190 Ei käynnisty.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Vm.92 190 2.0 koneella (manuaaliaski) saksantuonti. Kävi seuraavaa: Starttasin ja kone kuulosti räkäisevän takaisin imusarjaan. Tämän jälkeen ei lähtenyt käyntiin millään. Sulakkeet on katsottu, yv:n sulakkeet kunnossa. Kone lupaa aina välillä hieman. Seuraavaksi avattiin ilmanputsarin kansi, ja painettiin ilmamäärän mittarin läppää alas manuaalisti, ja kone lähti käyntiin. Kaasuttelemalla se pysyy käynnissä väkisin.

Mitään muuta ei ole vielä tehty, nyt mietitään. Onko kyseessä hyvinkin tavallinen vaiva, eli jos kone räkäisee takaisin, imusarjasta irtoaa mahd. jokin alipaineletku, jolloin ilmamäärän mittari ei tietenkään toimi oikein? Voiko tuollainen takapotku mahdollisesti rikkoa jonkun osan K-jetistä?

En ole aiemmin joutunut K-jetin kanssa tekemisiin, kiitoksia jo etukäteen mahdollisista diagnooseista :)
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Poisto.
Viimeksi muokannut jarssep, Ti 25.10.2016 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

NONIIN! löytyihän sieltä vika :) Imusarjan alla on huohottimen letkun paikka. Koneen takasin räkäsy oli pullauttanut sen irti eli sinne ne alipaineet katos. Aiina oppii uutta. Nyt käy ja kukkuu.

Edelleen tosin, saa kertoa, mikä tulee puuttuvan alipaineletkun kohtaan kiinni, vai onko se vain alumperin tulpattu?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 03.05.2012 12:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Tein just kansiremontin 190:een, enkä muista moista paikkaa ollenkaan. Tarkennatko , missä kohdassa imusarjaa tuo letkun "paikka" on? Oliko siinä joku kumitulppa vai mitä?

Itseltäni irtosi kerran ruiskun kumikaukalon ja lisäilmaluistin välinen letku startissa juuri samoin seurauksin, eli ei käyntiin millään. Mutta et tainnut tarkoittaa tuota..?
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 393
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

En nyt halua näsäviisastella, mutta eikö noin uusi ole jo KE-Jet? :silent:
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

En ymmärrä, miksi se letku on kiinni niin huonosti. Ehkäpä mersussa letkut on huonosti kiinni?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Audio67 kirjoitti:Tein just kansiremontin 190:een, enkä muista moista paikkaa ollenkaan. Tarkennatko , missä kohdassa imusarjaa tuo letkun "paikka" on? Oliko siinä joku kumitulppa vai mitä?

Itseltäni irtosi kerran ruiskun kumikaukalon ja lisäilmaluistin välinen letku startissa juuri samoin seurauksin, eli ei käyntiin millään. Mutta et tainnut tarkoittaa tuota..?
Jup. Kun asiaa selvitin, uskaltaa sanoa että kyllä. Se putki liittyy lisäilmaluistin toimintaan :oops:

Toinen asia on se että mersu on nyt kerran jäänyt käymään 2000 kierroksella. Poistin kaasuvivuston yhteydessä olevan sähkökytkimen käytöstä koska järkeilin että se kytkee tyhjäkäyntipiirin päälle\ohjaa sitä. Tämän jälkeen kierrokset on laskeneet normaalisti. Jotain putsausta lienee jälleen edessä... Ts, epäilen että tyhjäkäyntipiirin solenoidi tms. hirttäå auki ajossa ja näinollen kone saa liikaa seosta.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 03.05.2012 12:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Vivustossa oleva neliskanttinen mikrokytkin katkaisee bensansyötön moottorijarrutuksessa yli 600 rpm kierroksilla. Arvaan tuon kytkimen olevan ehjä ja varsinainen vika on nyt kaasuläpän akselin etupäässä olevassa mustassa anturissa. Kaasuläppäkotelo löytyy ruiskun kumikaukalon ison klemmarin alapuolelta. Ko. läpänanturi kertoo ruiskulle kaasuläpän olevan joko kiinni/välillä/täysillä. Todennäköisesti nyt se tyhjäkäyntiasento ei kytkeydy. Ota ilmanputsari pois ja etsi anturin liitin imusarjasta. Löytyy muistaakseni ykkös- tai kakkospytyn kohdilta. Irroita se kolminapainen liitin mittausta varten. Mittaa yleismittarilla seuraavasti:

Laita toinen vastusmittarin johto akselin anturin keskimmäiseen piuhaan. Kaasun ollessa kiinni jompaankumpaan reunimmaiseen kontaktiin pitää löytyä vain 0-1 ohmia. Kaasun ollessa täysillä vastaavasti toiseen reunaan sama juttu. Väliasennoilla molempiin kuuluu olla "ääretön" ohmia. Kytkin ei välttämättä ole edes rikki, vaan säätö on vain ryöminyt/kytkin kulunut hiukan ajan saatossa. Kytkin pyörii hiukan kiinnitysruuveissaan ja on täten säädettävissä niin, että juuri läpän tullessa kiinni kytkeytyy toinen reunakontakti ja ruisku tajuaa asettua tyhjäkäynnille.

Se on pirun tarkka säätää, itse sain ensimmäisellä kerralla aikaiseksi ärsyttävän nykäyksen pintakaasulla paikaltaan lähdettäessä, kun tyhjäkäyntikytkin päästi liian myöhässä irti. (Tosin sekin on parempi kuin se 2000 rpm tyhjäkäynti).

