MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

osku1619 kirjoitti:Venttiilikoneisto korjattu, johdinlevy vaihdetaan, turbiini on kunnostuksessa ja sitten uudet öljyt+suodatin huuhtelemalla.

Ilmeisesti väljä venttiilikoneisto osittain aiheuttanut turbiinin kulumisen remonttikuntoon.

Mutta kuulema itse vaihteisto on muuten loistavassa kunnossa :thumbup: Jospa ens viikolla sais auton taas alle ja lompakko "hieman" kevyempänä...

Laatikko takaisin paikoillaan. Mutta kuulema ohjainboksi ei toimi kunnolla, olikohan että ei lue/tunnista turbiinin lukkoa. Noh maanantaina käyttäävät Veholla/Hartikaisella (merkkihuolto anyway :evil: ) ja ajetaan uus ohjelma ohjainboksille. Kuulema noista mersuista ja muistakin merkeistä hävinny vaa ohjainboksista ohjelma... Jos ei sillä tokene niin etsitään käytetty ohjainboksi purkuautosta..
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

osku1619 kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:Venttiilikoneisto korjattu, johdinlevy vaihdetaan, turbiini on kunnostuksessa ja sitten uudet öljyt+suodatin huuhtelemalla.

Ilmeisesti väljä venttiilikoneisto osittain aiheuttanut turbiinin kulumisen remonttikuntoon.

Mutta kuulema itse vaihteisto on muuten loistavassa kunnossa :thumbup: Jospa ens viikolla sais auton taas alle ja lompakko "hieman" kevyempänä...

Laatikko takaisin paikoillaan. Mutta kuulema ohjainboksi ei toimi kunnolla, olikohan että ei lue/tunnista turbiinin lukkoa. Noh maanantaina käyttäävät Veholla/Hartikaisella (merkkihuolto anyway :evil: ) ja ajetaan uus ohjelma ohjainboksille. Kuulema noista mersuista ja muistakin merkeistä hävinny vaa ohjainboksista ohjelma... Jos ei sillä tokene niin etsitään käytetty ohjainboksi purkuautosta..
Jos sieltä on ohjelma hävinnyt(mikä on harvinaista) niin kannattaa
Selvittä miksi niin on käynnyt että ei käy uudestaan hetken päästä,
eivät häviä ilman syytä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

CDI203 kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:
osku1619 kirjoitti:Venttiilikoneisto korjattu, johdinlevy vaihdetaan, turbiini on kunnostuksessa ja sitten uudet öljyt+suodatin huuhtelemalla.

Ilmeisesti väljä venttiilikoneisto osittain aiheuttanut turbiinin kulumisen remonttikuntoon.

Mutta kuulema itse vaihteisto on muuten loistavassa kunnossa :thumbup: Jospa ens viikolla sais auton taas alle ja lompakko "hieman" kevyempänä...

Laatikko takaisin paikoillaan. Mutta kuulema ohjainboksi ei toimi kunnolla, olikohan että ei lue/tunnista turbiinin lukkoa. Noh maanantaina käyttäävät Veholla/Hartikaisella (merkkihuolto anyway :evil: ) ja ajetaan uus ohjelma ohjainboksille. Kuulema noista mersuista ja muistakin merkeistä hävinny vaa ohjainboksista ohjelma... Jos ei sillä tokene niin etsitään käytetty ohjainboksi purkuautosta..
Jos sieltä on ohjelma hävinnyt(mikä on harvinaista) niin kannattaa
Selvittä miksi niin on käynnyt että ei käy uudestaan hetken päästä,
eivät häviä ilman syytä

Nyt on auto takaisin itsellä ja laatikko pelaa mahtavasti. En olis ikinä uskonu että tuo vaihteisto vois toimia noin hyvin! Tosin kyb-venttiilin toimintaa pitäs vähä säätää Tuikun kanssa.

Ei oikee tullu vastausta että miks se ohjelma oli hävinnyt. Hartikaisella tekivät laatikon käyttöönotto-ohjelmoinnin ja rupes pelittää.
Öljyäkään ei ollu tullu johdon mukana ulos.

CDI203: Mitkä ne on sitten yleensä ollut syitä että ohjelma on hävinnyt laatikon ohjausboksista? Nyt tuo öljy tunkeutuminen sinne on ilmeisesti poissuljettu syy.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Vastaan CDI203 puolesta oman käsitykseni. Akun alijännite voi tehdä tuon jos akun jännite notkahtaa alle 10v, niin voi tapahtua noin.
Ei se ohjelma sieltä mihinkään häviä vaan lataus jää kesken.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

arska10 kirjoitti:Vastaan CDI203 puolesta oman käsitykseni. Akun alijännite voi tehdä tuon jos akun jännite notkahtaa alle 10v, niin voi tapahtua noin.
Ei se ohjelma sieltä mihinkään häviä vaan lataus jää kesken.

Elikkäs jos vaikkapa akku on vaihdettu vuosi sitten suoraan ajon jälkeen ilman mitään odotteluja? (tunnustan...)
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Silloin voi käydä näin. Ei kait sulla ollut avaimet vielä virta lukossa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

arska10 kirjoitti:Silloin voi käydä näin. Ei kait sulla ollut avaimet vielä virta lukossa
Ei voi muistaa mitenkään. Turha tuota jahkailla enää.

Mutta vois nyt kerrata ohjeet jos joskus vielä joutuu vaihtamaan akun tai irrottamaan. Avaimet pois virtalukosta ja odotellaan 30min vai mitenkä?


Kyllä on niin jännä miten erilainen tuo vaihteisto on nyt, kun tosiaan lukitsee sen turbiinin... Eipä se tainnu mitenkään erikoisen hyvässä kunnossa olla sillon 1,5 vuotta sitten ostaessa mutta, koska kokemus automaattilaatikoista(ja varsinkin MB CDI) oli aika olematon niin empä osannut tulkita laatikon toimintaa. Tosin nytten kun mietin, koeajoin yhteensä 4kpl w203, 200CDI, 220CDI, 220CDI ja tämä omani 270CDI. Yks facelift -05 200 CDI oli yllättävän ripeän oloinen ja myyjä vakuutti että se on vakio. Ja se oli kaikista autoista vähiten ajettu... Ehkä se oli sitten ainoa missä vaihteisto oli loistokunnossa. Toki olen ymmärtänyt foorumilla että 270CDI:n vaihteiston Turbiinin lukitus on melko erilainen vs 200/220CDI.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Paljon on kertynyt tämän auton kanssa kokemusta, vioista sekä varusteiden/ominaisuuksien puuttumisesta. Tiedän seuraavaa autoa ostaessani että millaisiin asioihin kiinnittää huomioita ja säästää semmoseen budjettiin että saa kaikki mieleiset varusteet eikä yritä niitä onnettomasti itse asennella, ostaa kalliilla jälkikäteen ja huonolaatuisesti.
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
miho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:26

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja miho »

Käytin autoa starin nokassa ja se antoi vikakoodin vaihdekepin ohjainpiiriin. Ei tunnistanut, mikä vaihde oli päällä.
Ajelin kotia ja käytin vaihdekepin yläpäätä auki ja vähän muka putsailin sitä. Tämän jälkeemme laatikko rupesi taas toimimaan moitteetta. Laatikko toimi pari viikkoa hyvin ja nyt taas rupesi tekemään samaa. Kakkosvaihe päällä pystyy vaan ajamaan.
W/S vivusta halkesi sisältä se muovi, kun käytin sitä irti ja nappi ei toimi enää.
Häätyy koittaa toisella keppiyksiköllä rupeaako loota pelittämään.
Avatar
osku1619
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Su 17.02.2013 14:48

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja osku1619 »

miho kirjoitti:Käytin autoa starin nokassa ja se antoi vikakoodin vaihdekepin ohjainpiiriin. Ei tunnistanut, mikä vaihde oli päällä.
Ajelin kotia ja käytin vaihdekepin yläpäätä auki ja vähän muka putsailin sitä. Tämän jälkeemme laatikko rupesi taas toimimaan moitteetta. Laatikko toimi pari viikkoa hyvin ja nyt taas rupesi tekemään samaa. Kakkosvaihe päällä pystyy vaan ajamaan.
W/S vivusta halkesi sisältä se muovi, kun käytin sitä irti ja nappi ei toimi enää.
Häätyy koittaa toisella keppiyksiköllä rupeaako loota pelittämään.
Väljä venttiilikoneisto?
________________
Näillä mennään mitä on.

MB s203 C270 CDI -03 (4/13 254tkm -> 4/16 315tkm)
VW Transporter T5 BiTDI DSG 4Motion Long Version -12 (5/15 101tkm -> 4/16 121tkm)
miho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:26

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja miho »

Väljä venttiilikoneisto?
Liekkö siinä vika, kun nyt vaihteen saaminen päälle on hankalaa. Saa runtata keppiä tosissaan ennen kuin vaihde menee päälle.
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Tuossa yritin lukea juttua tuosta laatikosta mutta laittakaa vähän mallia mukaan kun eri malleissa ihan eri laatikot w203 - w 210 - ML - ynm kaikissa voi olla cdi 270 ...

Mutta omassa autossa w203 -02 cdi 220 ,, yrittää vaihtaa kiihdytyksen jälkeen liian pientä vaihdetta , varsinkin jos lähden risteyksestä ja laitan heti vakkarin päälle jossa noin 100km/h niin kun auto saavuttaa 100 km/h niin alkaa laittaan pientä sisään että oikein jarruttaa ?? joskus myös tasaista ajettaessa.

Vaihdatin öljyt noin 5tkm sitten ja huuhtelemalla mutta melkein paheni vika ..
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4714
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Käytännössä kaikissa malleissa hyvin samanlaiset laatikot.
Paaaaljon samoja osia, tarkalleen sama toimintaperiaate ....
Laatikon ohjelmissa pikku eroja, mutta toimivat nekin jollain lailla ristiinkin.


Itse aloittaisin putsaamalla vaihteen valitsimen piirikortin ja katsomalla boxia vänkärin jalkatilassa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
miho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 05.01.2010 21:26

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja miho »

Nyt on laatikko taas iskussa. Vika oli johtosarjassa, mikä menee keppiyksikköön. Siinä oli kosketushäiröitä, mikä laittoi laatikon vikatilaan.
Avatar
mar.com
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ma 15.09.2014 08:40

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja mar.com »

Moro
Omassa 270:ssä en ole huomannut että turbiililukko menisi koskaan päälle. Ei liene normaalia?
Aski on muuten toiminut hyvin mutta yhden ainoan kerran on mennyt vikatilaan kun olen kunnolla kiihdyttänyt 10-60 kmh.
Silloin jäin kakkosvaihde päälle ja vika poistui kun käytin sammuksissa.
Ensi kesänä vimeistään luvassa öljyjen vaihto (ei ole oikein tiloja vaihdella näin talvella), ja katsoa jos samalla uusii johdinlevyä ym. mitä siellä nyt onkaan. Starissahan tuota vois käytellä, jos vaikka jotakin näyttäisi.
s203 C270cdi -02
aaasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 03.07.2014 16:56

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja aaasi »

Voiko viallinen boxi estää auton käynnistymisen? Silloin kun vielä auto käynnistyi temppuilemalla(?), käytin starin nokassa ja laatikonohjainboxin vikakoodeja saatiin selville. Nyt kun auto ei edes käynnisty, tutkin vänkärin jalkatilasta sitä laatikkoa ja olihan ne johdot öljyiset sekä liittimet.. Itse boxin sisältä ei öljyä löytynyt..
Solenoidi napsahtaa mutta startti ei sano yhtään mitään.

Häätyy vissiin tilata lavetti tuolle keksinnölle, että saapi sen semmoiseen paikkaan missä pääsee puhdistaan ne laatikonpään liittimet ja vaihtaan sinne ne läpiviennit yms.
Saako tuohon erikseen sitä johtosarjaa ja jos saa niin arvausta hinnasta? Jos tuo boxi on "kuollut" niin tarviiko "starin" kanssa vielä jotain räpeltää, jos tilaan samanlaisen esim. ebaystä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aaasi kirjoitti:Voiko viallinen boxi estää auton käynnistymisen? Silloin kun vielä auto käynnistyi temppuilemalla(?), käytin starin nokassa ja laatikonohjainboxin vikakoodeja saatiin selville. Nyt kun auto ei edes käynnisty, tutkin vänkärin jalkatilasta sitä laatikkoa ja olihan ne johdot öljyiset sekä liittimet.. Itse boxin sisältä ei öljyä löytynyt..
Solenoidi napsahtaa mutta startti ei sano yhtään mitään.

Häätyy vissiin tilata lavetti tuolle keksinnölle, että saapi sen semmoiseen paikkaan missä pääsee puhdistaan ne laatikonpään liittimet ja vaihtaan sinne ne läpiviennit yms.
Saako tuohon erikseen sitä johtosarjaa ja jos saa niin arvausta hinnasta? Jos tuo boxi on "kuollut" niin tarviiko "starin" kanssa vielä jotain räpeltää, jos tilaan samanlaisen esim. ebaystä?
Jos siis startin solenoidi napsahtaa eikä mitään tapahdu
niin joko startti tai päävirta
(useimiten korin ja koneen välinen maa) kaapeli on rikki

jos boxsissa sen liitimissä tai laatikon töpselissä on öljyä voivat kyllä estää käynistymisen
(tosin silloin useimiten ei startin solenoidi napsu)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
aaasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 03.07.2014 16:56

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja aaasi »

CDI203 kirjoitti: Jos siis startin solenoidi napsahtaa eikä mitään tapahdu
niin joko startti tai päävirta
(useimiten korin ja koneen välinen maa) kaapeli on rikki

jos boxsissa sen liitimissä tai laatikon töpselissä on öljyä voivat kyllä estää käynistymisen
(tosin silloin useimiten ei startin solenoidi napsu)
Edelleen vittuilee tämä kampe. Nosturilla kokeilin onko startti ehjä herätteen ja päävirran välistä. Pyörähti normaalisti, jonka jälkeen laatikon kimppuun. Öljyt ja suodatin vaihdettiin huuhtelemalla, se pistokkeen pohja vaihdettu(öli öljyssä), johtosarja vaihdettu. Öljymäärät tarkastettu ja kaikki vaikutti olevan kunnossa(lähti siis käyntiin avaimestakin). Ajoin auton tallilta kämpille ja meni taas linkutusmoodiin tuossa välillä(15km matka) ja sammutin sen koti pihaan niin ei taas sano avaimesta mitään..

Tarkistin tunkin avulla niin pistoke oli puhdas nyt ainakin.. Silloin kun käytin star:in nokassa, niin tuo pistokkeen ja boxin pesu oli se diagnoosi ja jotain puheli ettei tunnista onko P vai joku muu pykälä sisässä. Olettamus oli, että tuo pistoke aiheuttaa siis tuota..

Mitähän tälle nyt kannattis tehdä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aaasi kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Jos siis startin solenoidi napsahtaa eikä mitään tapahdu
niin joko startti tai päävirta
(useimiten korin ja koneen välinen maa) kaapeli on rikki

jos boxsissa sen liitimissä tai laatikon töpselissä on öljyä voivat kyllä estää käynistymisen
(tosin silloin useimiten ei startin solenoidi napsu)
Edelleen vittuilee tämä kampe. Nosturilla kokeilin onko startti ehjä herätteen ja päävirran välistä. Pyörähti normaalisti, jonka jälkeen laatikon kimppuun. Öljyt ja suodatin vaihdettiin huuhtelemalla, se pistokkeen pohja vaihdettu(öli öljyssä), johtosarja vaihdettu. Öljymäärät tarkastettu ja kaikki vaikutti olevan kunnossa(lähti siis käyntiin avaimestakin). Ajoin auton tallilta kämpille ja meni taas linkutusmoodiin tuossa välillä(15km matka) ja sammutin sen koti pihaan niin ei taas sano avaimesta mitään..

Tarkistin tunkin avulla niin pistoke oli puhdas nyt ainakin.. Silloin kun käytin star:in nokassa, niin tuo pistokkeen ja boxin pesu oli se diagnoosi ja jotain puheli ettei tunnista onko P vai joku muu pykälä sisässä. Olettamus oli, että tuo pistoke aiheuttaa siis tuota..

Mitähän tälle nyt kannattis tehdä?
Kuten aiemin maintu niin öljy väärässä paikassa tekee harvemin tuota naksahdus oireta,
yleensä vika löytyy niistä muista mainituista
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
aaasi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 03.07.2014 16:56

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja aaasi »

CDI203 kirjoitti:
aaasi kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Jos siis startin solenoidi napsahtaa eikä mitään tapahdu
niin joko startti tai päävirta
(useimiten korin ja koneen välinen maa) kaapeli on rikki

jos boxsissa sen liitimissä tai laatikon töpselissä on öljyä voivat kyllä estää käynistymisen
(tosin silloin useimiten ei startin solenoidi napsu)
Edelleen vittuilee tämä kampe. Nosturilla kokeilin onko startti ehjä herätteen ja päävirran välistä. Pyörähti normaalisti, jonka jälkeen laatikon kimppuun. Öljyt ja suodatin vaihdettiin huuhtelemalla, se pistokkeen pohja vaihdettu(öli öljyssä), johtosarja vaihdettu. Öljymäärät tarkastettu ja kaikki vaikutti olevan kunnossa(lähti siis käyntiin avaimestakin). Ajoin auton tallilta kämpille ja meni taas linkutusmoodiin tuossa välillä(15km matka) ja sammutin sen koti pihaan niin ei taas sano avaimesta mitään..

Tarkistin tunkin avulla niin pistoke oli puhdas nyt ainakin.. Silloin kun käytin star:in nokassa, niin tuo pistokkeen ja boxin pesu oli se diagnoosi ja jotain puheli ettei tunnista onko P vai joku muu pykälä sisässä. Olettamus oli, että tuo pistoke aiheuttaa siis tuota..

Mitähän tälle nyt kannattis tehdä?
Kuten aiemin maintu niin öljy väärässä paikassa tekee harvemin tuota naksahdus oireta,
yleensä vika löytyy niistä muista mainituista
Niin siis jos startti sökö niin eikö se ole sökö silloin? Eikait se niin voi hajota, että toimii silloin, kun huvittaa? Pitää vielä tunkinavulla koittaa päästä sinne startin napohin käsiksi, jos se kuitenkin olisi "nyt" mykistynyt lopullisesti.

Jos tarkoitit tarkoitit akulta menevää miinus-napaa, niin kyllä se ehjä on. Ja en ole pystynyt varmasti toteamaan, että solenoidi edes napsahtaisi(joku vaimea napsahdus ehkäpä kuuluu, voi tosin liittyä hehkuihinkin).

-edit
Aika varmasti tämä nyt on starttivika. Meisselillä kun kopeloi + ja herätteen välistä, niin aluksi ei sanonu mitään. Kopautus kylkeen ja nyt taas lähtee avaimestakin.
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja R|ku »

270cdi80 kirjoitti:Mulla on sellaista vikaa omassa 270 cdi automaatissa että välillä jättää 2-vaihteen päälle ja ei enää vaihda isommalle tai pienemmälle ennen kuin sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, joskus tehnyt myös niin että heittää vapaalle kun reilummin kiihdyttää ja taas pitää sammuttaa auto ja startata uudelleen että lähtee vaihteisto pelaamaan. Ei tee kyseisiä oireita kovin usein mutta olisi mukava saada kuntoon. Laatikko ei täristä ja toimii yleisesti ottaen hyvin. Olen kuullut että johdinlevyn ja turbiinin lukkoventtiilin vaihdolla voisi selvitä. Autoon on kerran vaihdettu lootaan öljyt veholla ja sanoivat siellä että voisi vaihtaa koko venttiilikoneiston mut se maksaa aika perkeleesti.
Täysin samaa vikaa siskon autossa. Vaihdettu 20tkm sitten liikkeessä johdinlevy ja kybventtiili kun jumitti vaihteen kakkoselle ja nyt 4tkm sitten moottorinvaihdon yhteydessä öljyt,suodatin,töpseli taas uudestaan. Oireillut tuon ekan 20tkm sitten tehdyn remontin jälkeen kuvatulla tavalla muutamia kertoja. Nyt tuon moottorivaihdon jälkeen ollut itellä ajossa ja teki noin muutaman kerran kunnes nyt jätti lopullisesti kakkosen päälle. Moottorinvaihdon jälkeen tuli 270cdi ahdin/kuuleri-päivitys tehtyä mutta moottori on viellä ohjelmoimatta, liekö vaikutusta?

Onko nyt siis venttiilipöydässä vikaa? Kannattaako siirtää venttiilipöytä "purkulaatikosta"? Muuten vaihteisto toiminut normaalisti eli hyvin...

Edit: menossa lähipäivinä vikakoodin lukuun...
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

aaasi kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
aaasi kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Jos siis startin solenoidi napsahtaa eikä mitään tapahdu
niin joko startti tai päävirta
(useimiten korin ja koneen välinen maa) kaapeli on rikki

jos boxsissa sen liitimissä tai laatikon töpselissä on öljyä voivat kyllä estää käynistymisen
(tosin silloin useimiten ei startin solenoidi napsu)
Edelleen vittuilee tämä kampe. Nosturilla kokeilin onko startti ehjä herätteen ja päävirran välistä. Pyörähti normaalisti, jonka jälkeen laatikon kimppuun. Öljyt ja suodatin vaihdettiin huuhtelemalla, se pistokkeen pohja vaihdettu(öli öljyssä), johtosarja vaihdettu. Öljymäärät tarkastettu ja kaikki vaikutti olevan kunnossa(lähti siis käyntiin avaimestakin). Ajoin auton tallilta kämpille ja meni taas linkutusmoodiin tuossa välillä(15km matka) ja sammutin sen koti pihaan niin ei taas sano avaimesta mitään..

Tarkistin tunkin avulla niin pistoke oli puhdas nyt ainakin.. Silloin kun käytin star:in nokassa, niin tuo pistokkeen ja boxin pesu oli se diagnoosi ja jotain puheli ettei tunnista onko P vai joku muu pykälä sisässä. Olettamus oli, että tuo pistoke aiheuttaa siis tuota..

Mitähän tälle nyt kannattis tehdä?
Kuten aiemin maintu niin öljy väärässä paikassa tekee harvemin tuota naksahdus oireta,
yleensä vika löytyy niistä muista mainituista
Niin siis jos startti sökö niin eikö se ole sökö silloin? Eikait se niin voi hajota, että toimii silloin, kun huvittaa? Pitää vielä tunkinavulla koittaa päästä sinne startin napohin käsiksi, jos se kuitenkin olisi "nyt" mykistynyt lopullisesti.

Jos tarkoitit tarkoitit akulta menevää miinus-napaa, niin kyllä se ehjä on. Ja en ole pystynyt varmasti toteamaan, että solenoidi edes napsahtaisi(joku vaimea napsahdus ehkäpä kuuluu, voi tosin liittyä hehkuihinkin).

-edit
Aika varmasti tämä nyt on starttivika. Meisselillä kun kopeloi + ja herätteen välistä, niin aluksi ei sanonu mitään. Kopautus kylkeen ja nyt taas lähtee avaimestakin.
Eli startti hajonut kuten yleensää
tuon kolautuksen jälkeen voi toimia vaikka puoli vuotta,
usein lähtee sittenkin vielä kerran
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
R|ku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 124
Liittynyt: To 24.02.2011 19:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja R|ku »

R|ku kirjoitti:
270cdi80 kirjoitti:Mulla on sellaista vikaa omassa 270 cdi automaatissa että välillä jättää 2-vaihteen päälle ja ei enää vaihda isommalle tai pienemmälle ennen kuin sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, joskus tehnyt myös niin että heittää vapaalle kun reilummin kiihdyttää ja taas pitää sammuttaa auto ja startata uudelleen että lähtee vaihteisto pelaamaan. Ei tee kyseisiä oireita kovin usein mutta olisi mukava saada kuntoon. Laatikko ei täristä ja toimii yleisesti ottaen hyvin. Olen kuullut että johdinlevyn ja turbiinin lukkoventtiilin vaihdolla voisi selvitä. Autoon on kerran vaihdettu lootaan öljyt veholla ja sanoivat siellä että voisi vaihtaa koko venttiilikoneiston mut se maksaa aika perkeleesti.
Täysin samaa vikaa siskon autossa. Vaihdettu 20tkm sitten liikkeessä johdinlevy ja kybventtiili kun jumitti vaihteen kakkoselle ja nyt 4tkm sitten moottorinvaihdon yhteydessä öljyt,suodatin,töpseli taas uudestaan. Oireillut tuon ekan 20tkm sitten tehdyn remontin jälkeen kuvatulla tavalla muutamia kertoja. Nyt tuon moottorivaihdon jälkeen ollut itellä ajossa ja teki noin muutaman kerran kunnes nyt jätti lopullisesti kakkosen päälle. Moottorinvaihdon jälkeen tuli 270cdi ahdin/kuuleri-päivitys tehtyä mutta moottori on viellä ohjelmoimatta, liekö vaikutusta?

Onko nyt siis venttiilipöydässä vikaa? Kannattaako siirtää venttiilipöytä "purkulaatikosta"? Muuten vaihteisto toiminut normaalisti eli hyvin...

Edit: menossa lähipäivinä vikakoodin lukuun...
Vikakoodit luettu. Ei tunnistanut toista nopeusanturia--> piirilevy vaihtoon. Mikähän tuon 20tkm ajetun piirilevyn on noin nopeeta rikkonut+ että satunnaisesti temppuillut kokoajan. Voiko asentaa "väärin"? Tänään illalla kuitenki uusi piirilevy kiinni...

Voiko venttiilipöytää jotenkin päällisin puolin tarkastella onko vikaa? Onko jotain mainitsemisen arvoista sen irroituksessa/asennuksessa? Ei mitään kokemusta näistä sähkölootien sisäisestä sielun elämästä..
MB s500 m278
MB sprinter om651
MB c203 om611
MB c280 m104/om606
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

R|ku kirjoitti:
R|ku kirjoitti:
270cdi80 kirjoitti:Mulla on sellaista vikaa omassa 270 cdi automaatissa että välillä jättää 2-vaihteen päälle ja ei enää vaihda isommalle tai pienemmälle ennen kuin sammuttaa auton ja starttaa uudelleen, joskus tehnyt myös niin että heittää vapaalle kun reilummin kiihdyttää ja taas pitää sammuttaa auto ja startata uudelleen että lähtee vaihteisto pelaamaan. Ei tee kyseisiä oireita kovin usein mutta olisi mukava saada kuntoon. Laatikko ei täristä ja toimii yleisesti ottaen hyvin. Olen kuullut että johdinlevyn ja turbiinin lukkoventtiilin vaihdolla voisi selvitä. Autoon on kerran vaihdettu lootaan öljyt veholla ja sanoivat siellä että voisi vaihtaa koko venttiilikoneiston mut se maksaa aika perkeleesti.
Täysin samaa vikaa siskon autossa. Vaihdettu 20tkm sitten liikkeessä johdinlevy ja kybventtiili kun jumitti vaihteen kakkoselle ja nyt 4tkm sitten moottorinvaihdon yhteydessä öljyt,suodatin,töpseli taas uudestaan. Oireillut tuon ekan 20tkm sitten tehdyn remontin jälkeen kuvatulla tavalla muutamia kertoja. Nyt tuon moottorivaihdon jälkeen ollut itellä ajossa ja teki noin muutaman kerran kunnes nyt jätti lopullisesti kakkosen päälle. Moottorinvaihdon jälkeen tuli 270cdi ahdin/kuuleri-päivitys tehtyä mutta moottori on viellä ohjelmoimatta, liekö vaikutusta?

Onko nyt siis venttiilipöydässä vikaa? Kannattaako siirtää venttiilipöytä "purkulaatikosta"? Muuten vaihteisto toiminut normaalisti eli hyvin...

Edit: menossa lähipäivinä vikakoodin lukuun...
Vikakoodit luettu. Ei tunnistanut toista nopeusanturia--> piirilevy vaihtoon. Mikähän tuon 20tkm ajetun piirilevyn on noin nopeeta rikkonut+ että satunnaisesti temppuillut kokoajan. Voiko asentaa "väärin"? Tänään illalla kuitenki uusi piirilevy kiinni...

Voiko venttiilipöytää jotenkin päällisin puolin tarkastella onko vikaa? Onko jotain mainitsemisen arvoista sen irroituksessa/asennuksessa? Ei mitään kokemusta näistä sähkölootien sisäisestä sielun elämästä..
Jos on kyse alkperäis osasta niin veikkaus asenus virhe tai sitten vika on muualla,

mese fi löytyy kuvia ja juttua huomioitavista jutuista vivun muovipala hajoa helposti jos ei tiedä varoa/on huolimaton
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Valtte
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Su 31.10.2010 14:40
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Valtte »

Vanhan ketjun nostoa..

Automaattilaatikoiden sielun elämä on itselle jäänyt vähän mysteeriksi..

Mitä KYB-venttiili tekee? Onko jotain syytä vaihtaa sitä ennakkoon? Jos on, minkälaisin välein?

Onko turbiinilukon toiminnassa softassa jotain reunaehtoja? Itse olen huomannut, että omassa vakkari päällä ajaessa menee päälle vain kun kierroksia yli 2000. Eli 80 rajoituksilla noin rajoitusten mukaan ajaessa ei mene päälle, jos ei tiputa neloselle.

Huomasin häikkää omassa autossa n 200 tkm paikkeilla hienoisesta kierroslukumittarin soutamisesta vakkari päällä. Käytin autoa JKL:ssä Ala-könnillä tutkailtavana ja diagnoosi oli, että turbiinilukon kitkapinnat on entiset ja öljyssä mujua. Selvisin tästä 1,5 K€ turbiinin rempalla.

t. Kalle
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja koyama »

Valtte kirjoitti:Vanhan ketjun nostoa..

Automaattilaatikoiden sielun elämä on itselle jäänyt vähän mysteeriksi..

Mitä KYB-venttiili tekee? Onko jotain syytä vaihtaa sitä ennakkoon? Jos on, minkälaisin välein?

Onko turbiinilukon toiminnassa softassa jotain reunaehtoja? Itse olen huomannut, että omassa vakkari päällä ajaessa menee päälle vain kun kierroksia yli 2000. Eli 80 rajoituksilla noin rajoitusten mukaan ajaessa ei mene päälle, jos ei tiputa neloselle.

Huomasin häikkää omassa autossa n 200 tkm paikkeilla hienoisesta kierroslukumittarin soutamisesta vakkari päällä. Käytin autoa JKL:ssä Ala-könnillä tutkailtavana ja diagnoosi oli, että turbiinilukon kitkapinnat on entiset ja öljyssä mujua. Selvisin tästä 1,5 K€ turbiinin rempalla.

t. Kalle
Tuttua tekstiä,,turbiini rikki.Niinhän ne automaattilaatikoiden korjaajat sanovat kaikki.Yritäppä siinä maallikkona väittää vastaan.
Mersu käynti humpaa niin monesta syystä
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
peteleopard
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 10.09.2013 12:28

Re: MB 270 CDI Automaattilaatikon vika + vikakoodit

Viesti Kirjoittaja peteleopard »

Mulla oli samanlaisia oireita, jätti 2 päälle ja heitti vaihteen pois ajossa.
Vika löytyi laatikon venttiilikoneistosta. Siilinjärven Siekkinen otti auki ja vaihtoivat pari venttiiliä.
Nyt toimii kuin uusi.

Pete
Ps. Vehon huolto vaihtoi johdinlevyä 3 kertaa ym pientä. Aikamoisia huoltajia MB pojat !!
Vastaa Viestiin