C36 AMG "avk-löytö"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Kesäkuun alussa tuli ostettua projektiksi autovahinkokeskukselta C36 AMG. Mittarissa 256tkm. Auto oli hyvinkin vahinko-ostos. Joskus olen veljeni kanssa puhunut, että tuollainen pitäisi pelastaa säilöön, jos hyväkuntoinen sattuu vastaan. Yhtenä kesäkuun alussa velipoika soitteli ja sanoi, että oli ruttutukun sivuilta bongannut myynnissä olevan C36, jossa oli osuma kuljettajan takakulmassa. Auto ei itseä hirveästi kiinnostanut, koska pienimuotoisena projektina nurkissa pyöri jo yksi vanha konevikainen E30 BMW sekä kesäautona palveleva avo M3. Kolmatta harrasteautoa ei hirveästi poltellut ostaa...

Mutta tulihan silkasta mielenkiinnosta avk:n sivuille mentyä. Seuraavaksi vähän tyyppivikojen googlettelua netistä ja koska auto näytti kuvissa todella siistiltä, niin avk:n sijaitessa 10km päässä kämpiltä eksyin sitten renkaita potkimaan. Mersu näytti siltä kuin se olisi ajettu sivuluisussa tolppaan ja takakontti oli ottanut kuskin puolelle osuman. Muuten auto oli todella nätissä kunnossa ja c-mersun kohdalla rohkeasti sanaa ruosteetonkin voisi käyttää. Päätin ostaa laitteen, koska näytti siltä että se oli ihan ajokuntoinen. Emäntäkin kotosalla antoi luvan kunhan lupauduin hankkiutumaan jommasta kummasta bemarista eroon.

Itseltä ei peltihommat ja maalaaminen onnistu ellei halua tekijänsä näköistä jälkeä. Kesäkuun puolessa välissä otin riskillä autoon siirtokilvet ja menin kokeilemaan josko auto liikkuisi ajamalla oikojan hoteisiin Lammille. Olin menossa tuttavan kanssa Lapualle SM-ralliin ja silloin mersun voisi helposti heittää Lammille matkan varrella. Akku oli tyhjä, mutta startterilla auto pärähti käymään kuin palmun alta ja kone kuulosti todella nättikäyntiseltä. Vähän aikaa kyttäilin nestevuotoja, mutta mistään ei mitään valunut. Sitten varovasti ajamaan eteenpäin. Ja jälleen kaikki tuntui toimivan nätisti. Eipä siinä muuta kuin varovasti köröttelemään Lammille. Vesisateessa ei paljoa uskaltanut hurjastella, etteivät takapään muovit lentäisi taivaan tuuliin. Takapään jarrulevyn vapinaa lukuunottamatta mitään asiaankuulumatonta ei kuitenkaan ilmennyt. Kojetaulu ilmoitti kyllä, että joku poltin on rikki. Voi olla ihan mahdollista :) Vetojakin tuntui ihan olevan ja laatikko vaihtoi nätisti.

Auton oikoja pitää nyt vähän kesälomaa ja hoitelee kiireellisempiä autoja alta pois. Mersu pääsee työnalle nyt varmaan parin viikon päästä. Osien etsimisessä on ollut oma hommansa. Takavalot löytyivät foorumin kautta ilman ongelmia. Takakulman osto on kuitenkin ollut aikamoista säätämistä. Foorumille laitoin ostoilmoituksen ja sen kautta sainkin hyvän tarjouksen. Takalasin ja takakulman saisin suoraan Lammille toimitettuna. No sehän on hemmetin hyvä homma. Puhetta oli, että palassa on vähän pintaruostetta, mutta muuten hyvä. Ruosteetontahan ei ole olemassakaan, kun käytetystä autosta on kyse ja sanoin palan välttävän kunhan hiomisen jälkeen hitsi tarttuu ettei tarvitse paikkailla. Korjauspala olikin tiputettu peltimiehen tallin eteen, mutta se oli kolmesta kohtaa mätä ja pahimmassa kohtaa monen centin reikä. Että tällasta. Myyjältä kun kysyi asiasta, niin olis kuulemma kussu hunajaa tällasesta korjauspalasta oman entinsen projektimersunsa kanssa. No se ei minua hirveesti lämmittäny, kun noita 202:sen korjauspaloja saa ehjiäkin vielä. Takaikkuna oli sentään ehjä.
Seuraavaa korjauspalaa yritin ostaa Vantaalta, kun foorumilla oli mersu osina myynnissä. Myyjää ei meinannut saada oikein tarkistamaan kulman ruosteita, eikä hintaakaan meinannut irti saada. Kesälomareissulta tultua olisin sitten mennyt itse kulmaa tutkimaan, mutta hintaa ei vieläkään oikein osatu sanoa ja koko koppa olisi loppujen lopuksi haluttu myydä kerralla. On vaikeaa. Ei voinut sitten heti sanoa ettei halua pilkkoa koria. Korjauspalan hankkiminen alkoi muistuttaa kuin btcf:llä (bemarifoorumi) kaupankäyntiä
:roll:
Olin kesäkuussa soitellut Raptecille ja kysellyt löytyykö heiltä tarvittaessa koreja joita voi leikellä. Silloin löytyi. Nyt taas puhelin kauniiseen käteen ja kysymään löytyykö vielä. Taivaan kiitos vielä löytyi ruosteeton kulma. Ei muuta kuin paku päiväksi vuokralle, Raptecin pihaan koria leikkaamaan ja korjauspala Lammille. Kiitokset muuten Raptecille! Kummasti helpotti otsaan kasvanutta tattia, kun heiltä sai käydä palan leikkaamassa ja kulma oli juuri siinä kunnossa mitä puhelimessa oli sanottu :thumbup:

