa yleensä n. 40Euroa/purkki.
Ennemmin kallis 0W40 kesälläkin, kun halpa 5W50 (esim. mobil ). Kalliissa 0W40 öljyssä on varmasti kuuman pään voiteluominaisuudet paremmat, kun halvoissa 5W50 öljyissä.
4 vuotta tuli noilla "litkuilla" on testiä ajeltu, ja tuollaiset 500tkm , joten eiköhän vapari koneessa kestä, eikä kilkattanut yms. Turbo koneessa on myös nuo ollut joku 100tkm ainakin, ja vielä kukkuu sekin kone. Eri asia "jälkiahdetussa" tosin.
En usko että leikkas öljyjen takia, tosin saattoi olla yksi monesta tekijästä!
En usko että leikkas öljyjen takia, tosin saattoi olla yksi monesta tekijästä!
toi castrolin öljy (10/60) näytti maksavan motonetissa 50 euroo viikko takaperin, tuskin paljon halvemmalla löytää muualta, vaikka motonet ei öljyjen suhteen välttämättä oo mikään halvin mahdollinen. itellä on turbokoneessa 5w50 täyssynteettiset, vaihto 7500 km välein, turbo vanhentaa tehokkaasti öljyä...mikäli tehoissa tapahtuu talven aikana edistystä, siirryn varmaan sitten tuohon castroliin.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pätkii
Terve!syppe kirjoitti: turbo vanhentaa tehokkaasti öljyä...
Mielestäni jo kerran laitoin tämän viestin, mutta jostain syystä se on hävinnyt. Pätkiiköhän yhteys vai minä...
Eli asiaan, on tuolle ylä mainitulle väitteelle jotain tieteellistä faktaa vai pelkkää mutua? Meinaan vain, jotta ainakin noissa uudemman sukupolven PSA-koneissa HDI + turbon myötä öljyn vaihtoväli pikemminkin kasvoi.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Pätkii
Eipä sille muuta kuin että turbo ja sen laakerit käy tosi kuumana raskaassa käytössä ja öljy saattaa karstoittua.flosse kirjoitti:Terve!syppe kirjoitti: turbo vanhentaa tehokkaasti öljyä...
Mielestäni jo kerran laitoin tämän viestin, mutta jostain syystä se on hävinnyt. Pätkiiköhän yhteys vai minä...
Eli asiaan, on tuolle ylä mainitulle väitteelle jotain tieteellistä faktaa vai pelkkää mutua? Meinaan vain, jotta ainakin noissa uudemman sukupolven PSA-koneissa HDI + turbon myötä öljyn vaihtoväli pikemminkin kasvoi.
Merkillä ei ole muuta väliä kuin että on tunnettua merkkiä ja riittävät luokitukset löytyy, se on mun mielipide. Ja niin ikään mielipide on myöskin se, että nuo toinen toistaan kalliimmat 60-sarjan öljyt on tuotu siviililiikenne markkinoille vain ja ainoastaan rahastus ja mielikuvat mielessä. Vai mitenkä muuten on perusteltavissa se, että paljon ja suurella kuormituksella liikkuvat raskaankaluston moottorit ei 60-sarjan öljyjä käytä, vaikka juurikin heillä luulisi noiden pakokaasujarrujen ja ahtimien käytön synnyttävän runsainmäärin lämpöä jopa pakosarjan punahehkuisuuteen asti. Ja että moottoriurheilun parissakin pyritään käyttämään juuri toisen suunnan öljyjä, eli mahd. ohuita öljyjä tehohäviöiden minimoimiseksi.
Toinen seikka mikä paksua 10W-60 öljyä vastaan sotii, on se totuus, että mitä paksumpaa öljy on kylmässä sitä heikommin/hitaammin se voitelee startissa ja, että mitä paksumpaa öljy on kuumassa sitä heikommin/hitaammin se tunkeutuu ahtaisiin voitelua vaativiin kohteisiin esim. hydraulinostajiin.
Korkean viskositeetti-indeksin omaava PAO täyssynteettiset 0W-40 öljyt vaan sinne koneeseen. Niillä pärjää ympärivuoden ja kaikilla kaasun asennoilla.
Toinen seikka mikä paksua 10W-60 öljyä vastaan sotii, on se totuus, että mitä paksumpaa öljy on kylmässä sitä heikommin/hitaammin se voitelee startissa ja, että mitä paksumpaa öljy on kuumassa sitä heikommin/hitaammin se tunkeutuu ahtaisiin voitelua vaativiin kohteisiin esim. hydraulinostajiin.
Korkean viskositeetti-indeksin omaava PAO täyssynteettiset 0W-40 öljyt vaan sinne koneeseen. Niillä pärjää ympärivuoden ja kaikilla kaasun asennoilla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
No kyllä noiden 60-öljyjen käyttö on suositeltavaan korkeaviritteisessä koneessa kesällä, talvella käytän itsekin 5W-40:stä öljyä.
Hyvä esimerkki noista 60-öljyistä on kun kaveri oli kuukausi sitten saksassa -96 mallisessa E 300 TD:llä autotraileri perässä. Osti sitten kolaroidun 124:sen ja veteli sitä Baanalla, oli kuuma ilma ja lämmöt nousi ylämäissä aina 120:n kieppeille ja tyhjäkäynnin öljynpaineet valahti 0.5 kiloon. Soitteli sitten minulle ja valitteli että oikein hirvittää ajaa ja neuvoin vaihtamaan öljyt 10W-60:siin. Vaikka koneessa olleet öljyt oli uudehkot, kaveri totteli ja soitti seuraavana päivänä mielissään, enää ei tyhjäkäyntipaineet putoa pitkissäkään mäissä alle 1,2 kilon. Melkoinen ero.
No siinä oli aika extreme-esimerkki, mutta esim. superturbokäytössä ovat öljyt tosi kovilla.
Hyvä esimerkki noista 60-öljyistä on kun kaveri oli kuukausi sitten saksassa -96 mallisessa E 300 TD:llä autotraileri perässä. Osti sitten kolaroidun 124:sen ja veteli sitä Baanalla, oli kuuma ilma ja lämmöt nousi ylämäissä aina 120:n kieppeille ja tyhjäkäynnin öljynpaineet valahti 0.5 kiloon. Soitteli sitten minulle ja valitteli että oikein hirvittää ajaa ja neuvoin vaihtamaan öljyt 10W-60:siin. Vaikka koneessa olleet öljyt oli uudehkot, kaveri totteli ja soitti seuraavana päivänä mielissään, enää ei tyhjäkäyntipaineet putoa pitkissäkään mäissä alle 1,2 kilon. Melkoinen ero.
No siinä oli aika extreme-esimerkki, mutta esim. superturbokäytössä ovat öljyt tosi kovilla.
Jo vain.Mauri H. kirjoitti:No kyllä noiden 60-öljyjen käyttö on suositeltavaan korkeaviritteisessä koneessa kesällä, talvella käytän itsekin 5W-40:stä öljyä.
Hyvä esimerkki noista 60-öljyistä on kun kaveri oli kuukausi sitten saksassa -96 mallisessa E 300 TD:llä autotraileri perässä. Osti sitten kolaroidun 124:sen ja veteli sitä Baanalla, oli kuuma ilma ja lämmöt nousi ylämäissä aina 120:n kieppeille ja tyhjäkäynnin öljynpaineet valahti 0.5 kiloon. Soitteli sitten minulle ja valitteli että oikein hirvittää ajaa ja neuvoin vaihtamaan öljyt 10W-60:siin. Vaikka koneessa olleet öljyt oli uudehkot, kaveri totteli ja soitti seuraavana päivänä mielissään, enää ei tyhjäkäyntipaineet putoa pitkissäkään mäissä alle 1,2 kilon. Melkoinen ero.
No siinä oli aika extreme-esimerkki, mutta esim. superturbokäytössä ovat öljyt tosi kovilla.
Eräänlaisena "ponnahduslautana" tarinalla käytän nyt tuota Maurin mainitsemaa tapausta.
Mikä on ja mitä tarkoittaa se viskositeetti-indeksi luku?
Viskositeetti-indeksi on luku joka kertoo öljyn juoksevuuden muuttumisesta lämpötilan kasvaessa. Matala vi-luku meinaa, että kylmänä öljy on jäykkää, mutta kuumana erittäin joutuisaa


Ehkäpä tuossa viskositeetti-indeksissä löytyykin se oleellisin ero öljyn ja öljyn välillä....ja mikä öljy halajaa sinne männän päällä ja mikä taasen ei.

Tämä tältä erää rasva pohdinnoista.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Jees, tieto pitänee varmastikin paikkansa.JuhaE kirjoitti:tosiasihan on että moni moottoriurheilussa käyttää nimen omaan 10/60 öljyjä.
Varsinkin ahdetuissa.
Ja onhan toki niitäkin joka "joutuvat" käyttämään vielä hurjempiakin aineita esim. xxW-70:kin, mutta toisaalta on myöskin niitä jotka tyytyvät kiertämään 500mailia ovaalia "vain" jotkin 30-sarjan öljyt varassa. Niin ja lisäksi vielä ne "onnettomat" jotka koittavat kiihtyä jotkin yksaste SAE5:set avulla.
Että kyllähän näitä valinnan mahdollisuuksia piisaa, mutta mikä onkaan se yleispätevä rasva ihan normi siviilikäyttöön.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Arvelin nyt kysyä muilta turbodieselisteiltä että miten paljon öljyä tikun mukaan pitäisi tuossa OM603:sessa kulua, TB Diamond diesel 5W-40 öljyt sisällä eikä vielä useamman tuhannen aikana ole havaittavissa öljytikussa mitään eloa öljypinnan korkeudessa suuntaan tai toiseen??
Ei se edellinen vaparikaan tosin syönyt öljyä, mutta tämä uusi ei syö senkään vertaa, öljy on kyllä ihan diiselin öljyn näköistä ja hajuista, kone on välillä saanut saapikastakin mutta kun ei mene öljyä, yleensäkkin koneen huohotus on vielä ehkä vähentynyt siitä mitä Mauri kuvaili r-vaaralla vähäiseksi, onks tässä nyt syytä kohta alkaa huolestumaan?

Ei se edellinen vaparikaan tosin syönyt öljyä, mutta tämä uusi ei syö senkään vertaa, öljy on kyllä ihan diiselin öljyn näköistä ja hajuista, kone on välillä saanut saapikastakin mutta kun ei mene öljyä, yleensäkkin koneen huohotus on vielä ehkä vähentynyt siitä mitä Mauri kuvaili r-vaaralla vähäiseksi, onks tässä nyt syytä kohta alkaa huolestumaan?


MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Tuosta kannata huolissaan olla, vaikka jos tuo on turbokone ei kannata järjettömän pitkiä matkoja täysiä vedellä. Ettei leikkaa mäntä kiinni, taitaa olla aika pienillä välyksillä kasattu tuo kone.Mihaline kirjoitti:mutta kun ei mene öljyä, yleensäkkin koneen huohotus on vielä ehkä vähentynyt siitä mitä Mauri kuvaili r-vaaralla vähäiseksi, onks tässä nyt syytä kohta alkaa huolestumaan?![]()
Tietysti jos haluaa öljyjä lisäillä voi aina vaihtaa Mobil ykköset 5W/50 koneeseen, tuota kuluu ainakin omien kokemuksien mukaan enemmän kuin montaa muuta merkkiä.
Mobilia ei tueta, pitää seurailla vähän minne suuntaan homma kehittyy.Petri K kirjoitti:
Tuosta kannata huolissaan olla, vaikka jos tuo on turbokone ei kannata järjettömän pitkiä matkoja täysiä vedellä. Ettei leikkaa mäntä kiinni, taitaa olla aika pienillä välyksillä kasattu tuo kone.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Mulla varmaan huohottaa sen mitä sullakin, eikä öljyä kulu, tai siis varmaan kuluu mutta menovettä taitaa mennä sekaan korvaava määräkonjamiini kirjoitti:ei tuosta öljynkulumattomuudesta kannata huolestua, männisä vain on
öljyrenkaitten urat ja renkaat kunnosa. Itellä moottori huohottaa jonkun
verranki, mutta öljyä ei oo menny 6tkm ajosa oikeestaan paljo mitään.

Tuntus, että talvella kovilla pakkasilla 10w60 öljy saattaisi olla liian kankeata, varsinkin jos repii autoa ilman lohkolämmitintä käyntiin -20 asteesta. Kesällä öljy taas ei kai voi käytännössä olla liian jäykkää? Täytyy ens talvella tehdä pieniä käytännön testejä...
En itse kannata mitään öljymerkkiä sen kummemmin, mutta synteettistä sen pitää olla ja tunnettua merkkiä. Koneen sisäisessä puhtaudessa on hirmuinen ero, riippuen ajaako mineraaliöljyillä vai synteettisillä.
En itse kannata mitään öljymerkkiä sen kummemmin, mutta synteettistä sen pitää olla ja tunnettua merkkiä. Koneen sisäisessä puhtaudessa on hirmuinen ero, riippuen ajaako mineraaliöljyillä vai synteettisillä.