W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Onko kellään tullut vastaan samanlaista tilannetta. Mikähän voisi olla ongelmana? W211 320 cdi heittää vikatilaan ja laskee tehot alas. Vikakoodiksi tulee:
P2511 ECM/PCM Power Relay Sensor Circuit Intermittent
P2403 Evaporative Emission System Leak Detect Pump Sensor Circuit/Open
veskola: Auton ja moottorin tyyppi lisätty otsikkoon
P2511 ECM/PCM Power Relay Sensor Circuit Intermittent
P2403 Evaporative Emission System Leak Detect Pump Sensor Circuit/Open
veskola: Auton ja moottorin tyyppi lisätty otsikkoon
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
onkohan noi koodien selitykset oikein
ettei vaan ois abs/voimansiirto ongelma!

exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Mersun testerit viittasivat egr venttiiliin ja toinen oli vasemman etupyörän nopeustiedon puuttuminen. Tiedäppä sitten mitän siitä eteenpäin tekis ?
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Tarkista ja putsaa tarvittaessa vaikka se EGR?
Tarkista sen alipaineletku myös.
Ja vaihda viallinen abs-anturi, jos johdot on kunnossa.
Tarkista sen alipaineletku myös.
Ja vaihda viallinen abs-anturi, jos johdot on kunnossa.
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Heksa88 kirjoitti:Mersun testerit viittasivat egr venttiiliin ja toinen oli vasemman etupyörän nopeustiedon puuttuminen. Tiedäppä sitten mitän siitä eteenpäin tekis ?
Mersun testeri Star kyllä kertoo täsmällisesti mainitut viat ja ovat myös testattavissa.
+358 18B8FE99
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Tarkennusta vielä. Nuo aikaisemmat koodit mitkä listasin, ovat Torgue ohjelmalla ja sinihammas OBD2 lukijalla. Merkkiliikkeen kommentit mersun testerillä oli "Moottorissa vikakoodi 2355-002 Ilmamassa liian suuri ja 2511-001 Takaisinkierrätyksensäädin ilmoittaa viasta tallentuneena. Tarkastukset menee läpi, mutta vikakoodin perusteella epäilen takaisinkierrätyksen säädintä. Vaihteistolla can vikana vas. Etupyörän pyörimistieto, mutta esiintyy vain kerran ja paljon pienemmillä kilometreillä".
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Aika kallis on tuo egr venttiili (reilu 600e) kl varaosista. Oiskohan kannattavampaa ohjelmoittaa samaan hintaan kone uudellen ja jättää se venttiili auki asentoon kokonaan mikäli sitä ei saa korjattua puhdistamalla ?
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Tosin kyll tuon mersun testerin mukaan venttiilissä ei pitäs olla vikaa. Mistähän tuo "liian suuri ilmamassa" voisi johtua ?
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Putsailin tuon EGR venttiilin. Venttiili lähti todella vaivattomasti irti näppi voimilla eikä ollu tukossa/jumissa. Pintakarsta lähti paperilla pyyhkäisemällä. Hmm. Mitähän seuraavaksi testais?
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Mulla sama liian suuri ilmamäärä, tuikku otti egrrän pois ja viat hävis pois poikkeen 

W 211 E 270 CDI AUT AVANTGARDE
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Jonnekin *:rin piuhan päähän vikakoodien luku ja nollaus,Heksa88 kirjoitti:Putsailin tuon EGR venttiilin. Venttiili lähti todella vaivattomasti irti näppi voimilla eikä ollu tukossa/jumissa. Pintakarsta lähti paperilla pyyhkäisemällä. Hmm. Mitähän seuraavaksi testais?
