Tarkoituksena olisi saada halpoja ja helppoja kilometrejä autolla, johon mahtuu harrastusvälineitäkin hiukan kyytiin. En ole yhtään kiinnostunut maksamaan luksuksesta, statusarvosta, ylimääräisestä tehosta tai näyttävyydestä. Mersua en ole ikinä omistanut eikä merkkiin liity mitään uskonnollista hurmosta. Nykyinen käyttis on reilut 300 000 kilometriä ajettu pienehkö ranskalainen, ja on toiminut sen verran hyvin että vaikea uskoa Mersun pystyvän sen parempaan, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Ajatus mersusta saattaa kuolla hyvin nopeasti, mutta varmuuden vuoksi rekisteröidyin foorumille

Todennäköisesti tähtäimessä olisi W202 200 CDI farmari manuaalilootalla. Tällä luulisi saavan mittariin aika kunnioitettavan määrän kilsoja ennen kuin tekniikka on loppu, jos vain kori ei lahoa alta pois. Kulutuksen pitäisi olla kai jossain kuuden litran nurkilla, ja takakonttiin mahtuu vähintään sen verran romua kuin nykyiseenkin. Huollot ja korjaukset teen itse, ainakin ne jotka eivät edellytä moottorin irrotusta tai muuta kohtuutonta. Ja nekin saatan tehdä... kuitenkin tarkoitus olisi ensisijaisesti saada halpoja kilometrejä ilman, että auton kanssa joutuu pahemmin harrastamaan.
Mobile.de näyttäisi että suurin piirtein vuosien -98 - 00 vajaat 200 tkm ajettuja saisi helposti alta parin tonnin. Siihen veroa päälle tonnin verran (voi perkele tämän maan verotusta) ja hakureissun budjetiksi muutama satanen. Ja kappas, alta neljällä tonnilla voisi saada auton, jonka ikäiset on sivistyneessä maailmassa jo usein paalattu. Kilometrejähän noissa on jäljellä vielä vaikka kuinka. Hyvä ajatus? En todellakaan tiedä, mutta tekniikkahan noissa on luotettavaa ja kyyti mukavaa kokemuksieni ja huhujen mukaan. Lisäksi arvostan yksinkertaista, luotettavaa ja koeteltua tekniikkaa, mitä noista loppupään W202 todennäköisesti löytyy. Suomesta ostamalla säästäisi toki matkakuluja, mutta mielestäni hintaero on kohtuuton ja täkäläiset dieselit ovat nähneet maailmaa satojatuhansia kilometrejä ja yleensä rauta on yhtynyt suolakylvyssä happeen melkoisesti.
Vielä ehtii puhua järkeä. Onko jotain mitä noissa kannattaa erityisesti varoa, muuta kuin ruoste ja Lucasin pumput? Onko ajatus loistava vai järjetön? Pitäisikö sittenkin ostaa Avensis tai joku huonomaineinen, uudempi ja vähemmän ajettu ranskalainen alihintaan?