Nyt auto odottaa vähän aikaa korjauspalan vaihtoa. Sitten ajelen sen kotiseudulle Itä-Suomeen maalattavaksi ja vaihdan taakse samalla jarrulevyt. Sen jälkeen melkein voisikin kokeilla leimalle, jos ei ole mitään ihmeellistä ilmennyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Seniorikansalainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: To 20.05.2010 11:00

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Seniorikansalainen »

Hieno löytö, tsemppiä vaan.

Mutta, mistä olet löytänyt minun entisen C220 ralliauton kuvan profiilikuvaksi? Lähetä vaikka yv.

terv Heikki
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Seniorikansalainen kirjoitti:Hieno löytö, tsemppiä vaan.

Mutta, mistä olet löytänyt minun entisen C220 ralliauton kuvan profiilikuvaksi? Lähetä vaikka yv.

terv Heikki
Moi Heikki,

Pistin yv:tä tulemaan.

T: Matti
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Peltimies otti nyt mersunkin työnalle. Heinäkuussa oli kiireellisempiäkin projekteja tehtävänä. Tuollahan ei mikään hirveä kiire ole, mutta tietysti kiva saada pikkuhiljaa kulma vaihdettua ja auto maalattua ennen lumia. Kulma on nyt leikattu irti ja takakonttia mittailtu robotissa kohdilleen. Pientä päänsärkyä aiheutti iki-ihana lukkopultti vanteessa, kun mitään niihin sopivaa mutteriahan ei auton mukana tietenkään tullut. Hitsillä pultti kiinni ja sillä lähti sitten lukkopulttikin pois. Loput kolme pitää mennä näyttämään nelipyörämittauksen yhteydessä rengasliikkeeseen, josko heillä sattuisi olemaan lukkopultteihin sopiva mutteri. Voi taivahan talipyssyt, että mie vihaan noita lukkopultteja :evil:

Äkkiseltään suoralta näyttänyt takakontti oli ottanut itseensä. Lauantaina sai sitten taas reippailla sen verran, että ajoin jälleen Helsinki-Loimaa-Lammi-Helsinki lenkin kun kävin Raptecilta kontin hakemassa. Silloin kun osia kiireellä tarvitsee, niin eihän niitä sitten ikinä läheltä löydy. Tavoitteena olisi että uusi takakulma ja kontti ovat paikoillaan ensi viikolla. Sitten sopivan tilaisuuden tullen siirto Joensuuhun ja siellä uutta maalia pintaan ja katsastukseen. Tai katsastukseen ja sitten maalia pintaan. Se saattaisi aikataulullisesti olla helpointa. Menee varmaan tuohon syyskuun puolivälin tienoille ennen kuin Joensuuhun kerkiää. Toisaalta erittäin hienon näköinenhän auto olisi tummansinisellä takakulmalla ja kontilla. Ne sattuivat olemaan keskenään jopa samaa sävyä. Teippaahan nuo teinit noita autoja mattamustiksikin, niin ei tuo yhtään rumemmalta ainakaan näyttäisi. Ei tartte vetää herneitä nenään. Pelkkä oma mielipide batmobileista :lol:

Sen verran selvisi auton kohtalosta, että edellinen omistaja oli jollain mutkatiellä ajanu vähän sport sporttia. Jossain mutkassa ollut vähän soraa josta perä irti ja vastaheitolla tuo takapää puuhun.

Ohimennen mainitsin jarrujen tärräämisestä, niin peltimies lohdutti sen olevan normaalia noissa avk-löydöissä. Pitää katsoa, jos Joensuuhun siirtäessä saisi tärinän rauhoittumaan jarrulla hiihtäessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Susiraja kirjoitti:Pientä päänsärkyä aiheutti iki-ihana lukkopultti vanteessa, kun mitään niihin sopivaa mutteriahan ei auton mukana tietenkään tullut. Hitsillä pultti kiinni ja sillä lähti sitten lukkopulttikin pois. Loput kolme pitää mennä näyttämään nelipyörämittauksen yhteydessä rengasliikkeeseen, josko heillä sattuisi olemaan lukkopultteihin sopiva mutteri. Voi taivahan talipyssyt, että mie vihaan noita lukkopultteja :evil:

Ite oon käynny ostaa bilteemasta timmin hylsyn ja hakannu sen lekalla kiinni toho lukkomutteriin. hylsystä tulee vainaa mutta eipä ne tuolla paljon maksa.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
jaasu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 13.08.2010 13:27
Paikkakunta: vaala

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja jaasu »

Taisin bongata tämän lapinjärven nesteen kylmäasemalla? Olin punasella nissanilla siinä
Menneitä paljon.
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

jaasu kirjoitti:Taisin bongata tämän lapinjärven nesteen kylmäasemalla? Olin punasella nissanilla siinä
Joo sama laite. Olin matkalla Joensuuhun ja Lapinjärvellä tulee yleensä tankattua. Eilen aloitettiin maalarin kanssa pohjatyöt. Hoidetaan nyt tuo mällätty osa väriin. Puskurille annettiin tuomio, että sitä ei yritetä sada hyväksi. Etsin talven aikana ebäystä uuden. Keväällä maalataan sen lisäksi toinenkin kylki kun on 20v aikana ehtinyt saada naarmun jos toisenkin.

Teknisesti auto on kyllä harvinaisen ryhdikäs. Ei nitise, natise tai kolise. Kaikki tuntuu muutenkin toimivan. Takajarrut pikkasen vielä tutisee, mutta ei normaaliajoa häiritsevästi.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

No nyt on mese taas kilvissä. Tiistai-torstai tuli maalarin kanssa tehtyä aika pitkää päivää. Homma vastusti vähän siellä täällä. Maalarilla meni aikaa pohjien teossa, kun ei saanut mielestään muotoa helpolla. Se hyvä puolihan tuossa koko kulman vaihdossa on, että ei tule mikään pakkelikasa kun saumakohtia tekee kohdilleen. Lakkakaan ei meinannu alkaa kuivumaan. Viimeisenä päänsärkynä takakontin rekisterikilven valojen lista ei sopinut, kun kontti on ilmeisesti jostain faceliftistä. No pitää netistä tilata se lista ja takapuskuri. Tuulilasi on jo eläkeiässä, mutta vaihdan vasta ensi kesäksi.

Varsinaiseen katsastukseen vaikuttavaa ei ollut mitään ihmeellistä. Jarrut kun ovat saaneet jo kilometrejä alleen, niin toimiivat ihan nätisti. Täytin pissapojan nestesäiliön, kun avk:lla sen tyhjentävät aina. Takavalon poltin oli mennyt sekä rekisterikilven valon molemmat polttimot piti vaihtaa. Kilven polttimoissa ei mitään vikaa ollut, mutta sinne oli survottu aivan väärän kokoiset polttimot joilla ei edes ollut toivoakaan palaa kun eivät paikoilleen mahtuneet. Konttorilla sitten nelipyöräsuuntaus- ja korimittausraporttien ihmettelyä. Muilta osin heittämällä läpi ja uudet kilvet paikoilleen.

Laittelen ensi viikolla lisää projektikuvia, kunhan on kotiutunut ja vähän lataillut akkuja.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Susiraja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 27.10.2004 22:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: C36 AMG "avk-löytö"

Viesti Kirjoittaja Susiraja »

Ja siitä nippu kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Vastaa Viestiin