Diesel Turbokoneen öljyistä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Diesel Turbokoneen öljyistä

Viesti Kirjoittaja epk »

olen tuohon om601 laittanut mobilin 10w-30 öljyjä.

nyt tulee turbokone takas käyttöön , niin kysyisin että mitkä olis parhaat öljyt tähän tarkoitukseen ?

sellaiset öljyt mitä kehtaa käyttää talvi sekä kesäolosuhteissa.

Onko alkuperäisissä DT koneissa eri öljyt ohjekirjan mukaan ?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18172
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä suosituksista, mutta meillä on laitettu useimmiten Total Quartz 5w40 täyssynteettinen koneeseen, oli turbo eli ei.
Jotkut haluavat Mobil Ykkösen öljyksi.

Jossain Sprinterissä, olikos se 312 D (siis turbo muttei CDI) oli Mobilin Delvac 1 tai Delvac HP 10w30 vaihtoehtoina Mobilin taulukossa - eli ei "tavallista ykköstä"
Viimeksi muokannut dealer, Pe 24.09.2004 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:En tiedä suosituksista, mutta meillä on laitettu useimmiten Total Quartz 15w40 täyssynteettinen koneeseen, oli turbo eli ei.
Jotkut haluavat Mobil Ykkösen öljyksi.

Jossain Sprinterissä, olikos se 312 D (siis turbo muttei CDI) oli Mobilin Delvac 1 tai Delvac HP 10w30 vaihtoehtoina Mobilin taulukossa - eli ei "tavallista ykköstä"
Veho laittaa tuota delvac1:stä OM601 turbokoneeseen (Vito110D/V230), vaihtoväli 15 tkm, öljymäärä suodattimen kanssa 8,5 l.
Lisää tietoa: www.skg.fi
syppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 20.02.2004 13:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja syppe »

castrolin 10/ 60 mielestäni hyvä (ja hinnakas...toisaalta taas hyvä öljy on halvin koneremontti...)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

syppe kirjoitti:castrolin 10/ 60 mielestäni hyvä (ja hinnakas...toisaalta taas hyvä öljy on halvin koneremontti...)
mitäs castrolissa litra hinta ?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

epk kirjoitti:
syppe kirjoitti:castrolin 10/ 60 mielestäni hyvä (ja hinnakas...toisaalta taas hyvä öljy on halvin koneremontti...)
mitäs castrolissa litra hinta ?
Hintaa en muista, mutta jos ei kunnon öljynjäähdytystä ole rakennettu on tuo korkea viskositeettinen öljy hyvä lisäturva koneelle.
Vedätettäessä öljy lämpenee aika paljon ja nopeasti.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri K kirjoitti:
epk kirjoitti:
syppe kirjoitti:castrolin 10/ 60 mielestäni hyvä (ja hinnakas...toisaalta taas hyvä öljy on halvin koneremontti...)
mitäs castrolissa litra hinta ?
Hintaa en muista, mutta jos ei kunnon öljynjäähdytystä ole rakennettu on tuo korkea viskositeettinen öljy hyvä lisäturva koneelle.
Vedätettäessä öljy lämpenee aika paljon ja nopeasti.
entäs jos on "yritystä" öljynjäähdytyksessä, eli on jonkunlaiset lisä suihkut männille ja cooleri öljylle ?

taitaa silti mennä samat ?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

No omalla koneella ajoin 15/40 mineraaliöljyllä 3000km ennen kuin laitoin 5/50 ykköset koneeseen joilla ajettu 1000km tällä hetkellä. Mineraaliöljylläkin sai välillä lapikasta hetkellisesti mutta paineet pysyi hyvin aisoissa. Hyvä on olla öljynlämpömittari öljypohjassa niin tietää missä mennään.

Suurin haitta mineraaliöljystä on jos ajaa kauan kovaa voi öljy palaa kiinni männän pohjaan ja tehdä lämpöä tehokkaasti eristävän kerroksen joka taas lisää männän pään lämpötilaa ja laajentaa sitä samalla (kiinnileikkautumisvaara)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niin että täyssynteettiset pitäis olla ?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Täyttä kamaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

epk kirjoitti:niin että täyssynteettiset pitäis olla ?
Naulan kantaan.

5wX kesällä ja jos on lämpimät lähdöt (talli tai lohkari) myös talvella. Kylmiin olosuhteisiin sitten 0wX öljyt. Kesällä tuo yläpää voi olla 50 ja talvella riittää 40.

Tunnettujen merkkien välillä ei liene paljon mutua kummempaa eroa.
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Millä öljyllä ajoit ennen koneesi kilahdusta? Etkai vaan tolla 10W30:llä tai muulla vast. litkulla? Ei taida tarvita etsiä hajoamisen syytä kovin kaukaa, jos noin huonot öljyt oli koneessa. En ajaisi moisella, vaikka olis vapari. Hydr. nostjajat vähintään vaatii aina täyssynteettisen.

0W40RS castrolia koneeseen. Toimii kuumana ja kylmänä. Turbossa ja vaparissa. Kesällä ja talvella. Vedätettäessä ja hiljaa ajaessa. Ehjä kone ei kuluta ja paineet pysyy ralliajonkin jälkeen yli 1,5:ssä, vaikka tyhjäkäyntikin olis vaivaiset 500-600r.

Maksaa yleensä n. 40Euroa/purkki.

Ennemmin kallis 0W40 kesälläkin, kun halpa 5W50 (esim. mobil ). Kalliissa 0W40 öljyssä on varmasti kuuman pään voiteluominaisuudet paremmat, kun halvoissa 5W50 öljyissä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

4 vuotta tuli noilla "litkuilla" on testiä ajeltu, ja tuollaiset 500tkm , joten eiköhän vapari koneessa kestä, eikä kilkattanut yms. Turbo koneessa on myös nuo ollut joku 100tkm ainakin, ja vielä kukkuu sekin kone. Eri asia "jälkiahdetussa" tosin.


En usko että leikkas öljyjen takia, tosin saattoi olla yksi monesta tekijästä!
syppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 20.02.2004 13:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja syppe »

toi castrolin öljy (10/60) näytti maksavan motonetissa 50 euroo viikko takaperin, tuskin paljon halvemmalla löytää muualta, vaikka motonet ei öljyjen suhteen välttämättä oo mikään halvin mahdollinen. itellä on turbokoneessa 5w50 täyssynteettiset, vaihto 7500 km välein, turbo vanhentaa tehokkaasti öljyä...mikäli tehoissa tapahtuu talven aikana edistystä, siirryn varmaan sitten tuohon castroliin.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pätkii

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

syppe kirjoitti: turbo vanhentaa tehokkaasti öljyä...
Terve!

Mielestäni jo kerran laitoin tämän viestin, mutta jostain syystä se on hävinnyt. Pätkiiköhän yhteys vai minä...

Eli asiaan, on tuolle ylä mainitulle väitteelle jotain tieteellistä faktaa vai pelkkää mutua? Meinaan vain, jotta ainakin noissa uudemman sukupolven PSA-koneissa HDI + turbon myötä öljyn vaihtoväli pikemminkin kasvoi.
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Pätkii

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
syppe kirjoitti: turbo vanhentaa tehokkaasti öljyä...
Terve!

Mielestäni jo kerran laitoin tämän viestin, mutta jostain syystä se on hävinnyt. Pätkiiköhän yhteys vai minä...

Eli asiaan, on tuolle ylä mainitulle väitteelle jotain tieteellistä faktaa vai pelkkää mutua? Meinaan vain, jotta ainakin noissa uudemman sukupolven PSA-koneissa HDI + turbon myötä öljyn vaihtoväli pikemminkin kasvoi.
Eipä sille muuta kuin että turbo ja sen laakerit käy tosi kuumana raskaassa käytössä ja öljy saattaa karstoittua.
syppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 20.02.2004 13:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja syppe »

ei mitään varsinaista factaa, laakkosen asentajat vaan joskus sano sillai kun oli öljynvaihtoväleistä puhetta. Sen perusteella oon melko usein vaihdellu.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Merkillä ei ole muuta väliä kuin että on tunnettua merkkiä ja riittävät luokitukset löytyy, se on mun mielipide. Ja niin ikään mielipide on myöskin se, että nuo toinen toistaan kalliimmat 60-sarjan öljyt on tuotu siviililiikenne markkinoille vain ja ainoastaan rahastus ja mielikuvat mielessä. Vai mitenkä muuten on perusteltavissa se, että paljon ja suurella kuormituksella liikkuvat raskaankaluston moottorit ei 60-sarjan öljyjä käytä, vaikka juurikin heillä luulisi noiden pakokaasujarrujen ja ahtimien käytön synnyttävän runsainmäärin lämpöä jopa pakosarjan punahehkuisuuteen asti. Ja että moottoriurheilun parissakin pyritään käyttämään juuri toisen suunnan öljyjä, eli mahd. ohuita öljyjä tehohäviöiden minimoimiseksi.

Toinen seikka mikä paksua 10W-60 öljyä vastaan sotii, on se totuus, että mitä paksumpaa öljy on kylmässä sitä heikommin/hitaammin se voitelee startissa ja, että mitä paksumpaa öljy on kuumassa sitä heikommin/hitaammin se tunkeutuu ahtaisiin voitelua vaativiin kohteisiin esim. hydraulinostajiin.

Korkean viskositeetti-indeksin omaava PAO täyssynteettiset 0W-40 öljyt vaan sinne koneeseen. Niillä pärjää ympärivuoden ja kaikilla kaasun asennoilla.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No kyllä noiden 60-öljyjen käyttö on suositeltavaan korkeaviritteisessä koneessa kesällä, talvella käytän itsekin 5W-40:stä öljyä.

Hyvä esimerkki noista 60-öljyistä on kun kaveri oli kuukausi sitten saksassa -96 mallisessa E 300 TD:llä autotraileri perässä. Osti sitten kolaroidun 124:sen ja veteli sitä Baanalla, oli kuuma ilma ja lämmöt nousi ylämäissä aina 120:n kieppeille ja tyhjäkäynnin öljynpaineet valahti 0.5 kiloon. Soitteli sitten minulle ja valitteli että oikein hirvittää ajaa ja neuvoin vaihtamaan öljyt 10W-60:siin. Vaikka koneessa olleet öljyt oli uudehkot, kaveri totteli ja soitti seuraavana päivänä mielissään, enää ei tyhjäkäyntipaineet putoa pitkissäkään mäissä alle 1,2 kilon. Melkoinen ero.

No siinä oli aika extreme-esimerkki, mutta esim. superturbokäytössä ovat öljyt tosi kovilla.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Mauri H. kirjoitti:No kyllä noiden 60-öljyjen käyttö on suositeltavaan korkeaviritteisessä koneessa kesällä, talvella käytän itsekin 5W-40:stä öljyä.

Hyvä esimerkki noista 60-öljyistä on kun kaveri oli kuukausi sitten saksassa -96 mallisessa E 300 TD:llä autotraileri perässä. Osti sitten kolaroidun 124:sen ja veteli sitä Baanalla, oli kuuma ilma ja lämmöt nousi ylämäissä aina 120:n kieppeille ja tyhjäkäynnin öljynpaineet valahti 0.5 kiloon. Soitteli sitten minulle ja valitteli että oikein hirvittää ajaa ja neuvoin vaihtamaan öljyt 10W-60:siin. Vaikka koneessa olleet öljyt oli uudehkot, kaveri totteli ja soitti seuraavana päivänä mielissään, enää ei tyhjäkäyntipaineet putoa pitkissäkään mäissä alle 1,2 kilon. Melkoinen ero.

No siinä oli aika extreme-esimerkki, mutta esim. superturbokäytössä ovat öljyt tosi kovilla.
Jo vain.
Eräänlaisena "ponnahduslautana" tarinalla käytän nyt tuota Maurin mainitsemaa tapausta.
Mikä on ja mitä tarkoittaa se viskositeetti-indeksi luku?
Viskositeetti-indeksi on luku joka kertoo öljyn juoksevuuden muuttumisesta lämpötilan kasvaessa. Matala vi-luku meinaa, että kylmänä öljy on jäykkää, mutta kuumana erittäin joutuisaa :( . Korkean vi-luvun öljy taasen muuttuu huomattavasti vähemmän lämpötilan muuttuessa :D . Eli loppupeleissä niillä SAE-luokituksilla on vain nimellinen merkitys, jos öljy on esim. joku 0W-40 liru ja joka kuitenkin on ns. "luja öljy", niin sen kyllä kuuluu pitää kutinsa myöskin kuumanpään ääriolosuhteissa (ei leikkaudu). Vielä kun tuohon lisätään se, että moottoriöljyt alkaa "viihtymään" työmaallaan vasta noin 70-80 asteisina.
Ehkäpä tuossa viskositeetti-indeksissä löytyykin se oleellisin ero öljyn ja öljyn välillä....ja mikä öljy halajaa sinne männän päällä ja mikä taasen ei. :roll:

Tämä tältä erää rasva pohdinnoista.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

tosiasihan on että moni moottoriurheilussa käyttää nimen omaan 10/60 öljyjä.
Varsinkin ahdetuissa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

JuhaE kirjoitti:tosiasihan on että moni moottoriurheilussa käyttää nimen omaan 10/60 öljyjä.
Varsinkin ahdetuissa.
Jees, tieto pitänee varmastikin paikkansa.
Ja onhan toki niitäkin joka "joutuvat" käyttämään vielä hurjempiakin aineita esim. xxW-70:kin, mutta toisaalta on myöskin niitä jotka tyytyvät kiertämään 500mailia ovaalia "vain" jotkin 30-sarjan öljyt varassa. Niin ja lisäksi vielä ne "onnettomat" jotka koittavat kiihtyä jotkin yksaste SAE5:set avulla.
Että kyllähän näitä valinnan mahdollisuuksia piisaa, mutta mikä onkaan se yleispätevä rasva ihan normi siviilikäyttöön. :roll:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Tarkoitin lähinnä ralli,rata,sprintti, joista jonkun verran kokemusta.
Vakio autoissa esim. bmw m3 suositusöljy on castrol 10w-60.
Normaali perhe autossa riittää kyllä 5w40-50 , normaali käytössä.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Arvelin nyt kysyä muilta turbodieselisteiltä että miten paljon öljyä tikun mukaan pitäisi tuossa OM603:sessa kulua, TB Diamond diesel 5W-40 öljyt sisällä eikä vielä useamman tuhannen aikana ole havaittavissa öljytikussa mitään eloa öljypinnan korkeudessa suuntaan tai toiseen??

Ei se edellinen vaparikaan tosin syönyt öljyä, mutta tämä uusi ei syö senkään vertaa, öljy on kyllä ihan diiselin öljyn näköistä ja hajuista, kone on välillä saanut saapikastakin mutta kun ei mene öljyä, yleensäkkin koneen huohotus on vielä ehkä vähentynyt siitä mitä Mauri kuvaili r-vaaralla vähäiseksi, onks tässä nyt syytä kohta alkaa huolestumaan? :shock: :roll:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

No taitaapa huolet olla vasta edessä päin siinä asiassa :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mihaline kirjoitti:mutta kun ei mene öljyä, yleensäkkin koneen huohotus on vielä ehkä vähentynyt siitä mitä Mauri kuvaili r-vaaralla vähäiseksi, onks tässä nyt syytä kohta alkaa huolestumaan? :shock: :roll:
Tuosta kannata huolissaan olla, vaikka jos tuo on turbokone ei kannata järjettömän pitkiä matkoja täysiä vedellä. Ettei leikkaa mäntä kiinni, taitaa olla aika pienillä välyksillä kasattu tuo kone.

Tietysti jos haluaa öljyjä lisäillä voi aina vaihtaa Mobil ykköset 5W/50 koneeseen, tuota kuluu ainakin omien kokemuksien mukaan enemmän kuin montaa muuta merkkiä.
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Petri K kirjoitti:
Tuosta kannata huolissaan olla, vaikka jos tuo on turbokone ei kannata järjettömän pitkiä matkoja täysiä vedellä. Ettei leikkaa mäntä kiinni, taitaa olla aika pienillä välyksillä kasattu tuo kone.
Mobilia ei tueta, pitää seurailla vähän minne suuntaan homma kehittyy.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

ei tuosta öljynkulumattomuudesta kannata huolestua, männisä vain on
öljyrenkaitten urat ja renkaat kunnosa. Itellä moottori huohottaa jonkun
verranki, mutta öljyä ei oo menny 6tkm ajosa oikeestaan paljo mitään.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

konjamiini kirjoitti:ei tuosta öljynkulumattomuudesta kannata huolestua, männisä vain on
öljyrenkaitten urat ja renkaat kunnosa. Itellä moottori huohottaa jonkun
verranki, mutta öljyä ei oo menny 6tkm ajosa oikeestaan paljo mitään.
Mulla varmaan huohottaa sen mitä sullakin, eikä öljyä kulu, tai siis varmaan kuluu mutta menovettä taitaa mennä sekaan korvaava määrä :lol:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuntus, että talvella kovilla pakkasilla 10w60 öljy saattaisi olla liian kankeata, varsinkin jos repii autoa ilman lohkolämmitintä käyntiin -20 asteesta. Kesällä öljy taas ei kai voi käytännössä olla liian jäykkää? Täytyy ens talvella tehdä pieniä käytännön testejä...

En itse kannata mitään öljymerkkiä sen kummemmin, mutta synteettistä sen pitää olla ja tunnettua merkkiä. Koneen sisäisessä puhtaudessa on hirmuinen ero, riippuen ajaako mineraaliöljyillä vai synteettisillä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kuten tuli jo mainittua, itse en käytä 10W-60:siä kuin kesällä, talvella ei edes voi ajaa niin kovin että suurempaa yläpään viskositeettia tarvitsisi.
Vastaa Viestiin