Siinähän se sitten tulee sullakin samalla harjoiteltua se ruiskun ja lisäilmaluistin välisen letkun kiinnittäminen imusarjan alta vasemmalla kädellä, joudut säätöä varten irroittamaan ruiskun, että saat kaasuläppäkotelon välistä pois :)

Jos alat säätää sitä, priorisoi se tyhjäkäynnin puoli. Kun se on kohdallaan, toimii kyllä täyskaasuasentokin. Mutta ei välttämättä toisinpäin. Hommaa lisäksi valmiiksi uusi kaasuvivuston palautinjousi sinne ruiskun alle, se katkeaa joskus kuitenkin. Vältyt nostamasta ruiskua taas ylös. KL- varaosa ei löytänyt kaasuläpän ja imusarjan välistä tiivistettä, että varaudu nikkaroimaan se arja-tädin käsityökerhossa vaikka millisestä tiivistepaperista. Jos entinen on sellainen kokomittainen tiiviste mikä menee myös imusarjan "puolikkaiden" väliin, puukolla vaan poikki se kaasuläppäkotelon osuus. Älä kasaa vanhalla tiivisteellä, ettei imuvuoto yllättäisi.
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 03.05.2012 12:27
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Tarkennan nyt vielä, että veikkaan sattumaksi sitä, että vika näytti poistuvan kun irroitit vivuston kytkimen. Omanikin saattoi toimia päiväkausia kunnes noloimmassa mahdollisessa paikassa aina kauhea huuto...ja porukka säälittelee, että mikä pappa siellä antaa varoiksi kierroksia. Kun saat pyöräytettyä kytkimen runkoa hiukkasen sinne läppää "vastaan", luulisin että svengaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla toinen kaasun palautus jousi poikki..ruiskun alla ja tee löysää kaasuvaijerille...se nyt ei ihan mene nollille kaasu ja siellä läpällä oleva kytkin ei tunnista tyhjis arvoja ecun kautta ja tällöin jää keskikierros eli veto alueen säädöt päälle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Oolrait... kiitosta vain. Täytyy käydä läpi näitä asioita kunhan tulee sopiva väli. Huomenna ostokselleni annetaan tulikaste, kun vedän sillä vähän pidemmän lenkin. Esim. Kardaanin etu -ja takarätit on nyt vaihdettu. Murrosnivelen saa tosin vaihtaa jossain välissä myös. Pakoputki vetelee viimesiä myös ja pieneksi ongelmaksi voi muodosta juuri tuo putki, koska etuputki on aika ruostunut, ja siinähän on se katalysaattori samassa. Uusi orgisosahan maksaisi jo enemmän kuin tästä kulkineesta suostuin maksamaan. Mutta nyt pääsee vähän koestamaan että olisko jopa pitopeliksi tästä vanhuksesta :)
Viimeksi muokannut jarssep, Ke 09.07.2014 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Ja näillä keleillä, kattoluukku. Se on jees.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Nonii. Mersulla on nyt työnnetty n.1500 kilsaa "ilman mitään" sen jälkeen kun otin kaasuvivuston mikrokytkimen pois käytöstä. Bensaa menee 8-10 väliin eli aikalailla normeissa tietääkseni. Tyhjäkäynti on tietysti hieman epätasainen. En ole vielä lähtenyt purkamaan/vaihtamaan yhtään mitään.

Sellanen aatos tuli mieleen, jotta koska mikrokytkin oli pois käytöstä kun mersun hankin, olisiko tuo säädetty jotenkin päin helvettiä, että se pysyy ikäänkuin väkisin käynnissä ilman sitä kytkintä?
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mikrokytkin vaikuttaa vain moottori jarrutuksessa polttoaineen syötön katkaisuun ..ei muuhun.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

atlas kirjoitti:Mikrokytkin vaikuttaa vain moottori jarrutuksessa polttoaineen syötön katkaisuun ..ei muuhun.
Hmm-m... kun sitä kytkintä painaa sormella, kierrokset laskee 8-900 kierroksesta 700 kierrokseen ja käynti tasoittuu täysin...
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: 190 Ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Nonniin.. abs valon palamisen vuoksi on nyt vaihdettu ylijänniterele. Absihan lähti toimimaan, vanha rele oli sisältä täysin kypsä.

Uskaltauduin laittamaan kaasuvivuston mikrokytkimen takaisin toimittamaan tehtäväänsä. Nyt, useamman sadan kilsan jälkeen kone ei ole kertaakaan jäänyt kiertämään omin päin. Voisiko siis viallinen yj rele aiheuttaa myös kierrosten jumittamisen 2000 ja yli?

Tällä hetkellä kaikki toimii kuin sveitsiläinen kello, ja vaikuttaa siltä että bensaa ei meinaa saada edes yrittämällä kulumaan. Syylärin eteen viritin erillisen sähköflektin, koska en tykkää että vanha auto päästää lämmöt yli satasen ennenkuin visko puuttuu peliin.

Tuon voisi jopa uskaltaa viedä ruiskun säätöön jossakin vaiheessa. Mitään suosituksia asiantuntevasta firmasta, jossa mittaus sekä säätö onnistuisi niinkuin kuuluu? Pääkaupunkiseudulla.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Vastaa Viestiin