Perus S124 300TDT fiksiä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Juhannuksena aloittelin meidän käyttöfarkkulankun kunnostuksen ja ajattelin laittaa jotain kuvia tänne nähtäville. Mielipiteitä olis tietysti mukava saada ja saa olla kriittinen :)
Alkunperin tarkoitus oli tehdä turbon päivitys, "ylimaalaus" alkuperäisellä värillä, vaimennuksia oviin, lattiaan kattoon, konttiin ja äänentoistolaitteisto kohtuulliselle tasolle.
Tuossa viimeinen kuva, jonka löysin ennen ku auto vietiin viimeistä kertaa pajalle :twisted:
Auto oli koriltaan yllättävän hyväkuntoinen lähes 500tkm ajetuksi ja 22vuotiaaksi. Itse olen sitä mieltä, että nyt kannattaa vielä tehdä jotain tuon eteen kun ei joka listan ja kaaren alla ole kukkaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Purkaminen tallilla aloitettu ja ensimmäiset pintapeltien alla olevat ruosteet löydetty :problem:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Ruosteiden poisto jatkui ja päästiin jo maalaamon puolellekkin :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Pohjaväriä... ja tuli sitten irrotettua ovetkin, jotta saa nekin maalattua. Siitä sitten seurauksena, että tuleva väri ei olekkaan välttämättä orkkis :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Myös takaluukusta poistettiin turhakkeet, eli pesuri ja pyyhkijä. Katollekkin oli joku jo minua edeltäneen 17 vuoden aikana kerenny törkkäämään jonkun piiskan, jossa ei ollut enää edes johtoa. Sekin sai tilalleen paikan ja sivistyneesti kittiä :)
Väriksi valikoitui merssun kartasta Designo Graphite 041, puskureita ja listoja myöten kaikki samalla värillä.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Väriä ilman lakkaa...
20140730_170752.jpg
Väri ja pari kerrosta lakkaa...
20140804_144024.jpg
Ulkona auringon paisteessa alkaa jo näyttää joltakin 8)
20140804_150658.jpg
Oviin kans väri ja pari kerrosta lakkaa
20140806_182236.jpg
Sitten onkin jo luukut ja loksut paikallaan
20140814_003013.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Kontti purettu tässä välissä ja pintaruosteet hiottu ja taas epoxia päälle ni jos kestäis taas seuraavat 20vuotta. Sitten laitoin sinne kahdesta kolmeen kerrosta STP BlackGoldia joka puolelle. Vaimennetusta kontista ei tullu räpättyä kuvaa :/
20140920_134707.jpg
Laseihin uudet kalvot ja paikalleen. Takasivulasit ei sinäänsä mikään ongelma, mutta niiden listat olis ollu hankalat ilman auttavian käsiä.
20140916_004835.jpg
Valumiakin onnistuttiin saamaan, mutta parempi liikaa, kuin liian vähän :) Tuleehan siitä toki ylimääräistä työtä kun joutuu nuita hiomaan, mutta meidän budjettimallin maalaamo kun ei pysy täysin stabiilissa lämpötilassa. Päivisin oli n.+30°c ja yöaikaan se ihanteellinen 21-24 astetta :)
20140814_003152.jpg
Alkaa olee pikkuhiljaa valmista maalauksen osalta
20140930_191857.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Hienolta näyttää :thumbup: , onkos vanteet vaihtumassa ja millaisilla välineillä maalasit?
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja RH »

Tuo on siis ilmeisesti "omaa tuotantoa"?
Moinen savotta automaalarissahan maksaisi jo maltaita... :roll:
Hyvän näköistä jälkeä tullut :thumbup:
Läpivärjäyshän tuo jo oikeastaan on ja otsikon fiksaus turhaa vaatimattomuutta :D
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Vanteet on vaihtumassa ja tuosta ~tehtaan asettamasta korosta pitäisi päästä reilusti alemmas, mutta sitten talven jälkeen tietää mitä tulee. Maaluuhommat ja pohjat teki suurimmaksi osaksi tuttu harrastelija, mutta lähes kaikki muu on tehty itse ja lähes poikkeuksetta yksin, joten aikaa on kulunut opetteluun ja tuhraamiseen kun toisista käsistä olisi monessa paikkaa ollut iso apu.

Nyt kun homma alkaa pikkuhiljaa tuon maalauksen osalta helpottaa, niin en toisaalta ihmettele miksi moinen homma ihka oikealla maalarilla maksaisi maltaita! Käytännössä tähänkin projektiin meni tarvikkeisiin ja maaleihin ~1500e ja siihen jos laskettaisiin vielä tunnit päälle niin alkaa maksamaan jo niin paljon, ettei kannata välttämättä mitä tahansa w124 200D:tä maalauttaa :D

Tuokin auto kun tosiaan oli pelleilleen (ainakin ulospäin) todella hyvä ja eniten työtä aiheutti oikean takakulman oikaisu ja sen saaminen alkuperäisen näköiseksi, niin silti pikku heittoja sai oikoa jokapuolelta autoa.
Tuota purkutyötäkin on aivan käsittämättömän iso määrä, vaikkei olekkaan kun peilit, lasit, listat, merkit, kahvat, ovipahvit, kaikki luukut (myös kattoluukku :D ja niiden tiivisteet), nippelit ja nappelit, mutta sitä on vaan ihan käsittämättömän isot kasat kun ne ei ole autossa paikallaan! :D ja vielä tuo välimatka kodin ja pajan välillä on 51km niin ihan tunnin ja kahden takia ei jaksanut lähteä puuhastelemaan.

Alunperin oli tavoitteena uusia samalla kaikki ovientiivisteet, mutta takaoven tiivisteiden hinta oli farkkuun yllätys yllätys vähän turhan kova! Yli 300e/kpl :crazy:
Farkkuun tuntuu maksavan aivan kaikki 3-5x enemmän, jos tulee vielä joskus tulevaisuudessa uusi projekti niin taidan valita sedanin :)

Auton historiasta voisi tietysti kertoa myös jotain:

Auton ensimmäinen omistaja on Stuttgartin Mercedeksen liikkeen johtaja, jolla auto on ollut ensimmäiset n.4 vuotta.
Tämän jälkeen auto on ollut 1932 syntyneellä miehellä 5 vuotta ja tämän jälkeen auto on siirtynyt -48 syntyneelle miehelle pohjois-saksaan, tällä auto olikin sitten vuoteen -08 asti.
Sieltä siirtyi minua edeltäneelle omistajalleen Kannonkoskelle, jolla auto ehti olla vain n. vuoden.
Kaikista edellisistä omistajista löytyi dokumentit auton hanskalokerosta :)

Jotakin varusteitakin löytyy/löytyi, osa näistä siis poistettu, kuten antenni ja vetokoukku:

199 APPLICATION CODE FOR COMPONENT PROCESSING
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
241 FRONT SEAT LH ELECTRIC ADJUSTABLE WITH MEMORY
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
261A LEATHER BLACK
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
412 ELECTRIC SLIDING ROOF
444 No code designation available
531 AUTOMATIC ANTENNA
541 DOUBLE ROLLER BLIND USD.AS LUGG.AND PASSENG. GUARD
550 TRAILER COUPLING
570 FOLDING ARMREST, FRONT
586
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG,BF
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
682 FIRE EXTINGUISHER
724 CARGO ANCHORAGE
731 WOOD TRIM BURRED WALNUT ROOT
751 BECKER RADIO GRAND PRIX 2000 VK RDS
869 OM 605 D 25 A IM W202 32 FZG.
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

Uudeksi turboksi valikoitui Garrett gt 2260vk, eli vag-konsernin ~230heppasissa 3.0tdi:ssä käytetty vnt tyyppinen puhallin. Edullinen hinta ja muuttuva(juuttuva)siipisyys oli syy miksi päädyin tähän niin saadaan heräämään vakiota huomattavasti aikaisemmin ja jos vakio ahdin on tiukilla jo 180hp tehoille niin tuon kanssa päästään tarvittaessa n.280hp nurkille :)

Ensimmäinen evoluutio tämän turbon kanssa tulee olemaan ilman välijäähyä ja päivitetään myöhemmin sitten samalla Griffinin syyläri, jonka kaveriksi viskon tilalle sähköflekti ja siirretään samalla n.5cm koko pakettia ilmastoinnin kenno mukaanluettuna lähemmäs konetta jotta se cooleri sinne mahtuu.

Käytetään alkuperäistä pakosarjaa ja tehdään väliin adapteri:
20140527_204851.jpg
Downpipen heppailua:
20140531_011850.jpg
20140531_013155.jpg
Turbon mallailua:
20140531_011905.jpg
Siinä koko paketti, adapteri vielä viimeistelemättä ja DP hitsaamatta:
20140531_014201.jpg
Tuossa sitten katkastu kompurapesästä lähtö ja tehdään siihen suoraan tulo alkuperäiseen imusarjaan:
20141002_190004.jpg
Kompurapesän lähtö hepattuna oikeaan muotoon ja teetin paikallisessa alan yrityksessä alkuperäisen väliputken imusarjan puoleisen pään kokoisen putken pätkän, jossa ura o-renkaalle, kuten alkuperäisessä "väliputkessa":
20141004_170858.jpg
Pesä hitsattu läjään. Lopullista kuvaa viimeistellystä pesästä en löytänyt, mutta kohtuullisen hyvin tuota lähtöä pääsi jujulla vinguttamaan:
20141012_183542.jpg
20141012_183535.jpg
Ahtopaineiden säätö toteutetaan 1kilon kellolla, joka työntää siipiä auki ahtojen noustessa:
20141014_233145.jpg
jatkuu....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Bob_Mattson, Pe 07.11.2014 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bob_Mattson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 21.09.2010 02:40

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Bob_Mattson »

20141014_233203.jpg
Siivet saatiin säädettyä melko hyväksi, mutta kaipaa vielä vähän hienosäätöä. Säätäminen jäi ensimmäisellä kerralla hieman kesken, kun perä alkoi kolkattamaan ja jollottamaan. Todettiin sen poskilaakereiden olevan väljät :(
No ajamaan oli päästävä, niin elimenluovuttajaksi otettiin muutaman tunnin jumpalla omasta väliaikaiskäyttöpelistä (w202 250turboD) sitten aivan liian lyhyt perä. Vakio 2.65 ja C:n 3.45 :D

Nyt on ajeltu mittariin n.1000km eli todellista n.700km ja päässä on pyörinyt ajatus, että tuo turbon siipien säätö on toteutettava sillä alkuperäisellä servomoottorilla, joka siihen kuuluu. Eihän siihen tarvita kuin PWM:llä ohjaus ja otetaan tieto ahtopaineesta ja pakopaineesta ja lähdetään niistä tekemään yksinkertaista karttaa :thumbup: ei voi olla paha :D
Tuolla toteutuksella saadaan optimaalinen hyöty turbosta ja kun päästään myöhemmin vähän ruuvaamaan pumppua/teettämään se isommilla elementeillä niin säädöt on vähän näppärämpi tehdä suoraan ajossa. Lisäksi saa samalla ahto- ja pakopaineet näkyville vaikka pienelle LCD näytölle :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Perus S124 300TDT fiksiä

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Asiallisen näköistä työtä! :thumbup:
Varsinkin uusi väri miellyttää suuresti omaa silmää. Laitappa pari päivän valossa otettua kuvaa valmiista kokonaisuudesta. 8)

Ahdinvalinta on myös rohkeasti erilainen. Rakensimme yhden OM603 koneella olevan off-road auton vastaavalla ahtimella muutamia vuosia sitten. Siinä ainakin herkkyys oli enemmän kuin riittävä. Yläkierroksilla vaan turbo alkoi tulppaamaan. Ohjaus oli myös toteutettu suoralla painekello ohjauksella.

Onko sähköohjauksen toteutus jo edistynyt?
Vastaa Viestiin