HX40 ja vahvistamaton automaatti ainakin on huono yhdistelmä, samoin alkuperäiset 6mm elementit ja se HX40. Kyllä tuohon pätee ihan samat tarinat kuin vanhempiinkin ST mersuihin, eli kaikki pitää muuttaa kerralla jos halutaan mennää HX40:n tarjoamaan teholuokkaan:
- HX40superi
- 7-8mm tapit
- välijäähdytin
- laatikon vahvistaminen
- ohjelmointi
Sitten voi korjailla sieltä täältä mitä muuta siitä alkaa hajota eli perää ja vetareita.
Tarinasi oli vähän sekava onko siinä jo nyt ECU:n ohjelmointi ('lastu') vai se evrymod. Evrymodi yksinään ei pitäisi nostaa ahtopainetta noin ylös, toisaalta jos on ohjelmointi niin evrymod on aika turha viritelmä. Mikäli tämä oli -96 niin laatikko on vielä mekaaninen, uudempien kanssa kannattaa varautua ongelmiin/omituiseen käytökseen niiden sähköohjauksiin liittyen.
Tuo 1,5 Bar on muuten järkyttävän paljon 3 litran koneelle sillä alkuperäisellä ahtimella. Pakopainetta on luutavasti 4...5:lla alkava baarimäärä. Tuosta ahtimesta ei kannata ottaa kuin noin 1,3Bar 4 sylinterisellä koneella, ja kutosella alle 1 Bar. Riippuu luonnollisesti hitusen mihin kierrosluku on rajoitettu.
Kannattaa varmaankin harkita sellaista kohtuullisen kokoista ahdinta sinne, jos jää muuten miltei vakioksi. Joku 220-250hp maksimitehoon yltävä ahdin ja sitten pumpusta kaikki ulos niillä elementeillä ja hyvä välijäähdytin.