OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Päivää taloon :)
Tuli aloiteltua veneen teko projekti ja siihen tarvii luonnollisesti woimanlähteenkin. Moottoriksi valikoitui -96 vuosimallin 124 koppasen "sisäänajettu" 250 vapari dieseli. Vene on 7m pitkä ja 2,5 m leveä, joten vaparin tehot ei riitä tuota ruuhta liikuttaan riittävästi. Oon ihan aloittelija näiden mersujen ja turbotusten kans joten aattelin pistää tämän topikin pystyyn jotta voin itämään tietäjille esittää tyhmiä kysymyksiä ;D

Itse vene projekti löytyy täältä:
[url]http://www.moottorivene.info/keskustelu ... 383/0/[url]

No sitten asiaan. Moottori on siis hommattuna. Se on mekaanisella pumpulla, joten se on soppeli venhoon kun ei oo ylimääräsiä sähköhimmeleitä häiritsemässä. Kalistin moottorista kaiken ylimääräisen pois lukuunottamatta hehkutusta. Vetolaitteeksi valikoitui Volvo Penta 280, joka on ollu B20 moottorin perässä. Moottori on alun perin automaatti laatikon edessä ollu, joten piti hommata oikea vauhtipyörä jotta vetolaitteen vetolevyn saapi kiinni. Tämä osasto on nyt kunnossa. Vauhtipyörää pitää pikkasen sorvata takanurkasta jotta kaaveli menee lohkoon asti kiinni, muuten Volvon koneeseen tarkotettu kaaveli menee melkeen suoraan mersuun :) 4 pulttia on melkeen suoraan samoissa kohdissa.

Noh, sitten "ongelmiin":
Kalistelin kaikki alipaine häkkyrät kiimassa veks ja vedin alipaine pumpulta letkun suoraa alkuperäisen alipainesolenoidin avulla sammuttimelle. Mutta näköjään alipainetta on vähä liian paljon kun solenoidi jää jumiin sammutettaessa. Mulla on sellanen alipainetasaaja vai mikä liekkään nimeltään joka tuli koneen mukana. Saisko sillä jotenki tasotettua tuota alipainetta? Miten se pitäs kytkeä? :D Ei tullu kateltua miten ne alipaine putket/letkut meni kun otin kaiken pois. Oisko arvon raadilla siis ehdotusta "kytkentäkaavioksi"?

Laturin siirrän imupuolelle polttoaine suodattimen viereen. Tämä sen takia että saan kaikki sähköosat moottorin samalle puolelle ja vesisysteemit tulis sitte pakopuolelle konetta. Alkuperäisen laturin paikalle tarvis patentoida ylimääräinen vesipumppu meriveden pumppaamista varten. Pumppuja tarvitaan siis kaks, toinen pumppaa glykolia ja toinen merivettä. En vain enää muista miten tuo laturin remmi meni alkujaan. Oliskos jossain kaaviota miten remmi pitäis kuljettaa. Tai pääasiassa muistan sen, mutta laturin (alkuperäisellä paikallaan ollessaan) remmin kiertoa en muista enää. Kuva ois kiva siis :)

No sitten teho puoli:
Oon arvellu että tehoksi riittäis 150-170hp. Tuosta koneesta sen saanti ei varsinaisesti taida olla ongelma. Mulla on Holsetin ahdin hommattuna jossa tehot riittää 300hp asti, mutta nyttemmin on ruennut mietityttään että oisko remmiahdin sittenkin parempi venekäytössä? Tuossa tapauksessa pakosarjan teko ois helpompi kun sehän pitää tehdä vesijäähdytetyksi. Voisi koittaa tehdä alkuperäisen pakosarjan päälle vesivaippa vain jos laittaisi remmiahtimen. Sille ois paikkakin sopivasti ilmastoinnin kompuran paikalla jonka nostin hyllyyn joutilaana. Jos jollaki on tarvetta, voisin myydä sen pois kun itsellä ei oo tarvetta. Minkälainen homma tuollanen remmiahtimen laitto ois? Ja riittäskö Eaton 45 sanotaan max 200hp lukemiin vai tarvisko olla 62?

Lopuksi:
Moottorin korvakot pitänee pyöräyttää puolilta toisille jotta saan painon tasasemmin niiden päälle. Nyt moottorin etupää on painavampi. Nuo korvakot ilmeisesti passaa ristiin puolelta toiselle? En vielä mittaillu/vertaillu noita kiinnitysreikiä.

Lopuksi vielä foto koneesta kun sovittelin kaavelia paikalleen:
Kuva
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa noita hihnanreittejä eri tarkoituksiin:

Kuva

Voisikohan se alipaineongelmassa olla kyse siitä, että vedät "solenoidilla" tai magneettiventtiilillä sinne alipaineen, jun kun päästät sen pois sinne jää tyhjiö, joka ei pääse täyttymään. Voit porata sopivaan paikkaan vaikka millin reijän, jolloin se täyttyy kun venttiili päästää tai toinen vaihtoehto on etsiä esityyppinen venttiili. Venttiilin tulisi kytkeä pumpulla oleva kello alipaineeseen kun sammutetaan ja muutoin vapaaseen ilmaan. Siellä mersun konehuoneessa pitäisi olla sellaisia kolmella navalla olevia solenoideja, jotka käyvät tuohon hommaan. Liikaa alipainetta ei oikein voi olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Kiitos remelikuvista :) Tuo ala vasen on just se mitä ite ajattelin, erotuksena että laturi on tuon pas tilalla ja laturin tilalla ois sitte merivesipumppu. Tuossa vain ihmetytti että remmi ei vastaa vesipumpun rattaaseen kovin pitkältä matkaa mutta ilmeisesti se on riittävä kun vakionakin on tuollanen systeemi olemassa.

Mulla on juurikin noita mersun omia kolmi napasia venttiileitä kaks kappaletta joita molempia olen testannu. Molemmat kyllä sammuttaa koneen, mutta käynnistys on sitte nihkeää kun venttiili on ilmeisesti jotenki jumissa? Letkun ku irrottaa venttiilistä niin heti käynnistyy. Yksi vain on siis käytössä siellä kerrallaan :) Onko niissä joku nasta mihin se alipaine pitäis tulla? Eli jos mulla onkin jotenki väärin päin kytkettynä se jolloin sinne jää tuo tyhjiö... tai jotakin.
harriveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Vähän olet turhan tehokkaan koneen valinnut tuon kokoiseen veneeseen.Ensinnäkin kuluu polttoainetta turhaan,vauhti ei lisäänny oikeastaan piiruakaan,se on semmonen kumma runkonopeus,tossa taitaa pyöriä seitsemän solmun haminoissa,tää ei ole tarkka,mutta ei lähellekkään yheksää solmua.Sit sä joudut sen rekistöröimään ja sillon tulee höpöhöpö varusteetkin pakollisiksi.Sellanen nelikymppinen,puhutaan hevosvoimista,sekin olis jo vähän iso.Aikanaan tommosia veneitä vei jopa kolmiheppaset keskimoottorit ihan hyvin.Mutta kkukin tekee miten tahtoo.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Veikkonen harri, nyt oot himppasen hakusalla noista rungon muodoista ynnä muista :D Oot oikiassa että turhan riski kone tämä on, joku 4 pyttynen 2 litranen turbodieseli (120-150 hp) olis ollu soppelimpi tehoiltaan ja fyysisiltä mitoiltaan. Mutta tuollanen sisäänajettu mersun kone on luotettavuudeltaan ja hinnaltaan tämmösen projektin kans paljon enempi linjassa kuin joku muu vekotin joten siksi päädyin tähän. Mitä vauhteihin ja tehovaroihin tulee, tämä on plaanaava runko joten tehoa tarvitaan. Uppoumarunkoisilla on runkonopeus ja ne pyörii siellä alle 10 solmun vauhdeissa. Liukuvassa ei ole runkonopeutta ja asia on ihan eri kun ollaan ylitetty oma peräaalto eli ollaan plaanissa. Liukukynnyksen jälkeen vene menee niin lujaa kuin on tehoa käytettävissä ja rakenteet kestää. Toki joku järki kannattaa pitää joten en lähe mitään superturbodieseliä asenteleen tähän vaan se 150-200 heppaa on riittävä siirtämään venettä varusteineen. Tehoahan ei koskaan ole liikaa, liian vähän kyllä helpostikkin.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Tutkin tuota sammutinta ja tuo Veskolan arvio tyhjiöstä voi hyvinkin pitää kutinsa. Olin laittanu solenoidin niin päin, että alipaine pumppu vetää ilmoja siitä solenoidin läpi, jollon tuo sammutin puolen natsa on tavallaan tukossa moottorin käynnissä ollessa. Pitää muuttaa solenoidi niin päin että se tukkopuoli tulee alipainepumpulle päin jollon syöttöpumpun sammutin pääsee "hengittään" vapaasti.

Alipaine pumpulla on se isompi lähtö joka on mennyt ilmeisesti jarrutehostimelle (tai jonnekki). Se jää mulla nyt käyttämättömäksi. Oisko siihen hyvä laittaa jokin suodatin jotta sinne ei mene paskaa vai voiko sen tulpata raakasti umpeen? Luulis ettei ole pumpulle hyväksi jos se ei saa mistään ilmaa?
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Olisi tuosta moottorista ylimääräiseksi jäänyt ilmastoinnin kompura myynnissä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7#p1018267" onclick="window.open(this.href);return false;
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Mene katsomaan facebook mersu ryhmää. Juuri sain oman melkein prikulleen samanlaisen projektin tehtyä ja vene järvessä.
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

kuopiojpj kirjoitti:Mene katsomaan facebook mersu ryhmää. Juuri sain oman melkein prikulleen samanlaisen projektin tehtyä ja vene järvessä.
niin ja tee mattopuukolla pieni viilto siihen letkuun joka menee sammuttimelle.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Kiitokset vinkistä :)

Voisitko pistää suoraa linkkiä vene projektiisi, ei sattunu nyt itsellä silmään kun koitin etsiä :)
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Löytyy siitä juttua täälläkin kun laittaa hakukenttään "OM605 veneeseen". Talven rakensin ja nyt viikon testannut. Viikon testaamisen jälkeen voin antaa yhden vinkin; Älä keskity mihinkään muuhun kuin JÄÄHDYTTÄMISEEN!!!! Sen jälkeen keskityt tehon saamiseen mut ikävä kyllä, noita kahta asiaa silmällä pitäen toi vapari kone ei paras mahdollinen ole =( Tein mielestäni isot jäähdyttimet isoilla jäähdytyspinta-aloilla mut paskat, kaikki pitää vähintään tuplata. Budjetti paukku yli kolminkertaisesti mut huippu fiilis silti kun kone käy ja vene liikkuu =) Onnea projektille!

Tossa on ensimmäinen kunnollinen pintaannousu toisen potkurin kokeilemisen jälkeen. " onclick="window.open(this.href);return false;
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Kävin katsomassa ton sun projektin tuolta venesivuilta. Toivottavasti sulla on raha-asiat kunnossa, toisaalta miks tehdä itse jos on rahaa? Mua itteeni ketuttaa ihmiset jotka alkaa ensimmäisenä rääkyyn et "ei tuu mitään tuostakaan hommasta". Niin mullekin huudeltiin kun täältä alkuvaiheessa asiasta kyselin mut tossa se on järvessä ja nousee liukuun n. 7 sekunnissa. Toisaalta olen myös realisti.. Äkkiä laskettuna sun moottori imaisee pelkästään 5000e. Isompi dieselpumppu,letkuja,klemmareita,hydrauliliittimiä,jäähdyttimiä,ahtoputkia/mutkia/klemmareita,tiivisteitä,vesipumppuja,mittaristot,tankki,sähköt ym.ym.ym.ym.. Volvopentan vetolaitteet eivät ole halvimpia ja siihen tarvitset kuulemma gimball laakerin ja paljekumit tiivisteineen-->200e ei riitä. Nyt kun olen nostanut sun rakentelu motivaatiota niin kerron faktan et sun vene on todella raskasrakenteinen ja todennäköisesti painaa lähemmäs 3000kg kun on valmis. Siinä kohtaa ei 190hv riitä ja se taas tarkoittaa 7mm syöttöpumppua koska pienemmällä pumpulla ruiskutusaika on pitkä, joka taas nostaa moottorilämpöjä ja sitä et todellakaan halua yhtään enempää kuin mitä siinä jo on. Tietty säästät paljon jos tingit pintaannoususta ja järvellähän ei tarvi koskaan kiire olla. Mutta jos tuon projektin valmiiksi teet niin en tiedä itkenkö vai nauranko mut hattua nostan aivan varmasti! Mut neuvon kyllä kun kysymyksiä tulee joten rohkeasti kysymyksiä =) Isoin aika mulla omassa projektissa meni siihen et joutu keksimään aika monta pyörää uudestaan kun kellään ei ollut kokemusta =) Tsemppiä.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Kiitokset "kannustuksesta" :D

Onhan tuossa työtä, mutta tarkotus ois koittaa pitää budjetti kurissa. Tuo tarkottaa etten lähde muuttaan dieselipumppua vaan vääntelen sieltä vain namit kaakkoon. Toivottavasti se riittää sinne 150-170hp asti. Sun veneessä näyttää olevan reilusti syvempi V-kulma mikä on kyllä ajamisen kannalta mukava, mutta toisaalta se vaatii enempi myös tehoa. Mikä vene tuo muuten on?

Isäukolla on just saman kokonen paatti OM602 vapari koneella ja vesiruutalla varustettuna. Tehot siinä loppuu kesken, mutta eipä sitä kiire ole kaikilla :) Tuo vene painaa noin 1500kg ja on kans tehty "kakkosnelosia" säästelemättä. Uskon että oman veneen paino tulee jäämään alle 2000kg, mutta saas nähä. Kun saan nuo kaaret ynnä muut tehtyä, siirryn vanerin ja rimojen käyttöön jollon ylärakenteista tulee selkeästi köykäsemmät. Lisäksi meinasin laitella Finnfoamia eristeeksi. Budjettiosastolla nämä kaikki on ihan ok ku ovat rakennusprojektista ylijäämää. Itseasiassa kokoveneen nimeksi pitäs laittaa "rakennusjätteen uudelleen sijotuspaikka" ;D

Kustannuspuolella uskon koko hökötyksen jäävän alle 5 ke. Mutta voihan tuo olla toivehaihattelua... Tällä hetkellä kustannukset on noin 800e jolla on siis hommattu vene, moottori, turbo ja sille laipat+pakolaippa koneeseen, vetolaite kaaveleineen ja vetolevyineen, kaikki puumateriaali, vähä maaleja vetolaitteeseen ja kilpeen uudet hilut vetoakselille + suojakumi vetarille. Gimbal laakerista en oo kuullukkaan, toivottavasti se on ehjä :D Tuo kilven laakeri ja stefat oli ihan perus tavaraa, sai jopa täältä lapista ihan tavis kaupasta. Vetolaitteen kunto on vielä kysymysmerkki, mutten meinannu sitä avata vaan rohkiasti vaan koittaa ensin ja katella sitte. Syynä tälle että tutkin huoltomanuskaa ja se meni niin triviaaliksi laakerien kosketuspintoineen että parempi eka testata jos tuo sattus toimiin tuollasenaan. Toivottavasti pelaa. Sen verran kurkin että kaksoiskartio kytkin näytti hyvältä (mitä sitä pääsi näkeen) ja öljyt oli hyvät yläperässä.

Erittäin hyvä että löyty joku joka on tuon homman käyny läpi. Varmasti mulla tulee miljoona ihmetystä ja kysymystä vielä eteen :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alipainepumpun lähtö pitää toki tulpata, muuten alipainetta ei synny. Jäähdytykseen liittyen moottoriin kannattaa hommata jostakin öljynjäähdytin, tarkoittaa käytännössä öljynsuodatinjalan vaihtamista jäähdytyslähdöillä varustettuun. Löytyy kaikista turbomalleista. Öljynlämpömittari olisi hyvä niin näkee millaista luirua pumpataan kampiakselin lävitse, vaparimoottorin kiertokangen laakerit eivät ole parhaat mahdolliset. Mikäli kone joskus kilahtaa niin vaihtaa sitten tilalle alkuperäisen turbomoottorin, jolloin myös männät jäähdytetään öljyllä ja kiertokankien laakerointi ja voitelu on tehty paremmin. Vanhempia 7mm pumppujahan sitten löyyy jo kohtuuhintaan, jos sille tielle lähtee. Yleensä se tarkoittaa käytännössä että samalla käytettään suurempia vääntöjä ja tehoja, joten lämmöt sen kuin lisääntyvät.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Kiitokset.
Tässä OM605 mallissahan on jo tuo pieni öljynlauhdutin tuossa öljyjalassa vakiona. Onko tuo liian pieni vai kuinkas? Ei tuo iso laatikko kyllä ole, mutta pärjäiskö tuolla silti näillä pienemmillä tehon lisäyksillä? Moottorissa on myös mäntien alapuolinen öljyjäähdytys vakiona, tuli ihan kurkattua ja tarkistettua asia kun käytin öljypohjaa irti. Kansipahvi on myös metallinen.

Mittariston teen vakio mersun mittareista joka tuli moottorin mukana. Purin mittariston osiksi ja poistin nopeusmittarin mutta kaikki muu siitä jää käyttöön, tosin varotusvalot taidan laittaa Mercruiserin varoitusvalo paneeliin joka löytyy tallista. Vakio mittaristosta tulee ne kaikki viisariheilurit + kello + ulkolämpö mittari.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaikeaa sanoa mihin se riittää venekäytössä mutta senhän näkee mittarista sitten, omassa viriautoprojektissa korvasin sen pikkulaatikon isolla öljynjäähdyttimellä. Tosin se vaati vähän alumiinihitsaushommaa kun siihen löhtöreikien kohdalle piti hitsata AN10 liitosnipat. Ei semmonen pikkuboksi kyllä kovin paljoa voi jäähdyttää ja riippuu varmaan minkälämpöistä vettä sen lävitse ajetaan, autossahan se on yleensä kohtuu lämmintä vettä.

Öljynlämpötila-anturi kannattaisi porata sinne öljypohjaan ja nostaa kaasu ylös jos alkaa näyttää jotain 150+ lämpöjä..viimeistään silloin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Kiitos vinkistä. Pitääpä porata se samalla ko laitan öljynvaihtoa varten letkun tyhjennys ropun tilalle.

Mistä muuten saa turbolle helpoiten öljyn syötön? Paluulle tein lohkoon paikan siihen öljypohjan yläpuolella olevaan tasaseen laipan kohtaan. Taitaa olla vakionaki siinä kohtaa paluu ilmeisesti.
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Se matolaatikko suodatinjalassa ei sit todellakaan riitä. Tein erillisen järvivedellä jäähdytetyn eikä sekään näköjään ole vielä tarpeeksi iso. Samalla kannattaa tehdä ohjaustehostimen öljyjen jäähdytys koska nekin käy aika kuumana. Sun vene ei meinaan käänny enää vauhdissa ilman tehostinta. Trimmilevyt kannattaa kans mitoittaa oikein ellei halua ajaa vene kallellaan ja aallokossa koittaa et kauanko runko kestää.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Hienoa, hyviä huomioita :)
Pitääpä pistää korvan taa ja alkaa katteleen ajan kans soppeleita osia. Ohjauspuoli mulla on vielä ihan hakusalla että millanen on tulossa. Alkuperänen ohjaustehostin moottorista uupuu, mutta sellanen ei varmaan paljoa maksa.

Onko jollakulla kutina, että millaset elementit tuossa vakiopumpussa on? Kone on 124 -96 mallista 5? 5,5? 6? 6.5?
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Muistaakseni 5MM elementit. Millä ahtimella ajattelit koittaa? En nyt taaskaan halua olla negatiivinen mut tosta pumpusta et saa 170hv:ta pihalle. Joudut käyttään sen öljynkierron kanssa rosteri liittimiä ja ne oli aika kalliita. Kannattaa etsiä sellainen ohjaustehostimen pumppu jossa ei ole tasonsäätöä.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Ahdin on Garret GT32. Tehoja pitäis ilmeisesti saada maksimissaan sen 300 ja sen pitäis heräillä alle 2000 rpm. Ainakin näin mulle valehdeltiin :D

Koitan ensin tuolla vakio pumpulla ja katson riittääkö omiin kiireisiin vauhdit. Jos ei, sillon aletaan etsiin isompaa pumppua ja nostaan paineita :)

Potkurista tais tulla tässä kaupat tänään. 15x15 rusetti näin alkuun. Max 5000 rpm vauhdit laskurien mukaan on siellä 26 solmun korvilla ja 3000 rpm kohdilla vauhtia ois 16 solmua. Saas nähä miten paljon laskurit fuulaa.

Googlettelin varsin Marino 7000:sta. Se on aikalailla saman kokoinen, tosin 10cm leveämpi mitä tää oma kötöstys. Erona on kans että Marinon pohja on selkeästi jyrkemmällä V-kulmalla. Konetehot näyttävät olevan on 130-200hv välillä, pääasiassa painottuen välille 150-170 hp. Veneen paino on luokkaa 1800kg. Oon aika varma että tuo mun paatti menee samaan gatekoriaan painon ja tehon kans, tehoa ehkä tarvitaan jopa hieman vähempi kun omassa on loivempi V-kulma. Näin ollen, jos vakio pumpussa riittää 150 heppaan asti varat, niin sillon varmaan on ihan ok.
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

Mitkä välitykset sulla on vetolaitteessa? Mun omat potkurilaskelmat ei heittäny ku 4 tuumaa =D
kuopiojpj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ma 06.01.2014 22:10
Paikkakunta: Tampere

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kuopiojpj »

kuopiojpj kirjoitti:Mitkä välitykset sulla on vetolaitteessa? Mun omat potkurilaskelmat ei heittäny ku 4 tuumaa =D
Mut kannattaa aluks hommata joku halpa "sinnepäin" potkuri niin saat suunnan siihen et minkälainen olisi se oikea. Jos kierrokset on täysillä eikä vene nouse niin silloin on liian pieni nousu (se jälkimmäinen luku potkureissa). Jos se ei jaksa nostaa kierroksia niin joko potkuri on liian suuri tai tehot puuttuu. Niin ja siis oma vene on 90vm. Bayliner 2651.

Siitä painosta sen verran et koska se on puuta etkä ilmeisesti aio niitä kaikkialta lasikuidulla päällystää niin sit ne pitäis kyllästää, pellavaöljy on yleisin ja lisää painoa aika paljon koska sit se kaikki puu on periaattessa kokoajan "märkää". Ja ajattele sen koneen tehot niinpäin et haluatko ajaa koneen rajoilla (LÄMPIÄÄ IHAN PERKELEESTI) vai käytätkö matka-ajossa 50-60% tehoista ja tarvittaessa leikit rahamiestä? Itse olisin kans halunnu saada Ferrarin pennillä mut tuli todettua et siinä on syynsä miks meri dieselit maksaa.. Tossa projektissa on ikävän paljon asioita joita ei pysty tekemään itse vaan ne pitää ostaa ja säästämällä väärissä paikoissa tulee loppujen lopuks vaan mielipahaa. Sama suomeks: Osta vaan vähintään se 6mm pumppu ja säädätä se omiin tarpeisiin, se kuitenkin on sen moottorin sydän.
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Joo, onhan nuo potkurin nousut yms hallussa :) Tuo 15" taitaa olla pienin mitä on saatavana 15" kokosena. Jos tuolla ei kone jaksa jauhaa, sillon joutuu nostaan tehoja. Mutta pidetään nyt eka vakio pumppu ja pieni potkuri... koittaa eka saaha tää veteen. Sen pumpun saa kohtuu iisisti sitte päivitettyä kun sen aika tulee. Tuossa potkurissa oli hinta erittäin hyvin kohdallaan eka potkuriksi.

Rahamieheksi minusta ei oo - en edes yritä ;D

Tuossa puuosien kyllästyksessäki on yks juttu:
Tässä venhossa puuosat jää kuitukierroksen sisään. Sadevesi eikä muu tule pääsees mistään puuosiin joten ne ei pitäisi mennä miksikään vaikkei niille tekisi yhtään mitään. Sama juttu ko esimerkiksi talon yläpohjassa, sielläkihän on puut näkösällä vuosikymmenet eikä niille tapahdu mitään jos niihin ei pääse vettä. On kuitenki tärkeä että puuosat pääsee tuulettumaan. Ja kyllä vedän valtin tai jonku puita suojaamaan siltä pieneltä kondensslta mitä siellä saattaa olla. Vastaavasta veneen rakenteesta on kokemusta eikä 15 vuoden jälkeenkään ole vielä veneen runko mennyt miksikään vaikka puille ei ole tehty yhtään mitään (ei edes valtattu). Tärkeintä on pitää lasikuitukerros joka paikasta ehjänä jotta puut pysyy kuivana.

Tuo sun vene on kokoluokkaa (tai kahta) isompi ja selkeästi jyrkemmällä V-kulmalla. Lisäksi painoa on varmaankin 500kg enempi. Vaatii selkeästi enemmän voimaa liikutella siis.
jenkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 01.03.2013 21:46

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja jenkkari »

harriveikko kirjoitti:Vähän olet turhan tehokkaan koneen valinnut tuon kokoiseen veneeseen.Ensinnäkin kuluu polttoainetta turhaan,vauhti ei lisäänny oikeastaan piiruakaan,se on semmonen kumma runkonopeus,tossa taitaa pyöriä seitsemän solmun haminoissa,tää ei ole tarkka,mutta ei lähellekkään yheksää solmua.Sit sä joudut sen rekistöröimään ja sillon tulee höpöhöpö varusteetkin pakollisiksi.Sellanen nelikymppinen,puhutaan hevosvoimista,sekin olis jo vähän iso.Aikanaan tommosia veneitä vei jopa kolmiheppaset keskimoottorit ihan hyvin.Mutta kkukin tekee miten tahtoo.
Aika jännät on sinun runkonopeudet. Näkeehän tuon jo sillä kuuluisalla P-silimällä, ettei kyseessä ole mikään uppoomarunkoinen puksutin.
Nykyinen
S213 220dT OM654 4matic '18
Nippeleinä
W201 190E 2.0 M102 '88
Dodge Coronet STW '76 360+A999+9 1/4
Entiset
W211 320CDI OM648 '04
W210 200CDI OM611 '99
Monenlaista paaliin päätynyttä peliä
Lada 1200 '86
kerekila
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 16.06.2014 08:44

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja kerekila »

Kysymys koskien turbon letkuja:
Olen koittanu löytää vastauksia mutta täällä on niin tuhottomasti tietoa että ei oikein meinaa löytää :) Eli mistä ottaa turbolle öljyn syöttö? Joissakin topikeissa puhutaan kannen takana olevasta torxista tms, en oo semmosta löytäny omasta. Tai en oo osannu katsoa oikeasta paikkaa. Oon kattonu että öljynpaineen anturi ois soppelisti hollilla siinä taka nurkassa öljynsuodattimen jalassa - olisko siinä sopiva paine jos ottaa sen jollain haarottimella? Siinä vieressä muistaakseni on myös joku ruuvilla tukittu reikä, oisko se sopiva?

Öljyn paluun olen porannu lohkoon vakiopaikkaan (?) öljypohjan yläpuolelle. Siihen pistin rikkoontuneesta Ford TDCi koneesta jääneen turbon paluuletkun. Sisähalkaisija on jotain 15mm luokkaa, en muista tarkkaan.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM605 veneeseen (vaparin piristys)

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

moniventtiilissä ei ole kannen päässä sitä ruuvia. öljynpaine anturilta se taidetaan yleensä ottaa.
Vastaa Viestiin