Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

Miten olette toteuttaneet polttoaineen esilämmityksen otsikonmukaisessa kombinaatiossa vai oletteko jättäneet kokonaan pois? (Jos olette jättäneet pois niin miten on toiminut talvella?)
Onnistuuhan se tietysti käyttää 605:n alkuperäistä lämmitintä mutta joutuu virittelemään letkuja koska toinen lähtö on o-rengas liitoksella ja mekaanisen pumpun siirtopumpulle tulee taas klemmariliitoksella :|
Eihän se toki kova homma ole tehdä sopivaa letkua mutta karsastan tuollaisia "patentteja" :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Raisio

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Omassa 605 koneessa jätin esilämmittimen kokonaan pois ja tein laipan alumiinista kanteen tuon tilalle. Moni muukin tehny samalla lailla. Sitte laitoin 602sta pa-jalan 605 vakion tilalle. Hyvin rokkas vehkeet viime talvena.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

MarkusJVainio kirjoitti:Omassa 605 koneessa jätin esilämmittimen kokonaan pois ja tein laipan alumiinista kanteen tuon tilalle. Moni muukin tehny samalla lailla. Sitte laitoin 602sta pa-jalan 605 vakion tilalle. Hyvin rokkas vehkeet viime talvena.
Juu suodatinjalta tulee tottakai 602 koneesta mutta vähän epäilyttää jättää esilämmitin kokonaan pois kun autolla kuitenkin ajetaan pääasiassa talvella :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Eipä ollut itelläkään ongelmaa talvella ilman esilämmitystä.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jube kun on lapissa ja lämpötila painuu alle 30 usein niin kannattaa se lämmitin laittaa. Noita pitäisi saada jälkiasenteisina, niihin pitää vain askarrella se jäähdytysnesteenkierto. Sähköisiäkin on mutta jotenkin jäähdytysneste on minun mielestä se järkevämpi. Etelämpänä se ei ole ihan niin tarpeellinen, mutta jos tulee kovia (30+) pakkasia niin tarvitsee itse huolehtia, että polttoaine pysyy juoksevana. Muutoin moottori ei välitä polttoaineen lämpötilasta kunhan sitä tulee juoksevana.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

voi jättää pois eikä tule ongelmia kovillakaan pakkasilla kunhan tankissa on kunnon talvi dieselit
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

Noniin, talvi tekee tuloaan ja esilämmittin olisi tietysti hyvä olla toiminnassa!
Onko kukaan laittanut vakio lämmitintä vaan letkun väliin siten, että katkaissut muoviputken läheltä sitä painettavaa liitintä ja liittänyt kumiletkun klemmarilla "natsaan" :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ole lankku tarvinnut lämmitintä vielä -38c:ssä...
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Jos polttoaine tulee tankilta moottoritilaan nii ei se enää sielä jäädy.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja veskola »

...ja jotta se tulee moottoritilaan niin sen kannattaa mennä tankkiin lämmitettynä. Ei ole eka dieseli joka käynnistyy lohkolämmittimestä ja sitten hyytyy tuonne tienvarteen. Niitä nähdään taas täällä etelässä kunhan saadaan kunnon pakkasaamu. Meillekin kävi noin, eikä se auta silloin aamulla jos dieselinmyyjä on mokannut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

Asia selvitetty, orkkis lämmitin toimii mainitsemallani tavalla asennettuna!
En minä lämmitintä sen takia ole laittamassa että välttämättä jäätyisi vaan siksi että polttoaine ei mene pumpulle ja sitäkautta koneeseen niin kylmänä ---> Ajatuksena vähentää keskialueen kalinaa ja säästää kammioita kylmillä keleillä :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei kai se mihkään kalinoihin, taikka löpön sirtymisiin vaikuta, jos vaan tankkaa sellasta löpöyä, mikä kestää kylmää. vai vaikuttaako? ainakin itse olen asian sillain ymmärtänyt, että kun tankissa on sellasta ainetta, mikä kestää ne kylmyydet, missä ajellaan, niin ei ole ongelmaa, vaikka löpö olis yhtä kylmää, kun ympäröivä ilmakin. eihän se muuten jaksais lähteä edes käymään..

joskus oli traktoriin tankattu tupaöljyä, niin sehän hyyty heti startin jälkeen. mahtokohan edes minuuttia käydä, kun sammu. syynä taloon tarkotettu tupaöljy, pakkasen kesto 0.

mutta jos nykyaineilla ajelee, vaikka sitten siellä lapissa, niin luulis koneiden käyvän ainakin polttoaineen puolesta. arktistas laatua tankkiin vaan. itse en ainakaan olis huolissani koko asiasta, kunhan vaan katsoo mitä polttoainetta tankkaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ei ole kysymys löpön siirtymisestä vaan siitä että lämmin polttoaine syttyy moottorissa paremmin kuin kylmä!
Pumpun tekijältä tiedustelin asiaa ja ovat kuulemma testaanneet että esilämmitin vähentää kalinaa kylmillä keleillä, enkä kyllä kyseeanalaista heidän kokemusta ja ammattitaitoa näissä asioissa...

Eihän se vaikutus varmasti mitenkään valtava ole mutta laitetaan nyt kuitenkin toimintaan kun on helppo homma, ja on tuo selvästi enemmän alkanut kalisemaan kelien kylmettyä :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1242
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ei taida tähän aiheeseen sinällään liittyä, mutta edellisestä -05 CDI:stä poistin esilämmittimen kun vuosi (laitoin toki uuden, kun sain), ja kolisi paaaljon pidempään kylmästartissa.
Ei varsinaista kolinaa, mutta sellaista rouheaa rapinaa piti 10 minuuttia...
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Lämpeehän se löpö pumpus ja suuttimis siellä kiertäes koneen ollessa lämmin. Eihä toi lämmitin paluulinjaa lämmitä?

Mulla ainakaa ollu ikinä missää konees onkelmia jos vain on puhdasta talvilaatua tankis.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1242
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

CDI:ssä on paluulinjassakin 60-asteinen lämmönvaihdin (pikkutermostaatin ohjaama)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:Asia selvitetty, orkkis lämmitin toimii mainitsemallani tavalla asennettuna!
En minä lämmitintä sen takia ole laittamassa että välttämättä jäätyisi vaan siksi että polttoaine ei mene pumpulle ja sitäkautta koneeseen niin kylmänä ---> Ajatuksena vähentää keskialueen kalinaa ja säästää kammioita kylmillä keleillä :roll:

Meinaatko ettei se lämmitetty löpö kerkeä jäähtyä suutinputkissa -35c ajoviimassa? :D

Toki se löpö lämpenee suuttimissa ennenkuin ruiskutetaan kammioon, joten sen puolesta se esilämmitys on ihan turhaa[/quote]
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

Enpä ala tinkaamaan kun en itse ole tähän asiaan perehtynyt, ainoastaan kysynyt henkilöltä joka on eroja käytännössä testannut!
Lämmitin laitetaan jokatapauksessa toimintaan, vai onko arvon raatilla heittä perustelua miksi sitä nimenomaan ei kannata laittaa ja miksi se tehtaalla on monivenan kylkeen laitettu?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Ei kai siitä muuta vaara ole jossei jäähyti nestettä mene polttoaineen sekaan.
Entiä käykö se suutimien ja pumpun päälle?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos jättää jonkin tehtaan käyttämän osan asentamatta, vain sen vuoksi että pelkää sen vikaannuttuaan tekevän jotain, ollaan kyllä aika kovaa kyytiä menossa foliohattujen ihmeemeelliseen maailmaan. Tässäkin todennäköisyys vikaantumiselle on varmastikkin 0,00000001%
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Ilmavuotohan siinä lämmittimessä on oika yleinen vaiva käsittääkseni.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

veskola kirjoitti:Jos jättää jonkin tehtaan käyttämän osan asentamatta, vain sen vuoksi että pelkää sen vikaannuttuaan tekevän jotain, ollaan kyllä aika kovaa kyytiä menossa foliohattujen ihmeemeelliseen maailmaan. Tässäkin todennäköisyys vikaantumiselle on varmastikkin 0,00000001%
Touche :thumbup:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin, kai sillä lämmittimellä joku tarkotuskin on olemassa, kun se sinne on tehtaan toimesta laitettu. lämmitin löytyy myös 601...603 moottoreista. vois kyllä kuvitella, että kun se löpö tekee matkaansa tankilta suuttimille, niin viimeistään suutin on sen verran kuuma, että löpökin lämpiää ennenku pyttyyn asti päätyy. ja toinen mitä itse ihmettelen, että kuinka se lämmitin voi kylmää konetta estää kalisemasta, kun itse lämmitinkään ei toimi ennenku kone on lämmin. :shock:

mutta mutta. ei siitä varmasti mitään haittaa ole. laittaa sen sinne vaan, jos kokee, että se on hyvä olla siellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Petehri »

pera8x kirjoitti:kuinka se lämmitin voi kylmää konetta estää kalisemasta, kun itse lämmitinkään ei toimi ennenku kone on lämmin? :shock:
:thumbup:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

En tiedä kuka sitten on puhunut kylmän koneen kalinasta, en minä ainakaan :roll:
Kone on alkanut kalisemaan käyntilämpötilasta riippumatta enemmän nyt kelien (ilman ja polttoaineen) kylmettyä...

Mutta se siitä, laitan lämmittimen paikoilleen ja kertoilen vaikuttiko mitään, tuskinpa tuota kalinaa kokonaan saa pois 8mm elementeillä vaikka mitä tekisi?
Tai pitäisi ainakin olla jo tyhjäkäynnillä kilo ahtoja :thumbup:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5442
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tompa124 kirjoitti:Jos polttoaine tulee tankilta moottoritilaan nii ei se enää sielä jäädy.
Tuota noin asia ei ehkä ole ihan näin? Kovilla pakkasilla parafiini erottuu suotimeen ja kohta se on sitä niin täynnä et siihen se p-aineen tulo loppuu. Putkissa kyllä kulkee moottoritilaan saakka ihan leikiten. P-aine ei siis varsinaisesti jäädy. Vesi jäätyy mutta siihen nyt ei kummoista tarvita.

Ihan ehdottomasti kannattaa laittaa lämmitin. Autokun jättää jonekkin kovalla pakkasella ni siitä on leikki kaukana varsinkin kun ollaan pitkien taipaleitten takana.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Jube kirjoitti:En tiedä kuka sitten on puhunut kylmän koneen kalinasta, en minä ainakaan :roll:
Kone on alkanut kalisemaan käyntilämpötilasta riippumatta enemmän nyt kelien (ilman ja polttoaineen) kylmettyä...

Mutta se siitä, laitan lämmittimen paikoilleen ja kertoilen vaikuttiko mitään, tuskinpa tuota kalinaa kokonaan saa pois 8mm elementeillä vaikka mitä tekisi?
Tai pitäisi ainakin olla jo tyhjäkäynnillä kilo ahtoja :thumbup:
Onkohan herlevin ja mynän elementeissä eroa koska omassa 8mm pumpulla (herlevi) en ole huomannut mitään kalinaa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

JSJ kirjoitti:Onkohan herlevin ja mynän elementeissä eroa koska omassa 8mm pumpulla (herlevi) en ole huomannut mitään kalinaa.
Minäpä en niihin Herlevin pumppuihin osaa ottaa kantaa kun ei ole omakohtaista kokemusta, parilla tuttavalla sellaiset on ja heidän kokemukset riittivät minulle perusteluksi olla itse sellaista hankkimatta...
Mutta ei kuitenkaan väännetä tätä topicia pumppupajojen vertailuksi! :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
eki-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke 19.01.2011 13:22

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja eki- »

Mika.T kirjoitti:
Jube kirjoitti:Asia selvitetty, orkkis lämmitin toimii mainitsemallani tavalla asennettuna!
En minä lämmitintä sen takia ole laittamassa että välttämättä jäätyisi vaan siksi että polttoaine ei mene pumpulle ja sitäkautta koneeseen niin kylmänä ---> Ajatuksena vähentää keskialueen kalinaa ja säästää kammioita kylmillä keleillä :roll:

Toki se löpö lämpenee suuttimissa ennenkuin ruiskutetaan kammioon, joten sen puolesta se esilämmitys on ihan turhaa
[/quote]
Jube kirjoitti:Ei ole kysymys löpön siirtymisestä vaan siitä että lämmin polttoaine syttyy moottorissa paremmin kuin kylmä!
Pumpun tekijältä tiedustelin asiaa ja ovat kuulemma testaanneet että esilämmitin vähentää kalinaa kylmillä keleillä, enkä kyllä kyseeanalaista heidän kokemusta ja ammattitaitoa näissä asioissa...

Eihän se vaikutus varmasti mitenkään valtava ole mutta laitetaan nyt kuitenkin toimintaan kun on helppo homma, ja on tuo selvästi enemmän alkanut kalisemaan kelien kylmettyä :roll:
sinähän se varsinäinen neropatti oot, voi nyt helevetti :clap:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Polttoaineen esilämmitys OM605 turbo + mekaaninen pumppu

Viesti Kirjoittaja Jube »

eki- kirjoitti:Sinähän se varsinäinen neropatti oot, voi nyt helevetti :clap:
Kommenttisi tasosta päätellen meitä on sitten kaksi :thumbup:
Ei tämä esilämmittimen asennus toki minun idea ole vaan ihan Mynädieselin puolelta näin kehoitettiin tekemään kun ovat kuulemma todeneet sillä olevan vaikutusta...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin