Tuli aloiteltua veneen teko projekti ja siihen tarvii luonnollisesti woimanlähteenkin. Moottoriksi valikoitui -96 vuosimallin 124 koppasen "sisäänajettu" 250 vapari dieseli. Vene on 7m pitkä ja 2,5 m leveä, joten vaparin tehot ei riitä tuota ruuhta liikuttaan riittävästi. Oon ihan aloittelija näiden mersujen ja turbotusten kans joten aattelin pistää tämän topikin pystyyn jotta voin itämään tietäjille esittää tyhmiä kysymyksiä ;D
Itse vene projekti löytyy täältä:
[url]http://www.moottorivene.info/keskustelu ... 383/0/[url]
No sitten asiaan. Moottori on siis hommattuna. Se on mekaanisella pumpulla, joten se on soppeli venhoon kun ei oo ylimääräsiä sähköhimmeleitä häiritsemässä. Kalistin moottorista kaiken ylimääräisen pois lukuunottamatta hehkutusta. Vetolaitteeksi valikoitui Volvo Penta 280, joka on ollu B20 moottorin perässä. Moottori on alun perin automaatti laatikon edessä ollu, joten piti hommata oikea vauhtipyörä jotta vetolaitteen vetolevyn saapi kiinni. Tämä osasto on nyt kunnossa. Vauhtipyörää pitää pikkasen sorvata takanurkasta jotta kaaveli menee lohkoon asti kiinni, muuten Volvon koneeseen tarkotettu kaaveli menee melkeen suoraan mersuun

Noh, sitten "ongelmiin":
Kalistelin kaikki alipaine häkkyrät kiimassa veks ja vedin alipaine pumpulta letkun suoraa alkuperäisen alipainesolenoidin avulla sammuttimelle. Mutta näköjään alipainetta on vähä liian paljon kun solenoidi jää jumiin sammutettaessa. Mulla on sellanen alipainetasaaja vai mikä liekkään nimeltään joka tuli koneen mukana. Saisko sillä jotenki tasotettua tuota alipainetta? Miten se pitäs kytkeä?

Laturin siirrän imupuolelle polttoaine suodattimen viereen. Tämä sen takia että saan kaikki sähköosat moottorin samalle puolelle ja vesisysteemit tulis sitte pakopuolelle konetta. Alkuperäisen laturin paikalle tarvis patentoida ylimääräinen vesipumppu meriveden pumppaamista varten. Pumppuja tarvitaan siis kaks, toinen pumppaa glykolia ja toinen merivettä. En vain enää muista miten tuo laturin remmi meni alkujaan. Oliskos jossain kaaviota miten remmi pitäis kuljettaa. Tai pääasiassa muistan sen, mutta laturin (alkuperäisellä paikallaan ollessaan) remmin kiertoa en muista enää. Kuva ois kiva siis

No sitten teho puoli:
Oon arvellu että tehoksi riittäis 150-170hp. Tuosta koneesta sen saanti ei varsinaisesti taida olla ongelma. Mulla on Holsetin ahdin hommattuna jossa tehot riittää 300hp asti, mutta nyttemmin on ruennut mietityttään että oisko remmiahdin sittenkin parempi venekäytössä? Tuossa tapauksessa pakosarjan teko ois helpompi kun sehän pitää tehdä vesijäähdytetyksi. Voisi koittaa tehdä alkuperäisen pakosarjan päälle vesivaippa vain jos laittaisi remmiahtimen. Sille ois paikkakin sopivasti ilmastoinnin kompuran paikalla jonka nostin hyllyyn joutilaana. Jos jollaki on tarvetta, voisin myydä sen pois kun itsellä ei oo tarvetta. Minkälainen homma tuollanen remmiahtimen laitto ois? Ja riittäskö Eaton 45 sanotaan max 200hp lukemiin vai tarvisko olla 62?
Lopuksi:
Moottorin korvakot pitänee pyöräyttää puolilta toisille jotta saan painon tasasemmin niiden päälle. Nyt moottorin etupää on painavampi. Nuo korvakot ilmeisesti passaa ristiin puolelta toiselle? En vielä mittaillu/vertaillu noita kiinnitysreikiä.
Lopuksi vielä foto koneesta kun sovittelin kaavelia paikalleen: