Automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Automaatti

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Automaatti tuntuu luistavan jonkin verran aina sinne 2500 kierrokseen asti, sitten ei enää huomattavasti(liekkö normaalia). Olen ajanut monesti myös sellaisilla jotka eivät tunnu luistavan juurikaan lainkaan. Luistamaton automaatti tuntuu nykäisevän vaihtaessa huomattavasti enemmän. Luistava pehmeämpi. Kannattaako säätää siten ettei luista? Paljonko säätäminen tai tarkastaminen maksaa ja missä kannattaa säädättää?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Eikös tuossa ole jo 5-vaihteinen laatikko? Jos on niin säätäminen on aikaslailla mahdotonta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllähän se turbiini luistaa tuonne noin 2000-2200kierrokseen asti ennen kuin tarraa kunnolla kiinni...
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Joo, kyllä se viisipykäläinen on. Mitenkäs paljon se laatikko sitten normaalisti luistaa.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

JaniM kirjoitti:Joo, kyllä se viisipykäläinen on. Mitenkäs paljon se laatikko sitten normaalisti luistaa.
Itseänikin kiinnostaa ko. asia.
Kun täällä on niin paljon puhuttu laatikon "luistamisesta", niin johan tällainen vähemmänkin vainoharhaisempi hemmo kuvittelee myöskin laatikon luistavan :?

Voisiko joku yksiselitteisesti kertoa, miten "luistamisen" voi helposti havaita?

Tuossahan tuo meitinkin mese venyttelee, vanuttelee kun hissuksiin edetään.
Mielestäni se loota kyllä toimii oikein ja pitää ja vetää kun polkaistaan, mutta johan tässä vainoharhaiseksi tulee vähemmästäkin :shock:

:D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ei murheita

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari66 kirjoitti:Tuossahan tuo meitinkin mese venyttelee, vanuttelee kun hissuksiin edetään.Mielestäni se loota kyllä toimii oikein ja pitää ja vetää kun polkaistaan, mutta johan tässä vainoharhaiseksi tulee vähemmästäkin
Niinhän sen juuri kuuluu toimiakin. Eli vain rento asento, vasen jalka mukavasti lepoon, oikeaa jalkaa oikomalla lisää vauhtia tai sitä toista poljinta survomalla vähennellään vauhtia.

Anna koneen miettiä nämä asiat, paremmin se ne tietää kuin ihminen ja eikun nauttimaan.

nimim. automaatteja jo vuodesta 1971
S320L -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tokihan turbiini luistaa, se ei ole sitä laatikon luistamista mistä puhutaan, vaan sillä tarkoitetaan vaihdon yhteydessä tapahtuvaa luistamista. Tämä taas ilmenee esim. sillä että vaihtotapahtuassa koneen kierrokset pääsevät hiukan nousemaan, ilmiö on sama kuin manuaalissa polkaisis kaasua jo ennen kuin kytkin on täysin ylhäällä.

Joskus luisto voi olla vaan sitä että vaihto suuremmalle vaihteelle kestää kauan, ja kierrokset voivat jäädä päälle sekunniksi ennen kuin putoavat.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Niin turbiini se varmaan luistaa. Kun kiihdyttää rauhallisesti kierrokset alle 2500 huomaa ettei kierrokset ja vauhti mene samassa suhteessa. Kun löysää kaasua vauhti ei laske mutta kierrokset tippuu 200-300. Isännän E200d:ssä, turbiini ei taasen luista yhtään vaan vauhti ja kierrokset nousevat samassa suhteessa ja kun löysää kiihdytyksen jälkeen kaasua kierroksetkaa ei tipu yhtään. Tuntuis vaan että tuo 200d:n laatikko on taloudellisempi ja aiheuttaa vähemmän tehon häviötä.(Siinä autossa sitä kyllä ei saa ollakkaan.) Pitäneekö paikkansa? Eli jos sais oman laatikonkin toimimaan samalla lailla, niin vois olla tuo liikkeellelähtö vähän rivakampi heti alakierroksillakin.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itseasiassa suuremmalla stall speedilla (eli käytännössä turbiinin luistolla) saavutetaan se etu että kun turbiini luistaa ylemmille kierroksille, saadaan ahdin heräämään aiemmin.

Omassa autossa on stall speedia korotettu 2200:sta 2700:aan, ja se edesautttaa ahtojen nostoa jarrua vasten paikaltaan lähdössä.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuotapa juuri itsekin mietin eli minnekkäs asti ne kierrokset kärsii jarrun avulla nostaa, jos niinkun kiireisemmän lähdön haluaa? Kuitenkin silleen että laatikko ei kuitenkaan hirveästi kärsi.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JaniM kirjoitti:Tuotapa juuri itsekin mietin eli minnekkäs asti ne kierrokset kärsii jarrun avulla nostaa, jos niinkun kiireisemmän lähdön haluaa? Kuitenkin silleen että laatikko ei kuitenkaan hirveästi kärsi.
No sinne minne ne nousee, mutta eihän sitä nyt kannata kovin montaa kymmentä sekunttia kiusata, lämpeää nuo öljyt vaan turhaan.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eli siis kärsii laittaa kaasun ja jarrun pohjaan vähäksi aikaa ja sit vaan jarru irti ja mennään.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

JaniM kirjoitti:Eli siis kärsii laittaa kaasun ja jarrun pohjaan vähäksi aikaa ja sit vaan jarru irti ja mennään.
Kyllä kärsii.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kyllähän ne mersut yleensä lähes kaikkea kestää, mutta pitipähän vaan varmuudeksi tarkastaa. Sit vaan lähtöjä harjoittelemaan. :D
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

Mauri H. kirjoitti:
JaniM kirjoitti:Eli siis kärsii laittaa kaasun ja jarrun pohjaan vähäksi aikaa ja sit vaan jarru irti ja mennään.
Kyllä kärsii.
ja Mauri taitaa tietää varsin hyvin mistä puhuu :lol: :lol: :lol:
WROOOOM..... (meni jo)
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Niin, ainakin tuohon sanaan uskaltaa luottaa.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onhan tuota tullut kokeiltua monen monta kertaa, lähinnä se vaan vatkaa laatikkoöljyjä kuumaksi.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eihän ne pikkulämmöt mitään, kunhan vaan pysyvät öljyt sisällä ja turbiini ehjänä.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Viesti Kirjoittaja ejla »

JaniM kirjoitti:Kyllähän ne mersut yleensä lähes kaikkea kestää, mutta pitipähän vaan varmuudeksi tarkastaa. Sit vaan lähtöjä harjoittelemaan. :D
Pieni 25 vuotta mieltä askarruttanut kysymys tähän väliin....
Muinoin ajelivat rallia jopa huipputasolla Tomaatti-Pösö 504:lla! Väitetään, että jarruttivat työntämällä pakin vauhdissa päälle! En ole uskaltanut kokeilla, miten toimii mesessä, vai meneekö ylipäätään päälle?
Liekö väittämä totta - epäilen hiukan, vaikka tieto tuli "Asioista tavallisesti hyvin perillä olevasta lähteestä"

Eki
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

HEP!!

Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...

Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...

...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut
:-)


~KImmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Niin, tiedä sitten siitä Pesosesta. YX tuttu kerran kauan, kauan sitten omisti pesosen, mallia 604, josta tyrkkäsi pakin vauhdissa päälle. Ei kuulemma ollut mukavat seuraukset...
Mitä tulee vaihtamisen nykäyksiin, niin itsellä on kokemus, että oma 124-koppainen nelivaihteinen vaihtaa aika (perinteisen Mersumaisen) terävästi isommalle. Vaan appiukon uudehkossa viisivaihteisessa C-kompressorissa alkaa perinteet kadota, koska melko huomaamatonta, mutta myös luistamatonta, on tomaatin toiminta. Liittyneekö jotenkin nykyelektroniikan hienouksiin, joka mahdollistaa luistamattoman vaihtamisen nykimättä sytytystä ja polttoainesyöttöä säätämällä vaihtohetken aikana. Viisaammat selittäkööt.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

RH kirjoitti:Niin, tiedä sitten siitä Pesosesta. YX tuttu kerran kauan, kauan sitten omisti pesosen, mallia 604, josta tyrkkäsi pakin vauhdissa päälle. Ei kuulemma ollut mukavat seuraukset...
Muistaakseni 604 TI V6:ssa on GM:n valmistama, ihan tunnettu 3-port. laatikko. Vaihtoi kyllä pehmeästi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

KOS kirjoitti:HEP!!

Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...

Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...

...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut
:-)


~KImmo~
Jarrua vasten kierroksia kunnes alkaa takajarrut rutisemaan ja sitten hiukan kevennät jarrua, kyllä se sitten alkaa haisemaan, se kumi siis.
Avatar
A.Viertola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki

Viesti Kirjoittaja A.Viertola »

KOS kirjoitti:HEP!!

Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...

Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...

...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut
:-)


~KImmo~
Veikkaisinpa näin ihan maallikkona että ei mersulla paljo kannata pistää kummia palamaan.. Kukas tuos just mainitsi että mersun perä ei kestä pyöritystä ja sit ku vetonivelet paukkuu ym... :roll: Tiedä sitte.. Ite en oo pahemmin uskaltanu edes yrittää sitä kummia polttaa oikeen antaumuksella :lol:
MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

Kuva
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Eikös joku joskus sanonut että Mersun takapyöränlaakerit ei oikein tykkää pyöritelystä ja kuminpoltosta? No ei varmaan tykkää minkään muunkaan auton laakerit, mutta esim. Mersussa ne on aika keljut vaihtaa.


Ja kyllä 300TDT:n luulisi polttavan kumia ihan vaan kun painaa kaasun pohjaan ja samalla jarrua niin paljon ettei auto liiku eteenpäin. Ainakin wanaha ruuvailematon 3.0D jaksaa mainiosti (pitihän sitä kokeilla :shock: )

:!: Ja kokeilkaa mitä vain, mutta ÄLKÄÄ kokeilko nostaa kierroksia vapaalla ja nykäistä vaihdetta päälle, ellette satu asumaan vaihdelaatikkokorjaamon naapurissa. :!:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

miksei saa

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

miksei saa vapaalta nykästä vaihdetta päälle? :roll:
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Viesti Kirjoittaja KOS »

Jees,
kiitos Mauri vinkistä!!!!

Oon pari kertaa tesmannu mut tuntuu siltä et takapyöriin ei tuu vetoa ollenkaan..
..niin en oo viittiny sit muutamaa sekuntia kauempaa kokeilla.

Muilla takavetosilla automaateilla (siis millä oon ajanu) on kyllä tullu veto heti takapyörille.

Mut kokeillaan haiseeko barumit vai kytkin, katkeaako vetoakseli vai hajoaako laatikko..

~KImmo~
Viimeksi muokannut KOS, Ma 25.10.2004 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
KOS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1128
Liittynyt: Ke 11.02.2004 13:24
Paikkakunta: Pohojoissuomi

Re: miksei saa

Viesti Kirjoittaja KOS »

tonijuopperi kirjoitti:miksei saa vapaalta nykästä vaihdetta päälle? :roll:
No ei tarvi montaa kertaa tuota kokeilla ku laatikko hajoaa!!

~KImmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

kuinka korkealla kierokset

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

kuinka korkealla kierrosten kärsii olla ku mul ei oo vieläkään hajonnut vaikka olen seku kokeillut 4000 vetassa vaihteen päälle mukavasti nykäisee. laatikko toimii vieläkin tosi hyvin eli kyseessä on bensiini mopo. :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: kuinka korkealla kierokset

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

tonijuopperi kirjoitti:kuinka korkealla kierrosten kärsii olla ku mul ei oo vieläkään hajonnut vaikka olen seku kokeillut 4000 vetassa vaihteen päälle mukavasti nykäisee. laatikko toimii vieläkin tosi hyvin eli kyseessä on bensiini mopo. :roll:
No sen voin taata että montaa kertaa ei tuota rääkkiä kestä, vaan omapa on laatikkosi. :roll:

Vetosuuntaa vaihtaessa / veto kytkettäessä koneen tulee olla tyhjäkäynnillä.
Vastaa Viestiin