Sitten ajolenkki minkä jälkeen uusi luku ja niiden mukainen testaus
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Yksistään jo tämä riittää tehojen häviämiseen, jos kerta asia starilla todettu. 5min homma irroittaa rengas + anturi ja tarkistaa ettei ole esim. likaantunut.Heksa88 kirjoitti:vasemman etupyörän nopeustiedon puuttuminen.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Muistatko millä tavalla auto oireili, kun ilmoitti tuota liian suurta ilmamassaa ?Atro kirjoitti:Mulla sama liian suuri ilmamäärä, tuikku otti egrrän pois ja viat hävis pois poikkeen
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Nopeustiedon puute ei tullut nollauksen jälkeen takaisin. Se oli vain muistissa ja autoon on vasta tehty jarruremppa, jospa sitä ei tulisikaan.sonikki kirjoitti:Yksistään jo tämä riittää tehojen häviämiseen, jos kerta asia starilla todettu. 5min homma irroittaa rengas + anturi ja tarkistaa ettei ole esim. likaantunut.Heksa88 kirjoitti:vasemman etupyörän nopeustiedon puuttuminen.
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Sama tehtiin tällekkin. Toimii taas ja paremmin kuin ennenAtro kirjoitti:Mulla sama liian suuri ilmamäärä, tuikku otti egrrän pois ja viat hävis pois poikkeen

E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Täälläkin sama vika "ilmamassa liian suuri" ja egr venttiili on uusi sekä ilmamassa mittari. Menee silti tohon vikatilaan tehot häviää auto on w211 220 cdi. Onko toi ohjelmointi auttanut vikaan??
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Jos egr venttiili sekä maffi on uusi, niin vika todennäköisesti ei ole kummassakaan näissä. Tuolloin epäilen ettei ohjelmointi auta tai ei ainakaan ratkaise sitä todellista ongelmaa. Suosittelen, että tutki ensin mikä aiheuttaa vian ja kun olet varma aiheuttajasta niin toimi vasta sitten. Kokemuksen syvällä rintaäänelläjarppii kirjoitti:Täälläkin sama vika "ilmamassa liian suuri" ja egr venttiili on uusi sekä ilmamassa mittari. Menee silti tohon vikatilaan tehot häviää auto on w211 220 cdi. Onko toi ohjelmointi auttanut vikaan??

Itselläni ohjelmointi auttoi ja auto pelasi muutaman viikon, mutta sitten vian etsintä jatkuu. Tässä odottelen staria, että pääsen kunnolla tutkimaan

E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Kuka sen sitte osais selvittää et mikä vikana?? Kun korjaamolla alkoivat jo puhua että turbossa vika ehkä... Ei huvittais turhaan osia vaihdella varsinkaa turboa...
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Olisko tämmösestä kyse: Imusarjan ilmaläpät ei sulkeudu riittävästi jolloin MAF anturilla mitattu ilmamassa on suurempi kuin tietookone laskennallisesti olettaa sen olevan -> vikatila.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Ei ne läpät mihinkään ilmaa hukkaa vaikka olisivat kiinni silloin kun pitäisi olla auki. Haetko kenties sitä että moottoriin menevä todellinen ilmamäärä (= MAF:in antama mittauslukema, jos MAF kunnossa) ei ole isommilla kierroksilla niin suuri kuin moottorin kierrosluvusta ja ahtopaineesta voisi päätellä (jos toinen imukanava ahdistaa vaikka ei pitäisi)?veskola kirjoitti:Olisko tämmösestä kyse: Imusarjan ilmaläpät ei sulkeudu riittävästi jolloin MAF anturilla mitattu ilmamassa on suurempi kuin tietookone laskennallisesti olettaa sen olevan -> vikatila.

Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Niin eli noi imusarjan läpätkin vois aiheuttaa vian? Onko kukaan koittanu niitä puhdistuslitkuja onko mitään hyötyä? 

Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Tuosta lauseestani selviää kyllä mitä tarkoitan.
