M102 Turbo, kansiasiaa
M102 Turbo, kansiasiaa
Aikaisempaa topiccia kyseisestä aiheesta en löytänyt, joten aloitetaan keskustelu tässä.
Moottorini specsit: M102, 2.3l, vakio KE-Jet, KK K24 ahdin, ahtopaineita 0.8bar, välijäähdytin, 190hp@4400rpm ja 353nm@3300rpm takapyörätehoa. Laatikkona modaamaton 722.4, kesti ja kestää vieläkin. Penkitetty vakiosytkällä, mutta jälkeenpäin rakennettu vielä sytytyksen myöhästäminen painekellolla.
Ongelma:
Kansipahvi ei kestä. Polttaa yhden kovan vedon jälkeen tiivisteen palotilasta vesikanaviin.
Syyt:
Seos liian laiha, eli liikaa lämpöä. KE-Jet ei pysty käsittelemään enää 0.8bar ahtoja, lamda-arvo täysvedossa noin 15-16. EHA:a säätämällä voi vielä hieman pelata tämän kanssa.
Liian pieni ahdin. Menee tukkoon ylhäällä.
Ratkaisut:
Kansipahvin vaihto kupariseen. Kannattaako tehdä yhdestä paksummasta, vai kahdesta matalasta kappaleesta? Tämä lähinnä siksi, koska pahvin hinta koostuu metallin ja oman ajan kustannuksella. Kuinka paksu tiivisteestä kannattaa tehdä? Olisiko viisas tehdä hieman normaalia paksumpi, joten saisin laskettua puristus-suhdetta ja näin pienennettyä nakutuksen riskiä?`Entäpä miten käy kannen squish band alueen kanssa? Jos männän ja puserrusvyöhykkeen väli kasvaa, myös detonoinnin riski juuri siinä kohdassa kasvaa. Tätä riskiä ei normaalisti ole, koska se väli on tehty optimaaliseksi (noin 1-2mm?) Entä jos poistan koko squish band alueen kannesta, niin saan vielä silläkin tehtyä matalemman puristussuhteen, ja se riski poistuu. Palotilahan on muuten tehty "puolipalloksi". Kukaan tuskin tietää kuinka päin helvettiä virtaukset sitten menee, mutta onko mahdollista ettei ne menisi kokonaan pilalle?
Kaipaan tästä aiheesta asiallisia faktoja, mutta myös omia mielipiteitä saa esittää.
Ohessa vielä kuvat tekniikasta, ja kannesta, jossa näkyy edellä mainittu squish band alue.
Moottorini specsit: M102, 2.3l, vakio KE-Jet, KK K24 ahdin, ahtopaineita 0.8bar, välijäähdytin, 190hp@4400rpm ja 353nm@3300rpm takapyörätehoa. Laatikkona modaamaton 722.4, kesti ja kestää vieläkin. Penkitetty vakiosytkällä, mutta jälkeenpäin rakennettu vielä sytytyksen myöhästäminen painekellolla.
Ongelma:
Kansipahvi ei kestä. Polttaa yhden kovan vedon jälkeen tiivisteen palotilasta vesikanaviin.
Syyt:
Seos liian laiha, eli liikaa lämpöä. KE-Jet ei pysty käsittelemään enää 0.8bar ahtoja, lamda-arvo täysvedossa noin 15-16. EHA:a säätämällä voi vielä hieman pelata tämän kanssa.
Liian pieni ahdin. Menee tukkoon ylhäällä.
Ratkaisut:
Kansipahvin vaihto kupariseen. Kannattaako tehdä yhdestä paksummasta, vai kahdesta matalasta kappaleesta? Tämä lähinnä siksi, koska pahvin hinta koostuu metallin ja oman ajan kustannuksella. Kuinka paksu tiivisteestä kannattaa tehdä? Olisiko viisas tehdä hieman normaalia paksumpi, joten saisin laskettua puristus-suhdetta ja näin pienennettyä nakutuksen riskiä?`Entäpä miten käy kannen squish band alueen kanssa? Jos männän ja puserrusvyöhykkeen väli kasvaa, myös detonoinnin riski juuri siinä kohdassa kasvaa. Tätä riskiä ei normaalisti ole, koska se väli on tehty optimaaliseksi (noin 1-2mm?) Entä jos poistan koko squish band alueen kannesta, niin saan vielä silläkin tehtyä matalemman puristussuhteen, ja se riski poistuu. Palotilahan on muuten tehty "puolipalloksi". Kukaan tuskin tietää kuinka päin helvettiä virtaukset sitten menee, mutta onko mahdollista ettei ne menisi kokonaan pilalle?
