W203 ESP kalibrointi?
W203 ESP kalibrointi?
Auto on -02 S203 200k. Vaihdoin monitoimiviiksen kun ei enään pysynyt vilkku päällä. Kaikki meni hyvin vaihdon osalta. Mutta kun laitoin akun kengän ja virrat päälle niin nyt herjaa ESP visittiä workshoppiin.. Ratti on samassa asennossa kun pois otettaessakin ja kellojousi myös. Jossain oli juttua, että rattia kun käyttää ääriasennoissa niin voisi poistua tämä ESP varoitusvalo. Yritin käännellä rattia molempiin ääriasentoihin mut ei auttanut.. Osaako joku sanoa millä kalibrointi/nollaus onnistuu manuaalisesti vai pitääkö laittaa starin päähän? Kiitos!
Re: W203 ESP kalibrointi?
Tuon ikäinen tosiaan vaatii sen ratin pyörityksen sen jälkeen kun akku on ollut irti. Jos kääntökulma-anturi (ja ratti) on oikein paikallaan ja johdot kiinni niin pelkän pyörityksen pitäisi riittää. Melkeinpä tutkittava Starilla jos tuo ei auta. Voisihan siellä olla joku muukin vika vaikkakin epätodennäköistä että olisi viikseä vaihtaessa iskenyt.
Re: W203 ESP kalibrointi?
Missä vaiheessa tämä ratin pyörittely pitäisi tehdä? Auton käynnistäessä ESP syttyy samantein näyttöön eikä sen jälkeen ainakaan ratin pyörittely auta..
Re: W203 ESP kalibrointi?
Jotain muuta sitten täytyy olla vikana. Kääntökulma-anturin kalibroinnin pitäisi onnistua käynnistämisen jälkeen milloin vaan kun kääntää ohjauksen laidasta laitaan pari kertaa.ronaldo kirjoitti:Missä vaiheessa tämä ratin pyörittely pitäisi tehdä? Auton käynnistäessä ESP syttyy samantein näyttöön eikä sen jälkeen ainakaan ratin pyörittely auta..
Re: W203 ESP kalibrointi?
Kannattaisi ajaa muutama sata metriä ja /tai muutama käynnistys. Jos järjestelmässä ei ole vikaa, kuittaantuu häiriövalo mittaristosta.
Muussa tapauksessa Starin piuhan päähän.
Muussa tapauksessa Starin piuhan päähän.
+358 18B8FE99
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W203 ESP kalibrointi?
0 piste väärin, ratin kiemura rikki,
Molemat menne yllätävän helposti
Mutta kuten DBFI jo mainitsi niin *:rin piuhan päähän selviää mikä on
Molemat menne yllätävän helposti
Mutta kuten DBFI jo mainitsi niin *:rin piuhan päähän selviää mikä on
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W203 ESP kalibrointi?
staria ei ole lähellä niin joutuu kotikonstein koittaan ainakin aluksi.. :/ ratin pitäisi olla suorassa. jousikellossa tuntuisi jousi olevan kunnossa. jos se olisi rikki niin eikös sit palais airbäkin valot sun muuta.. voipi olla että kiemura on pyörähtänyt väärään suuntaan kierrkoksen.. onko tietoa sen toiminnasta eli monta kierrosta pyörii molempin suuntiin ennen kuin jousi alkaa kiristämään?
Re: W203 ESP kalibrointi?
No onko sillä autolla ajettu? Omakin vaati vain ajoa ja starttikertoja ja herjat katosi juuri kun olin viemässä piuhan nokkaan.
Re: W203 ESP kalibrointi?
Noita ollut jossa spiraali asenettu väärään asentoon ja mennut sen takia rikki. Ei sytytä airbag valoa vaan esp valon
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W203 ESP kalibrointi?
öljyjen vaihdon yhteydessä korjaamolla katsoivat starilla ja se näytti että renkaat olisivat yhen kierroksen vas. vaikka olivat suorassa eli kellojousi kääntynyt asentaessa kierroksen vas. Pääsin kotio, otin ratin pois ja käänsin kellojousta kierroksen oikealle mutta eipä auttanut vieläkään esp vikailmoituksen poistoon.. Mikään valo ei siis pala ja luistonesto toimii normaalisti mutta aina kun laittaa käyntiin niin esp vikailmoitus tulee näyttöön "esp stab. prog. not available" ja kun liikuttaa rattia inasenkin niin sama mut viesti muuttuu "visit workshop".. Tuntuisi kovasti että vikakoodi jäänyt päälle kun ratti ollut "väärässä" asennossa. Eli auttaako vikakoodien nollaaminen vai tapahtuuko muka kalibrointi pelkästään rattia venkslaamalla ääriasentoihin ja ajamalla/käynnistelyillä..?
Re: W203 ESP kalibrointi?
Auto käynnissä ja rattia pyöritämällä muutaman kerran laidasta laitaan. pitäisi auttaa jos ei spiraali ole meenyt rikki
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W203 ESP kalibrointi?
Auto käytettiin starin päässä ja nyt ei enään pala varoitustekstit. Spiraali oli täysi kunnossa niinkuin arvelin. Täytys hommata kans tua kiinan stari niin ei tarvis aina viedä johonkin..