Mikäli siellä on oikein karstainen imusarja niin kyllä se varmaan kannattaa irroittaa ja laittaa vaikka koko sarja yöksi likoomaan, vaikka dieseliin ellei parempaa ainetta keksi. Ei niitä sotkuja kannata koneen sisään uittaa ja mikää taikaspray ei varmasti tee yhtään mitään. Puhdistuksen jälkeen voi ihmetellä liikkuvatko läpät ja vivut herkästi, mikäli on alipainekellolla ohjattu niin alipaineen määrääkin voi mittailla onko sitä saatavilla riittävästi. Huono alipaine saa aikaan laiskat läpät ja silloin voisi tapahtua tuollainen laskennallisen ja toteutuneen ilmamäärän ongelma, ihan vaikka vain hetkeksi aikaa. Kellojen kalvojen eheys on helppo tarkistaa imemällä niitä, ihan siis suulla.
Mikäli siellä on oikein karstainen imusarja niin kyllä se varmaan kannattaa irroittaa ja laittaa vaikka koko sarja yöksi likoomaan, vaikka dieseliin ellei parempaa ainetta keksi. Ei niitä sotkuja kannata koneen sisään uittaa ja mikää taikaspray ei varmasti tee yhtään mitään. Puhdistuksen jälkeen voi ihmetellä liikkuvatko läpät ja vivut herkästi, mikäli on alipainekellolla ohjattu niin alipaineen määrääkin voi mittailla onko sitä saatavilla riittävästi. Huono alipaine saa aikaan laiskat läpät ja silloin voisi tapahtua tuollainen laskennallisen ja toteutuneen ilmamäärän ongelma, ihan vaikka vain hetkeksi aikaa. Kellojen kalvojen eheys on helppo tarkistaa imemällä niitä, ihan siis suulla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Minäkin vastaan ystävällisesti: sehän tässä huolestuttaakin.veskola kirjoitti:Tuosta lauseestani selviää kyllä mitä tarkoitan.
MAF anturilla mitattu ilmamassa on suurempi kuin tietookone laskennallisesti olettaa sen olevan
Nuhaisen kanavan takia ilmaa meneekin enemmän, kukahan siellä koodia naputtelee...
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
.
Kun pakokaasujen kierrätys on päällä.
Niin moottorin kierrosten ja moottorin syöttömäärän suhteen on moottoriin menevän "puhtaan" ilman määrälle "tavoitearvo", kartta.
Kun ilmaa menee tuolloin kartassa oleva määrä, niin happi riittää polttamaan aina ko. polttoainemäärän puhtaasti, siis moottoriin otetaan vaan se määrä happea, kun tarvitaan, loppu "ilma" moottorille tulee pakokaasujen kierrätyksen kautta, kokonaistäytös ok.
Tavoitearvolle on tieten tietty haarukka, vikatila-arvoja varten.
Kun egr-venttiili aukeaa liian vähän => pääsee puhdasta ilmaa "liikaa" moottorille => ilmamassa liian suuri.
Kun egr-venttiili on koko ajan liian auki => pääsee puhdasta ilmaa koko kierrätysprosessin ajan liian vähän moottorille => ilmamassa liian pieni.
Sille tilanteella, kun kierrätysvelvoitetta ei ole, se on poistettu, tai pyydetään niin suurta tehoa, että venttiili sulkeutuu.
Niin on olemassa maffille max arvonsa, (myös suhteessa kierroslukuun ja ahtopaineeseen), jonka ylittyessä järjestelmä tulkitsee jossain olevan vuodon => ilmamassa liian suuri.
Valmistaja kyllä tietää vakio-osien maksimaalisen ilmantuotto kyvyn.
Jos osat ovat mekaanisesti varmaan kunnossa ja järjestelmä tiivis, niin anturitietoja seuraamalla pitäisi selvitä, mikä valehtelee, tai onko johdotuksessa jotain...
Äärimmäinen keino on maffin pois sulkeminen ohjelmasta, mersuhan on paineohjattu, että senkin voi tehdä.
Kun pakokaasujen kierrätys on päällä.
Niin moottorin kierrosten ja moottorin syöttömäärän suhteen on moottoriin menevän "puhtaan" ilman määrälle "tavoitearvo", kartta.
Kun ilmaa menee tuolloin kartassa oleva määrä, niin happi riittää polttamaan aina ko. polttoainemäärän puhtaasti, siis moottoriin otetaan vaan se määrä happea, kun tarvitaan, loppu "ilma" moottorille tulee pakokaasujen kierrätyksen kautta, kokonaistäytös ok.
Tavoitearvolle on tieten tietty haarukka, vikatila-arvoja varten.
Kun egr-venttiili aukeaa liian vähän => pääsee puhdasta ilmaa "liikaa" moottorille => ilmamassa liian suuri.
Kun egr-venttiili on koko ajan liian auki => pääsee puhdasta ilmaa koko kierrätysprosessin ajan liian vähän moottorille => ilmamassa liian pieni.
Sille tilanteella, kun kierrätysvelvoitetta ei ole, se on poistettu, tai pyydetään niin suurta tehoa, että venttiili sulkeutuu.
Niin on olemassa maffille max arvonsa, (myös suhteessa kierroslukuun ja ahtopaineeseen), jonka ylittyessä järjestelmä tulkitsee jossain olevan vuodon => ilmamassa liian suuri.
Valmistaja kyllä tietää vakio-osien maksimaalisen ilmantuotto kyvyn.
Jos osat ovat mekaanisesti varmaan kunnossa ja järjestelmä tiivis, niin anturitietoja seuraamalla pitäisi selvitä, mikä valehtelee, tai onko johdotuksessa jotain...
Äärimmäinen keino on maffin pois sulkeminen ohjelmasta, mersuhan on paineohjattu, että senkin voi tehdä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Meinaatko, että ohjelma voi ajaa myös oletusarvoilla jos maffin poistaa ohjelmasta ? Onko maffille jotkin oletusarvot jos nappaa piuhat pois antureista. Mietin lähinnä voiko maffin kuntoa päätellä tuolla keinoilla vai onko ainoastaan *:lla tutkiminen ainoa keino todeta maffin toimivuus ?tuikku kirjoitti:.
Kun pakokaasujen kierrätys on päällä.
Niin moottorin kierrosten ja moottorin syöttömäärän suhteen on moottoriin menevän "puhtaan" ilman määrälle "tavoitearvo", kartta.
Kun ilmaa menee tuolloin kartassa oleva määrä, niin happi riittää polttamaan aina ko. polttoainemäärän puhtaasti, siis moottoriin otetaan vaan se määrä happea, kun tarvitaan, loppu "ilma" moottorille tulee pakokaasujen kierrätyksen kautta, kokonaistäytös ok.
Tavoitearvolle on tieten tietty haarukka, vikatila-arvoja varten.
Kun egr-venttiili aukeaa liian vähän => pääsee puhdasta ilmaa "liikaa" moottorille => ilmamassa liian suuri.
Kun egr-venttiili on koko ajan liian auki => pääsee puhdasta ilmaa koko kierrätysprosessin ajan liian vähän moottorille => ilmamassa liian pieni.
Sille tilanteella, kun kierrätysvelvoitetta ei ole, se on poistettu, tai pyydetään niin suurta tehoa, että venttiili sulkeutuu.
Niin on olemassa maffille max arvonsa, (myös suhteessa kierroslukuun ja ahtopaineeseen), jonka ylittyessä järjestelmä tulkitsee jossain olevan vuodon => ilmamassa liian suuri.
Valmistaja kyllä tietää vakio-osien maksimaalisen ilmantuotto kyvyn.
Jos osat ovat mekaanisesti varmaan kunnossa ja järjestelmä tiivis, niin anturitietoja seuraamalla pitäisi selvitä, mikä valehtelee, tai onko johdotuksessa jotain...
Äärimmäinen keino on maffin pois sulkeminen ohjelmasta, mersuhan on paineohjattu, että senkin voi tehdä.
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Onko kellään tietoa tuosta pakokaasun vastapaineanturin toimivuudesta. Anturista varmaan voi ylesmittarilla mitata resistanssit liittimestä, mutta mitkä ovat oikeat arvot ? Voisko joku vaikka testata nopeasti ehjästä anturista ? 

E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
Seuraa turbon säätömoottorin toimintaa. En minäkään näistä tiedä, mutta mitä itse seurailin, niin tyhjäkäynnillä säätömoottori sulkee ventit työntämällä tankoa alaspäin ja kaasuttaessa avaa nostamalla ylöspäin. Uskoisin, että jos säätömoottori liikuttelee niitä siipiä, eikä laakereissa tunnu välystä, niin turbo on ehjä. Vika on jossain anturissa joka antaa väärää tietoa ja ohjelma taas säätelee turboa väärän tiedon mukaan?.jarppii kirjoitti:Kuka sen sitte osais selvittää et mikä vikana?? Kun korjaamolla alkoivat jo puhua että turbossa vika ehkä... Ei huvittais turhaan osia vaihdella varsinkaa turboa...
Itse myös selvittelen samaa vikaa. EGR ja läppämoottori ei ole aiheuttajana ainakaan. Maf ja pakokaasun vastapaineanturi seuraavat tutkimuksen kohteet.
E320 CDI V6 4MATIC
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
.
Kun auto on paikoillaan virta päällä, niin ettei se käy.
Niin kaikkien paineantureiden pitäisi näyttää samaa painetta, ulkoilman painetta.
Nyrkkisääntö, melkeimpä moottorista riippumatta: tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku ilmaa.
Kun auto on paikoillaan virta päällä, niin ettei se käy.
Niin kaikkien paineantureiden pitäisi näyttää samaa painetta, ulkoilman painetta.
Nyrkkisääntö, melkeimpä moottorista riippumatta: tyhjäkäynnillä noin 500mg/isku ilmaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 320 cdi: Vikakoodin selvitystä
tuikku kirjoitti:.
Kun pakokaasujen kierrätys on päällä.
Niin moottorin kierrosten ja moottorin syöttömäärän suhteen on moottoriin menevän "puhtaan" ilman määrälle "tavoitearvo", kartta.
Kun ilmaa menee tuolloin kartassa oleva määrä, niin happi riittää polttamaan aina ko. polttoainemäärän puhtaasti, siis moottoriin otetaan vaan se määrä happea, kun tarvitaan, loppu "ilma" moottorille tulee pakokaasujen kierrätyksen kautta, kokonaistäytös ok.
Tavoitearvolle on tieten tietty haarukka, vikatila-arvoja varten.
Kun egr-venttiili aukeaa liian vähän => pääsee puhdasta ilmaa "liikaa" moottorille => ilmamassa liian suuri.
Kun egr-venttiili on koko ajan liian auki => pääsee puhdasta ilmaa koko kierrätysprosessin ajan liian vähän moottorille => ilmamassa liian pieni.
Sille tilanteella, kun kierrätysvelvoitetta ei ole, se on poistettu, tai pyydetään niin suurta tehoa, että venttiili sulkeutuu.
Niin on olemassa maffille max arvonsa, (myös suhteessa kierroslukuun ja ahtopaineeseen), jonka ylittyessä järjestelmä tulkitsee jossain olevan vuodon => ilmamassa liian suuri.
Valmistaja kyllä tietää vakio-osien maksimaalisen ilmantuotto kyvyn.
Jos osat ovat mekaanisesti varmaan kunnossa ja järjestelmä tiivis, niin anturitietoja seuraamalla pitäisi selvitä, mikä valehtelee, tai onko johdotuksessa jotain...
Äärimmäinen keino on maffin pois sulkeminen ohjelmasta, mersuhan on paineohjattu, että senkin voi tehdä.
Eli olisko mahdollista jos toi pakokaasun kierrätys on niin tukossa että ei mee tarpeeks läpi niin saa liikaa puhdasta ilmaa? Ja siitä toi vikakoodi ilmamassa liian suuri. Ohjelmointi poistaisi vian jos tästä johtuisi?