Miten olette toteuttaneet polttoaineen esilämmityksen otsikonmukaisessa kombinaatiossa vai oletteko jättäneet kokonaan pois? (Jos olette jättäneet pois niin miten on toiminut talvella?)
Onnistuuhan se tietysti käyttää 605:n alkuperäistä lämmitintä mutta joutuu virittelemään letkuja koska toinen lähtö on o-rengas liitoksella ja mekaanisen pumpun siirtopumpulle tulee taas klemmariliitoksella
Eihän se toki kova homma ole tehdä sopivaa letkua mutta karsastan tuollaisia "patentteja"
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Omassa 605 koneessa jätin esilämmittimen kokonaan pois ja tein laipan alumiinista kanteen tuon tilalle. Moni muukin tehny samalla lailla. Sitte laitoin 602sta pa-jalan 605 vakion tilalle. Hyvin rokkas vehkeet viime talvena.
MarkusJVainio kirjoitti:Omassa 605 koneessa jätin esilämmittimen kokonaan pois ja tein laipan alumiinista kanteen tuon tilalle. Moni muukin tehny samalla lailla. Sitte laitoin 602sta pa-jalan 605 vakion tilalle. Hyvin rokkas vehkeet viime talvena.
Juu suodatinjalta tulee tottakai 602 koneesta mutta vähän epäilyttää jättää esilämmitin kokonaan pois kun autolla kuitenkin ajetaan pääasiassa talvella
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jube kun on lapissa ja lämpötila painuu alle 30 usein niin kannattaa se lämmitin laittaa. Noita pitäisi saada jälkiasenteisina, niihin pitää vain askarrella se jäähdytysnesteenkierto. Sähköisiäkin on mutta jotenkin jäähdytysneste on minun mielestä se järkevämpi. Etelämpänä se ei ole ihan niin tarpeellinen, mutta jos tulee kovia (30+) pakkasia niin tarvitsee itse huolehtia, että polttoaine pysyy juoksevana. Muutoin moottori ei välitä polttoaineen lämpötilasta kunhan sitä tulee juoksevana.
Noniin, talvi tekee tuloaan ja esilämmittin olisi tietysti hyvä olla toiminnassa!
Onko kukaan laittanut vakio lämmitintä vaan letkun väliin siten, että katkaissut muoviputken läheltä sitä painettavaa liitintä ja liittänyt kumiletkun klemmarilla "natsaan"
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
...ja jotta se tulee moottoritilaan niin sen kannattaa mennä tankkiin lämmitettynä. Ei ole eka dieseli joka käynnistyy lohkolämmittimestä ja sitten hyytyy tuonne tienvarteen. Niitä nähdään taas täällä etelässä kunhan saadaan kunnon pakkasaamu. Meillekin kävi noin, eikä se auta silloin aamulla jos dieselinmyyjä on mokannut.
Asia selvitetty, orkkis lämmitin toimii mainitsemallani tavalla asennettuna!
En minä lämmitintä sen takia ole laittamassa että välttämättä jäätyisi vaan siksi että polttoaine ei mene pumpulle ja sitäkautta koneeseen niin kylmänä ---> Ajatuksena vähentää keskialueen kalinaa ja säästää kammioita kylmillä keleillä
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
ei kai se mihkään kalinoihin, taikka löpön sirtymisiin vaikuta, jos vaan tankkaa sellasta löpöyä, mikä kestää kylmää. vai vaikuttaako? ainakin itse olen asian sillain ymmärtänyt, että kun tankissa on sellasta ainetta, mikä kestää ne kylmyydet, missä ajellaan, niin ei ole ongelmaa, vaikka löpö olis yhtä kylmää, kun ympäröivä ilmakin. eihän se muuten jaksais lähteä edes käymään..
joskus oli traktoriin tankattu tupaöljyä, niin sehän hyyty heti startin jälkeen. mahtokohan edes minuuttia käydä, kun sammu. syynä taloon tarkotettu tupaöljy, pakkasen kesto 0.
mutta jos nykyaineilla ajelee, vaikka sitten siellä lapissa, niin luulis koneiden käyvän ainakin polttoaineen puolesta. arktistas laatua tankkiin vaan. itse en ainakaan olis huolissani koko asiasta, kunhan vaan katsoo mitä polttoainetta tankkaa.
Ei ole kysymys löpön siirtymisestä vaan siitä että lämmin polttoaine syttyy moottorissa paremmin kuin kylmä!
Pumpun tekijältä tiedustelin asiaa ja ovat kuulemma testaanneet että esilämmitin vähentää kalinaa kylmillä keleillä, enkä kyllä kyseeanalaista heidän kokemusta ja ammattitaitoa näissä asioissa...
Eihän se vaikutus varmasti mitenkään valtava ole mutta laitetaan nyt kuitenkin toimintaan kun on helppo homma, ja on tuo selvästi enemmän alkanut kalisemaan kelien kylmettyä
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Ei taida tähän aiheeseen sinällään liittyä, mutta edellisestä -05 CDI:stä poistin esilämmittimen kun vuosi (laitoin toki uuden, kun sain), ja kolisi paaaljon pidempään kylmästartissa.
Ei varsinaista kolinaa, mutta sellaista rouheaa rapinaa piti 10 minuuttia...
Jube kirjoitti:Asia selvitetty, orkkis lämmitin toimii mainitsemallani tavalla asennettuna!
En minä lämmitintä sen takia ole laittamassa että välttämättä jäätyisi vaan siksi että polttoaine ei mene pumpulle ja sitäkautta koneeseen niin kylmänä ---> Ajatuksena vähentää keskialueen kalinaa ja säästää kammioita kylmillä keleillä
Meinaatko ettei se lämmitetty löpö kerkeä jäähtyä suutinputkissa -35c ajoviimassa?
Toki se löpö lämpenee suuttimissa ennenkuin ruiskutetaan kammioon, joten sen puolesta se esilämmitys on ihan turhaa[/quote]
Enpä ala tinkaamaan kun en itse ole tähän asiaan perehtynyt, ainoastaan kysynyt henkilöltä joka on eroja käytännössä testannut!
Lämmitin laitetaan jokatapauksessa toimintaan, vai onko arvon raatilla heittä perustelua miksi sitä nimenomaan ei kannata laittaa ja miksi se tehtaalla on monivenan kylkeen laitettu?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jos jättää jonkin tehtaan käyttämän osan asentamatta, vain sen vuoksi että pelkää sen vikaannuttuaan tekevän jotain, ollaan kyllä aika kovaa kyytiä menossa foliohattujen ihmeemeelliseen maailmaan. Tässäkin todennäköisyys vikaantumiselle on varmastikkin 0,00000001%
veskola kirjoitti:Jos jättää jonkin tehtaan käyttämän osan asentamatta, vain sen vuoksi että pelkää sen vikaannuttuaan tekevän jotain, ollaan kyllä aika kovaa kyytiä menossa foliohattujen ihmeemeelliseen maailmaan. Tässäkin todennäköisyys vikaantumiselle on varmastikkin 0,00000001%
Touche
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
niin, kai sillä lämmittimellä joku tarkotuskin on olemassa, kun se sinne on tehtaan toimesta laitettu. lämmitin löytyy myös 601...603 moottoreista. vois kyllä kuvitella, että kun se löpö tekee matkaansa tankilta suuttimille, niin viimeistään suutin on sen verran kuuma, että löpökin lämpiää ennenku pyttyyn asti päätyy. ja toinen mitä itse ihmettelen, että kuinka se lämmitin voi kylmää konetta estää kalisemasta, kun itse lämmitinkään ei toimi ennenku kone on lämmin.
mutta mutta. ei siitä varmasti mitään haittaa ole. laittaa sen sinne vaan, jos kokee, että se on hyvä olla siellä.
En tiedä kuka sitten on puhunut kylmän koneen kalinasta, en minä ainakaan
Kone on alkanut kalisemaan käyntilämpötilasta riippumatta enemmän nyt kelien (ilman ja polttoaineen) kylmettyä...
Mutta se siitä, laitan lämmittimen paikoilleen ja kertoilen vaikuttiko mitään, tuskinpa tuota kalinaa kokonaan saa pois 8mm elementeillä vaikka mitä tekisi?
Tai pitäisi ainakin olla jo tyhjäkäynnillä kilo ahtoja
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tompa124 kirjoitti:Jos polttoaine tulee tankilta moottoritilaan nii ei se enää sielä jäädy.
Tuota noin asia ei ehkä ole ihan näin? Kovilla pakkasilla parafiini erottuu suotimeen ja kohta se on sitä niin täynnä et siihen se p-aineen tulo loppuu. Putkissa kyllä kulkee moottoritilaan saakka ihan leikiten. P-aine ei siis varsinaisesti jäädy. Vesi jäätyy mutta siihen nyt ei kummoista tarvita.
Ihan ehdottomasti kannattaa laittaa lämmitin. Autokun jättää jonekkin kovalla pakkasella ni siitä on leikki kaukana varsinkin kun ollaan pitkien taipaleitten takana.
Jube kirjoitti:En tiedä kuka sitten on puhunut kylmän koneen kalinasta, en minä ainakaan
Kone on alkanut kalisemaan käyntilämpötilasta riippumatta enemmän nyt kelien (ilman ja polttoaineen) kylmettyä...
Mutta se siitä, laitan lämmittimen paikoilleen ja kertoilen vaikuttiko mitään, tuskinpa tuota kalinaa kokonaan saa pois 8mm elementeillä vaikka mitä tekisi?
Tai pitäisi ainakin olla jo tyhjäkäynnillä kilo ahtoja
Onkohan herlevin ja mynän elementeissä eroa koska omassa 8mm pumpulla (herlevi) en ole huomannut mitään kalinaa.
JSJ kirjoitti:Onkohan herlevin ja mynän elementeissä eroa koska omassa 8mm pumpulla (herlevi) en ole huomannut mitään kalinaa.
Minäpä en niihin Herlevin pumppuihin osaa ottaa kantaa kun ei ole omakohtaista kokemusta, parilla tuttavalla sellaiset on ja heidän kokemukset riittivät minulle perusteluksi olla itse sellaista hankkimatta...
Mutta ei kuitenkaan väännetä tätä topicia pumppupajojen vertailuksi!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Jube kirjoitti:Asia selvitetty, orkkis lämmitin toimii mainitsemallani tavalla asennettuna!
En minä lämmitintä sen takia ole laittamassa että välttämättä jäätyisi vaan siksi että polttoaine ei mene pumpulle ja sitäkautta koneeseen niin kylmänä ---> Ajatuksena vähentää keskialueen kalinaa ja säästää kammioita kylmillä keleillä
Toki se löpö lämpenee suuttimissa ennenkuin ruiskutetaan kammioon, joten sen puolesta se esilämmitys on ihan turhaa
[/quote]
Jube kirjoitti:Ei ole kysymys löpön siirtymisestä vaan siitä että lämmin polttoaine syttyy moottorissa paremmin kuin kylmä!
Pumpun tekijältä tiedustelin asiaa ja ovat kuulemma testaanneet että esilämmitin vähentää kalinaa kylmillä keleillä, enkä kyllä kyseeanalaista heidän kokemusta ja ammattitaitoa näissä asioissa...
Eihän se vaikutus varmasti mitenkään valtava ole mutta laitetaan nyt kuitenkin toimintaan kun on helppo homma, ja on tuo selvästi enemmän alkanut kalisemaan kelien kylmettyä
sinähän se varsinäinen neropatti oot, voi nyt helevetti
eki- kirjoitti:Sinähän se varsinäinen neropatti oot, voi nyt helevetti
Kommenttisi tasosta päätellen meitä on sitten kaksi
Ei tämä esilämmittimen asennus toki minun idea ole vaan ihan Mynädieselin puolelta näin kehoitettiin tekemään kun ovat kuulemma todeneet sillä olevan vaikutusta...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90