560 sec ja neuvoa vailla..

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Kausi jatkunut mukavasti ja kesä kurvailtu isommitta ongelmitta. Kesä jatkuu vielä...jonkin aikaa.

Nyt on tullut aika hieman kohentaa secciä ja ongelmana on miten purkaa kuskin ovenkahva ulkopuolelta irti?

Toinen minua arveluttava toimenpide on saada ikkunan ja oven liittymäkohdan kromilistat ehjänä irti? Kammetaanko nämä ylös/sivulle/eteen, tiukassa tuntuu olevan ja en ole löytänyt näistä aiheista tarinaa?

Maalari korjais pikku pusun :oops:
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

se oven kahva ei irtoa ulkopuolelta, ota ovipahvi pois ja sieltä oven siästä se irtoo :wink:
eiköhän tuo oven ikkuna lista irtoo kun avaat ikkunan ja alat päästä nostelee varovasti sitä listaa ylös ja tartti muistaakseni ottaa myös peili irti
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja Dallas »

ADHD kirjoitti:ikkunan ja oven liittymäkohdan kromilistat ehjänä irti? Kammetaanko nämä ylös/sivulle/eteen
Omani oli hieman löysällä joten irroitin sen ja laitoin kunnolla takaisin. Kuvia ei just nyt siitä ole, mutta:
- Se irtoaa ylöspäin
- Peiliä ei tarvitse irroittaa

Listaa pitää kiinni teräsklipsit, poikkileikkaukseltaan lähes U-muotoiset. Lista lepää siellä urassa. Kummastakin päästä kromilistaa, siis peilin päässä edessä ja kahvan päässä takana, kromilista on napautettu ehkä kumivasaralla hieman sisäänpäin, niin että se istuu kunnolla päistään. Ja samalla auttaa listaa pysymään kiinni. Jos siis irroitat listan, niin näitä pitäisi kammeta hieman irti ensin. Ja sitten tosiaan vetää ylöspäin. Ainakin sieltä kahvan päästä onnistuu helposti. Etupäästä ei ehkä edes tarvitse.
matruusi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 18.04.2014 22:00

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja matruusi1 »

asian vierestä hieman kysyisin ADHD.lta,et kuinka secci on muuten pelannu? eli lähinnä tyhjäkäynti onko korkea,ja kulkeeko tasaisesti? on itellä vaan ollu 500:sen kanssa ongelmia tällä saralla. et ookko joutunu painiin näiden asioiden kanssa ja jos oot niin millä on alkanu secci pelittään?? alkaa itellä omassa järki lopuun!
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja Dallas »

matruusi1 kirjoitti:asian vierestä hieman kysyisin ADHD.lta,et kuinka secci on muuten pelannu? eli lähinnä tyhjäkäynti onko korkea,ja kulkeeko tasaisesti? on itellä vaan ollu 500:sen kanssa ongelmia tällä saralla. et ookko joutunu painiin näiden asioiden kanssa ja jos oot niin millä on alkanu secci pelittään?? alkaa itellä omassa järki lopuun!
Minulta ei edes kysytty mutta... SL:ssä oli juuri tuo korkea tyhjäkäynti. Ratkesi vaihtamalla sen tyhjäkäyntiä ohjaavan elektroniikkaboksin. Halvempi vaihtoehto on laitaa "idle air valven" kurkkuun prikka, joka rajoittaa ilman kulkua. Esimerkiksi sellainen jossa on 4mm halkaisijaltaan oleva reikä. Tämä hillitsee niitä korkeita tyhjäkäyntikierroksia. Varmaan kovalla pakkasella sitten tyhjäkäynti kärsii vastaavasti kun ei saa tarpeeksi ilmaa.
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja ADHD »

matruusi1 kirjoitti:asian vierestä hieman kysyisin ADHD.lta,et kuinka secci on muuten pelannu? eli lähinnä tyhjäkäynti onko korkea,ja kulkeeko tasaisesti? on itellä vaan ollu 500:sen kanssa ongelmia tällä saralla. et ookko joutunu painiin näiden asioiden kanssa ja jos oot niin millä on alkanu secci pelittään?? alkaa itellä omassa järki lopuun!
Sekki on pelannut hyvin ja paranee näköjään vanhetessaan ajamalla.

Oli tässäkin viime suvena ongelmia, korkea tyhjäkäynti. Kylmänä varsin maltilliset kierrokset nousi koneen lämmettyä n.1100-1250 kierrokseen ja vaihteiden päälle laitto raastoi kyllä kuskin hermoja. Kolahti melko mukavasti.
Forumin neuvoilla tk-moottorin (vai mikä lienee oikea nimitys venttiilille) puhdistusta, ilmavuotojen etsimistä, uusi yj-rele,
tk-moottorin liitosten klemmaus, uusi käytetty tk-moottori, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyöriä uusittiin... ei auttanut nämä toimet mitään viime suvena ja järki loppui. :( . Orkkis tk-mootori pantiin takaisin ja uusi yj-rele jäi vanhan tilalle.

Tänä keväänä, mitä ihmettä... tyhjäkäynti oli parempi ja toimii melko mukavasti. N=800 pientä humppaa ja D=750 kierrosta ja käynti tasainen. Tämä kyllä hämmästyttää. Tänä kesänä tullut enemmän kilometrejä ja paranee koko ajan.

2 viikon päästä vien auton Tre autosähköön, saavat tarkastaa säädöt. Minun aikana ei ole säätöjä tehty eli neljä vuotta menty samoilla :? . K-inssi on kelpuuttanut päästöt.
Kaivoin katsastuslapuista päästöarvot. Ovatko tontilla, en osaa tulkita?

V.2013 Joutokäynti CO%=0,01.HCppm=19. CO2%=15. O2%=0,23
>2000r/min CO%=0,11.HCppm=21. CO2%=18,2. O2%=0,26 Lambda 1,00

v.2011 Joutokäynti CO%=0,00.HCppm=14. CO2%=15,5. O2%=0,00
>2000r/min CO%=0,02.HCppm=31. CO2%=15,5. O2%=0,0 Lambda 1,00

...ja sitten listojen ja kahvan kimppuun, kiitokset neuvoista...
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
matruusi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 18.04.2014 22:00

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja matruusi1 »

sama rumpa itellä tehty ilman yj-releen vaihtoa, myöskään seoksia ei ole vielä säädetty. tuntuu vähän olevan nää ke-jetit kuin naiset,että väliin pelittää hienosti ja toisena päivänä taas ei kuinkaan :shh:
matruusi1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 18.04.2014 22:00

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja matruusi1 »

Dallas kirjoitti:
matruusi1 kirjoitti:asian vierestä hieman kysyisin ADHD.lta,et kuinka secci on muuten pelannu? eli lähinnä tyhjäkäynti onko korkea,ja kulkeeko tasaisesti? on itellä vaan ollu 500:sen kanssa ongelmia tällä saralla. et ookko joutunu painiin näiden asioiden kanssa ja jos oot niin millä on alkanu secci pelittään?? alkaa itellä omassa järki lopuun!
Minulta ei edes kysytty mutta... SL:ssä oli juuri tuo korkea tyhjäkäynti. Ratkesi vaihtamalla sen tyhjäkäyntiä ohjaavan elektroniikkaboksin. Halvempi vaihtoehto on laitaa "idle air valven" kurkkuun prikka, joka rajoittaa ilman kulkua. Esimerkiksi sellainen jossa on 4mm halkaisijaltaan oleva reikä. Tämä hillitsee niitä korkeita tyhjäkäyntikierroksia. Varmaan kovalla pakkasella sitten tyhjäkäynti kärsii vastaavasti kun ei saa tarpeeksi ilmaa.
tarkoitatko sitä potentiometriä,vai jotain muuta?
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja ADHD »

Dallas kirjoitti:
ADHD kirjoitti:ikkunan ja oven liittymäkohdan kromilistat ehjänä irti? Kammetaanko nämä ylös/sivulle/eteen
Omani oli hieman löysällä joten irroitin sen ja laitoin kunnolla takaisin. Kuvia ei just nyt siitä ole, mutta:
- Se irtoaa ylöspäin
- Peiliä ei tarvitse irroittaa

Listaa pitää kiinni teräsklipsit, poikkileikkaukseltaan lähes U-muotoiset. Lista lepää siellä urassa. Kummastakin päästä kromilistaa, siis peilin päässä edessä ja kahvan päässä takana, kromilista on napautettu ehkä kumivasaralla hieman sisäänpäin, niin että se istuu kunnolla päistään. Ja samalla auttaa listaa pysymään kiinni. Jos siis irroitat listan, niin näitä pitäisi kammeta hieman irti ensin. Ja sitten tosiaan vetää ylöspäin. Ainakin sieltä kahvan päästä onnistuu helposti. Etupäästä ei ehkä edes tarvitse.[/quote



Listat irti ja näyttää hyvältä, kiitos Dallas. Tosiaan listat on jotain aluminium or somethink shit, not steel.

Sain hyvän kuvastuksen ulkokaffan purkutoimesta, kun eilen liityin benzworldiin. (Kamrat560). Widu ku on firma pikkuläppäri, akka luuhaa kotikoneella....kele ei saa tolkkuu kuvista....pieni on pieni :oops:

. http://www.benzworld.org/forums/attachm ... handle.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruuvin löysin ja irti, mut mitä sitten? Avain lukkoon ja mitä....., jos joku saa ymmärrästys tuosta, kiitos tännekkin kiireeellä.
Maalari aloittais maanantaina...ja pitäs mökkeillä viä poijaan kans. Mersu saa odotaa..
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös se kahva ole kahella ristipää ruuvilla kiinni ovessa, oven sisäpuolelta ja oven ulkopuolelta tiivisteen alta :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja ADHD »

No käpälä päässä tässä mennää, ja kun ei saa iha selvää tuosta kuvasta. Teksti olemattoman pientä!

Pitää huomenna ottaa isompi näyttö, jos ei saa tolkkua yön yli nukuttua....tai foorumilaisita selkoo :)
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
Avatar
Dallas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 04.01.2014 08:19

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja Dallas »

tarkoitatko sitä potentiometriä,vai jotain muuta?
En. Googleta "w126 idle air valve", niin tulee kuvia. Kyseessä on sellainen metallinvärinen sylinteri. Se annostelee elektroniikkaboksin ohjaamana koneelle pääsevää ilmamäärää tyhjäkäynnillä. Jos koneen kierrokset ei meinaa riittää niin päästetään lisää ilmaa idle air valven kautta jolloin kierrokset nousee. Jos annostelusysteemissä on vikaa, niin kierrokset nousee liian korkealle ---> korkea tyhjäkäynti.

Yritin selittää sitä, että jos vian aiheuttajaa ei halua etsiä tai maksaa sen korjaamisesta, niin idle air valven kurkkuun voi laittaa prikan jossa on noin 4mm halkaisijaltaan oleva reikä. Vian takia idle air valve aukeaa kokonaan ja yrittää näin päästää lisää ilmaa koneelle, mutta prikka rajoittaa ilman kulkua ja sen seurauksena kierrokset eivät nousekaan niin korkealle.

Ilmeisesti elektroniikkaboksin piirilevyn juotokset murtuvat ajan oloon ja saavat aikaan tämän korkean tyhjäkäynnin. Sopivasti kun rymistelee menemään niin vika voi "korjaantua itsestään". Minullakin aina välillä toimi SL-mersussa hyvin ja sitten taas ei ollenkaan.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Dallas kirjoitti:
tarkoitatko sitä potentiometriä,vai jotain muuta?
En. Googleta "w126 idle air valve", niin tulee kuvia. Kyseessä on sellainen metallinvärinen sylinteri. Se annostelee elektroniikkaboksin ohjaamana koneelle pääsevää ilmamäärää tyhjäkäynnillä. Jos koneen kierrokset ei meinaa riittää niin päästetään lisää ilmaa idle air valven kautta jolloin kierrokset nousee. Jos annostelusysteemissä on vikaa, niin kierrokset nousee liian korkealle ---> korkea tyhjäkäynti.

Yritin selittää sitä, että jos vian aiheuttajaa ei halua etsiä tai maksaa sen korjaamisesta, niin idle air valven kurkkuun voi laittaa prikan jossa on noin 4mm halkaisijaltaan oleva reikä. Vian takia idle air valve aukeaa kokonaan ja yrittää näin päästää lisää ilmaa koneelle, mutta prikka rajoittaa ilman kulkua ja sen seurauksena kierrokset eivät nousekaan niin korkealle.

Ilmeisesti elektroniikkaboksin piirilevyn juotokset murtuvat ajan oloon ja saavat aikaan tämän korkean tyhjäkäynnin. Sopivasti kun rymistelee menemään niin vika voi "korjaantua itsestään". Minullakin aina välillä toimi SL-mersussa hyvin ja sitten taas ei ollenkaan.
mulla teki tuota ihan samaa, räkleenillä viruttelu autto hiukan, sitten vaan ostin aivan uuden tk-moottorin/lisäilma venttiilin ja vaiva loppu siihen :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
ADHD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 09.06.2011 19:51
Paikkakunta: tampereen lähiseutu

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja ADHD »

touhottaja kirjoitti:eikös se kahva ole kahella ristipää ruuvilla kiinni ovessa, oven sisäpuolelta ja oven ulkopuolelta tiivisteen alta :roll:
No näinhän se oli. Kahvan etummainen ruuvi oven sisällä oli jollain liimalla kiinni ja ei menny ruuvari kohtisuorassa linjassa tuohon, mutta aukes.
Kahva ja listat ehjänä irti, maltti valttia tässäkin taas kerran :) . Ja vinkkaajille :clap:
560sec W126
280e W123
kerran vanha mersu, aina vanha mersu
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5735
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 sec ja neuvoa vailla..

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kannattaa se peili ottaa kumminki irti kun kasaat sen listan takasi, se on helpompi laittaa paikalleen eikä tule herkästi ylimääräsiä naarmuja oveen :wink: peili on kolomella pienellä ristipää ruuvila kiinni, ensin peitelevy varovasti irti sitten suhina "vylli" ja sen alta sitten peilin kiinnitys ruuvit ja tietysti johdot jos on sähköpeili :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin