1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Moron.
Koskee oikeestaan tyhjäkäyntiä. Tutkiskelin noita vanhoja topicceja, mut ei sattunu silmään. Tota tyhäkäyntiventtiiliä en paikallistanu koko koneesta, vaikka koitin tutkiskella. Täsä lienee ihan täysin mekaaninen k-jet?
Ongelmana se, että jos säätää kaikki alipaineletkut paikalla tyhjäkäynnin+seokset kohdalleen, niin kun tökkää d-n päälle, auto sammuu välittömästi, koska kierrokset putoaa.
Määränjakajan vieressä on lautasen ohittava alipaineohjattu venttiili. Ilmeisesti jotenkin pitäis kierroksia nostaa, kun heittää vaihteen päälle (ainakin lootaan alipaineletkut menee), koska nyt kun tulppasin tuon venttiilin ohjauksen, ja säädin tyhjäkäynnin noin tonniin, seokset kohilleen, niin auto kyllä pysyy käynnissä kun rundit tippuu johonkin 600-700 rpm. Sillä mietin, että kuuluisiko tuo boschin kello tähä hässäkkään, kun ilmanputsarin kun ottaa pois, ja käden laittaa sen boschin venttiilin imuletkuun, nousee rundit vähän (kaikki ilma menee määräjakajan lautasen kautta)... Ite kello on ehjä kyllä, enkä alipainevuotoja havainnut.
Osaisiko joku antaa edes vähän vihiä, mistä lähtisin tätä vikaa etsimään?
Koskee oikeestaan tyhjäkäyntiä. Tutkiskelin noita vanhoja topicceja, mut ei sattunu silmään. Tota tyhäkäyntiventtiiliä en paikallistanu koko koneesta, vaikka koitin tutkiskella. Täsä lienee ihan täysin mekaaninen k-jet?
Ongelmana se, että jos säätää kaikki alipaineletkut paikalla tyhjäkäynnin+seokset kohdalleen, niin kun tökkää d-n päälle, auto sammuu välittömästi, koska kierrokset putoaa.
Määränjakajan vieressä on lautasen ohittava alipaineohjattu venttiili. Ilmeisesti jotenkin pitäis kierroksia nostaa, kun heittää vaihteen päälle (ainakin lootaan alipaineletkut menee), koska nyt kun tulppasin tuon venttiilin ohjauksen, ja säädin tyhjäkäynnin noin tonniin, seokset kohilleen, niin auto kyllä pysyy käynnissä kun rundit tippuu johonkin 600-700 rpm. Sillä mietin, että kuuluisiko tuo boschin kello tähä hässäkkään, kun ilmanputsarin kun ottaa pois, ja käden laittaa sen boschin venttiilin imuletkuun, nousee rundit vähän (kaikki ilma menee määräjakajan lautasen kautta)... Ite kello on ehjä kyllä, enkä alipainevuotoja havainnut.
Osaisiko joku antaa edes vähän vihiä, mistä lähtisin tätä vikaa etsimään?
-83 190E 2.3
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
se lisäilmaventtiilihän on imusarjan alla hirveen letkuhässäkän seassa, ja lisäilman säätö on siinä virranjakajan vieressä, muovinen iso ruuvi
mitähän sää sillä kellolla tarkotat
kuvat vois auttaa vähän 

mitähän sää sillä kellolla tarkotat


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
En nyt ole ihan varma, mutta ei se minun mielestä kierroksia nosta, kun vaihteen kytkee, jakaja varmaan antaa vähän lisää ennakkoa, että tyhjäkäynnistä tulee vahvempi. Mitä tekee, jos käännät vähän lisää perusennakkoa, vaikka 2 astetta, sammuuko vieläkin? Käykö ja vetääkö kierroksilla hyvin? Entä kylmänä?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Juuh
Tuossa kuva tosta boschin kellosta (letku tosin on ehjä nyt).
http://aijaa.com/TxTMAv" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan, kun ton putsariin menevän letkun tulppaa kädellä, nousee kierrokset noin 300 rpm.
Pelaa kyllä kierroksilla minusta niin ok kun tuollainen nyt voi, eihän se mikään raketti ole, mutta kulkee kyllä, ei rötää pätki yms, vetää hyvin.
Ennakoiden muutos ei vaikuta yhtään tuohon ongelmaan.
Pitänee koittaa kaivaa se lisäilmaventtiili sitten esille, jos on vaikka jumissa. Jos lämpimänä säätää tyhjäkäynnin kohdalle, ja alipaineletkut on kiinni tossa kellossa, ei sitä meinaa edes saada käyntiin. Lämpimänä saati kylmänä.
Tuossa kuva tosta boschin kellosta (letku tosin on ehjä nyt).
http://aijaa.com/TxTMAv" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosiaan, kun ton putsariin menevän letkun tulppaa kädellä, nousee kierrokset noin 300 rpm.
Pelaa kyllä kierroksilla minusta niin ok kun tuollainen nyt voi, eihän se mikään raketti ole, mutta kulkee kyllä, ei rötää pätki yms, vetää hyvin.
Ennakoiden muutos ei vaikuta yhtään tuohon ongelmaan.
Pitänee koittaa kaivaa se lisäilmaventtiili sitten esille, jos on vaikka jumissa. Jos lämpimänä säätää tyhjäkäynnin kohdalle, ja alipaineletkut on kiinni tossa kellossa, ei sitä meinaa edes saada käyntiin. Lämpimänä saati kylmänä.
-83 190E 2.3
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
tuon pitäs toimia vasta moottori jarrutuksessa ja tuota ohjaa magneettiventtiili (kuskipuolen lokasuojassa kiinni) ja magneettiventtiiliä ohjaa muistaakseni kaasuvivustossa oleva mikrokytkin, venttiilin letku tulee juuri sieltä imusarjan alta lisäilmaventtiilistä joka toimii täysin mekaanisesti, venttiilin pää on vesitilassa ja venttiili on kiinni lohkossa kahella M6 ruuvilla 10mm kannat (venttiili toimii samalla periaatteela kuin normaali vesitermostaatti)
mites sää olet sen tyhjäkäynnin säätänyt ja mistä
mites sää olet sen tyhjäkäynnin säätänyt ja mistä

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Ok. Semmonen palikka. Elikkäs kaivan nyt sen lisäilmaventtiilin ja putsaan. Tyhjäköynti säädetään sieltä virranjakajan tienoolla olevasta vaaleasta muovistesta ruuvista, eikös. Niin ja semmonen vielä, että kun kaikki alipaineletkut on kiinni, co menee laihalle, eikä sitä saa säädettyä sinne ohjearvoihin...
-83 190E 2.3
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Sen verran tossa ehdin katsella, et tohon boschin venttiiliin, tai siitä lähtevä alipaineletku menee imusarjan ja kannen väliseen letkuun suoraan, ja siinä on alipaine kokoajan. Ei mihinkään magneettiventtiiliin. Liene siis väärässä paikassa. Siksi seoksiakaan ei saa kohdalleen, jos letku venttiilissä kiinni, kun kokoajan laskee ilmaa määränjakajan lautasen ohitse, jaksa siksi käynnistymen lienee huonoa... Tulpattuna pelaa ok. Mutta tuo sammuminen vielä ongelma, jos rundit säätää normaaliksi. Pitää tuota sytytystä vielä tutkia, ja voihan olla, että jossain on pientä alipainevuota tjms, kun muutenkin näköjään kikkailtu tuolla letkuissa...
-83 190E 2.3
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
juuri tuo pieni letku mikä lähtee venttiilin keskeltä pitäs mennä magneettiventtiilille mikä aukasee venttiilin moottorijarrutuksessa
onkos se magneettiventtiili siellä sisälokasuojassa vielä paikallaan
ps. mulla olis pientä sälää jonkin verran 280:seen
mm. takapalkki, jäähytin, kartaani ym. ym. ym.


ps. mulla olis pientä sälää jonkin verran 280:seen

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Hyvä, että homma etenee. Paljonko siellä muuten on ennakkoa tyhjäkäynnillä ilman kuormaa eli mikä on lähtökohta, kun kone sammuu? Pistääkö yhtään kampoihin vai sammuuko ihan naksahtamalla?
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
W124 300E-24 -92 (oma)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
no eikai ne ennakot nyt itellään muutu ja miksi niitä pitäs muuttaa jos kone on käynyt hyvin siihen asti kun se on mennyt "vikatilaan" eiköhän nyt ensin tarttis muuta alakaa tutkii eikä ennakoita jos jakajaan ei ole ennestään koskettu 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Nonii. Ennakoista en nyt osaa sanoa, merkkasin jakajan, ja kokeilin hieman eri ennakoilla, mutta lopputulos aina sama. Jos tyhjäkäynti säädetty noin 700 rpm, ja kytkee d:n, sammuu kun saunalyhty. Pitää lampulla vielä nuo ennakot katsoa kohdilleen, kunhan saa lampun millä kahtoo.
Sen huomas, että kun tyhjäkäyntiä sääti, niin kun rpm menee johonkin 600 tienoolle, alkaa sammumaan heti.
Jostain kun sais kuvan, miten noiden kaikkien letkujen pitää mennä, auttas varmaan kovasti...
Pitää nyt käyttää konttorilla, jos sais ajoluvan, niin helpottaa taas vianetsintää
Sen huomas, että kun tyhjäkäyntiä sääti, niin kun rpm menee johonkin 600 tienoolle, alkaa sammumaan heti.
Jostain kun sais kuvan, miten noiden kaikkien letkujen pitää mennä, auttas varmaan kovasti...
Pitää nyt käyttää konttorilla, jos sais ajoluvan, niin helpottaa taas vianetsintää
-83 190E 2.3
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Sen magneettiventtiilin voi tukkia ja tuon ohituksen myös. Tarkoituksena on vähentää polttoaineenkulutusta moottorijarrutuksissa, systeemiin kuuluu anturi nopeusmittarissa ja ohjausrele. Mikäli homma ei toimi kunnolla, parempi on tulpata koko systeemi ja ajella tyytyväisenä ilman. Vaikutus kuitenkin on todella vähäinen, lisäksi kun kyseessä on automaatti, niin vaikutus vähenee entisestään. Enemmän tuosta saa ongelmia kuin hyötyä. Moottorin toiminta ei vaadi tuota ohitusventtiiliä.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 1984 w126 280 SE atm, käyntiongelma
Nonni.
Nyt taas ehtiny ihmettelee. Tossa alemmassa kuvassa kun näkyy tuo kello letkulähdöllä, mihin siitä pitäisi letku mennä. kumiletkunpätkä tuossa nyt joka ei johda mihinkään.
Noi muut letkut onkin ok. Joskin tuossa rintapellinpuoleisessa lisäilmaletkussa joka menee kanteen, on lähtö punaiselle muoviletkulle, näyttäs vähän jälkikäteen tehdyltä, se meni tuohon ohitusventtiiliin... tulpattuna sekin.
Joo, tulpattuhan tuo ohitusventtiili onkin nyt.
Nyt taas ehtiny ihmettelee. Tossa alemmassa kuvassa kun näkyy tuo kello letkulähdöllä, mihin siitä pitäisi letku mennä. kumiletkunpätkä tuossa nyt joka ei johda mihinkään.
Noi muut letkut onkin ok. Joskin tuossa rintapellinpuoleisessa lisäilmaletkussa joka menee kanteen, on lähtö punaiselle muoviletkulle, näyttäs vähän jälkikäteen tehdyltä, se meni tuohon ohitusventtiiliin... tulpattuna sekin.
Joo, tulpattuhan tuo ohitusventtiili onkin nyt.
-83 190E 2.3