Kaipaan tästä aiheesta asiallisia faktoja, mutta myös omia mielipiteitä saa esittää.
Ohessa vielä kuvat tekniikasta, ja kannesta, jossa näkyy edellä mainittu squish band alue.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Tässä omia mielipiteitäni, jotka perustuvat omaan M102-turbooni. Minusta yrität vaikuttaa oireisiin, ei perusongelmaan. Seokset ja sytytysennakko kohdalleen, niin normikansipahvi kestää aika pitkälle. EHAn säädöllä saa seosta säädettyä tuonne 12 ja 13 välille, mutta säätö ei ole mitenkään valikoivaa ja tyhjäkäynnillä voi tulla ongelmia. Omassa sain seokset aika hyvin kohdalleen TechEdgen laajakaistamittarin avulla (säädettävä lambdalähtö), mutta sytytys aiheutti enemmän ongelmia ennen kuin vaihdoin ensin Boost Timing Masteriin ja lopulta ohjelmoitavaan sytkyyn.
Lohkon yläpinnan suoruus on hyvä tarkistaa.
tomant
Lohkon yläpinnan suoruus on hyvä tarkistaa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Jos haluaa pysyä k-jetissä niin jos modaisi tuon saab T8 ohjauspaineen säätimen. Siinähän on ahtopaineen rikastus. Sytkähän toimii siinä kanssa hyvin turbon kellolla.
Voi olla ettäsaabin k-jet jakajakin antaa enemmän tavaraa kuin mersun vapariin tarkoitettu.
Voi olla ettäsaabin k-jet jakajakin antaa enemmän tavaraa kuin mersun vapariin tarkoitettu.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Jos on budjetti ratkaisu mielessä niin kannattaa tutustua tuohon saab:n T8Mr300 kirjoitti:Jos haluaa pysyä k-jetissä niin jos modaisi tuon saab T8 ohjauspaineen säätimen. Siinähän on ahtopaineen rikastus. Sytkähän toimii siinä kanssa hyvin turbon kellolla.
Voi olla että saabin k-jet jakajakin antaa enemmän tavaraa kuin mersun vapariin tarkoitettu.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Kiitos näistä neuvoista.
Tomant on kyllä aivan oikeassa, että yritän saada nyt vääriä asioita kuntoon. Tässähän kansipahvi toimii ikäänkuin sulakkeena, jos se ei menisi, niin sitten menisi todennäköisesti männät. Kuitenkin tuossa 2.3 litraisessa moottorissa on aivan onnettomat välit vesikanaviin verrattuna 2 litran moottoriin, ja eikös sinunkin M102 moottorista jokunen kansipahvi mennyt?
Nyt 4 kansipahvia vaihtaneena, ilman kunnollisia vetoja ottaneena, alkaa kyllästyttää se homma, joten piirtelinkin jo CADilla luonnoksen tulevasta kansipahvista. Eli aion jokatapauksessa kokeilla kuparista tiivistettä, sillä niinkuin aiemmin sanoin, tiivisteen hinta on vain oman ajan ja kuparilevyn mittainen. Oletan siis, että mielestäsi minun kannattaisi tehdä vakion paksuinen tiiviste (1.75mm), niin välttyisin squishbandin ja puristussuhteen miettimisen vaivalta.
Ja kyllä, jokaisella kannentiivisteen vaihtokerralla niin lohko kuin kansikin ovat olleet suoria.
Mr300, olenkin aikaisempana Saabistina yrittänyt etsiä osia turbosaabista, mutta melko huonolla menestyksellä. Joko osat ovat olleet liian kalliita, tai niitä ei ole löytynyt. Ja kallis on minun käsitteenä kalliimpi kuin ohjelmoitavan moottorinohjauksen rakentaminen. Eli budjettiratkaisu tämä on niin kauan kun onnistuu säätämällä EHA:a ja sytkää ruuvimeisselillä. Seuraava askel polttoaine- ja sytytyspuolelle on MS.
Kiitos molemmille kommentoinnista; jatketaan..
EDIT: Tomantille vielä kiitos tuosta neuvosta, että EHAa säätämällä saa seokset nuinkin rikkaaksi. Tarkennukseksi vielä, että minullahan on tässä "vanha" KE-Jet, eli ei ole lambda-anturia, ja sytytyksen ennakko/myöhästys tapahtuu keskipako- sekä alipainesäätimellä. Sinulla taisi olla se EZL(?) sytytys, joten minulle tuskin onnistuu asentaa Boost Timing Masteria?
Tomant on kyllä aivan oikeassa, että yritän saada nyt vääriä asioita kuntoon. Tässähän kansipahvi toimii ikäänkuin sulakkeena, jos se ei menisi, niin sitten menisi todennäköisesti männät. Kuitenkin tuossa 2.3 litraisessa moottorissa on aivan onnettomat välit vesikanaviin verrattuna 2 litran moottoriin, ja eikös sinunkin M102 moottorista jokunen kansipahvi mennyt?
Nyt 4 kansipahvia vaihtaneena, ilman kunnollisia vetoja ottaneena, alkaa kyllästyttää se homma, joten piirtelinkin jo CADilla luonnoksen tulevasta kansipahvista. Eli aion jokatapauksessa kokeilla kuparista tiivistettä, sillä niinkuin aiemmin sanoin, tiivisteen hinta on vain oman ajan ja kuparilevyn mittainen. Oletan siis, että mielestäsi minun kannattaisi tehdä vakion paksuinen tiiviste (1.75mm), niin välttyisin squishbandin ja puristussuhteen miettimisen vaivalta.
Ja kyllä, jokaisella kannentiivisteen vaihtokerralla niin lohko kuin kansikin ovat olleet suoria.
Mr300, olenkin aikaisempana Saabistina yrittänyt etsiä osia turbosaabista, mutta melko huonolla menestyksellä. Joko osat ovat olleet liian kalliita, tai niitä ei ole löytynyt. Ja kallis on minun käsitteenä kalliimpi kuin ohjelmoitavan moottorinohjauksen rakentaminen. Eli budjettiratkaisu tämä on niin kauan kun onnistuu säätämällä EHA:a ja sytkää ruuvimeisselillä. Seuraava askel polttoaine- ja sytytyspuolelle on MS.
Kiitos molemmille kommentoinnista; jatketaan..
EDIT: Tomantille vielä kiitos tuosta neuvosta, että EHAa säätämällä saa seokset nuinkin rikkaaksi. Tarkennukseksi vielä, että minullahan on tässä "vanha" KE-Jet, eli ei ole lambda-anturia, ja sytytyksen ennakko/myöhästys tapahtuu keskipako- sekä alipainesäätimellä. Sinulla taisi olla se EZL(?) sytytys, joten minulle tuskin onnistuu asentaa Boost Timing Masteria?
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Olet oikeassa, kyllä niitä kansipahveja tuli useamman kerran vaihdettua varsinkin ennen kuin sain sytytyksen jonkinlaiseen hallintaan ,-)
Tuo Boost Timing Master sopii periaatteessa kaikkiin jakajasytytyksiin, koska se vain nappaa sytytyssignaalin ja myöhentää sitä ahtopaineen perusteella. Siinä voi muistaakseni säätää myöhentämisen alkukohtaa ja lisäksi "kumakerrointa" alueella 1-3 astetta/psi ja korkeintaan 15 astetta, joten se on parhaimmillaankin kompromissi verrattuna esim. Megaan. Tosin säätö on sitäkin helpompaa, kun ei tarvitse kuin yhtä nuppia kiertää. Hinta on kai noin 1/2-1/3 karvalakkimallin Megasta.
Jos koneesi liikkuvissa osissa ei ole miljoonaa kiinni, voisit harkita lohkon vaihtamista kaksilitraiseen, niitä saa vähällä rahalla ja ne ovat todella vahvaa tekoa.
tomant
Tuo Boost Timing Master sopii periaatteessa kaikkiin jakajasytytyksiin, koska se vain nappaa sytytyssignaalin ja myöhentää sitä ahtopaineen perusteella. Siinä voi muistaakseni säätää myöhentämisen alkukohtaa ja lisäksi "kumakerrointa" alueella 1-3 astetta/psi ja korkeintaan 15 astetta, joten se on parhaimmillaankin kompromissi verrattuna esim. Megaan. Tosin säätö on sitäkin helpompaa, kun ei tarvitse kuin yhtä nuppia kiertää. Hinta on kai noin 1/2-1/3 karvalakkimallin Megasta.
Jos koneesi liikkuvissa osissa ei ole miljoonaa kiinni, voisit harkita lohkon vaihtamista kaksilitraiseen, niitä saa vähällä rahalla ja ne ovat todella vahvaa tekoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Oletan kyllä että saan nyt sytytyksen kuntoon, sillä rakensin siihen sen alipaine/paine ennakkosäätimen. Sen "hienosäätö" jäi kuitenkin tekemättä, koska kansipahvi levisi heti. Täytyy pitää mielessä tuo BTM, en ole aikaisemmin kuullutkaan tuollaisesta systeemistä, ja se kuulostaa pätevältä.
Kyllä kahden litran moottorikin on käynyt mielessä, mutta luulen että 2.3 litrainen ei ole juurikaan heikompi, kun saan vain tuon kansipahvin kestämään. Eli mennään sillä periaatteella että ajetaan tämä ensin "loppuun" ja katsotaan mitä sitten keksitään. Luulen että en jaksa tämän bensan kanssa enempää pelleillä, ja laitan tilalle OM601 moottorin kun tästä aika jättää
Kuitenkin nettiä selaillessani sain sellaisen käsityksen, että yli 1989 vuosimallin M102 2.3 koneissa on ollut pyöreät palotilat, ja alle edellämainitun vuoden "sydämen" muotoiset. Tästä ja katalysaattorista oikeastaan luulen tulevan kyseisten vuosimallien 4 hevosvoiman tehoeron?
Nyt siis yritän kohtuuhinnalla ostaa uudemman mallista kantta, ja välttyä nykyisen muokkamiselta.
Kyllä kahden litran moottorikin on käynyt mielessä, mutta luulen että 2.3 litrainen ei ole juurikaan heikompi, kun saan vain tuon kansipahvin kestämään. Eli mennään sillä periaatteella että ajetaan tämä ensin "loppuun" ja katsotaan mitä sitten keksitään. Luulen että en jaksa tämän bensan kanssa enempää pelleillä, ja laitan tilalle OM601 moottorin kun tästä aika jättää
Kuitenkin nettiä selaillessani sain sellaisen käsityksen, että yli 1989 vuosimallin M102 2.3 koneissa on ollut pyöreät palotilat, ja alle edellämainitun vuoden "sydämen" muotoiset. Tästä ja katalysaattorista oikeastaan luulen tulevan kyseisten vuosimallien 4 hevosvoiman tehoeron?
Nyt siis yritän kohtuuhinnalla ostaa uudemman mallista kantta, ja välttyä nykyisen muokkamiselta.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Kattimallissa on myös pienemmät sytytysennakot kuin vanhemmissa koneissa, mikä vaikuttanee osaltaan mainitsemaasi tehoeroon.juh_oo kirjoitti:...Kuitenkin nettiä selaillessani sain sellaisen käsityksen, että yli 1989 vuosimallin M102 2.3 koneissa on ollut pyöreät palotilat, ja alle edellämainitun vuoden "sydämen" muotoiset. Tästä ja katalysaattorista oikeastaan luulen tulevan kyseisten vuosimallien 4 hevosvoiman tehoeron?
Nyt siis yritän kohtuuhinnalla ostaa uudemman mallista kantta, ja välttyä nykyisen muokkamiselta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Huono laatuiset tiivisteet, pinnat eivät ole suorat jne. Jotain squish band alueita kannattaa miettiä vasta sitten kun tuosta on saatu se 500hv ulos.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
3kpl Victor Reinz tiivisteitä ja 1kpl MBSpecialist tiivisteitä. Kuten ylempänä kirjoitin, niin joka kerralla lohkon ja kannen kierous oli toleranssissa 0.07mm. Aloitusviestissäni kerroin teholukemat takapyöriltä, ja jos tarkemmin niitä miettii niin lähes 400nm vääntöä kampiakselilta on melko paljon 3300kierroksella bensakoneelle. Jos nyt laitan paksumman kannentiivisteen ja jätän squishbandin muokkaamatta, niin väli siihen kasvaa noin 3millimetriin, ja nakutus on miltei täysin varmaa.
Toki virtauksia ajatellenhan tuon squishbandin miettiminen on täysin turhaa, ennenkuin se puolikilonen heppa on irti tullu, mutta siihen en tässä nyt millään tavalla pyri.
Toki virtauksia ajatellenhan tuon squishbandin miettiminen on täysin turhaa, ennenkuin se puolikilonen heppa on irti tullu, mutta siihen en tässä nyt millään tavalla pyri.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Kyllä sitä kannen squish aluetta kannattaa miettiä ihan alkuvaiheessa, koska se on yksi tärkeimmistä nakutukseen vaikuttavista asioista. Jos se paljerako kasvaa liian suureksi, niin teho pienenee ja nakutusherkkyys kasvaa.
Oikean paljealueen merkitys perustuu siihen kun mäntä saapuessaan yläkuolokohtaan puristaa seoksen paljealueelta keskelle palotilaa eli lähemmäs tulppaa, niin jos paljerako on oikein mitoitettu, niin seos joutuu voimakkaasti pyörteilevään liikkeeseen liikkuessaan kohti palotilan keskikohtaa ja tulppaa.
Oikean paljealueen merkitys perustuu siihen kun mäntä saapuessaan yläkuolokohtaan puristaa seoksen paljealueelta keskelle palotilaa eli lähemmäs tulppaa, niin jos paljerako on oikein mitoitettu, niin seos joutuu voimakkaasti pyörteilevään liikkeeseen liikkuessaan kohti palotilan keskikohtaa ja tulppaa.
300E sedan -87
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
300TD farmari -91
Entiset:
-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Nimenomaan tätä tarkoitan, ja nyt kaipaankin asiasta kokemuksia ja mielipiteitä. Olen nyt siinä vaiheilla pyöristänkö palotilat vai pidänkö uuden kansipahvin vakion paksuisena.
Vastoin aikaisempia puheitani, moottorinohjaukseksi tulee Megasquirt ykkös prossulla ja version 2.2 piirikortilla.
Vastoin aikaisempia puheitani, moottorinohjaukseksi tulee Megasquirt ykkös prossulla ja version 2.2 piirikortilla.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Kannattaa laittaa vakio kannentiiviste soudal liiman kans niin tulee paras lopputulos. Toi soudal moottoriliima pitää mitä vaa ja missä vaan.
W124 4ever
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Mitä vaan ja missä vaan?Hebe124 kirjoitti:Kannattaa laittaa vakio kannentiiviste soudal liiman kans niin tulee paras lopputulos. Toi soudal moottoriliima pitää mitä vaa ja missä vaan.
Kerrotkos hieman alustavia FAKTOJA, minkälaisissa moottoreissa, minkälaisilla tekniikkamuutoksilla mainitsemasi liima on oikeasti kestänyt.
Kun aikaisempia viestejäsi lueskelee, en tuollaiselle "tiedolle" anna mitään arvoa.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
jos nyt edes jotenkin olen kartalla, niin tuo soudal on pelkkä valmistaja ja tuotteita on enemmänkin. mulle ainoa tuttu soudalin tuote on "sikaa" vastaava tiivistys ja kiinnitys massa. sitä en kyllä itse alkaisi kannen ja lohkon väliin tiuruttaan. jos sinne jotain järkevää haluaa laittaa, niin yks vaihtoehto on se VHT:n copper gasket liimaspray. sillä itse liimailin aikoinaan kansipahvin. oliko siitä sitten mitään hyötyä? en tiedä. kohtuu hyvin se kuitenkin kesti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Laita vaan vakio tiiviste. Kupariseen en lähtis. Vakiotiiiviste kestää takuulla, jos vain kaikki muut on kunnossa.
Jos vakio tiiviste ei kestä niin syy pitää etsiä muualta. EHA:n pitäis pystyä ruokkimaan enemmänkin.
Pinnat suoraksi (Kansi/lohko). 12.9 pultit, seokset sinne 11.5tuntumaan. Jos tuon jälkeen vielä vakiotiiviste antautuu niin sitten irrallisilla liekkirenkailla oleva tiiviste.
Jos vakio tiiviste ei kestä niin syy pitää etsiä muualta. EHA:n pitäis pystyä ruokkimaan enemmänkin.
Pinnat suoraksi (Kansi/lohko). 12.9 pultit, seokset sinne 11.5tuntumaan. Jos tuon jälkeen vielä vakiotiiviste antautuu niin sitten irrallisilla liekkirenkailla oleva tiiviste.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Itsekin olen kuullut positiivisia käyttökokemuksia pera8x mainitsemasta VHT:n Copper Gasketista.
Ristiriitasta kun NFS sanot, että vakiotiiviste kestää takuulla, mutta jos ei kestä niin irralliset liekkirenkaat on laitettava
Kuten aikaisemmin olen maininnut, AutoCADilla on nyt piirrelty valmis versio kyseisen moottorimallin kannentiivisteestä, ja seuraava etappi on käydä ostamassa sopivan paksuista kuparilevyä, ja ajaa se tekemämme piirroksen kanssa valmiiksi kansipahviksi.
Eli jokatapauksessa kuparinen kansipahvi on tulossa, ihan vaikka vain kokeilumielessä. Jos se ei toimi, niin ilman muuta ostan viidennen vakiotiivisteen.
Ristiriitasta kun NFS sanot, että vakiotiiviste kestää takuulla, mutta jos ei kestä niin irralliset liekkirenkaat on laitettava
Kuten aikaisemmin olen maininnut, AutoCADilla on nyt piirrelty valmis versio kyseisen moottorimallin kannentiivisteestä, ja seuraava etappi on käydä ostamassa sopivan paksuista kuparilevyä, ja ajaa se tekemämme piirroksen kanssa valmiiksi kansipahviksi.
Eli jokatapauksessa kuparinen kansipahvi on tulossa, ihan vaikka vain kokeilumielessä. Jos se ei toimi, niin ilman muuta ostan viidennen vakiotiivisteen.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
16V:stä penkitetty vakiotiivisteellä 602hv. Nyt piti kansi aukasta kun 4:s pytystä vuoti venttiilit. Samalla meni paikalleen tiiviste jossa irralliset liekkirenkaat.
Raja ei ainakaan tuossa tullut vastaan vakiotiivisteen kestävyydessä. Moottori kasattiin 2005 eikä sitä kertaakaan aukastu.
Raja ei ainakaan tuossa tullut vastaan vakiotiivisteen kestävyydessä. Moottori kasattiin 2005 eikä sitä kertaakaan aukastu.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Tämäpä olikin hyvää tietoa, eli toivoa ei ole menetetty vakiopahvinkaan osalta.
Saanko tiedustella, minkä merkkinen käyttämäsi pahvi oli? Itse en löytänyt varsinaista tehdasasennuspahvia kun yritin sitä etsiä?
Saanko tiedustella, minkä merkkinen käyttämäsi pahvi oli? Itse en löytänyt varsinaista tehdasasennuspahvia kun yritin sitä etsiä?
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Goetzen tiiviste näkyi olevan.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Tuo Goetze näyttäisi olevan 16 venttiilisen vakiotiiviste, täytyy kokeilla sellaista seuraavaksi.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Pumpish turbobanditista ajanu vakiopahvilla kutoskoneella +900hp...
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Mahtava juttu että kestää. Saatkos sinä selville minkä merkkinen tämä "vakiopahvi" on?
Nyt kuitenkin itsellä välissä 2mm kuparitiiviste hipostelluilla palotiloilla. Vielä moottorin aivot on kokoamisen alla, joten sen ja pari muutakin pientä juttua kun saan näperrettyä kiinni, niin voin kertoa kokemuksia tästä omasta viritelmästä.
Nyt kuitenkin itsellä välissä 2mm kuparitiiviste hipostelluilla palotiloilla. Vielä moottorin aivot on kokoamisen alla, joten sen ja pari muutakin pientä juttua kun saan näperrettyä kiinni, niin voin kertoa kokemuksia tästä omasta viritelmästä.
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Milläs mallilla tää projekti on? Omasta romusta oottelen pakosarjaa oikaisusta. (huomenna pitäisi olla valmis.)
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Jääny foorumeilla pyöriminen vähemmälle kun ahkerasti koittanu tehdä tuota ajoon.
Eli siis kuten mainitsin, palotilat muokattu pyöreiksi, sekä 2mm kuparinen kansipahvi välissä yritettiin leimata auto tänään 17.10, mutta erinäisistä alustan väljyyksistä johtuen en vielä saanut leimaa lappuun.
Ensi viikolla koitetaan uudestaan, niin pääsisi säätelemään megaa.
Megasquirtin asennus onnistui kivuttomasti lukuunottamatta yhtä palanutta sytytysmoduulia, joka johtui väärästä tunerstudion asetuksesta.
Eli siis kuten mainitsin, palotilat muokattu pyöreiksi, sekä 2mm kuparinen kansipahvi välissä yritettiin leimata auto tänään 17.10, mutta erinäisistä alustan väljyyksistä johtuen en vielä saanut leimaa lappuun.
Ensi viikolla koitetaan uudestaan, niin pääsisi säätelemään megaa.
Megasquirtin asennus onnistui kivuttomasti lukuunottamatta yhtä palanutta sytytysmoduulia, joka johtui väärästä tunerstudion asetuksesta.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su 13.01.2019 01:52
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
M102, 2 litranen melko lähellä vaan tossakin noi vesikanavat
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ke 10.12.2014 15:30
Re: M102 Turbo, kansiasiaa
Onko imusarjaa muokattu vai ahtoletku suoraan ruiskun päälle