turbotus apua aloittelijalle!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Nälkä kasvaa syödessään, eka piti saaha turbo auto, nyt saatava lisää löylyä :lol:

Elikkä pitäisi saaha tohon e300td om606 99vm vehkeeseen enempi löylyä, nyt kun pitäisi autossa olla lastu (ahtaa 1.5bar). Tohtisiko pellin alle nakata hx40 holsettia ja isompi välijäähdytin?

Jos muutokset tekee, niin vissiin joutuu jo ohjelmoimaam ecua taas uusiksi? Entäs isompia elememttei pumppuun?

Myös automaatti askin kestävyys askarruttaa, porsiiko ekoihin vihreisiin valoihin vai kestäisikö.

Kiitos ja anteeksi. :eh:
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Kyseinen auto on vähäpäästöinen eli siihen ei saa tuollaisia muutoksia.

Tuossa on hyvää opettavaista luettavaa:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=34491" onclick="window.open(this.href);return false;
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Tiedossahan se on että laittomasti mentäs. Ei ihan saanu vastauksia laatikon kestämiseen ja ecun ohjelmoinnin tarpeeseen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tiedä saako tuosta ecusta mitään ulos mutta evry mod olisi yksi vaihto ehto tai jos pumppu ei paljoa keskustele ecun ja askin ,tomaatin kanssa ja sinne voi laittaa sen puolesta mekaanisen pumpun vanhemmasta OM603 koneisesta isoimmilla tapeilla...taisi siihen omaankin pumppuun saada isompia elementtejä.
Tutkipa toi turbot osio..voi olla projekti osiollakin juttua ton pumpun virityksestä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Pitää tsekkailla kun koneelle pääsen. Autossa on jo evry modi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja veskola »

HX40 ja vahvistamaton automaatti ainakin on huono yhdistelmä, samoin alkuperäiset 6mm elementit ja se HX40. Kyllä tuohon pätee ihan samat tarinat kuin vanhempiinkin ST mersuihin, eli kaikki pitää muuttaa kerralla jos halutaan mennää HX40:n tarjoamaan teholuokkaan:
- HX40superi
- 7-8mm tapit
- välijäähdytin
- laatikon vahvistaminen
- ohjelmointi

Sitten voi korjailla sieltä täältä mitä muuta siitä alkaa hajota eli perää ja vetareita. :D

Tarinasi oli vähän sekava onko siinä jo nyt ECU:n ohjelmointi ('lastu') vai se evrymod. Evrymodi yksinään ei pitäisi nostaa ahtopainetta noin ylös, toisaalta jos on ohjelmointi niin evrymod on aika turha viritelmä. Mikäli tämä oli -96 niin laatikko on vielä mekaaninen, uudempien kanssa kannattaa varautua ongelmiin/omituiseen käytökseen niiden sähköohjauksiin liittyen.

Tuo 1,5 Bar on muuten järkyttävän paljon 3 litran koneelle sillä alkuperäisellä ahtimella. Pakopainetta on luutavasti 4...5:lla alkava baarimäärä. Tuosta ahtimesta ei kannata ottaa kuin noin 1,3Bar 4 sylinterisellä koneella, ja kutosella alle 1 Bar. Riippuu luonnollisesti hitusen mihin kierrosluku on rajoitettu.

Kannattaa varmaankin harkita sellaista kohtuullisen kokoista ahdinta sinne, jos jää muuten miltei vakioksi. Joku 220-250hp maksimitehoon yltävä ahdin ja sitten pumpusta kaikki ulos niillä elementeillä ja hyvä välijäähdytin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Lastu (edellisen omistajan mukaan) ja evry kyljessä. Ilman evryy joku 1.3bar ja evryl 1.5bar. Millasta turboa sitten nakata että tehot sais tonne 250hp? 99vm kun on niin vissiin sähkölaatikko.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nimimerkki Jeemu Tarvikemotista varmaan osaa suositella jotakin masterpowerin mallia. Ellei muuta ohjeistusta löydy niin mittaa vanhasta siiven koot, ja valkkaa 5-10mm suuremmat. Tuossa lienee joku 40mm painesiipi. Sopiva turbo voisi olla vaikkapa luokkaa 50mm turbiinisiivellä ja 45mm ilmasiivellä. Pistä sinne myös se pakopainemittari ennen kuin se evryviritys se sulattaa venttiilit, männät ja/tai esikammiot siitä.

http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7216" onclick="window.open(this.href);return false;

Harmi kun tuo hukkaportillinen on loppu, itse laittaisin sellaisen lähes vakiopeliin.

Tämä taas heräisi varmasti miltei heti:
http://www.kkdmotorsport.com/product_in ... 1270849459" onclick="window.open(this.href);return false;

Pohdi myös tuota:
http://www.kkdmotorsport.com/product_in ... 1391100878" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Onkohan näissä vakiona garrett gt2256v ? Tarttu töistä mukaan yksi tuollainen turbo joka on sprintteristä peräisin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös tuo v loppuinen ole VNT ahdin ja sellaista siinä ei ole, siinä pitäisi olla KKK/BorgWarner ahdin. Mistään mersun mallista ei löydy siihen suoraan sopivaa ahdinta, joutuu tekemään pakosarjaan muutoksia. Sprinttereissä on myös ahdas tulppa se ahdistin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

On vnt. Ahdas tulppa? Mitä meinaat? Eli parempi ois vaan hommata hx35 ja isompi cooleri sekä pumpusta kaikki irti? Vakio elementeilläkö.

Nakata sitten tuo garretti volvo projektiin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja veskola »

En nyt jaksa alkaa kirjoittamaan VNT:n eroavasta ohjauksesta kun siitä löytyy monta juttua forumilta haulla. Tuo ahdin ei kuitenkaan ole sen suurempi kuin se alkuperäinen eli on ahdas tulppa joka tukkeutuu jo ennen 200 hp tehoa, joten vaihtamisessa ei siten ole mitään järkeä kun voimaa haettiin lisää. Suurempia ahtimia, jopa VNT ahtimia löytyy helposti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jatkan tähän aiheeseen, alkaakoha vakio ahdin sanomaan itteensä irti, kylmällää viheltää vähäsen ja tässä ihmetellyt kun evryn kanssa pöllyttää harmaa/mustaa, vettä ei häviä eikä ilman evryä tapahdu samaa. Ilmanputsarilta turbolle menevä letku aavistuksen öljyssä (aika vähäistä)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: turbotus apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaikea sanoa, se selviää kun tutkii onko akselissa välystä. Yleisesti vinkuminen ei ole merkki ongelmista vaan vuodoista pakosarjassa tai heti ahtimen lähdössä. Liitos ahtimeen saattaa vuotaa tai pakosarjan pultit tuppaavat löystymään koneissa, joita kiusataan. Ahtimen imuputken tai ilmansuodatinkotelon vuodotkin kuulee vinkumisena. Vapaastivirtaavan pakoputken päässä kuuluukin kuulua vinkunaa joka häviää kun polkee kunnolla. Luonnollisesti jos sinne imusiipeen on jotain kovaa päässyt, jäätä tai vanhoja ruuveja tai mummoja niin alkaa ne siivetkin vinkumaan oikeasti.

Noilla ahtopainella mitä olet käyttänyt ja lisänä vielä pitkät ruiskutusajat, on vain ajan kysymys milloin se ahtimen laakerointi väsyy tilanteeseensa, silloin alkaa tulla akselin suuntaista eli pitkittäistä välystä ja lopulta ropellit ottavat kiinni koteloihinsa. Muutoin öljy imupukistossa on ihan normaalia kunhan sitä ei nyt litratolkulla ala kulumaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin