Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Morjesta!

Tuli hommattua vuosien Saabismin jälkeen tuollainen w210 -98 , jossa pientä vikaa pukkaa. Eli kulkee nätisti ilman vikavaloja, muttei liiku mihinkään. Kone on 2.0L Kompressor

Auto kävi tänään Mersu-Expertillä, missä tuota vikaa metsästettiin Starin avulla.
Vika omasta mielestäni suht erikoinen. Magneettikytkin toimii, ahdin toimii. Jännää oli, että ohjaiyksikkö syöttää koko ajan tuolle kytkimelle jännitteen, joten ahdin pyörii koko ajan. Jos ECUn käskee ottamaan kytkin pois päältä, ECU ei reagoi. Ahdot eivät nouse, koska läppä on koko ajan auki, käsittääkseni läpällä ei tarkoitettu hukkaporttia, vaan by-bassia. Tämän ECU sulkee, jos pyytää, ja putket alkavat pullistua.
Kaikki muu näyttäisi olevan kunnossa. Itse en ollut reissussa mukana, joten sen takia en ole täysin perillä, mikä "läppä" oli kyseessä. Mersu-Expertti epäili, että vika olisi Tuossa ECUssa, seuraavaksi kokeillaan sen vaihtoa.

Kyselisin, että onko muilla ollut mitään vastaavaa ongelmaa? Olen kyllä kuullut, että ahtimen kytkin ei toimi ym, mutta tämä on omasta mielestäni vähän erikoisempi tapaus. En ainakaan löytänyt vastaavaa ongelmaa muilla.

Voin tänne päivitellä, kun korjaus etenee.

-Mikko
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2639
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

kymppi kirjoitti: Kyselisin, että onko muilla ollut mitään vastaavaa ongelmaa? Olen kyllä kuullut, että ahtimen kytkin ei toimi ym, mutta tämä on omasta mielestäni vähän erikoisempi tapaus. En ainakaan löytänyt vastaavaa ongelmaa muilla.

-Mikko
Oletko varma, että ahdin pyörii mukana? Olen ollut siinä uskossa ettei tuonikäisessä kompressorissa ole hukkaporttia ollenkaan vaan ahtimen toimintaa säädetään nimenomaan magneettikytkimellä.

Facelift-mallissa eli v. 2000-2002 ahdin pyörii koko ajan ja by-pass portti säätää koneelle menevää ahtoa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos ahtimessa on magneettikytkin, on se mallia Eaton M62. Näissä autoissa on iso sähköisen kaasuläpän kaltainen bypass-venttiili (esim.W202-mallissa ilmansuodattimen kotelossa), joka kierrättää ilmaa kompressorin ympäri silloin, kun ahtopainetta ei tarvita. ECUssa voi olla ongelmia tai sitten bypassia ohjaavassa releessä tai itse bypass-venttiilissä, jos bypass on aina auki eikä painetta kehity.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2639
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

tomant kirjoitti:Jos ahtimessa on magneettikytkin, on se mallia Eaton M62. Näissä autoissa on iso sähköisen kaasuläpän kaltainen bypass-venttiili (esim.W202-mallissa ilmansuodattimen kotelossa), joka kierrättää ilmaa kompressorin ympäri silloin, kun ahtopainetta ei tarvita. ECUssa voi olla ongelmia tai sitten bypassia ohjaavassa releessä tai itse bypass-venttiilissä, jos bypass on aina auki eikä painetta kehity.

tomant
Eli kyseessä on silloin tuo laite...?

http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-E-Cl ... 2334726dac" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonkinlainen kierrätysventtiili tai läppärunko.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kyllä, osa A111 098 00 09 on juuri tuo ilmaa kierrättävä bypass-venttiili eli EPC:n mukaan "Recirculating Air Flap". Se sijaitsee kompressorin ilman ulostulon ja sisäänmenon välissä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Ahdin pyörii ja toimii. Tuo läppä on siis ongelma, koska on auki. Ja tämän siis sulkeutuu kun antaa käskyn, eli toimii myös sekin. Ecu haluaa vain pitää tuon auki ja Ahtimen magneettikytkimen päällä. Tuota relettä epäilin, mutta jos venttiilin saa suljettua Starilla, niin voiko siinäkään olla vika? Viikon sisään olisi tarkoitus kokeilla toisella Eculla. Jännä vika vaan omasta mielestäni, että menisi tuolla tavalla rikki.
Mutta tuo selvensi hyvin jo omaa ajatusta, että tuossa järjestelmässä on vain yksi venttiili.
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Ja tietääkö kukaan, että kun ECUn vaihtaa, niin saako sen ohjelmoitua kuinka helposti vanhalle virtalukolle ja avaimelle, vai meneekö nekin vaihtoon?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista ensin bypass-venttiilin ja releen toiminta ennen kuin lähdet ECUa vaihtamaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Ok, katson asiaa tänään. Onko heittää jotain yksinkertaisia ohjeita tuohon testaamiseen? Mistäs tuo Rele löytyy E-sarjasta? Kiitos vielä tästä.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kymppi kirjoitti:Ja tietääkö kukaan, että kun ECUn vaihtaa, niin saako sen ohjelmoitua kuinka helposti vanhalle virtalukolle ja avaimelle, vai meneekö nekin vaihtoon?
Riippu hiukan ECU:n mallista ainkin kahta mallia
(Kaikkia niitäkin malleja kyllä vaihdellutu kuusenalla... ;) )

jos on semmoinen missä
Liitimiä on enemän kuin 5 ja paksua alumiini niin sitten

Paras tulos pitkällä ajalla suhtetettuna hintaan
tulee kun ottaa kaikki boxsit
toisesta samanlaiseta autosta
Ja korostetaan viellä että samanlaisella tarkoitetaan juuri samoilla varusteilla, ikäistä
Värin, verhoilun ja runko numeron
ei tarvitse olla sama :)

Toinen juttu on tuo läpän auki pysyminen
( pitää sitä auki kun autossa jossain muualla
on vikaa"kone on vikatilassa" läppää pidetään auki
Mutta senhän kyllä tietää jokaine "mersuexperti")
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Mäntässä sijaitseva firma tutki tuota. Kun omalla järjellä miettii, niin tietenkin, jos ahdin pyörii koko ajan -> tulee vikatila ja läppä on auki. Eli jos jostain syystä magneettikytkin on jumiutunut ja ahdin pyörii koko ajan. Täytyisi tutkia tuon kytkimen rakenne, voiko jumiutua pyörimään koko ajan.
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Noniin, tänään tuli tutkittua autoa.

Eli ahdin tosiaankin pyörii aivan koko ajan kierroksista riippumatta. Kun magneettikytkimen johdon ottaa irti, lopettaa pyörimästä. Eli itse kytkin on ehjä.
Hukkaportti on auki koko ajan. Johdon ollessa irti läppä menee kiinni kun sormella painaa. Johdon ollessa kiinni auton käydessä ei läppä liiku sormella. Kierroksia antaessa ei mitään eloa.
Otin tuon magneettikytkimen johdon kokonaan irti toistaiseksi, turhaan se ahdin siellä pyörii ja puhaltaa putsarinkoteloon.

Mistäs tuon magneettikytkimen jatkuva jännitteensyöttö voisi teidän viisaampien mielestä johtua? Tämä hukkkaportin rele ei taida olla mitenkään olla yhteydessä tuohon kytkimeen?
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Niin ja ECU on tuommoisilla liittimillä http://cdn2.bigcommerce.com/server4500/ ... 80.png?c=2
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Täällä "Potilas" clk 230
Kuullostaa hyvin tutulle tuo vika, samaa koittanut selvittää itsekkin.
Välillä kyllä ahtaa ja voi sitä riemua :D toki sekin kestää vain hetken.
Bypass ei sulkeudu myöskään mulla.
Tomant mikä rele? Missä ?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja tomant »

j4n1 kirjoitti:...Tomant mikä rele? Missä ?
WIS-dokumentissa GF09.50-P-3001G "Supercharger control function" näkyvät osat K40 "Relay module" sekä K40/4 "Fuse and relay module", jotka ohjaavat ahtimen kytkeytymistä kierrosluvun ja kaasupolkimen asennon mukaan. WIS-dokumentissa GF09.50-P-3002G "Supercharger boost pressure control function" näkyvät samat osat ohjaamassa bypass-venttiilin toimintaa osakuormalla kierrosluvun, ilmamassan ja kaasupolkimen asennon mukaan. Nämä siis toimivat varsinaisen ECUn lisäksi.

WISissä on useita aiheeseen liittyviä dokumentteja, jotka on mainittu yllämainituissa. Minulla ei ole tällä hetkellä toimivaa WISiä käytössäni ja em. tiedot ovat peräisin dokumenttien paperikopiosta. Ehkä joku muu voi auttaa asiassa. Osien sijaintia en myöskään tunne.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

K40 paketti sijaitsee vänkärinpuolen boksissa alin 'rivi', tuossa esimerkkikuva vissiin W210:stä
http://www.dunch.dk/wp-content/uploads/ ... /foto1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i.ebayimg.com/00/s/NTMzWDEyNTQ=/ ... s/$_57.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Tämä vika ilmeisesti ratkaistu ulkomaan foorumilla vaihtamalla ecuun kompurankytkimen ohjaustransistori.

http://www.benzworld.org/forums/r170-sl ... ase-8.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Komponenttien tinailu kannattaa jättää sen osaaville varmaan (staattinensähkö yms. asiat) Toivottavasti vika löytyy!
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Täytyy tarkistaa vielä noita härpäkkeitä :D , ennen kun rupee avaa egua ja kolvailee mitään.
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Tämä linkittämäni juttu koski nimenomaan vikaa jossa kompura pyörii jatkuvasti myös tyhjäkäynnillä.
Vian toteamiseen oli annettu tällainen ohje: virrrat pois autosta-irrota kompuran solenoidin pistoke- käynnistä auto anna käydä tyhjäkäyntiä ja mittaa pistokkeen sinivihreän johdon sekä maan välinen vastus. Vastusta ei saa olla, eli jos näyttää ohmeja vika on ecussa.
Osa joka ecuun täytyy vaihtaa on parin egen arvonen joten korjaus kannattaa tässä tapauksessa.
Viat joissa kompura ei kytkeydy lainkaan johtuvat usein muista tekijöistä, johto katkot, (läppämoottori,nokka-akselintunnistin yms).
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Nico202 kirjoitti:Tämä linkittämäni juttu koski nimenomaan vikaa jossa kompura pyörii jatkuvasti myös tyhjäkäynnillä.
Vian toteamiseen oli annettu tällainen ohje: virrrat pois autosta-irrota kompuran solenoidin pistoke- käynnistä auto anna käydä tyhjäkäyntiä ja mittaa pistokkeen sinivihreän johdon sekä maan välinen vastus. Vastusta ei saa olla, eli jos näyttää ohmeja vika on ecussa.
Osa joka ecuun täytyy vaihtaa on parin egen arvonen joten korjaus kannattaa tässä tapauksessa.
Viat joissa kompura ei kytkeydy lainkaan johtuvat usein muista tekijöistä, johto katkot, (läppämoottori,nokka-akselintunnistin yms).
Thanks :)

Kerro ihmeessä lisää vaihto ehtoja mitä tarkistaa, johdot on :thumbup: ainakin
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Meikäläisen vika korjattu ECUn vaihdolla, eli vika oli siellä. Nyt pelittää :)
Entinen omistaja oli pitänyt autoa niin isona, ettei osannut epäillä edes mitään vikaa. Eli hukkaportti taas kiinni monen vuoden jälkeen, ja ahdin saa levätä tyhjäkäynnillä.
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Oliko kallis?
Itsellä olis komponentit valmiin juotos hommiin, mut tarkistelen ensin kaikki muut vaihto ehdot ennen sitä.
Kiva kuulla että rupes pelittää :thumbup:
kymppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 14.10.2014 20:05

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Kyllähän se maksoi useita satasia kun uusi boksi sekä virtalukko. Mutta pääasia, että toimii niinkuin pitää. :)
Voisi tuota vanhaa boksia tutkiskella joku päivä.
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

kymppi kirjoitti:Kyllähän se maksoi useita satasia kun uusi boksi sekä virtalukko. Mutta pääasia, että toimii niinkuin pitää. :)
Voisi tuota vanhaa boksia tutkiskella joku päivä.
Pistä kuvia mitä on syönyt :wink: jos jaksat ja viitsit.
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

Kerro ihmeessä lisää vaihto ehtoja mitä tarkistaa, johdot on :thumbup: ainakin[/quote]

Siis mittasit vastuksen ja ei ollu yhteyttä maahan? Sitten vika tuskin kompuran ohjaus puolella.

Mikä vuosimalli ja vähän tarkemmin voisit vikaa kuvailla.

Pyöriikö kompura koko ajan tyhjäkäynnillä?

Vikakoodeja luettu?
Avatar
j4n1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 29.10.2011 23:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja j4n1 »

Nico202 kirjoitti:Kerro ihmeessä lisää vaihto ehtoja mitä tarkistaa, johdot on :thumbup: ainakin
Siis mittasit vastuksen ja ei ollu yhteyttä maahan? Sitten vika tuskin kompuran ohjaus puolella.
-Mittaa en ole kerennyt, ulkoinen tarkistus vain.
Mikä vuosimalli ja vähän tarkemmin voisit vikaa kuvailla.
-vm 97 ja kylmällä/ pakkasella ahtaa hetken, loppuu kun koneen lämmöt on n.60 astetta
Pyöriikö kompura koko ajan tyhjäkäynnillä?
-ei pyöri
Vikakoodeja luettu?[/quote]
-ei ole luettu

Voiko bypass tai nokkaakselin magneetti asentotunnistin aiheuttaa tämän???
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

j4n1 kirjoitti:
Nico202 kirjoitti:Kerro ihmeessä lisää vaihto ehtoja mitä tarkistaa, johdot on :thumbup: ainakin
Siis mittasit vastuksen ja ei ollu yhteyttä maahan? Sitten vika tuskin kompuran ohjaus puolella.
-Mittaa en ole kerennyt, ulkoinen tarkistus vain.
Mikä vuosimalli ja vähän tarkemmin voisit vikaa kuvailla.
-vm 97 ja kylmällä/ pakkasella ahtaa hetken, loppuu kun koneen lämmöt on n.60 astetta
Pyöriikö kompura koko ajan tyhjäkäynnillä?
-ei pyöri
Vikakoodeja luettu?
Nico202 kirjoitti: -ei ole luettu
Voiko bypass tai nokkaakselin magneetti asentotunnistin aiheuttaa tämän???
Kannatta lukea ne vika koodit *:rila
ja katsoa mitä siellä siinä tilanteesa tapahtuu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nico202
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 12.09.2013 19:46
Paikkakunta: satakunta

Re: Ahto-ongelmia W210 Kompressorin kanssa

Viesti Kirjoittaja Nico202 »

j4n1 vie auto vikakoodin lukuun ensin, sun autossa täysin eri vika kun kympin autossa.
Vastaa Viestiin