Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton ajatus?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Joe-poika
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 11.08.2014 17:28

Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton ajatus?

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Morot vaan kaikille. Nyt iski joku ihmeellinen ajatus, että kun talvella varmaan tulee tuolla keskeisemmässä Euroopassa käytyä kaveria morjenstamassa, niin jos ostaisikin lentolipun vain sinne ja ajelisi Mersulla takaisin.

Tarkoituksena olisi saada halpoja ja helppoja kilometrejä autolla, johon mahtuu harrastusvälineitäkin hiukan kyytiin. En ole yhtään kiinnostunut maksamaan luksuksesta, statusarvosta, ylimääräisestä tehosta tai näyttävyydestä. Mersua en ole ikinä omistanut eikä merkkiin liity mitään uskonnollista hurmosta. Nykyinen käyttis on reilut 300 000 kilometriä ajettu pienehkö ranskalainen, ja on toiminut sen verran hyvin että vaikea uskoa Mersun pystyvän sen parempaan, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Ajatus mersusta saattaa kuolla hyvin nopeasti, mutta varmuuden vuoksi rekisteröidyin foorumille :D

Todennäköisesti tähtäimessä olisi W202 200 CDI farmari manuaalilootalla. Tällä luulisi saavan mittariin aika kunnioitettavan määrän kilsoja ennen kuin tekniikka on loppu, jos vain kori ei lahoa alta pois. Kulutuksen pitäisi olla kai jossain kuuden litran nurkilla, ja takakonttiin mahtuu vähintään sen verran romua kuin nykyiseenkin. Huollot ja korjaukset teen itse, ainakin ne jotka eivät edellytä moottorin irrotusta tai muuta kohtuutonta. Ja nekin saatan tehdä... kuitenkin tarkoitus olisi ensisijaisesti saada halpoja kilometrejä ilman, että auton kanssa joutuu pahemmin harrastamaan.

Mobile.de näyttäisi että suurin piirtein vuosien -98 - 00 vajaat 200 tkm ajettuja saisi helposti alta parin tonnin. Siihen veroa päälle tonnin verran (voi perkele tämän maan verotusta) ja hakureissun budjetiksi muutama satanen. Ja kappas, alta neljällä tonnilla voisi saada auton, jonka ikäiset on sivistyneessä maailmassa jo usein paalattu. Kilometrejähän noissa on jäljellä vielä vaikka kuinka. Hyvä ajatus? En todellakaan tiedä, mutta tekniikkahan noissa on luotettavaa ja kyyti mukavaa kokemuksieni ja huhujen mukaan. Lisäksi arvostan yksinkertaista, luotettavaa ja koeteltua tekniikkaa, mitä noista loppupään W202 todennäköisesti löytyy. Suomesta ostamalla säästäisi toki matkakuluja, mutta mielestäni hintaero on kohtuuton ja täkäläiset dieselit ovat nähneet maailmaa satojatuhansia kilometrejä ja yleensä rauta on yhtynyt suolakylvyssä happeen melkoisesti.

Vielä ehtii puhua järkeä. Onko jotain mitä noissa kannattaa erityisesti varoa, muuta kuin ruoste ja Lucasin pumput? Onko ajatus loistava vai järjetön? Pitäisikö sittenkin ostaa Avensis tai joku huonomaineinen, uudempi ja vähemmän ajettu ranskalainen alihintaan?
Avatar
general
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Pe 23.03.2012 19:43
Paikkakunta: Etelä-Karjala/Kymenlaakso

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja general »

En kannata.

Pelkästään siksi että 14-16 vuotta vanha diisseli auto jolla ajettu 200tkm. Yeah right.
Diesel = Power
Joe-poika
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 11.08.2014 17:28

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Kiitos näkemyksestä. Nykyinen on tällä hetkellä 15v ranskalainen 320 tkm ajettu 1,4 bensakoneella, joten tuohon verrattuna saman ikäinen saksalainen dieselkoneinen paremmasta ilmanalasta olisi kuitenkin selvä upgrade.

Jos tuossa laskisi että auto puolitoista tonnia, verot tonnin ja byrokratia yms sekalainen viisi hunttia, niin hintaa tulisi kolmisen tonnia. Sillä ei vielä ihmeitä saa mutta juuri enempääkään en autoon aio sijoittaa. Muutaman vuoden ikäinen ei ole realistinen vaihtoehto, vaikka toki parempi olisikin. Suomessa alle kolmen tonnin farmaridieseltarjonta tahtoo olla jotain Meganea, 306:sta, Focusta, V40:tä (eli Rellua) ja Astraa, ja nekin pitkälti yli 200 tkm ajettuja ja toistakymmentä vuotta suolassa kylvetettyjä. Noihin verrattuna alkaa tuntua jo ihan hyvältä ajatukselta.

Saako rahoilleen mielestäsi paremman vastineen jollain muulla keinolla, ja jos, niin miten? Toki tämän hintaluokan rottelot ovat aina yksilöitä, mutta jos nyt mennään parhaan arvion mukaan, kuten käytettyjen autojen suhteen aina. Kotimaasta saman ikäinen ranskatar, enemmän ajettu japsi/saksalainen vai jotain ihan muuta?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Jos tarkoitus on vain siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman luetettavasti ja edullisesti niin minusta w202 on ihan kelpo tuote siihen, tekniikka on simppeliä ja purkuosia alkaa olla joka puolella. Tuolla hintahaarukalla katselisin myös 200D ja 250D malleja. 3000 eurolla ei taida saada ehjää cdi koneista c mersua?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

general kirjoitti:En kannata.

Pelkästään siksi että 14-16 vuotta vanha diisseli auto jolla ajettu 200tkm. Yeah right.
Tästä paistaa asenne läpi.
Kyllä mä olen tuohon mun 14 vuotiaaseen alle 200tkm ajettuun väykkyyn ollu ihan tyytyväinen. Tosin tänävuonna siihen ei oo tullu kilsoja kuin jotain tonnin luokkaa, kun oon ajanu toyotalla. (pitäis tasottaa pihatie, että mersus riittäis maavara)

Saksasta kannattaa hakea melkein ihan mitä vaan. Jos itse hakee. Teetettynä tuonti maksaa sen verran paljon, ettei alle kymppitonnin autoja juuri rahallisesti kannata. Tosin niitäkin silloin jos tarkoitus on hakea pitkäksi aikaa käyttöauto. Saksasta löytyy helpommin hyvin pidettyjä ja huollettuja autoja. (siellä huollot maksaa alle puolet suomen hinnoista, joten jokaista öljynvaihto-väliä ei venytetä äärimmilleen)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Joe-poika
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 11.08.2014 17:28

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Juu ei tulis kyllä mieleenkään maksaa kenellekään muulle pennin latia tämän hintaluokan autojen tuomisesta.

Voisi kuvitella että esim. tämän saisi kilpiin asti alle kolmella tonnilla. Kyseessä siis vuonna 2000 käyttöönotettu C 200 CDI mittarissa 175 tkm. Pyynti on 1390€, eli todennäköisesti ei ihan kukkanen kuitenkaan. Sisältä näyttää siistiltä, ulkona on takaluukun kannen alareunassa pientä ruostetta ja toinen takapyöränkaari on ilmeisesti raapaistu johonkin. Nuo korjailee muutamassa tunnissa, koska olen aika hyvä sietämään epätasaista maalausjälkeä näissä käyttökoslissani.

Suomesta tähän hintaan saa farmarikopallisena ja alle 250 tkm ajettuna äkkiseltään katsottuna lähinnä Focusta, Stiloa, 307:aa, 90-luvun alun Bemareita, W124:ää, Astraa, V40:tä, yksi Avensiskin näyttäisi olevan. 2500-3000 euron Mersut ovat joko 90-luvun puolestavälistä ja noin 200 tkm ajettuja tai 90-luvun lopulta ja yli 300 tkm ajettuja, ja tässä on sekä bensa- että dieselkoneet sekaisin. Jos rajaa haun C-mallin dieseleihin, niin alle kolmella tonnilla Suomen vähiten ajettu on 250 tkm -00 porrasperä. Hyvänä kakkosena 300 tkm ajettu -98 hintaan 2980€.

Dieseltekniikka ei mikään välttämätön ehto ole, kilometrikustannus on laskelmieni mukaan dieselillä hiukan matalampi, mutta jos sopiva bensavehje, joko johtotähti tai joku muu, sattuu tulemaan tarjolle, niin sekin käy.

Katsellaan tuleeko tästä ikinä mitään. Toistaiseksi ei vaikuta täysin älyttömältä ajatukselta.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ehkä kannattaisi katsoa sellainen joka on äskettäin katsastettu Saksassa. Näin voisi olla vähemmän korjattavaa ...
Kannattavuus sinun pitää miettiä itse, sillä jonkun mielestä ei kannata jos ei säästä vähintään 5000 euroa , mutta joku toinen taas arvostaa vähäistä ruostetta...
Jos sinulla on mahdollista, niin etsi oikein hyvä yksilö ja maksa siitä vaikka 800 euroa enemmän, niin todennäköisesti saat enemmän vastinetta kuin se, että tuot jo valmiiksi ruosteisen...
Cdi:ssä ei ole lucasin pumppua.
Joku ehkä lisää, että tarvitsee ostaa talvirenkaat , sillä niitähän ei yleensä Saksassa ole ( ehkä kitkat ) , mutta ei kai kaikissa Suomen vaihtoautoissakaan ole mukana oikeasti hyviä rengassarjoja mukana ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tuonti maksaa noin tonnin (kun auto on FIN-kilvissä). Tästä syystä tuon hintaluokan auto kannattaa mielestäni ostaa Suomesta.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja RAM »

Pari vuotta sitten turkkilaisen häkistä haimme 202:kosen automaattilootalla. Mittarissa 270 tonnia. Auto toimi loistavasti ja toimii edelleen. Kaverini mielestä hänellä ei koskaan ole ollut yhtä hyvää autoa. Ei vieläkään mitään vikaa. Suomessa tietty selvisi, että 100 tonnia oli mittarista ruuvattu, mutta se ei ole auton toimivuutta muuttanut huonommaksi.
Tämä tapaus meni ainakin ihan hyvin.

Auto maksoi 2000 eksua ja verot oli kai 700 eksua.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käyttis virosta tai ruotsista..halvempaa auton hakua mutta parempaa..?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ketjun aloittaja oli menossa Saksaan....
Itse unohtaisin heti Viron autot ...
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
heikolahjanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 01.09.2014 14:20

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja heikolahjanen »

Itse olen pari halpaa Volkkaria hakenut saksasta. Reilusti alle kympin autoja.
Minusta kyllä kannattaa hakea tuollainen halpa ritsakin sieltä jos omaan käyttöön hakee. Myyntiä varten ei kannata. Tuokin vaimolle hakemani VW oli 4 tonnia sakuissa (eikä ollut edes karvakäden häkistä). Suomessa vastaavan ikäiset maksaa suunnilleen 4-6 tonnin välillä.
Veroja tuli tonnin verran, kuluja lähes toinen tonni.

Hyöty sinänsä oli +/-0. Mutta, vastaavilla suomiautoilla on ajettu paljon enemmän ja varustetaso on usein huonompi.
Ja kun ottaa hakureissun loma/seikkailun kannalta, se on suht järkevää puuhaa.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Halpa käyttis eli W202 Saksasta, onko aivan kelvoton aja

Viesti Kirjoittaja RH »

Kun kerran menossa jo on, niin ei muuta kuin ennakkoluulottomasti vaan katselemaan ja arvioimaan tarjontaa. Ei niitä pakko ole ostaa, mutta kuten Sportsman tuossa jo aiemmin totesi, niin halpaa autoa hankkiessa saattaa kuitenkin kannattaa varautua prosenteissa korkealla, mutta rahassa kuitenkin melko pienellä lisäpanostuksella tarvittaessa. Jos mieleinen löytyy, niin ei kun ajat kotiin. Jos ei, niin kävelet sitten... :lol: :wink:
Itse joskus aikanaan laahasin heräteostona kotiin 11-vuotiaan bensakoneisen W202:n, joka osoittautui sen kahdeksanvuotisen yhteistaipaleen aikana, joka vuoden vaihteessa päättyi, äärimmäisen luotettavaksi ja vähävaivaiseksi autoksi.
Vastaa Viestiin