Olen uusi tällä forumilla, ja tässä tuleekin nyt sitten ensimmäinen postaukseni. Uusi olen myös mitä meseihin tulee yleensäkin, joten viisaampien ja kokeneempien neuvoja ja näkemyksiä olisin nyt ensimmäisen mersuni hankintaa suunnittelevana kovastikin vailla

Vakaana aikomuksena olisi hankkia noin 200k tai vähemmän ajeltu Mercedes-Benz C-sarjalainen mallia W203. Ja havittelen nimenomaan tuota facelift mallia (eli käsittääkseni käyt. ot. 2004 loppuvuodesta eteenpäin..)
Syyt tuohon faceliftin jälkeisen-mallin havitteluun olisivat - jos oikein olen ymmärtänyt - tiivistettynä seuraavat:
* Jotain alustaan ja ohjaukseen liittyviä parannuksia
* Pieniä ulkoisia muutoksia, valot, vilkut, keula, jne
* Eivät kuulemma ruostu niin helposti kuin ennen ("nanolakka"? parempi sinkitys?)
* CDI-koneesta revittu muutama heppa enemmän irti
* Hienompi sisusta - modernimpi päivitetty kojelauta
* Paranneltu rammari (mahdollisuus mp3/aux/ipod liitäntään <- tämä erityisen tärkeää

* Tykkään kovasti ulkonäöstä.
* Vielä jotan muuta... ?
Sivuhuomautuksena; törmäsin googgeloidessani tällaiseen ämörikkäläiseen tekniseen dokumenttiin, missä näköjään listataan näitä W203 faceliftin mukanaan tuomia uudistuksia hieman tarkemmin/teknisemmin. Tämä on varmaan kokeneemmille mersumiehille tuttua huttua, mutta laitan tähän vielä suoran linkin jos jotakuta kiinnostaa tai jos tätä ei vielä ole joku sattumoisin nähnytkään: http://www.mercedestechstore.com/pdfs/3 ... tprint.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan amerikkalainen dokumentti, mutta varmaan samaa tavaraa kuin Suomeenkin tuodut meset.
Automaattivaihteisto olisi ehdoton - ja koneeksi mielellään taloudellinen diisseli, eli käytännössä sitten se 200CDI -malli (tai 220CDI?). Tuosta 200CDI:n koneesta olen lukenut paljon hyvää, ymmärtääkseni hyvin taloudellinen ja ennenkaikkea erittäin luotettava kestävää tekoa oleva, jolla ei nyt aivan jalkoihin jäädä vaikkei mikään raketti nyt olekaan (sama koskee käsittääkseni myös 220cditä, himpun verran paremmin vain vääntöä).
Ovet haluan myös takapenkeille, joten korimalliksi varmaankin Sedan tai station wagon, coupet jääkööt urheilullisemmasta tykkääville.
Näissä c-mersuissa myös automaagi-lootat pelaavat vissiin edes suhteellisen hyvin (etes uudempiin VAG:eihin tai Japseihin verrattuna?), vaikka noista automaateista nyt toki löytyy aina sivu tolkulla kauhutarinoita ja kritiikkiä luettavaksi - oli auton merkki sitten mikä tahansa.
Onko muuten jotain, mitä kannattaa erityisesti tarkkailla kun käy mahdollista W203 ostokandidaattia katselemassa ja koe-ajelemassa, kun oletetaan että paperilla kaikki on kunnossa?
Hieman olen myös harkinnut, josko näillä spekseillä olevan mesen toisi itse ulkomailta, kun reissattua kerta tulee. Suomessa ovat hinnat tällaisilla pääosin kymppitonnin kalliimmalla puolella, kun taas ulkomaisia autonmyynti sivustoilta vilkaistuaan (viro, ruotsi, saksa) voi todeta, että rajan takaa saisi moisen osteltua n. 6k. Tuohon veroja & kuluja päälle se 2-3k, niin johan siinä olisi tonnin kaksi säästänyt. Myös valinnanvaraa (värit, varustelut, jne) olisi enemmän, ja sellainen pers-tuntuma tullut äkkiseltään että saksasta tuodut olisivat yleisestiottaen hieman siistimmässä kunnossa kun esim suomi-autot. Paljonkohan muuten tuolla varuste-tasolla on vaikutusta autoverossa, ja muutenkin - millä varusteilla tällaista post-facelift W203:a kannattaisi lähteä hakemaan jos meinaisi siitä pitkäaikaisempaa kaveria?
Tässä tuli nyt aika paljon varmasti tyhmiä kysymyksiä ja varmasti vääriä luuloja + puutteellista tietoa, mutta - kuten sanottua - mersuista paremmin tietäjien apu ja viisaat neuvot tässä vaiheessa olisivat erittäinkin tervetulleita!
PS. Niin ja toki, jos näissä minun autonhankinta suunnitelmassani ja ajatelmissani ei jonkun mielestä ole mitään päätä eikä häntää, saa ehdottaa hankittavaksi näihin raameihin sopivaa jotain muuta (parempaa?) mallia.