Vivustossa oleva neliskanttinen mikrokytkin katkaisee bensansyötön moottorijarrutuksessa yli 600 rpm kierroksilla. Arvaan tuon kytkimen olevan ehjä ja varsinainen vika on nyt kaasuläpän akselin etupäässä olevassa mustassa anturissa. Kaasuläppäkotelo löytyy ruiskun kumikaukalon ison klemmarin alapuolelta. Ko. läpänanturi kertoo ruiskulle kaasuläpän olevan joko kiinni/välillä/täysillä. Todennäköisesti nyt se tyhjäkäyntiasento ei kytkeydy. Ota ilmanputsari pois ja etsi anturin liitin imusarjasta. Löytyy muistaakseni ykkös- tai kakkospytyn kohdilta. Irroita se kolminapainen liitin mittausta varten. Mittaa yleismittarilla seuraavasti:
Laita toinen vastusmittarin johto akselin anturin keskimmäiseen piuhaan. Kaasun ollessa kiinni jompaankumpaan reunimmaiseen kontaktiin pitää löytyä vain 0-1 ohmia. Kaasun ollessa täysillä vastaavasti toiseen reunaan sama juttu. Väliasennoilla molempiin kuuluu olla "ääretön" ohmia. Kytkin ei välttämättä ole edes rikki, vaan säätö on vain ryöminyt/kytkin kulunut hiukan ajan saatossa. Kytkin pyörii hiukan kiinnitysruuveissaan ja on täten säädettävissä niin, että juuri läpän tullessa kiinni kytkeytyy toinen reunakontakti ja ruisku tajuaa asettua tyhjäkäynnille.
Se on pirun tarkka säätää, itse sain ensimmäisellä kerralla aikaiseksi ärsyttävän nykäyksen pintakaasulla paikaltaan lähdettäessä, kun tyhjäkäyntikytkin päästi liian myöhässä irti. (Tosin sekin on parempi kuin se 2000 rpm tyhjäkäynti).
Siinähän se sitten tulee sullakin samalla harjoiteltua se ruiskun ja lisäilmaluistin välisen letkun kiinnittäminen imusarjan alta vasemmalla kädellä, joudut säätöä varten irroittamaan ruiskun, että saat kaasuläppäkotelon välistä pois
Jos alat säätää sitä, priorisoi se tyhjäkäynnin puoli. Kun se on kohdallaan, toimii kyllä täyskaasuasentokin. Mutta ei välttämättä toisinpäin. Hommaa lisäksi valmiiksi uusi kaasuvivuston palautinjousi sinne ruiskun alle, se katkeaa joskus kuitenkin. Vältyt nostamasta ruiskua taas ylös. KL- varaosa ei löytänyt kaasuläpän ja imusarjan välistä tiivistettä, että varaudu nikkaroimaan se arja-tädin käsityökerhossa vaikka millisestä tiivistepaperista. Jos entinen on sellainen kokomittainen tiiviste mikä menee myös imusarjan "puolikkaiden" väliin, puukolla vaan poikki se kaasuläppäkotelon osuus. Älä kasaa vanhalla tiivisteellä, ettei imuvuoto yllättäisi.