OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Mihinä litratehoissa tänäpäivänä liikutaan näis tehokkaimmis mersun diisseli peliis? Onko 800hv jo rikki om606:ses?
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tompa124 kirjoitti:Mihinä litratehoissa tänäpäivänä liikutaan näis tehokkaimmis mersun diisseli peliis? Onko 800hv jo rikki om606:ses?
Muutaman kerran Raptecin mesessä (~700hv/~1200Nm/~1500kg) matkustaneena, en ole koskaan jäänyt siihen tunteeseen, että voimaa olisi liian vähän. Puhtaasti kilpamoottoria rakennettaessa voisi tietenkin lisähevosia kaivata, mutta katuautoon kaipaisin vielä laajempaa toiminta-aluetta, savuttomuutta sekä ajettavuutta. Tän suuntaisia juttuja taitaakin tulla seuraavaan kehitysversioon.

Kyllä maailmalla jokusta totista 606:sta rakennetaan, mutta itse en ole nähnyt mitään mittaustuloksia toistaiseksi. En ole kyllä etsinytkään. Dynopaperia enempi minua ainakin kiinnostaa paino vs. vartin loppunopeus.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Raisio

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

OT
Paljon mahtaa olla Black Smoke Racingin autossa voimaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ainakaan toistaiseksi paljoa *) kun on se remmiahdin vienyt aiemmin tehoa. Tästä suoraruiskusta ei vielä taida olla tarpeeksi dataa / toimivuutta saatavilla. Jännä nähdä mitä siitä saisi, mutta en usko että heillä on edes tarve yrittää rikkoa ennätyksiä vain ennätysten takia, tarkoitus on ajaa driftingiä ja mieluiten ilman konerikkoja välillä.

*) No "paljoa" ja "paljoa" :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Raisio

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

veskola kirjoitti:Ei ainakaan toistaiseksi paljoa *) kun on se remmiahdin vienyt aiemmin tehoa. Tästä suoraruiskusta ei vielä taida olla tarpeeksi dataa / toimivuutta saatavilla. Jännä nähdä mitä siitä saisi, mutta en usko että heillä on edes tarve yrittää rikkoa ennätyksiä vain ennätysten takia, tarkoitus on ajaa driftingiä ja mieluiten ilman konerikkoja välillä.

*) No "paljoa" ja "paljoa" :shock:

Oletko muuten huomannu youtubessa dieselmeken nimimerkillä niin pumppumies teki niille superstroker pumpun. 300kuutiomilliä. Sillä on videokin siellä. Katsomisen arvoinen video.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ei se iso syöttämäärä kaikkea kerro pumpusta. Laskekaapa kuinka pitkän iskun 8mm elementti tarvii tuolla syöttömäärällä.


edit. Itse en ole laskenut
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Raisio

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

jukkis. kirjoitti:Ei se iso syöttämäärä kaikkea kerro pumpusta. Laskekaapa kuinka pitkän iskun 8mm elementti tarvii tuolla syöttömäärällä.


edit. Itse en ole laskenut
Totta. Jotain se puhu siinä videossa pumpun nokka-akselista mutten muista mitä ja jotai sen akselin asteista.

Täähän meni ihan OoTeeks :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän noita nokkia ole suomessakin rukattu jo monta vuotta, mistäs ne ruotsissa olisi sen muuten hoksanneet kopsata, tai no tarvitaankohan siihen edes hoksaamista :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

veskola kirjoitti:[b]Eiköhän noita nokkia ole suomessakin rukattu jo monta vuotta[/b], mistäs ne ruotsissa olisi sen muuten hoksanneet kopsata, tai no tarvitaankohan siihen edes hoksaamista :roll:
- niin on[/b]
- ei niin
+358 18B8FE99
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tulipahan vaan mieleen, että jos tollasesta sähköpumpusta heittää noi sähköset romut mäjelle, mitä joku tais jo ehdottaakkin, niin sillon se ei tajua kierroksista yhtään mitään. laittaa siihen vaan jonkun mekaanisen vivun tilalle, niin kyllä varmana kiertää sen, mitä moottori kestää ja palonopeudet yms antaa myöden. mutta ei se kyllä sitten tajua tyhjäkäyntikierroksistakaan mitään. eli ei saa tyhjäkäyntiä toimiin mitenkään.

noista pumpun nokista jos jollain on tietoa, niin mitähän kaikkia eroja niissä nyt sitten on noiden kaikkien eri pumppujen kesken? kun toisilla saa enemmän soppaa jne. onko niissä muita eroja, kun noston määrä? varnaan nokan jyrkkyyskin vaikuttaa. kokonaisruiskutus ajassa on eroja varmasti nokkien kesken.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Polttoainetta meillä kyllä tulee 600hv@5syl se ei ole ongelma. Motti vain sen luontonen että yli 6000rpm työntää maksimi tehon.

Noi nimet mitä tas ketjus mainittu, ei ollu apua tähän projektiin.
ja niinku alkuu mainihin ni puhutaan sähköpumpusta eiä sen muuttamisesta mekaaniseksi.

Kattellaa
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sähköromujen pois heittäminen on huono ajatus, ei ne turhaan ole siihen mekaaniseen säätimeen tällänneet kolmea erillistä kierroksia vakauttavaa systeemiä. Ilman niitä se pumppu tekee koneelle murhan välittömästi, ei käy tyhjäkäyntiä ja sammuillee ties milloin.

Miksi edes tekisi noin kun sen pumpun voi korvata 603:n pumpulla. Mikäli haluaa hyödyntää nurkkiin jääneitä 606 pumppuja niin pakko laittaa sinne tietokone säätelemään syöttötankoa älykkäästi kierroslukumittausten ja kaasupolkimen asennon mukaan. Kun olisi aikaa niin tekisi, no yritetään ehtiä ennen kuin on lumi maassa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Luultavasti itse kullakin siirtyminen commonrailiin.jonku skanikan railipumppuu tarpeeks jöyheät suuttimet ja kunnon ohjelmaa kehiin niin vois olla kestävempi ratkasu kun näitten esikammio vehkeiden rimmailu. :roll:
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja norsu »

masa201 kirjoitti:Luultavasti itse kullakin siirtyminen commonrailiin.jonku skanikan railipumppuu tarpeeks jöyheät suuttimet ja kunnon ohjelmaa kehiin niin vois olla kestävempi ratkasu kun näitten esikammio vehkeiden rimmailu. :roll:
Kyllä niitä ongelmia löytyy aina kun litratehot alkaa kasvamaan. Kestävyyteen helpottaa, kun motissa on tilavuutta tarpeeksi, niin ei tarvi tehdä siitä korkeaviritteistä. Paksu rahapussi ja/tai vapaa pääsy isolle CNC-koneelle helpottaa myös. 8)
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Juu näinhän se on.mutta rupiaa oleen ne vimoset hepat ja nyyttonit kyllä niin kalliita puristaa pihalle,sillon kannattaa ruveta visiomaan jotakin uutta :)
värit väreihin ja loput maihin.
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

masa201 kirjoitti:Juu näinhän se on.mutta rupiaa oleen ne vimoset hepat ja nyyttonit kyllä niin kalliita puristaa pihalle,sillon kannattaa ruveta visiomaan jotakin uutta :)

Jos sitä aletaan tosissaan kyseisestä dieselmoottorista ottamaan tehoja ulos tämänpäivän tietämyksen valossa, niin ollaan vasta alku metreillä mitä kyseisestä moottorista todellisuudessa saadaan ulos. Ei ole vaan tarvetta minkään tahon rakentaa dieseliä, kun polttoaine vaihtoehtoja on vähän muihin polttomoottoreihin verrattuna.
+358 18B8FE99
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja norsu »

masa201 kirjoitti:Juu näinhän se on.mutta rupiaa oleen ne vimoset hepat ja nyyttonit kyllä niin kalliita puristaa pihalle,sillon kannattaa ruveta visiomaan jotakin uutta :)
Ei ne viimoset hepat tule olemaan halpoja koskaan. :cry: Itse pidän näitä mekkerien motorivirejä toistaiseksi melko karkeina autotallivireinä, koska suurimmalle osalle riittää se 500hv ja kapea vetoalue. Tuollanen on kuitenkin rekisterilapuilla varustettuna ripeähkö laite lastutettuja sporttiautoja kyykyttämään suoraan ajossa. Vaan nyt kun samaa mottia käytetään kilpatouhuissa tai on erehdytty vaihteeksi ajamaan jollain nykydieselillä, on yhtäkkiä alettu huomaamaan puutteita ja sulakekohtia. Mielestäni suht normaalia kehityskulkua, jota tarve ohjaa ja rahapussi rajoittaa. Vaikkei njuuttoneita tai huippuhepoja yhtään lisättäisikään, niin paljon on vielä tekemättä tämän moottorin nykyaikaistamiseksi, eikä topikin sähköpumppu ole sieltä huonoimmasta päästä aloittaa.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Jos olis oikee näppärä kaveri niin tuota 606 pannua vois käyttää aihiona commonraili sekotuksessa.sahköt nappasis 6 mukisesta cdi:stä ja siinä olisi jo valmiina vnt ohjaus jos ei lompsa kestä laittaa ämpärin kokosta vnt ahdinta sen vois toteuttaa kahdella pienellä,moottorin voisi muuttaa matalapuristeisemmaksi jollon se kestää huomattavasti paremmin korkeita ahtoja ja tupaöljy palais huomattavasti helpommin kun sen sais raili paineilla pyttyihin. railipumpun ottas scaniasta ja vaikka scanian suuttimet,luultavasti sopisvat kanteen kun onhan noi riftinki poijaat laittanu suoraruikkariks tuollasen. Ainoa hommeli mikä ihteä mietityttää on suutinkulmat noissa isojen moottorien suuttimissa,asenotunnistimien kannsa olis varmaan myös jumppaamista :roll: . mutta tää on puhtaasti visiota :lol: töikseni ruuvaan raskaankaluston riegeleitä että jonkunnänönen käsitys on esikammio moottorin ja commonrail koneen toimintaperiaatteesta :roll:
Viimeksi muokannut masa201, Ke 10.09.2014 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
värit väreihin ja loput maihin.
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja jolavi »

kaanian suutinkärjessä lukee kulma
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olettekos miettineet semmosta, että scanian suutin on suunniteltu ruiskuttamaan suuri määrä hitaasti kiertavassä moottorissa, kun kone kiertää 4 kertaa nopeammin sillä suuttimella on 4 kertaa vähemmän aikaa aueta ja sulkeutua. Sille tulee kiire kun tietokone sitä komentaa liian nopeasti ja neula ei liikukkaan samaa tahtia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja masa201 »

No tämähän on vaan niitä visioita.mitenkäs oli 10v sitten näitten mersun moottorien viritysten suhteen?koittamallahan ne on tehty.no kummituksen commonrail siis mitä käyetää esim kalmarin kurottajissa kiertää sen 5000rpm melko vaivattomasti eiköhän ne suuttimet pysyis mukana ja onhan niitä muitakin vaihtoehtoja pitää vain perehtyä enempi. ja irtoaahan benarin 535d pannusta jo vakio suuttimilla se 400hv 850nm pannusta on madollista ottaa 1000nm sen jälkeen rupeaa paikat leviään mun mielestä melko kunnioitettavat luvut. :)
värit väreihin ja loput maihin.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Eetyzk kirjoitti:Oisko jollaki tietoo tuon om605/6:n sähköpumpun kytkennöistä?

Itellä ois mahollisuus tehä takasinkytketty pwm-ohjaus ku sais eka vähä tietua toimintaperiaatteesta.

Laatikonohjaus on rakennettu siemensin 1200:lla logiikalla ja on ollu serkkupoijalla käytös jo 3vuotta. Ens talvena tulee omaan w201:een 722.6, palikatki on jo ostettu. :)

Voi laittaa yv. jos ei halua tääl aukasta salaisuuksia. :shh:
Nämä ei ole faktaa, mutta ainakin itse sain vähän tuota liikuteltua näillä:

Ruskeat johdot 2kpl menevät syöttötankoa liikuttavalle solenoidille jostain löysin että sitä ajettaisi 40Hz taajuudella mutta voi olla jotain muutakin.

Vih pun musta menevät asennon tunnistimen käämeille en nyt muista missä järjestyksessä mutta sen voi mitata yleismittarilla johdot on kytketty näin:

-----
}
-----
}
-----

eli kahdessa välissä on esim. 20ohm ja yhdessä 40ohm ohmimäärät hatusta vedetty ku en muista mitä oli oikeasti. Asennon tunnistimen mittauksesta lisävinkkejä:
http://forum.arduino.cc/index.php/topic,183366.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse sain pelaan kohtuullisesti 10Khz kanttiaallolla, mutta ei ole nyt aikaa tonkia tuota tarkemmin.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja norsu »

Suuttimen paikka ja ruiskukulma on DI-moteissa tarkka, tai muuten saa aikaan murentuneita mäntiä. Toinen tarkka asia on swirli, varsinkin isoilla suuttimilla (reikämäärän kasvatus auttaa tähän ongelmaan). Mikäli polttoainesuihku tavoittaa metallin (mäntä, sylinteriputki) on tuho valmis. Esikammiosta puuttuu yleensä swirli kokonaan tai ainakaan sitä ei suunnitelussa ole pidetty tärkeänä. DI-moottoreissa taas on uhrattu paljon hevosvoimia tätä tarkoitusta varten.

Eipä tuossa oikeastaan ole muuta tehtävissä kuin kokeilla. Toivottavasti BSR:n suunnitelmat onnistuvat. Itse uskon vakaasti 60X-perheen esikammioista löytyvän vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia.

CR koneen kierrättäminen 7000rpm ilman pietsosuuttimia ei varmaan ole ongelma suuttimien nopeuden suhteen, mutta harva naku kestää sen rakenteellisesti muutenkaan.
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Tässä on muutaman kaverin autojen lukuja ja näissä on vireinä partikkelisuodattimen poisto + ohjelma eli vanhempi 535d 340hv ja 700nm mieto ohjelma.ja sitten 06 vuosimallin penari 368hv 750nm ja uusin näistä olikohan 08 vm 385hv ja 800nm ja kaikissa ainoastaan tuo ohjelma +partikkelisuodattimen poisto ja 3.0l motteja kaikki. Mietikselin vaan että kuinkahan paljon olis potentaalia tuollasessa jos sais isot suuttimet ja muut hilppeet pelaan vaan ole tarpeeksi paksu lompsa tohon 606 sekotukseen :lol: mutta toivottavasti jollain on, vois olla melko härski värkki :)
värit väreihin ja loput maihin.
Teuvo320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 07.10.2009 21:41

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja Teuvo320 »

masa201 kirjoitti:Tässä on muutaman kaverin autojen lukuja ja näissä on vireinä partikkelisuodattimen poisto + ohjelma eli vanhempi 535d 340hv ja 700nm mieto ohjelma.ja sitten 06 vuosimallin penari 368hv 750nm ja uusin näistä olikohan 08 vm 385hv ja 800nm ja kaikissa ainoastaan tuo ohjelma +partikkelisuodattimen poisto ja 3.0l motteja kaikki. Mietikselin vaan että kuinkahan paljon olis potentaalia tuollasessa jos sais isot suuttimet ja muut hilppeet pelaan vaan ole tarpeeksi paksu lompsa tohon 606 sekotukseen :lol: mutta toivottavasti jollain on, vois olla melko härski värkki :)
No suuttimet noissakin BMW:ssä loppuvat kesken, ovat lisäksi varsin isoja suuttimia henkilöautopuolelle. Potentiaali niillä ruiskutuslaitteilla loppunee tuonne reiluun 300 kW tehoihin. Ruiskutusaika niissäkin tulee vastaan, eli maksimitehon kierrosluku jää alhaiseksi (4000-4500rpm) suurien tehojen hakemiseen.

Veskolan huoli taas on turha, eli kyllä ne isojen suuttimien neulatkin hyvin pysyy mukana, siitä se ei ole kiinni. Sovitusta henkilöauton kanteen taas voi pitää jokseenkin vaikeana.

Kyllä sillä di+rivipumppusovelluksella varmasti parhaisiin teho/kesto-tuloksiin päästään. Epäilisin näin.
masa201
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Ti 01.10.2013 20:34
Paikkakunta: pietarsaari

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja masa201 »

Juu tää menee kyllä niin oftopic, mutta oli ittelläkin tiedos tämä pullonkaula.tuo matalapuristeisempi diegel vain kiehtoo ihteä.joten jos vaikka ihmiset jatkaa tuota jeemun ongelman selvittelyä :)
värit väreihin ja loput maihin.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja jeemu »

masa201 kirjoitti:Juu tää menee kyllä niin oftopic, mutta oli ittelläkin tiedos tämä pullonkaula.tuo matalapuristeisempi diegel vain kiehtoo ihteä.joten jos vaikka ihmiset jatkaa tuota jeemun ongelman selvittelyä :)
Ei mulla ole mitään ongelmaa :D
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

Eihän moottoritekniikassa mitään ongelmaa ole kun muutetaan viritysastetta. :roll:
Ongelmia syntyy vaan harrastajien seurauksena.
+358 18B8FE99
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5543
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM60x ja sähköpumpulla 7000rpm

Viesti Kirjoittaja S202 »

masa201 kirjoitti:Juu tää menee kyllä niin oftopic, mutta oli ittelläkin tiedos tämä pullonkaula.tuo matalapuristeisempi diegel vain kiehtoo ihteä.joten jos vaikka ihmiset jatkaa tuota jeemun ongelman selvittelyä :)
Mitä niillä matalilla puristuksilla? Ei se ahtopaine niitä kankia väännä, palopaineet on kuitenkin ihan eri luokkaa mitä purituspaine kerrottuna ahtopaineella. Ja kun männä nopeutta lisätään neljäsosalla, niin liike-energia kasvaa jo puolella. Eli jos 6000rpm kiertävää moottoria halutaan ruveta kierrättämään 7500rpm on osien kestettävä puolta kovempi rasitus, noin karkeasti fysiikan lakien mukaan arvioiden. Ne on niitä ongelmia eikä se puristuspaine.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin