mattipw kirjoitti:Teimme kaverin Vitoon useampana iltana remonttia saman syyn takia. Hän oli aivan varma, että ääni tuli takapyörän laakereista ja tuli uusien laakereiden kanssa. Vaihdoimme ne, mutta mikään ei muuttunut. Seuraavaksi vaihtui kardaanin tukilaakeri. Jurina jatkui.
Lopuksi päättelimme äänen tulevan perämurikasta ja seuraavaksi hän tulikin purkuautosta hankittu perä mukanaan. Perän vaihdon myötä hävisi häiritsevä jurina.
Tuota perämurikkaa itsekin epäilen tai siellä soveltumattomat öljyt, kun huoltohistoriasta ei tiedä mitä öljyä on käytetty tai onko ylipäätään koskaan vaihdettukaan.
Ei mitään muutosta. Jurinaa on ollut sen ajan kun auton ostin, eli 15000 km ajan. Se kuuluu siis vain noissa tietyissä tilanteissa ja sen kuulee kun älyää sitä kuunnella.
Öljynvaihdolla jatketaan.
No niin, nyt on öljyt vaihdettu ja perän huohotin putsattu. Konjakin hintaista öljyä, 78 euroa litra. Mutta onhan se varmaan silloin hintansa väärtikin... En osaa edes sanoa pienenikö jurinat, - ehkä niitä vaan kyttää enemmän. Luistonesto ei ääniin vaikuta mutta vaihteiston S-asennolla "jurina-vaiheita" on vähemmän. Todella paljon saa jurina voimistua ennenkuin joutuu radioon tehoja lisäämään.
aripe kirjoitti:No niin, nyt on öljyt vaihdettu ja perän huohotin putsattu. Konjakin hintaista öljyä, 78 euroa litra. Mutta onhan se varmaan silloin hintansa väärtikin... En osaa edes sanoa pienenikö jurinat, - ehkä niitä vaan kyttää enemmän. Luistonesto ei ääniin vaikuta mutta vaihteiston S-asennolla "jurina-vaiheita" on vähemmän. Todella paljon saa jurina voimistua ennenkuin joutuu radioon tehoja lisäämään.
Mistä niin päättelet ettei ESP vaikuta jurinoihin ?
aripe kirjoitti:No sanotaan sitt näin: En kuulemalla erota mitään muutosta jurinan äänen voimakkuudessa olipa ESP -kytkin sitten on- tai off- asennossa.
Juu, ei tuosta ESP-napista tapahdu mitään muutosta , vaikka sitä laittaakin päälle/pois.
Omassa pelissäni huomasin että 60 nopeuden kun alittaa jurina loppuu siihen. Jurina alkaa taas kuulumaan 80 tai kovemmilla nopeuksilla tasakaasulla, ei vedätyksessä. Mielestäni tuo ESP:n jarruefekti sen mielestäni tekee.
Vastaan tuohon vaikka aikaa on viimeiseen kommenttiin ! Tätä kuunteli eräs Veholla pitkään ollut asentaja. Välineenä ( kun auto oli nosturilla) -oli "lääkärin korvakuuloketyyppinen " -vehje. Tuloksena oli että perämurikassa "kahisee " -laakeri silloin kun kiihdyttää. Se ei koskaan sata varma ole -mutta lähes pitäisi olla. Ja kuulemma pyöränlaakerit oli hiljaisia.
Murikka on 500 -700 käytettynä ja asentaminen kun purkutyötä on sellaisessa jossa joutuu vetarit vetämään ulospäin, -menee useampi tunti. Joka tekee kannttaa hakea edullinen paikka. Mutta kai menee ilman korjaustakin jossei kovin paha ole, ääni vain voi häiritä?
Jos murikan vaihtaa täytyy katsoa takaa numerosarja ne on stanssattu sinne -ei ne kohokirjaimet. Välityssuhde löytyy numeroista, se on 3. jotain tai 2. esim 89 tai muu. Pieni ero saa olla.
Kilometrejä kertyy, auto pelittää, mutta jurina jatkuu. Voisiko aiheuttaja olla olla se K- kirjain? Omassani moottori on 203K. K tarkoittanee erilaista ahdinta mitä muissa malleissa on.
Tuossa eilen pojan kanssa todettiin jurinaa diesel-tekniikkaisen voimansiirrossa. Noin sadan vauhdissa jurinat loppuu. Vikaa ei pysty paikallistamaan. Ei viitsi koko voimansiirtoa vaihtaa, kun jurina on lähestulkoon mitätöntä ääntelyä. Autostahan on kuulunut jurinaa jo ainakin 40000 ajokilometrin olemassaolon aikana.
kalevim kirjoitti:Tarkoittaako J.Kulmala -että se johtuisi renkaista ?
En tarkoita, tuskin renkailla on vaikutusta.
Niinkuin aikaisemmassa kirjoituksessani epäilen ESP:n toimintaa perämurikassa.
Mitä ESP toimintaa on w203 perämurikassa? Onko siellä lukko vai?
Kirjoitin epätarkasti ESP:n toiminnasta.
Tarkoitin taka-akseliston käyttäytymisestä ajossa ESP:n vaikutuksesta.
Vaikka luistoa tai pyöräkohtaista jarrutusta ei tapahdukaan tai ei sitä huomaa tai aisti, ESP voi toiminnallaan vaikuttaa vetopyörästöön niin että mainittua jurinaa ilmenee.
Kun nyt ajelin taas vaihteiston S-asennossa, jurina on selvästi häiritsevämpää kuin C-asennossa. Ja siis jurina ei kuulu vedätettäessä vaan kun veto loppuu. Esimerkiksi kun vakionopeussäädöllä ajelee ylämäkeä ja automaatti vääntää aina välillä voimakkaammin. Kun vääntö pienenee, jurinaa esiintyy. Maallikkojäsenenä epäilen turbon toimintaa/säätöjä tehostettuna resonoinnilla. Mutta kuunnellut olen minäkin tuota ääntä, radion lomassa, jo reilut 50tkm.
Kuitataanpa tämä juttu pois.
Ääni tuli viallisesta vaihdelaatikosta.