![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/Bongattu/7_zps80b08b89.jpeg)
Kyseessä 1980 450 SEL 6.9 eli viimeisiä 6.9-mersuja ja tietty viimeisiä W116 malleja. Auto on luovutettu ensimmäiselle omistajalleen Kalifornian Long Beachillä 18.12.1980.
Tässä auton tiedot:
Identification number: WDB11603612007201
Chassis
Order number: 0 9 705 62819
Paint code 1: 930 Silver Blue Metallic
Paint code 5: 05 No code designation available
Equipment: 205 Interior leather Mushroom
Engine no.: 100985 12 007327
Transmission: 02 001931
SA code
05 No code designation available
205A LEATHER MUSHROOM
410 ELECTRIC SLIDING ROOF
461 INSTRUMENT WITH MILES IND. AND ENGLISH LEGEND
494 VERSION FOR USA (CALIFORNIA VERSION)
502 INTERIOR MIRROR AUT. DIMMING, FOLDING
518 BECKER RADIO MEXICO CASSETTE FULL STEREO (AM/FM - U.S.A.)
524 PAINTWORK - PRESERVATION
531 AUTOMATIC ANTENNA
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
592 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-VSG
639 ELIMINATION OF FIRST-AID BOX AND WARNING TRIANGLE
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
930 Silver Blue Metallic
Soitin yhtä 6.9:ä joulukuussa 2013 saatuani kaverilta vinkin autosta Las Vegasissa. Sain siitä kuvia ja se osoittautui ruosteiseksi vaikkakin toimivaksi. Kerroin että en halua maksaa 5000 USD lahovikaisesta ja hinta putosi heti neljään.
Sanoin thanks but no thanks jolloin kaveri kertoi että heillä on kaksi muutakin. Kiinnostuin asiasta ja sain taas lisäkuvia; parempi auto oli 99% valmis eli täysentisöity ja hinta 28 000 USD. No se keskimmäinen asettui siihen välille ja oli perheen isän tai isoisän ajossa parhaillaan ja Mike sanoi että voidaanhan sekin sitten myydä.
Sain tästä vielä muutaman videon jossa todisteltiin mm ilmastoinnin toimivuutta lämpömittarin avulla. Mittaristossa oli 203 tmiles. Vasemmassa takaovessa ventti ja takaluukun kulmien aiheuttamat painaumat siinä ikkunan aluspellissä, varmaan mennyt yli saranoiden luukku joskus. Ratti murentunut ja sisällä pientä patinaa, jousitus pompottaa mutta kestää ylhäällä.
Kaupat sovittiin joulun ja uudenvuoden välissä puhelimessa. Title oli kadoksissa ja se luvattiin hankkia tammikuun puoleen väliin mennessä. No sitten alkoi se hankala työ. Valjastin suomalaisen firman noutamaan auton, ja verifioimaan että olen ostamassa juuri sitä autoa mistä puhe ja kuvat.
Tammikuun 20 pv paikkeilla saimme viestin että autoon on saatu paperit ja sen voi noutaa. Sain meilillä kauppakirjan/kuitin, myyjällä oli firma jolla omat nettisivun tapaiset ja facebook sivu. Suomalaisella autonvälittäjällä on toimisto Losissa ja siellä paikallinen ”agentti”. Firma tilasi paikalliselta yrittäjältä auton noudon Las Vegasista ja homma meinasi paikan päällä tökätä siihen että autoon ei ollutkaan papereita eli Titleä, ilman sitä autoa ei saa maasta ulos. Olimme nähneet jonkun aikaisemman Titlen tai itse asiassa duplikaatin jossa mitkään nimet ei täsmänneet auton myyneisiin kavereihin ja edellisen haltijan osoitekin oli Los Angelesin esikaupunkialueella Alhambrassa. Autoa hakemaan lähetetty heebo päätti ottaa sen mukaan kumminkin ja maksoi pirssin käteisellä, Title luvattiin toimittaa perässä kuriirilla.
Sain suomalaisen pankkilaskun auton ostohinnasta jonka maksoin pois. Tammikuun lopusta juhannukseen asti oltiinkin sitten kaikenlaisessa yhteydessä uhkapelikaupunkiin. Nimittäin papereita ei kuulunut, myyjä väitti kahteen kertaan lähettäneensä paprut Losin toimistollemme ja toisella kerralla jollain expedited nopeutetulla palvelulla mutta kumma kyllä kuriiripalvelun käyttämisestä ei ollut mitään seurantakuittia eli trackingia saatavana. Minä soittelin, meilasin, ja Mike vaihtui Joshiksi, sama sukunimi.
Sitten huhtikuussa en päässyt edes puhelimella läpi, hälytti mutta meni vastaajaan. Sain vahingossa jonkun lastensairaalan fundraiserkampanjan tiedotteen Miken postituslistalta ja bongasin sieltä puolisen tusinaa saman sukunimistä henkilöä. Lähetin heille kaikille meiliä että minun pitää saada joko Mike tai Josh kiinni koska olen ostanut auton jne jne...
Sitten tuli joku meili että Title on edelleen työn alla. Tässä vaiheessa vastasin että saatte 3 viikkoa aikaa, siinä ajassa pitäisi paperit saada jos ne on kunnossa eli autoa ei ole pantattu, varastettu tms. ole kuuma. Muutoin tekisimme oman kuulutuksen liittovaltion viranomaiselle eli DMV:lle, se maksaisi muutaman satasen mutta sitten auton oikea omistaja ainakin saataisiin selville, jos muita laillisia omistajia ei löydy niin auto jäisi meille koska kauppakirja on olemassa. Kolmen viikon päästä ei edelleenkään kuulunut mitään.
Oltiin toukokuussa muistaakseni, viestitin sinne että perutaan kauppa; rahat takaisin ja hakekaa auto Losin Finn-US terminaalista pois. Suomalainen autonvälittäjä alkoi suunnitella seuraavaan USA:n matkaan sisällyttää vierailun Las Vegasissa, asia näytti vaativan henk koht visiittiä sinne poikien firmaan.
Juhannuksen jälkeen tuli tieto että Title on saatu, sain myös Joshilta valokuvan paperista että se todellakin on olemassa ja auton omistaja oli siinä vaiheessa Benjamin niminen vanha herra, nuorimmaisen eli Miken isoisä. En tiedä oliko Josh sitten keskimmäinen koijari.
Auto laivattiin 28.6. ja aika tasan 2 kuukauden päästä eli elokuun lopussa joululahjani saapui kontissa Suomeen. Kontti purettiin Etelä-Suomen Sijoituksen toimesta Hämeenlinnassa ja maksettuani rahdin plus komissiot välitysfirmalle sekä tullin, huolintakulut sekä alv:n Etelä-Suomen Sijoitukselle pääsin noutamaan autoa tuossa syyskuun viides päivä, tarrakilpien kanssa tokkakai.
Tässä kopiointi tuolta tuontiautoja topikista:
Lähdin aamulla junalla Lahteen ja sieltä kaverin kanssa hakemaan autoa Kaukokiidon tulliterminaalista Hämeenlinnassa, maksoin tullit ja alvit ym maksut tässä viikolla. Otettiin kaverin autoon mukaan erilaisia nesteitä, akku ja kaapelit.
Ostin auton suoraan ajosta. Hämeenlinnan terminaalissa auto kyyhötti keula alhaalla, etuhiekkapeli vääntyneenä. Kontin purkaneet kaverit sanoivat että eivät olleet yrittäneet käynnistää autoa vaan varovasti siirtäneet parkkikselle. Auto oli ollut merikontissa alimmaisena koska takakontin päälle oli valunut öjyä ja muitakin roskia oli näkyvissä. Katolla oli kävelty; tennarinjälkiä näkyi molempien C-pilarien ja katon yhtymiskohdassa, onneksi siinä kohtaa on pelti vahvaa ja ei ollut tullut painumia. Konepellissa oli painuma mitä ei ollut Losin terminaalissa otetuissa detaljikuvissa eli lähtötilanne oli dokumentoitu onneksi.
Virta-avaimesta kokeiltuna ei eloa missään. Apuakku rinnalle ja kaapelit kiinni. Virrat päälle, bensapumppu ei surahda ja tankki näyttää tyhjää. Kannusta bensaa tankkiin viitisen litraa, alkaa lorottaamaan alle eli tuli suoraan läpi. Homma tyssäsi siihen, ei ollut tunkkia eikä haalareita mukana. Terminaalin henkilökunta juoksee paikalle ja toteaa vuodon, haetaan öljyntorjuntaimeytysaineita paikan päälle.
Soitto hinauspalveluun, onneksi saatiin lavettiauto paikalle melkein heti ja SEL kyytiin varoen etuhelmaa, vaati lisälankkuja eturenkaiden alle ennen kun vinssillä saatiin lavetin kyytiin. Lavettiauto lähti kuormattuna kohti Lahtea, vaati hieman $$$ eiku €€€ . Me lähdimme lounaalle.
Saavuimme vatsat täynnä kaverin pajalle Lahteen ja lavettiauto oli jo siellä. Mersu kyydistä ja tunkilla perse ylös. Tankilta pumpulle menevä letku oli jo kertaallen jatkettu ja vuoti vanhan letkun päästä klemmarin alta. Lyhennettiin vanhaa letkua ja haettiin tarvikeliikkeestä uutta letkua ja klemmareita. Käytiin kahdessa ei putkassa kysymässä bensapumppua; ei ollut, tilaamalla vain hintaan 160 eurolla. Ostettu moottoriöljyä, ATF 220 lientä sekä ZH-M lientä varmuuden vuoksi.
Remontin korjausta ja bensaa tankkiin, on tiivis. Tehty havainto että tämän auton bensapumppu ei surahda kun virrat laittaa päälle, vaan alkaa surisemaan starttauksen yhteydessä vasta. Apuakulla ja kaapeleilla käyntiin, lisäbensaa tarvittiin hieman määräjakajan lautaselle. Kierrokset nousi 4 tonniin, keula alkoi kohota heti. Sammutettiin auto ja piti purkaa ilmeisimmin merirahdin aikana hapettunut kaasuvivusto, kaveri tiesi niksit mistä se ahdisti.
Todettiin paisuntasäilö tyhjäksi. Lisättiin sinne sopivaa sekoitusta useita litroja. Alkoi vuotaa jostain syylarin alta ulos heti. Nyt kun keula oli ylhäällä huomattiin että syylarin alaosa ajettu ihan länään, rutussa siis ja vuoti ainakin kahdesta eri kohdasta. Kuljetusvaurio siis jossa etuhelma myös rikottu.
Kumminkin käynnistettiin auto ja kierrokset asettui alas, kaasu pelasi, ajoin siinä pihalla hieman ja auto vaikutti toimivan paitsi kusi sitä nestettä alleen.
Todettiin että syylari pitää joko korjauttaa taikka uusia kokonaan. Mistähän tällaisen saisi . Auto jäi Lahteen ja valitsin pihalta "sijaisauton" joka käytiin katsastuskonttorilla ottamassa liikenteeseen ja suuntasin kotiin.
![Kuva](http://i194.photobucket.com/albums/z171/karra_010/1980%20450%20SEL/P9050114_zps5128d3de.jpg)
Kaverini jeesasi ja purki syylarin irti ja kiikutti korjaamolle. Auto oli käyntikunnossa maanantaina 15.9. Päätin että en lähde hakemaan sitä ajamalla vaan trailerilla ja keksin että yhdistän reissun MB Klubin ratapäiviin joka oli siis eilen.
Vein kaverini auton takaisin ML:llä traileria vetäen. Lahdessa pösö alas, mese kyytiin ja yhdistelmä kohti Hämeenlinnaa.
Testasin mastodonttia kolme kertaa kaksi ratakierrosta aina kovemmin ja rajummin ajaen. Hauskaa oli kun tiukassa mutkassa alkoin sisempi takapyörä lyödä joutavaa kesken ajon. Renkaat kuumetessaan kadotti pidon ja auto puski sekä takarenkaissa ei ollut pitoa ollenkaan.
Päivä oli onnistunut; auto on aika sellainen kun pitikin, voimalinja pelaa eikä auto ravista ym oireile mitenkään. Mukavasti tehoa ja etenkin sitä vääntöä, kolmivaihteinen loota on mielenkiintoinen tuollaisessa koneessa.
Harmittaa vaan nuo kuljetusvauriot. Automaattilootan öljynkierron lisäpumppu vuotaa, se tarvii aika välitöntä ansiapua mutta autohan menee kohta tallin talveksi ja otetaan työn alle . Perusjutut eli kumiletkut ja nesteet uusiksi. Jarrujen tsekkaus sekä tutustuminen jousitukseen; tarttee laittaa kaikki pallot uusiksi.
Kuvia lisäilen kunhan saan aikaiseksi järjestellä/uploadata.