Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöön!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöön!

Viesti Kirjoittaja Jube »

Alkaa paniikki iskeä kun kytkin/vauhtipyörä pitäisi saada OM605 perään ja kyhytakseliselle laatikolle!
Vaihtoehtoja on mutta kaksoismassojen kestävyydestä ei ole "varmaa" tietoa joten kertokaapa missä olette kovia billet vauhtiksia teettäneet ja millä levyllä/asetelmalla olette saaneet toimimaan ST käytössä?

~380-400hv ja 500-550Nm pitäisi kestää! :roll:
Viimeksi muokannut Jube, Ti 12.08.2014 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
mikaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Su 03.04.2011 22:17

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja mikaman »

Oot varmaan jo tän löytänyt, mutta jos et niin

http://hevosvoima.com/foorumi/viewtopic.php?f=27&t=50" onclick="window.open(this.href);return false;

ja ihan perus koneistamolla...
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja mamu »

Lainaan tätä hiukan aihetta sivuuttaen. Auto on -89 W201 2,5D manuaali.

Maltillisesti piristetty OM602 (190-220hv) kaipailee vauhtiksen, kytkimen ja laatikon. Hinnan ja saatavuuden takia vaikkapa pitkäakselinen.

Vanha peltikylki 124 300D, josta vauhtis ja loota? Mikä kytkinpaketti?

Mennäänkö perse edellä puuhun? Parempia ja toimivampia ehdotuksia saa ja pitääkin heittää! :D

Ainoat kriteerit on 5v manuaali ja mersun lootalla.
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Mulla olisi yksivauhtipyörä om602koneesta ja voisin sorvata sen sileäksi jollekin jos joku tarvii.
Sovitaan hinta sitte. Vauhtis on pitkäakselisen.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kaipaisin tietoa firmoista missä olette pyöriä teettäneet!
Sellaiselta olisi helppo tilata kuka tietää millainen pitää tehdä ilman mittomista ja piirtelyä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Dixon
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Ti 13.12.2011 10:57
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Ookko blingfactoryltä kyselly? Tekevät kyllä mallin mukkaan vaikka zetoriin sulle pyörän.
S124 & W124
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kunimek mustasaaresa ainaki tekkee monenlaista. Siis Eagle clutches.
http://www.eagleclutches.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Löytyiskö motista jeemun kautta? http://jeemu.kuvat.fi/kuvat/Kaikkee/Tar ... +FlyWheel/" onclick="window.open(this.href);return false;
IG: @pyrytakkunen
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

http://jeemu.kuvat.fi/kuvat/Kaikkee/Tar ... mansiirto/" onclick="window.open(this.href);return false;
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Onko tosi että, OM603 vaparissa on kaksoismassa vauhtipyörä? Minkähän kiinteä vauhtis mulla on sitten nyt OM603 turbon persuksissa kiinni? 200D:n? Sama kytkinhän siihen menee käsittääkseni silti (jousitettu 228mm...mm. 280 bensassa ja 2.9D pakuissa?) ja laatikkona on pakun 5v. Tiukemmalla asetelmalla saanee pitämään n. 450Nm...naapurifoorumilta lainattua:

"Mulla on omassa autossa volvon 763 loppuinen sre asetelma joka on siis 228mm levylle tarkoitettu ja on ns pottakytkin niinkuin mb:n alkuperäinen. Menee todella pienellä sovituksella ainakin W123:sen vauhtipyörään joka uskoakseni on kytkinpintojen osalta aikalailla sama kuin uudemmissa. Painelaakereihin, työsylintereihin, vipusuhteisiin ei tarvi tehä mitään muutoksia kun mb:n omat osat käy tämän asetelman kans. Väännönkestoa sachs lupaa 450nm massalevyllä joka on aikalailla sama kuin bemarin 618 asetelmalla. Käytännössä pitoa on yleensä jonkinverran enempi, ylärajaa en volvon kytkimelle tiedä kun vääntöraja ei omassa autossa oo vielä lähelläkään. Hyväpuoli bemarin asetelmassa on että vauhtipyörä kevenee reilusti sovitettaessa bemun asetelma mersuun"
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tilasin vauhtipyörän mittatilauksena Blingfactorylta!
Kytkinsetti tulee olemaan seuraava:
-Em. ~8kg Billet vauhtipyörä
-Sachs 765 race asetelma
-c250 turbo 240mm massalevy

Laitetaan siispä tuokin puoli ns. kerralla kuntoon, kestää nostaakkin tehoja ja vääntöjä mikäli nälkä sattuu kasvamaan :thumbup:

Mutta miten tuollaisen setin kanssa kytkimen työsylinteri ja painelaakeri?
Painelaakeriksi vissiin käy ihan röntän vakio laakeri mutta paljonko sylinterin tappia pitää jatkaa?
Bemarin sylinteri sinne tietty kävisi mutta joutuu teettämään letkun ja se pitäisi taas käydä asiastatehden eri paikkakunnalla teettämässä :|
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Jos haluaa pitää sen vakio työsylinterin nimelkein kokeilemalla selviää.
Itellä viides kerta kun kokeilin eri tappeja ni irroitti.
Tolla asetelmalla on pitkä liikematka ennen kuin irroittaa.
Ainaski mulla :D

Mut toi setti kestää vääntöä pirusti. Itellä kevlar kytkinlevyllä. Sintterit ei mun käyttikseen ainakaan tule :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Semmosta kävin vielä miettimään kun tuo c250 levy on ainakin kuvien mukaan jäykkä että toimisiko Sprintterin jousitettu levy tuossa kokoonpanossa paremmin? Olisi edes joku jousto välissä :roll:

Edit: Muokkasin otsikkoa sopivammaksi!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja tomant »

MarkusJVainio kirjoitti:Jos haluaa pitää sen vakio työsylinterin nimelkein kokeilemalla selviää.
Tai sitten voi selvittää asian mittaamalla ja laskemalla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

tomant kirjoitti:
MarkusJVainio kirjoitti:Jos haluaa pitää sen vakio työsylinterin nimelkein kokeilemalla selviää.
Tai sitten voi selvittää asian mittaamalla ja laskemalla.

tomant
Miten kukin asiansa haluaa hoitaa.
Laskemalla parempi :thumbup:
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

...ja sitten vasta kun laskelmat tehty ni kokeilee.
Miten päin sitte haluaa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja Jube »

tomant kirjoitti:
MarkusJVainio kirjoitti:Jos haluaa pitää sen vakio työsylinterin nimelkein kokeilemalla selviää.
Tai sitten voi selvittää asian mittaamalla ja laskemalla.

tomant
Voisitko antaa tarkempia ohjeita mittaamiseen ja laskemiseen?
Alkaa jo tuntua koko projekti siltä kun laatikkoa ja ahdinta lukuunottamatta kaikki on "ylimitoitettua" että pitääkö se hommata samaan kuumaan hx40 super #14 pakopesällä :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Itelläkin on mitoittamis ongelmaa mutta toimii toistaiseksi parempaa odotellessa :D

Eli pääsylinteri on nyt WILWOOD HIGH VOLUME MASTER CYLINDER 19mm männän halkaisijalla ja iskunpituus on 36.3mm

yösylinteri on 17mm männän halkaisijalla ja 19mm iskunpituudella. Eli tosi surkia tuo työsylinteri. Helvetin jäykkä poljin.

Työsylinterin tarveis olla 22mm männän halkaisijalla ja 35mm iskunpituudella ni sitte olis hyvä poljintuntuma ja ja riittävää iskunpituuttakin olisi. WILWOOD:lta löytyy tämmöne.

Mutta ongelma omalla kohdalla on se että jos vaihdan työsylinterin isompaan ni poljin tulee todennäköisesti korkeammalle :?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jube kirjoitti:
tomant kirjoitti:
MarkusJVainio kirjoitti:Jos haluaa pitää sen vakio työsylinterin nimelkein kokeilemalla selviää.
Tai sitten voi selvittää asian mittaamalla ja laskemalla.

tomant
Voisitko antaa tarkempia ohjeita mittaamiseen ja laskemiseen?
Alkaa jo tuntua koko projekti siltä kun laatikkoa ja ahdinta lukuunottamatta kaikki on "ylimitoitettua" että pitääkö se hommata samaan kuumaan hx40 super #14 pakopesällä :oops:
Mittasin koneen ja laatikon saumakohdasta lukien vauhtipyörän paksuuden, kitkapinnan sijainnin, asetelman paksuuden ja sen jousien sijainnin, painelaakerin liikkeen ja kaiken muun mahdollisen. Sachs Racingiltä sain uuden asetelman mitat ja liikevarat ja näiden avulla laskin tarvittavan painelaakerin uuden sijainnin. Mittauksessa käytin timpurinsahan selkää ja mauseria, kun hienompia laitteita ei ollut, mutta mittaustarkkuus riitti mainiosti. Painelaakeria siirsin muuttamalla siirtohaarukan kiinnitystä ja muuttamalla Mersun oman työsylinterin männän pituutta.

Käytän Volvon 240 mm T5-asetelmaa ja sorvautin M102-vauhtipyörään sille 8mm upotusta. Lisäksi Sachs teki Volvon kytkinlevyn, jossa on Mersun keskiö. Tälle luvataan 550 Nm kestävyyttä, mikä ei taida riittää turbodieselille. Käytän Mersun omaa pitkäakselisesta viisivaihteista laatikkoa 717.435.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Missä olette teettäneet billet vauhtipyöriä?

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Jube kirjoitti: Alkaa jo tuntua koko projekti siltä kun laatikkoa ja ahdinta lukuunottamatta kaikki on "ylimitoitettua" että pitääkö se hommata samaan kuumaan hx40 super #14 pakopesällä :oops:
Vai hommaisitko master power ahtimen jeemulta tarvikemotista.
Hyvää speksiä kirjoitellut hevosvoimaa sivulla niistä.

http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewt ... p?f=4&t=52" onclick="window.open(this.href);return false;
Petri R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 153
Liittynyt: To 05.07.2007 12:58

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Onkos Juben kytkinasiat edistyneet? Pistähän tietoo, millaista ratkaisua kehittelet....itselläkin pitäis saada joku helppo ratkaisu OM 603/300D kovaan vauhtipyörään kehitettyä...mielellään siten, että orkkis sylinterit ja vipusuhteet toimisi. Toiveissa olis se vollen SRE 763 + perus 228mm massalevy, josko sillä sais sen n. 450Nm pitämään...

Onkos porukka kokeillut sitä 300E bensan vauhtista/levyä? Olikos siinä 240mm vai 250mm levy...siihen sitten napakka asetelma? Mihin riittäis ja istuisko tuohon dieselin perään helposti?
...lähtee ku purkka tukasta...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja Jube »

Juu on edistynyt!
Tilasin Blingfactorylta mittatilauksena bolt-on kovan vauhtiksen lyhytakseliselle laatikolle ja siihen SRE 765 asetelma 240mm massalevyllä, about 800€ setti mutta pitää takuulla vaikka nälkä vähän kasvaisikin :thumbup:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Jube laittaa kuvaa tosta bolt on paketista ko saa sen
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja Jube »

Siinäpä ne nyt on, tosin starttikehää ja painelaakeriahan vauhtiksessa ei edelleenkään ole mutta siitä enemmän projektitopicissani:

Kuva2

Kuva

Kuva

Karvan yli 800€ tuli osille yhteensä rahteineen kaikkineen hintaa, en tiedä onko se paljon vai vähän mutta omasta mielestäni ihan ok hinta koska onhan tuossa nyt sellainen setti että pidot riittää isommillekkin tehoille/väännöille :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ei tuo hinta pahalta kuullosta. Muutama vuosi sitten maksoi Volvo Turbon SRE-asetelma ja umpinainen kytkinlevy Mersun keskiöllä noin 600 euroa USPartsin kautta. Kytkimelle luvattiin 550 Nm massalevyllä. Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus oli sitten erikseen ja se maksoi maltaita.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja T-D »

Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus oli sitten erikseen ja se maksoi maltaita.

tomant[/quote]

Jos udella saa niin mikä oli maltaita? Käytin keväällä moottorikoneistamo säleellä laitilassa kampuran hihnapyörän, vauhtipyörän ja asetelman tasapainotuksessa ja vauhtiksen reilussa kevennyksessä. Hinta oli 185e sisältäen alv:n :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vauhtipyörän kevennys ja tasapainotus maksoi muistaakseni noin 500. Työ sisälsi erikseen hankitun romukampuran ja asetelman tasapainotuksen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
james96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 03.09.2013 19:49

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja james96 »

Minkä sprinnterin asetelmaa noissa virivehkeissä on käytetty? Ite koitin ettiä tietoo mut sain vaan pääni kipeeks :oops:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja Jube »

james96 kirjoitti:Minkä sprinnterin asetelmaa noissa virivehkeissä on käytetty? Ite koitin ettiä tietoo mut sain vaan pääni kipeeks :oops:
Riippuu halkaisijasta, cdi Sprintterissä on 240mm ja vanhemmissa 250mm :roll:
Parhaat hinta/laatu pidot saa kun sorvaa orkkis vauhtiksen ja laittaa tarpeesta riippuen joko 228 tai 240mm SRE asetelman massalevyllä!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
james96
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 03.09.2013 19:49

Re: Kysymyksiä/asiaa vauhtipyöristä ja kytkimistä ST käyttöö

Viesti Kirjoittaja james96 »

Siis molempia on patentoitu om601:sen vauhtipyörään?
Vastaa Viestiin