W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Tekisi mieli leikkiä mutta puhti loppuu just kun hupi alkaa.

Uhri on 2001 sporttikoupe. Auto jäänee kakkos-autoksi viimeistään ensi vuonna mutta sitä ennen otetaan vähän iisimmin.

Selasin vähän aihetta puoltavan 24 sivua läpi ja ilmeisesti tapaus ei ole ihan verrattavissa....

Alunperin oli tarkoitus piristää konetta uudella ahdinpyörällä yms mutta pikaisella vertailulla samaan hintaan saisi jo solmun tilalle. Vähän kans arveluttaa tuo iittonin kunto, turbon vaihtamalla tilalle loppuisi sekin mietintä.

Eli eli. Mitä tarvitsen?
Osa yksi: luvat

Auto siis on jo vakiona ahdettu, mutta mites lupien kanssa kun vaihtaa kompuran turboon?
Tornihuhu kertoo kauhutarinaa VTT -testeistä, eikö muutoskatsastus ja päästötesti riitä?

Osa kaksi: palikat?
Pakosarjat, ahdin, sen rekvisiitta ja putket... Vähän jo tutumpaa maata ja saan apuja tarvittaessa. Jotain erityistä?
Pieni solmu lähtöön, katukäyttöön näin aluksi, myöhemmin sitten enempi irti.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
ruf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Pe 20.07.2012 18:05

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja ruf »

Valitettavasti en osaa neuvoa yhtään, mutta erittäin kiinnostava aihe! Toivottavasti saat vastauksia.
M-B E200cdi -07
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Kolunnut läpi interwebziä ja lyhyesti: mahdollista, ei järin vaikeaa edes mutta vaatii uuden ecun.
Ecu lähtee kait vaihtoon kuitenkin jossain vaiheessa. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Luparulianssi lienee päättävä tekijä. VTT-testit maksaa ihan liikaa, taas muutoskatsastus ja perus-testit ei lompsaa paljoa laihduta.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1245
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei mitään mahdollisuuksia laillisesti ilman VTT:n pussitestiä mihinkään vähäpäästöiseen autoon.

Eli -91 tai vanhempi EI-vähäpäästöinen auto on suomessa päättäjien mielestä turvallisin ja myös ainoa vaihtoehto näihin ahtimenvaihto- ja jälkiahtamis-hommiin.

Liittyy siis siihen, että joudut todistamaan ko. testillä, että auto saastuttaa enintään yhtä paljon muutoksen jälkeen, kuin uutena.
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Jos nuo jostain saa sopuhintaan niin harkitaan.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saisko sen remmiahtimen tilalle isomman, sillälailla ettei sitä kukaan sieltä huomaa?
S124 300TE
W124 300D
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Joku taisi puhua eaton m65:stä tjsp. Saa tosiaan etsiä jotta mokoman löytää ja olla asiantuntija jotta tunnistaa.

Jäähyt ei ole kovin kummoset nyttenkään, isompi lämpöpumppu sulattaa varmaan koko auton.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Eiköhän tuohon ecuun riitä ihan uudelleen ohjelmointi, mikä kustantaa vajaan tonnin. Päälle VTT:n testit, mistä ei ole edes takuuta että menee läpi. Toisinsanoen projektissa ei ole mitään järkeä, mutta eihän kaikkea tietty tarvii järjellä ajatella :lol:

Eiköhän melkein järkevin ole nostaa hieman paineita vaihtamalla ahtimen välitystä ja sitten tuon käyttää uudelleen ohjelmoinnissa. Selviää parilla tonnilla ja saat muutaman kymmenen heppaa lisää. Mitään isompaa kompuraa tuohonkin on aivan turha lähteä vaihtamaan hyötyyn ja vaivaan nähden. Tai sitten tuolla muutaman tonnin välillä vaihdat suoraan tehokkaamman auton :roll:
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Moni topikki kertoo ecun vaihtavan softaansa lennosta ollen lähes mahdoton ohjelmoida uusiksi. Pitäisi olla kokonaan uusi ecu tai sen ohitus.

Tosiaan ihan hirveesti en ajatellut investoida tähän, siksi selvitän enste mitä maksaa.
Jos tuon ahdinpyörän tai sen "isontajan" sais sopuhintaan remmin kera ni sen voisin ottaa, vähän vajaa tonni rautarinkulasta on vähän liikaa saatuun hyötyyn nähden.

Itse autossa ois potentiaalia vaikka kuin, ahtimesta vaan loppuu kapasiteetti ja sen ylittäessä kestävyys. Turbolla ovat saaneet amg:t nöyryyttäviä lukemia ilman että mikään paikka erityisemmin haurastuu... Poislukien perä.
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
300te24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 02.11.2012 01:56

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja 300te24 »

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta suomen typerän lain mukaan vähäpäästöisen auton moottoriin ei saa tehdä mitään muutoksia. Pelkkä ecun ohjelmointikin jo vaatisi vtt testit, isommasta hihnapyörästä puhumattakaan. Tosin niitä nyt ei kukaan huomaa välttämättä.

Lakia vois kyllä tässä kohtaa muuttaa niin, että riittäisi kun auto menee katsastuksen päästötestistä läpi. Mutta tarvis puhua jollekkin kansanedustajalle että tekee alotteen.
300E sedan -87
300TD farmari -91

Entiset:

-190E 2,3 -88
-300TE-24 -91
-260E -89
-190E -83
-240TD -78
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

300te24 kirjoitti: Lakia vois kyllä tässä kohtaa muuttaa niin, että riittäisi kun auto menee katsastuksen päästötestistä läpi. Mutta tarvis puhua jollekkin kansanedustajalle että tekee alotteen.

se tässä nykyisessä käytännössä on typerintä että ne autot joita saa virittää ovat niin vanhoja että niistä ei oikein löydy turvavoitä kummempia turva laitteita.

tuota nykyistä vähäpäästöisyyden rajaa kun nostettaisiin vaikka kymmenen vuotta niin tilanne muuttuisi jo kummasti.
Swatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 14.08.2009 22:13
Paikkakunta: Jii-koo-äl

Re: W203, m111.975 turbo konversio, "mitä tarvitsen?"

Viesti Kirjoittaja Swatti »

Jees, kyselin vähän ja aika toivotonta touhua. Ehkä onnistuisi, kaukaa haettua sekin ja lopulta liian kallista.

That's it.....
"Jos ihmisen typeryys on niin suuri ongelma kuin väitetään, emmekö voisi poistaa nopeusrajoitukset ja antaa ongelman ratkaista itsensä?"
Vastaa Viestiin