OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Mihinä litratehoissa tänäpäivänä liikutaan näis tehokkaimmis mersun diisseli peliis? Onko 800hv jo rikki om606:ses?
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Muutaman kerran Raptecin mesessä (~700hv/~1200Nm/~1500kg) matkustaneena, en ole koskaan jäänyt siihen tunteeseen, että voimaa olisi liian vähän. Puhtaasti kilpamoottoria rakennettaessa voisi tietenkin lisähevosia kaivata, mutta katuautoon kaipaisin vielä laajempaa toiminta-aluetta, savuttomuutta sekä ajettavuutta. Tän suuntaisia juttuja taitaakin tulla seuraavaan kehitysversioon.Tompa124 kirjoitti:Mihinä litratehoissa tänäpäivänä liikutaan näis tehokkaimmis mersun diisseli peliis? Onko 800hv jo rikki om606:ses?
Kyllä maailmalla jokusta totista 606:sta rakennetaan, mutta itse en ole nähnyt mitään mittaustuloksia toistaiseksi. En ole kyllä etsinytkään. Dynopaperia enempi minua ainakin kiinnostaa paino vs. vartin loppunopeus.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
OT
Paljon mahtaa olla Black Smoke Racingin autossa voimaa?
Paljon mahtaa olla Black Smoke Racingin autossa voimaa?
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Ei ainakaan toistaiseksi paljoa *) kun on se remmiahdin vienyt aiemmin tehoa. Tästä suoraruiskusta ei vielä taida olla tarpeeksi dataa / toimivuutta saatavilla. Jännä nähdä mitä siitä saisi, mutta en usko että heillä on edes tarve yrittää rikkoa ennätyksiä vain ennätysten takia, tarkoitus on ajaa driftingiä ja mieluiten ilman konerikkoja välillä.
*) No "paljoa" ja "paljoa"
*) No "paljoa" ja "paljoa"

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
veskola kirjoitti:Ei ainakaan toistaiseksi paljoa *) kun on se remmiahdin vienyt aiemmin tehoa. Tästä suoraruiskusta ei vielä taida olla tarpeeksi dataa / toimivuutta saatavilla. Jännä nähdä mitä siitä saisi, mutta en usko että heillä on edes tarve yrittää rikkoa ennätyksiä vain ennätysten takia, tarkoitus on ajaa driftingiä ja mieluiten ilman konerikkoja välillä.
*) No "paljoa" ja "paljoa"
Oletko muuten huomannu youtubessa dieselmeken nimimerkillä niin pumppumies teki niille superstroker pumpun. 300kuutiomilliä. Sillä on videokin siellä. Katsomisen arvoinen video.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Ei se iso syöttämäärä kaikkea kerro pumpusta. Laskekaapa kuinka pitkän iskun 8mm elementti tarvii tuolla syöttömäärällä.
edit. Itse en ole laskenut
edit. Itse en ole laskenut
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Totta. Jotain se puhu siinä videossa pumpun nokka-akselista mutten muista mitä ja jotai sen akselin asteista.jukkis. kirjoitti:Ei se iso syöttämäärä kaikkea kerro pumpusta. Laskekaapa kuinka pitkän iskun 8mm elementti tarvii tuolla syöttömäärällä.
edit. Itse en ole laskenut
Täähän meni ihan OoTeeks

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Eiköhän noita nokkia ole suomessakin rukattu jo monta vuotta, mistäs ne ruotsissa olisi sen muuten hoksanneet kopsata, tai no tarvitaankohan siihen edes hoksaamista 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
- niin on[/b]veskola kirjoitti:[b]Eiköhän noita nokkia ole suomessakin rukattu jo monta vuotta[/b], mistäs ne ruotsissa olisi sen muuten hoksanneet kopsata, tai no tarvitaankohan siihen edes hoksaamista
- ei niin
+358 18B8FE99
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
tulipahan vaan mieleen, että jos tollasesta sähköpumpusta heittää noi sähköset romut mäjelle, mitä joku tais jo ehdottaakkin, niin sillon se ei tajua kierroksista yhtään mitään. laittaa siihen vaan jonkun mekaanisen vivun tilalle, niin kyllä varmana kiertää sen, mitä moottori kestää ja palonopeudet yms antaa myöden. mutta ei se kyllä sitten tajua tyhjäkäyntikierroksistakaan mitään. eli ei saa tyhjäkäyntiä toimiin mitenkään.
noista pumpun nokista jos jollain on tietoa, niin mitähän kaikkia eroja niissä nyt sitten on noiden kaikkien eri pumppujen kesken? kun toisilla saa enemmän soppaa jne. onko niissä muita eroja, kun noston määrä? varnaan nokan jyrkkyyskin vaikuttaa. kokonaisruiskutus ajassa on eroja varmasti nokkien kesken.
noista pumpun nokista jos jollain on tietoa, niin mitähän kaikkia eroja niissä nyt sitten on noiden kaikkien eri pumppujen kesken? kun toisilla saa enemmän soppaa jne. onko niissä muita eroja, kun noston määrä? varnaan nokan jyrkkyyskin vaikuttaa. kokonaisruiskutus ajassa on eroja varmasti nokkien kesken.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Polttoainetta meillä kyllä tulee 600hv@5syl se ei ole ongelma. Motti vain sen luontonen että yli 6000rpm työntää maksimi tehon.
Noi nimet mitä tas ketjus mainittu, ei ollu apua tähän projektiin.
ja niinku alkuu mainihin ni puhutaan sähköpumpusta eiä sen muuttamisesta mekaaniseksi.
Kattellaa
Noi nimet mitä tas ketjus mainittu, ei ollu apua tähän projektiin.
ja niinku alkuu mainihin ni puhutaan sähköpumpusta eiä sen muuttamisesta mekaaniseksi.
Kattellaa
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Sähköromujen pois heittäminen on huono ajatus, ei ne turhaan ole siihen mekaaniseen säätimeen tällänneet kolmea erillistä kierroksia vakauttavaa systeemiä. Ilman niitä se pumppu tekee koneelle murhan välittömästi, ei käy tyhjäkäyntiä ja sammuillee ties milloin.
Miksi edes tekisi noin kun sen pumpun voi korvata 603:n pumpulla. Mikäli haluaa hyödyntää nurkkiin jääneitä 606 pumppuja niin pakko laittaa sinne tietokone säätelemään syöttötankoa älykkäästi kierroslukumittausten ja kaasupolkimen asennon mukaan. Kun olisi aikaa niin tekisi, no yritetään ehtiä ennen kuin on lumi maassa
Miksi edes tekisi noin kun sen pumpun voi korvata 603:n pumpulla. Mikäli haluaa hyödyntää nurkkiin jääneitä 606 pumppuja niin pakko laittaa sinne tietokone säätelemään syöttötankoa älykkäästi kierroslukumittausten ja kaasupolkimen asennon mukaan. Kun olisi aikaa niin tekisi, no yritetään ehtiä ennen kuin on lumi maassa

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Luultavasti itse kullakin siirtyminen commonrailiin.jonku skanikan railipumppuu tarpeeks jöyheät suuttimet ja kunnon ohjelmaa kehiin niin vois olla kestävempi ratkasu kun näitten esikammio vehkeiden rimmailu. 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Kyllä niitä ongelmia löytyy aina kun litratehot alkaa kasvamaan. Kestävyyteen helpottaa, kun motissa on tilavuutta tarpeeksi, niin ei tarvi tehdä siitä korkeaviritteistä. Paksu rahapussi ja/tai vapaa pääsy isolle CNC-koneelle helpottaa myös.masa201 kirjoitti:Luultavasti itse kullakin siirtyminen commonrailiin.jonku skanikan railipumppuu tarpeeks jöyheät suuttimet ja kunnon ohjelmaa kehiin niin vois olla kestävempi ratkasu kun näitten esikammio vehkeiden rimmailu.

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Juu näinhän se on.mutta rupiaa oleen ne vimoset hepat ja nyyttonit kyllä niin kalliita puristaa pihalle,sillon kannattaa ruveta visiomaan jotakin uutta 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
masa201 kirjoitti:Juu näinhän se on.mutta rupiaa oleen ne vimoset hepat ja nyyttonit kyllä niin kalliita puristaa pihalle,sillon kannattaa ruveta visiomaan jotakin uutta
Jos sitä aletaan tosissaan kyseisestä dieselmoottorista ottamaan tehoja ulos tämänpäivän tietämyksen valossa, niin ollaan vasta alku metreillä mitä kyseisestä moottorista todellisuudessa saadaan ulos. Ei ole vaan tarvetta minkään tahon rakentaa dieseliä, kun polttoaine vaihtoehtoja on vähän muihin polttomoottoreihin verrattuna.
+358 18B8FE99
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Ei ne viimoset hepat tule olemaan halpoja koskaan.masa201 kirjoitti:Juu näinhän se on.mutta rupiaa oleen ne vimoset hepat ja nyyttonit kyllä niin kalliita puristaa pihalle,sillon kannattaa ruveta visiomaan jotakin uutta

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Jos olis oikee näppärä kaveri niin tuota 606 pannua vois käyttää aihiona commonraili sekotuksessa.sahköt nappasis 6 mukisesta cdi:stä ja siinä olisi jo valmiina vnt ohjaus jos ei lompsa kestä laittaa ämpärin kokosta vnt ahdinta sen vois toteuttaa kahdella pienellä,moottorin voisi muuttaa matalapuristeisemmaksi jollon se kestää huomattavasti paremmin korkeita ahtoja ja tupaöljy palais huomattavasti helpommin kun sen sais raili paineilla pyttyihin. railipumpun ottas scaniasta ja vaikka scanian suuttimet,luultavasti sopisvat kanteen kun onhan noi riftinki poijaat laittanu suoraruikkariks tuollasen. Ainoa hommeli mikä ihteä mietityttää on suutinkulmat noissa isojen moottorien suuttimissa,asenotunnistimien kannsa olis varmaan myös jumppaamista
. mutta tää on puhtaasti visiota
töikseni ruuvaan raskaankaluston riegeleitä että jonkunnänönen käsitys on esikammio moottorin ja commonrail koneen toimintaperiaatteesta 



Viimeksi muokannut masa201, Ke 10.09.2014 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
kaanian suutinkärjessä lukee kulma
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Olettekos miettineet semmosta, että scanian suutin on suunniteltu ruiskuttamaan suuri määrä hitaasti kiertavassä moottorissa, kun kone kiertää 4 kertaa nopeammin sillä suuttimella on 4 kertaa vähemmän aikaa aueta ja sulkeutua. Sille tulee kiire kun tietokone sitä komentaa liian nopeasti ja neula ei liikukkaan samaa tahtia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
No tämähän on vaan niitä visioita.mitenkäs oli 10v sitten näitten mersun moottorien viritysten suhteen?koittamallahan ne on tehty.no kummituksen commonrail siis mitä käyetää esim kalmarin kurottajissa kiertää sen 5000rpm melko vaivattomasti eiköhän ne suuttimet pysyis mukana ja onhan niitä muitakin vaihtoehtoja pitää vain perehtyä enempi. ja irtoaahan benarin 535d pannusta jo vakio suuttimilla se 400hv 850nm pannusta on madollista ottaa 1000nm sen jälkeen rupeaa paikat leviään mun mielestä melko kunnioitettavat luvut. 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Nämä ei ole faktaa, mutta ainakin itse sain vähän tuota liikuteltua näillä:Eetyzk kirjoitti:Oisko jollaki tietoo tuon om605/6:n sähköpumpun kytkennöistä?
Itellä ois mahollisuus tehä takasinkytketty pwm-ohjaus ku sais eka vähä tietua toimintaperiaatteesta.
Laatikonohjaus on rakennettu siemensin 1200:lla logiikalla ja on ollu serkkupoijalla käytös jo 3vuotta. Ens talvena tulee omaan w201:een 722.6, palikatki on jo ostettu.
Voi laittaa yv. jos ei halua tääl aukasta salaisuuksia.
Ruskeat johdot 2kpl menevät syöttötankoa liikuttavalle solenoidille jostain löysin että sitä ajettaisi 40Hz taajuudella mutta voi olla jotain muutakin.
Vih pun musta menevät asennon tunnistimen käämeille en nyt muista missä järjestyksessä mutta sen voi mitata yleismittarilla johdot on kytketty näin:
-----
}
-----
}
-----
eli kahdessa välissä on esim. 20ohm ja yhdessä 40ohm ohmimäärät hatusta vedetty ku en muista mitä oli oikeasti. Asennon tunnistimen mittauksesta lisävinkkejä:
http://forum.arduino.cc/index.php/topic,183366.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse sain pelaan kohtuullisesti 10Khz kanttiaallolla, mutta ei ole nyt aikaa tonkia tuota tarkemmin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Suuttimen paikka ja ruiskukulma on DI-moteissa tarkka, tai muuten saa aikaan murentuneita mäntiä. Toinen tarkka asia on swirli, varsinkin isoilla suuttimilla (reikämäärän kasvatus auttaa tähän ongelmaan). Mikäli polttoainesuihku tavoittaa metallin (mäntä, sylinteriputki) on tuho valmis. Esikammiosta puuttuu yleensä swirli kokonaan tai ainakaan sitä ei suunnitelussa ole pidetty tärkeänä. DI-moottoreissa taas on uhrattu paljon hevosvoimia tätä tarkoitusta varten.
Eipä tuossa oikeastaan ole muuta tehtävissä kuin kokeilla. Toivottavasti BSR:n suunnitelmat onnistuvat. Itse uskon vakaasti 60X-perheen esikammioista löytyvän vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia.
CR koneen kierrättäminen 7000rpm ilman pietsosuuttimia ei varmaan ole ongelma suuttimien nopeuden suhteen, mutta harva naku kestää sen rakenteellisesti muutenkaan.
Eipä tuossa oikeastaan ole muuta tehtävissä kuin kokeilla. Toivottavasti BSR:n suunnitelmat onnistuvat. Itse uskon vakaasti 60X-perheen esikammioista löytyvän vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia.
CR koneen kierrättäminen 7000rpm ilman pietsosuuttimia ei varmaan ole ongelma suuttimien nopeuden suhteen, mutta harva naku kestää sen rakenteellisesti muutenkaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Tässä on muutaman kaverin autojen lukuja ja näissä on vireinä partikkelisuodattimen poisto + ohjelma eli vanhempi 535d 340hv ja 700nm mieto ohjelma.ja sitten 06 vuosimallin penari 368hv 750nm ja uusin näistä olikohan 08 vm 385hv ja 800nm ja kaikissa ainoastaan tuo ohjelma +partikkelisuodattimen poisto ja 3.0l motteja kaikki. Mietikselin vaan että kuinkahan paljon olis potentaalia tuollasessa jos sais isot suuttimet ja muut hilppeet pelaan vaan ole tarpeeksi paksu lompsa tohon 606 sekotukseen
mutta toivottavasti jollain on, vois olla melko härski värkki 


värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
No suuttimet noissakin BMW:ssä loppuvat kesken, ovat lisäksi varsin isoja suuttimia henkilöautopuolelle. Potentiaali niillä ruiskutuslaitteilla loppunee tuonne reiluun 300 kW tehoihin. Ruiskutusaika niissäkin tulee vastaan, eli maksimitehon kierrosluku jää alhaiseksi (4000-4500rpm) suurien tehojen hakemiseen.masa201 kirjoitti:Tässä on muutaman kaverin autojen lukuja ja näissä on vireinä partikkelisuodattimen poisto + ohjelma eli vanhempi 535d 340hv ja 700nm mieto ohjelma.ja sitten 06 vuosimallin penari 368hv 750nm ja uusin näistä olikohan 08 vm 385hv ja 800nm ja kaikissa ainoastaan tuo ohjelma +partikkelisuodattimen poisto ja 3.0l motteja kaikki. Mietikselin vaan että kuinkahan paljon olis potentaalia tuollasessa jos sais isot suuttimet ja muut hilppeet pelaan vaan ole tarpeeksi paksu lompsa tohon 606 sekotukseenmutta toivottavasti jollain on, vois olla melko härski värkki
Veskolan huoli taas on turha, eli kyllä ne isojen suuttimien neulatkin hyvin pysyy mukana, siitä se ei ole kiinni. Sovitusta henkilöauton kanteen taas voi pitää jokseenkin vaikeana.
Kyllä sillä di+rivipumppusovelluksella varmasti parhaisiin teho/kesto-tuloksiin päästään. Epäilisin näin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Juu tää menee kyllä niin oftopic, mutta oli ittelläkin tiedos tämä pullonkaula.tuo matalapuristeisempi diegel vain kiehtoo ihteä.joten jos vaikka ihmiset jatkaa tuota jeemun ongelman selvittelyä 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Ei mulla ole mitään ongelmaamasa201 kirjoitti:Juu tää menee kyllä niin oftopic, mutta oli ittelläkin tiedos tämä pullonkaula.tuo matalapuristeisempi diegel vain kiehtoo ihteä.joten jos vaikka ihmiset jatkaa tuota jeemun ongelman selvittelyä

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Eihän moottoritekniikassa mitään ongelmaa ole kun muutetaan viritysastetta.
Ongelmia syntyy vaan harrastajien seurauksena.

Ongelmia syntyy vaan harrastajien seurauksena.
+358 18B8FE99
Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm
Mitä niillä matalilla puristuksilla? Ei se ahtopaine niitä kankia väännä, palopaineet on kuitenkin ihan eri luokkaa mitä purituspaine kerrottuna ahtopaineella. Ja kun männä nopeutta lisätään neljäsosalla, niin liike-energia kasvaa jo puolella. Eli jos 6000rpm kiertävää moottoria halutaan ruveta kierrättämään 7500rpm on osien kestettävä puolta kovempi rasitus, noin karkeasti fysiikan lakien mukaan arvioiden. Ne on niitä ongelmia eikä se puristuspaine.masa201 kirjoitti:Juu tää menee kyllä niin oftopic, mutta oli ittelläkin tiedos tämä pullonkaula.tuo matalapuristeisempi diegel vain kiehtoo ihteä.joten jos vaikka ihmiset jatkaa tuota jeemun ongelman selvittelyä
S124 300TE
W124 300D
W124 300D