W124 puhaltaa pelkkää kuumaa, mitä pitäisi tehdä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tuisku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 29.09.2004 22:42

W124 puhaltaa pelkkää kuumaa, mitä pitäisi tehdä?

Viesti Kirjoittaja tuisku »

Venttiilit eivät ole jumissa, sulakkeet eivät ole palaneet, venttiileille tulevilla johdoilla ei näy virtaa. Mitä pitäisi tehdä?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Korjauttaa ohjauspaneelin piirikortti. :lol:
Odota vielä viikoo niin voit korjata itse tai lähetä mulle niin korjaan sen. :roll:
Huom! kaikille. Kytkentäkuva on paneelista piirretty mutta kuvan viimeistely ja scannaus vie vielä viikon. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
tuisku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 29.09.2004 22:42

lämmön kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja tuisku »

Itse asiassa johdoissa on virtaa, venttiilit on nyt puhdistettu ja kuumaa vaan tulee...
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Korjauttaa ohjauspaneelin piirikortti. :lol:
Odota vielä viikoo niin voit korjata itse tai lähetä mulle niin korjaan sen. :roll:
Huom! kaikille. Kytkentäkuva on paneelista piirretty mutta kuvan viimeistely ja scannaus vie vielä viikon. :oops:
surullisen kuuluisa piirikortti taitaa olla vian takana, sehän kannattaa ottaa esille ja vilkaista onko juotokset ok, palaneita komponentteja jne.

kuvia täällä

purkaminen meneepi suurin piirtein näin:
- puhaltimen nopeus- ja puhallusilman suuntausnupikat ensin irti, lähtevät vetämällä topakasti
- näiden alla kaksi kiinnitysmutteria, jotka pitää aukaista
- radion (tai sen paikan) yläpuolella on kaksi ruuvia, ne pois niin puupaneeli kääntyy ylös ja on irroitettavissa
- alla lämmönsäätöyksikkö muovikehikossa, prismat pois ja se musta kansi , itse kehikko kiinni neljällä ruuvilla
- ja liitin irti muovikehikon takaa, nyt pitäisi olla lämmönsäätöpaneeli irti

itse piirikortin irrottaminen muovikehikoista, jos mielenkiintoa riittää:
- lämmönsäädöt kannattaa kääntää jompaa kumpaan ääriasentoon (pitäis kuulua kliks), tämä helpottaa kokoamista
- lämmönsäätörullien ympärillä muovisuojat, jotka pitää kammeta pois (tahtoovat sitten hajota ne pikku klipsut, joten ei ihan 20 asteen pakkasessa kannata repiä)
- rullat irtoavat kampeamalla niitä kohtisuoraan sivuille, esim. leveäkärkinen meisseli tähän oiva apuväline
- ratasmekanismit lähteävät myös kampeamalla
- keskellä piirikorttia on molemmin puolin kaksi muovista tappia, joita pitää hieman "avittaa" että itse kortti lähtee pois: kortin voi työntää takaa painamalla liittimen nastoja

ja innolla odotamme, että mjo33400:lla saa skannaukset tehtyä :wink:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jere kirjoitti: kuvia täällä
Sorry, this site is temporarily unavailable!
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Vaikka johtoon tulee jännitettä ei venttiili vedä koska venttiili saa maata piirikortin transistorin kautta. Jos transistorin ohjauksessa ei ole vikaa on tarnsistori rikki. Piirikortti näkyviin ja mittaa transistorien ylimenevä jännite. Se transistori minkä emitterin ja collektorin välissä on 12 volttia on rikki, muissa jotka toimii on pienempi jännite tai 0 volttia.

Edit: Se joka hallitsee surffailun hyvin, voisi metsästää sen piirilevyn ison piirin datat jostain, minä en ole niitä löytänyt, " JERE HOI ", onnistuuko sinulta
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

Ari66 kirjoitti:
jere kirjoitti: kuvia täällä
Sorry, this site is temporarily unavailable!
prkl, tuohan on semmonen ilmaiskotisivutila ja ilmeisesti rajoittaa kävijämääriä... pitäis etsiä kunnollinen (mieluummine ilmainen, tai hyvin edullinen) sivu, onko vinkkejä hyvistä? (sori vähä OT)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jere kirjoitti: prkl, tuohan on semmonen ilmaiskotisivutila ja ilmeisesti rajoittaa kävijämääriä... pitäis etsiä kunnollinen (mieluummine ilmainen, tai hyvin edullinen) sivu, onko vinkkejä hyvistä? (sori vähä OT)
Sama homma on itsellä edessä + domain -rekisteröinti.
Ilmaiset kannattaa unohtaa kerralla, maksullisetkin temppuilevat ihan tarpeeksi (pätee varmaan muuten yhteen toiseenkin asiaan) :wink:

Edullisia lienevät Nebula, int2000 ja sittenhän on tämä Mersuforuminkin palveluntarjoaja eli Wakkanet.

(Off Topic taas) :oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

Minulla oli samaongelma lämpöjen kanssa. Lämppärin vesipumppu oli sökö.
Ja kas kummaa :shock: kun se vaihdettiin nii oli ongelma poissa; Yhden tutun mersu ruuvarin mukaan liittyy veden kierto suuntaan :shock: :?:
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

tarkotat varmaan sitä kiertovesipumppua...?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Allu D.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: La 10.07.2004 16:00
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Allu D. »

jep.
Köyhällä ei ole varaa ajaa huonolla!
"some people do, some people talk."
Avatar
Outza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: La 03.01.2004 16:27
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Domain

Viesti Kirjoittaja Outza »

Ari66 kirjoitti:
jere kirjoitti: prkl, tuohan on semmonen ilmaiskotisivutila ja ilmeisesti rajoittaa kävijämääriä... pitäis etsiä kunnollinen (mieluummine ilmainen, tai hyvin edullinen) sivu, onko vinkkejä hyvistä? (sori vähä OT)
Edullisia lienevät Nebula, int2000 ja sittenhän on tämä Mersuforuminkin palveluntarjoaja eli Wakkanet.
Myös Easylinehost http://www.easylinehost.fi/ on vertailukelpoinen paikka hommata domain ja www-hotelli.
sfo959
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 30.09.2004 21:08
Paikkakunta: Kemi

lämppäri

Viesti Kirjoittaja sfo959 »

kokeile kuiten vaihtaa sulake.. itellä tuli sama vika ja sulake näytti ehjältä, mutta siinä se vika kuiten oli. saman sulakkeen takana on myös pakkivalo.. eli jos pakkivalo ei pala niin vika on sulakkeessa
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Ja mulla olis samanlainen ongelma Webaston piirilevyn
kanssa.Osa on aikalailla samannäköinen kuin tuo.
Kun täältä löytyy noin taitavia tekijöitä,että piirilevyn valmistuskin
onnistuu,niin miten on,löytyykö intoa sellaisen valmistamiseen?

Siinä saisi tekijä kohtuukorvauksenkin kun uusi maksaa n.850E,mikä
on törkyhinta moisesta.
Mutta kuten mainitsin,veikkaan että kiinnostuneita löytyisi,tuo kun
tahtoo olla Webaston ominaisvika,laskee huonon tiivisteen läpi
vedet suoraan piirilevylle jolloin joitakin komponentteja sieltä hajoaa,
voin myös laittaa tarkkoja digikuvia .
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mitä varten piirilevy pitää valmistaa uudestaan, jos koteloinnissa on vikaa. Voihan sen piirilevyn korjata. :lol:
Ota vaan dikikuvia tänne nähtäväksi, ota molemmilta puolilta ja resoluutio jotain 1200x768 tai parempi.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

mjo33400 kirjoitti:Vaikka johtoon tulee jännitettä ei venttiili vedä koska venttiili saa maata piirikortin transistorin kautta. Jos transistorin ohjauksessa ei ole vikaa on tarnsistori rikki. Piirikortti näkyviin ja mittaa transistorien ylimenevä jännite. Se transistori minkä emitterin ja collektorin välissä on 12 volttia on rikki, muissa jotka toimii on pienempi jännite tai 0 volttia.
Ihan vain komponentin yleisestä käyttötarkoituksesta päätellen (komparaattorivahvistin) nuo IC3 ja IC4 voivat myös olla syyllisiä jos ohjaus on pielessä. Tosin käyvät ihan varmasti viileämpinä kuin nuo trankut, joten transistorit T1,T2 tai T3 mullakin olisivat ykkösehdokkaita syylliseksi. Hintaa näkyi ic:illä olevan Partcon listoissa euron pintaan, ei siis kovin hintavaa sekään jos niissä on vikaa, tosin tuollaisen monijalkaisen irroteleminen on v-mäistä puuhaa ilman kunnon vehkeitä. Trankut olivat vähän kallimpia, hiukka alle 2 euroa. Kuvasta on vaikea sanoa mutta onko joku niistä sen näköinen että on käynyt lämpimänä? T2?

Puolijohteiden lisäksi mahdollisia vanhuuttaan kuolevia komponentteja ovat elektrolyyttikonkat C1 ja C2, mutta edelleenkin puolijohde on paljon todennäköisempi vikakohde.

Hyvin usein puolijohteet menevät rikkoontuessaan oikosulkuun, jolloin ihan ohmimittarilla voi löytää noista puolijohteista rikkinäisen, tosin joskus signaali kiertää jonkun kelan tms. muun komponentin kautta, jolloin kiinniollessa mittaus ei ole luotettava.
mjo33400 kirjoitti: Edit: Se joka hallitsee surffailun hyvin, voisi metsästää sen piirilevyn ison piirin datat jostain, minä en ole niitä löytänyt, " JERE HOI ", onnistuuko sinulta
Mäkin kokeilin, mutta mistään vakiomestoista eikä varsinkaan motorolan omilta sivuilta löytynyt mitään :( Helpottaisi kummasti arvailua kun tietäisi mitä sen on tarkoitus tehdä.Tuo on sen näköinen että voi olla kalliimpi jos on hajalla. Jos sitä edes mistään saa kun ei meinaa tietojakaan löytyä ihan helpolla.
C180T (S202) -99
TH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 23.10.2003 12:40
Paikkakunta: Kuusjoki

Re: W124 puhaltaa pelkkää kuumaa, mitä pitäisi tehdä?

Viesti Kirjoittaja TH »

[quote="tuisku"]Venttiilit eivät ole jumissa, sulakkeet eivät ole palaneet, venttiileille tulevilla johdoilla ei näy virtaa. Mitä pitäisi tehdä?[/quote]

Tarkista kattoanturin juotokset, jos murtuneet niin muistaakseni puhaltaa pelkästään kuumaa.

TH
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Aivan oikein.Niin oli vaan mustuneen näköinen se piirilevy,että ajattelin
sen olevan entinen,tosin vaan toisesta reunastaan,sekun makaa
vähän kyljellään.
Mutta otan sen uudelleen irti ja pistän tänne kuvia,kunhan ennätän
siitähän parhaiten näkee pystyykö entistämään sitä,joten palaan
asiaan.
Vastaa Viestiin