1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
tokal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.03.2014 21:45

1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tokal »

Moron.

Koskee oikeestaan tyhjäkäyntiä. Tutkiskelin noita vanhoja topicceja, mut ei sattunu silmään. Tota tyhäkäyntiventtiiliä en paikallistanu koko koneesta, vaikka koitin tutkiskella. Täsä lienee ihan täysin mekaaninen k-jet?

Ongelmana se, että jos säätää kaikki alipaineletkut paikalla tyhjäkäynnin+seokset kohdalleen, niin kun tökkää d-n päälle, auto sammuu välittömästi, koska kierrokset putoaa.

Määränjakajan vieressä on lautasen ohittava alipaineohjattu venttiili. Ilmeisesti jotenkin pitäis kierroksia nostaa, kun heittää vaihteen päälle (ainakin lootaan alipaineletkut menee), koska nyt kun tulppasin tuon venttiilin ohjauksen, ja säädin tyhjäkäynnin noin tonniin, seokset kohilleen, niin auto kyllä pysyy käynnissä kun rundit tippuu johonkin 600-700 rpm. Sillä mietin, että kuuluisiko tuo boschin kello tähä hässäkkään, kun ilmanputsarin kun ottaa pois, ja käden laittaa sen boschin venttiilin imuletkuun, nousee rundit vähän (kaikki ilma menee määräjakajan lautasen kautta)... Ite kello on ehjä kyllä, enkä alipainevuotoja havainnut.

Osaisiko joku antaa edes vähän vihiä, mistä lähtisin tätä vikaa etsimään?
-83 190E 2.3
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

se lisäilmaventtiilihän on imusarjan alla hirveen letkuhässäkän seassa, ja lisäilman säätö on siinä virranjakajan vieressä, muovinen iso ruuvi :wink:
mitähän sää sillä kellolla tarkotat :roll: kuvat vois auttaa vähän :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja JPM »

En nyt ole ihan varma, mutta ei se minun mielestä kierroksia nosta, kun vaihteen kytkee, jakaja varmaan antaa vähän lisää ennakkoa, että tyhjäkäynnistä tulee vahvempi. Mitä tekee, jos käännät vähän lisää perusennakkoa, vaikka 2 astetta, sammuuko vieläkin? Käykö ja vetääkö kierroksilla hyvin? Entä kylmänä?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
tokal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.03.2014 21:45

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tokal »

Juuh

Tuossa kuva tosta boschin kellosta (letku tosin on ehjä nyt).

http://aijaa.com/TxTMAv" onclick="window.open(this.href);return false;

Tosiaan, kun ton putsariin menevän letkun tulppaa kädellä, nousee kierrokset noin 300 rpm.

Pelaa kyllä kierroksilla minusta niin ok kun tuollainen nyt voi, eihän se mikään raketti ole, mutta kulkee kyllä, ei rötää pätki yms, vetää hyvin.

Ennakoiden muutos ei vaikuta yhtään tuohon ongelmaan.

Pitänee koittaa kaivaa se lisäilmaventtiili sitten esille, jos on vaikka jumissa. Jos lämpimänä säätää tyhjäkäynnin kohdalle, ja alipaineletkut on kiinni tossa kellossa, ei sitä meinaa edes saada käyntiin. Lämpimänä saati kylmänä.
-83 190E 2.3
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuon pitäs toimia vasta moottori jarrutuksessa ja tuota ohjaa magneettiventtiili (kuskipuolen lokasuojassa kiinni) ja magneettiventtiiliä ohjaa muistaakseni kaasuvivustossa oleva mikrokytkin, venttiilin letku tulee juuri sieltä imusarjan alta lisäilmaventtiilistä joka toimii täysin mekaanisesti, venttiilin pää on vesitilassa ja venttiili on kiinni lohkossa kahella M6 ruuvilla 10mm kannat (venttiili toimii samalla periaatteela kuin normaali vesitermostaatti)
mites sää olet sen tyhjäkäynnin säätänyt ja mistä :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
tokal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.03.2014 21:45

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tokal »

Ok. Semmonen palikka. Elikkäs kaivan nyt sen lisäilmaventtiilin ja putsaan. Tyhjäköynti säädetään sieltä virranjakajan tienoolla olevasta vaaleasta muovistesta ruuvista, eikös. Niin ja semmonen vielä, että kun kaikki alipaineletkut on kiinni, co menee laihalle, eikä sitä saa säädettyä sinne ohjearvoihin...
-83 190E 2.3
tokal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.03.2014 21:45

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tokal »

Sen verran tossa ehdin katsella, et tohon boschin venttiiliin, tai siitä lähtevä alipaineletku menee imusarjan ja kannen väliseen letkuun suoraan, ja siinä on alipaine kokoajan. Ei mihinkään magneettiventtiiliin. Liene siis väärässä paikassa. Siksi seoksiakaan ei saa kohdalleen, jos letku venttiilissä kiinni, kun kokoajan laskee ilmaa määränjakajan lautasen ohitse, jaksa siksi käynnistymen lienee huonoa... Tulpattuna pelaa ok. Mutta tuo sammuminen vielä ongelma, jos rundit säätää normaaliksi. Pitää tuota sytytystä vielä tutkia, ja voihan olla, että jossain on pientä alipainevuota tjms, kun muutenkin näköjään kikkailtu tuolla letkuissa...
-83 190E 2.3
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juuri tuo pieni letku mikä lähtee venttiilin keskeltä pitäs mennä magneettiventtiilille mikä aukasee venttiilin moottorijarrutuksessa :wink: onkos se magneettiventtiili siellä sisälokasuojassa vielä paikallaan :roll:
ps. mulla olis pientä sälää jonkin verran 280:seen :arrow: mm. takapalkki, jäähytin, kartaani ym. ym. ym.
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 352
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja JPM »

Hyvä, että homma etenee. Paljonko siellä muuten on ennakkoa tyhjäkäynnillä ilman kuormaa eli mikä on lähtökohta, kun kone sammuu? Pistääkö yhtään kampoihin vai sammuuko ihan naksahtamalla?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no eikai ne ennakot nyt itellään muutu ja miksi niitä pitäs muuttaa jos kone on käynyt hyvin siihen asti kun se on mennyt "vikatilaan" eiköhän nyt ensin tarttis muuta alakaa tutkii eikä ennakoita jos jakajaan ei ole ennestään koskettu :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
tokal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.03.2014 21:45

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tokal »

Nonii. Ennakoista en nyt osaa sanoa, merkkasin jakajan, ja kokeilin hieman eri ennakoilla, mutta lopputulos aina sama. Jos tyhjäkäynti säädetty noin 700 rpm, ja kytkee d:n, sammuu kun saunalyhty. Pitää lampulla vielä nuo ennakot katsoa kohdilleen, kunhan saa lampun millä kahtoo.

Sen huomas, että kun tyhjäkäyntiä sääti, niin kun rpm menee johonkin 600 tienoolle, alkaa sammumaan heti.

Jostain kun sais kuvan, miten noiden kaikkien letkujen pitää mennä, auttas varmaan kovasti...

Pitää nyt käyttää konttorilla, jos sais ajoluvan, niin helpottaa taas vianetsintää
-83 190E 2.3
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan näistä mitään hyötyä sulle :wink:
Kuva

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mitäs tälle ongelmalle kuuluu :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja unski »

Sen magneettiventtiilin voi tukkia ja tuon ohituksen myös. Tarkoituksena on vähentää polttoaineenkulutusta moottorijarrutuksissa, systeemiin kuuluu anturi nopeusmittarissa ja ohjausrele. Mikäli homma ei toimi kunnolla, parempi on tulpata koko systeemi ja ajella tyytyväisenä ilman. Vaikutus kuitenkin on todella vähäinen, lisäksi kun kyseessä on automaatti, niin vaikutus vähenee entisestään. Enemmän tuosta saa ongelmia kuin hyötyä. Moottorin toiminta ei vaadi tuota ohitusventtiiliä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
tokal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 09.03.2014 21:45

Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja tokal »

Nonni.

Nyt taas ehtiny ihmettelee. Tossa alemmassa kuvassa kun näkyy tuo kello letkulähdöllä, mihin siitä pitäisi letku mennä. kumiletkunpätkä tuossa nyt joka ei johda mihinkään.

Noi muut letkut onkin ok. Joskin tuossa rintapellinpuoleisessa lisäilmaletkussa joka menee kanteen, on lähtö punaiselle muoviletkulle, näyttäs vähän jälkikäteen tehdyltä, se meni tuohon ohitusventtiiliin... tulpattuna sekin.

Joo, tulpattuhan tuo ohitusventtiili onkin nyt.
-83 190E 2.3
Vastaa Viestiin