OM603 hehkujen vaihto+ turbo kysymyksiä...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
superturbo 124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 14.12.2013 22:13

OM603 hehkujen vaihto+ turbo kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja superturbo 124 »

Juu, eli uudet hehkut hankittu, ku ilmeisesti on joku pimeenä, syttyy nääs hehkunvalo vasta starttauksen jälkeen. Ja sitten aiheeseen. Kovin oon yrittänyt haulla etsii, mut en oo löytänyt tän moottorin tiimoilta tietoutta. Ni, ja ekaa kertaa hehkujen vaihdossa... :shock:
Kun tuonne pellin alle katselee, ni tuntuu mahdottomuudelta, tai ainakin tosi hankalalta, vaihtaa hehkut ilman imusarjan purkamista. Siksi uus imusarjan tiivistekin on hankittu. Jos puran imusarjan, ni on paha ajaa kone kuumaks, niin kuin tuolla jotkut on ohjeistanut joitain. Onko Kylmästä moottorista hehkujen vaihto pois suljettu?
Muutenkin kaikki onnistumiseen johtavat vinkit olis tervetulleita. Nyt ku on saikulla, ni vois ton purkaa, ku ei oo pakko päästä sillä sit heti aamusta taas työmaalle.
Ja voisinhan mä tähän sit heittää viel yhden extra kyssärin... Eli tuohan on garretin 40 ja mynäpumpulla varustettu yksilö... Mistähän johtuu, et turbo "sakkaa" isoilla kierroksilla? Putkessa on kaks vaimenninta, voisko muka tukehtuu? Ja käyttiksen virkaahan tuo palvelee, eli ei ihan leikkikalu oo kyseessä. Joskus vaan tulee hieman hapetettua, ni silloin sen huomaa. Ahdot on siinä reilussa 1.5 kilossa....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 hehkujen vaihto+ turbo kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja veskola »

OM60x moottoreissa harvoin on ongelmia hehkujen irroituksessa, mikäli alkaa hirvittää auki kääntäminen niin voi koittaa joko iskevällä pyssyllä ja kyllähän sitä lämpöä sinne saa tarvittaessa sellaisesta kaasutohottimestkin, joita on kaikki motonetit yms väärällään.

Kannattaa myös varautua imusarjan irroituksen yhtydessä kannessa olevien kierteeiden puhdistamiseen M8 kierretapilla niin saa ne pultit takaisin asiallisesti. Joskus on jopa ne pultit olleet huonolla kierteellä avauksen jälkeen, eli on ollut syytä uusia pultteja. Pultin pituus on muistaakseni vähän outo. Tuossa omassa taisi olla sellainen viritys, että oli prikkoja pultin juuressa niin ei mene liin syvälle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
superturbo 124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: La 14.12.2013 22:13

Re: OM603 hehkujen vaihto+ turbo kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja superturbo 124 »

Jaa, no hyvä tietää. Noi imusarjanpultit varmaan kelpaa sit ihan 8.8 vahvuisena? Joo, aattelin kans, et saan sen pistelämmityksellä toteutettua...
Ei mitään, kiitos rohkaisusta :thumbup: ja nyt sit auton kimppuun... :wave:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM603 hehkujen vaihto+ turbo kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei tarvita erikoiskovia pultteja, kunhan nyt muutoin olisi hyvä laatuiset niin ei kannata heti muljaannu. 25 Nm on virallinen kiristysmomentti mutta käsivaraltahan nuo kyllä osaa laittaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: OM603 hehkujen vaihto+ turbo kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Juu ja sapi vaihdettua kaikki vaikka imusarjaa ei pois ottaisikaan. Toisaalta kun imusarjan ottaa pois ni sit näkee imusarjan ikaisuuden/ mahdollisen puhdistustarpeen jos on EGR. Itte oon käyttäny autoa (E300D) ilman imusarjaa. Tällöin voipi myös todeta imuventtiilien mahdolliset vuodot.
Vastaa Viestiin