Automaatti
Automaatti
Automaatti tuntuu luistavan jonkin verran aina sinne 2500 kierrokseen asti, sitten ei enää huomattavasti(liekkö normaalia). Olen ajanut monesti myös sellaisilla jotka eivät tunnu luistavan juurikaan lainkaan. Luistamaton automaatti tuntuu nykäisevän vaihtaessa huomattavasti enemmän. Luistava pehmeämpi. Kannattaako säätää siten ettei luista? Paljonko säätäminen tai tarkastaminen maksaa ja missä kannattaa säädättää?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Itseänikin kiinnostaa ko. asia.JaniM kirjoitti:Joo, kyllä se viisipykäläinen on. Mitenkäs paljon se laatikko sitten normaalisti luistaa.
Kun täällä on niin paljon puhuttu laatikon "luistamisesta", niin johan tällainen vähemmänkin vainoharhaisempi hemmo kuvittelee myöskin laatikon luistavan

Voisiko joku yksiselitteisesti kertoa, miten "luistamisen" voi helposti havaita?
Tuossahan tuo meitinkin mese venyttelee, vanuttelee kun hissuksiin edetään.
Mielestäni se loota kyllä toimii oikein ja pitää ja vetää kun polkaistaan, mutta johan tässä vainoharhaiseksi tulee vähemmästäkin


* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ei murheita
Niinhän sen juuri kuuluu toimiakin. Eli vain rento asento, vasen jalka mukavasti lepoon, oikeaa jalkaa oikomalla lisää vauhtia tai sitä toista poljinta survomalla vähennellään vauhtia.Ari66 kirjoitti:Tuossahan tuo meitinkin mese venyttelee, vanuttelee kun hissuksiin edetään.Mielestäni se loota kyllä toimii oikein ja pitää ja vetää kun polkaistaan, mutta johan tässä vainoharhaiseksi tulee vähemmästäkin
Anna koneen miettiä nämä asiat, paremmin se ne tietää kuin ihminen ja eikun nauttimaan.
nimim. automaatteja jo vuodesta 1971
S320L -97
Tokihan turbiini luistaa, se ei ole sitä laatikon luistamista mistä puhutaan, vaan sillä tarkoitetaan vaihdon yhteydessä tapahtuvaa luistamista. Tämä taas ilmenee esim. sillä että vaihtotapahtuassa koneen kierrokset pääsevät hiukan nousemaan, ilmiö on sama kuin manuaalissa polkaisis kaasua jo ennen kuin kytkin on täysin ylhäällä.
Joskus luisto voi olla vaan sitä että vaihto suuremmalle vaihteelle kestää kauan, ja kierrokset voivat jäädä päälle sekunniksi ennen kuin putoavat.
Joskus luisto voi olla vaan sitä että vaihto suuremmalle vaihteelle kestää kauan, ja kierrokset voivat jäädä päälle sekunniksi ennen kuin putoavat.
Niin turbiini se varmaan luistaa. Kun kiihdyttää rauhallisesti kierrokset alle 2500 huomaa ettei kierrokset ja vauhti mene samassa suhteessa. Kun löysää kaasua vauhti ei laske mutta kierrokset tippuu 200-300. Isännän E200d:ssä, turbiini ei taasen luista yhtään vaan vauhti ja kierrokset nousevat samassa suhteessa ja kun löysää kiihdytyksen jälkeen kaasua kierroksetkaa ei tipu yhtään. Tuntuis vaan että tuo 200d:n laatikko on taloudellisempi ja aiheuttaa vähemmän tehon häviötä.(Siinä autossa sitä kyllä ei saa ollakkaan.) Pitäneekö paikkansa? Eli jos sais oman laatikonkin toimimaan samalla lailla, niin vois olla tuo liikkeellelähtö vähän rivakampi heti alakierroksillakin.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Itseasiassa suuremmalla stall speedilla (eli käytännössä turbiinin luistolla) saavutetaan se etu että kun turbiini luistaa ylemmille kierroksille, saadaan ahdin heräämään aiemmin.
Omassa autossa on stall speedia korotettu 2200:sta 2700:aan, ja se edesautttaa ahtojen nostoa jarrua vasten paikaltaan lähdössä.
Omassa autossa on stall speedia korotettu 2200:sta 2700:aan, ja se edesautttaa ahtojen nostoa jarrua vasten paikaltaan lähdössä.
No sinne minne ne nousee, mutta eihän sitä nyt kannata kovin montaa kymmentä sekunttia kiusata, lämpeää nuo öljyt vaan turhaan.JaniM kirjoitti:Tuotapa juuri itsekin mietin eli minnekkäs asti ne kierrokset kärsii jarrun avulla nostaa, jos niinkun kiireisemmän lähdön haluaa? Kuitenkin silleen että laatikko ei kuitenkaan hirveästi kärsi.
Pieni 25 vuotta mieltä askarruttanut kysymys tähän väliin....JaniM kirjoitti:Kyllähän ne mersut yleensä lähes kaikkea kestää, mutta pitipähän vaan varmuudeksi tarkastaa. Sit vaan lähtöjä harjoittelemaan.
Muinoin ajelivat rallia jopa huipputasolla Tomaatti-Pösö 504:lla! Väitetään, että jarruttivat työntämällä pakin vauhdissa päälle! En ole uskaltanut kokeilla, miten toimii mesessä, vai meneekö ylipäätään päälle?
Liekö väittämä totta - epäilen hiukan, vaikka tieto tuli "Asioista tavallisesti hyvin perillä olevasta lähteestä"
Eki
HEP!!
Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...
Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...
...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut

~KImmo~
Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...
Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...
...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut

~KImmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Niin, tiedä sitten siitä Pesosesta. YX tuttu kerran kauan, kauan sitten omisti pesosen, mallia 604, josta tyrkkäsi pakin vauhdissa päälle. Ei kuulemma ollut mukavat seuraukset...
Mitä tulee vaihtamisen nykäyksiin, niin itsellä on kokemus, että oma 124-koppainen nelivaihteinen vaihtaa aika (perinteisen Mersumaisen) terävästi isommalle. Vaan appiukon uudehkossa viisivaihteisessa C-kompressorissa alkaa perinteet kadota, koska melko huomaamatonta, mutta myös luistamatonta, on tomaatin toiminta. Liittyneekö jotenkin nykyelektroniikan hienouksiin, joka mahdollistaa luistamattoman vaihtamisen nykimättä sytytystä ja polttoainesyöttöä säätämällä vaihtohetken aikana. Viisaammat selittäkööt.
Mitä tulee vaihtamisen nykäyksiin, niin itsellä on kokemus, että oma 124-koppainen nelivaihteinen vaihtaa aika (perinteisen Mersumaisen) terävästi isommalle. Vaan appiukon uudehkossa viisivaihteisessa C-kompressorissa alkaa perinteet kadota, koska melko huomaamatonta, mutta myös luistamatonta, on tomaatin toiminta. Liittyneekö jotenkin nykyelektroniikan hienouksiin, joka mahdollistaa luistamattoman vaihtamisen nykimättä sytytystä ja polttoainesyöttöä säätämällä vaihtohetken aikana. Viisaammat selittäkööt.
Muistaakseni 604 TI V6:ssa on GM:n valmistama, ihan tunnettu 3-port. laatikko. Vaihtoi kyllä pehmeästi.RH kirjoitti:Niin, tiedä sitten siitä Pesosesta. YX tuttu kerran kauan, kauan sitten omisti pesosen, mallia 604, josta tyrkkäsi pakin vauhdissa päälle. Ei kuulemma ollut mukavat seuraukset...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jarrua vasten kierroksia kunnes alkaa takajarrut rutisemaan ja sitten hiukan kevennät jarrua, kyllä se sitten alkaa haisemaan, se kumi siis.KOS kirjoitti:HEP!!
Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...
Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...
...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut
~KImmo~
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
Veikkaisinpa näin ihan maallikkona että ei mersulla paljo kannata pistää kummia palamaan.. Kukas tuos just mainitsi että mersun perä ei kestä pyöritystä ja sit ku vetonivelet paukkuu ym...KOS kirjoitti:HEP!!
Mitenhän tuolla tomaatilla vois "polttaa kumia"..??
Vois noita vanhoja kesärenkaita vähän lämmitellä...
Jarru ja kaasu pohjassa en oo viittiny kovin kauaan laatikkoa kiusata...
...pitää vissiin sorvata kuppeloon 5X112 rummut
~KImmo~


MB W210 230E -96
MB 190E -85 Autom.

MB 190E -85 Autom.

Eikös joku joskus sanonut että Mersun takapyöränlaakerit ei oikein tykkää pyöritelystä ja kuminpoltosta? No ei varmaan tykkää minkään muunkaan auton laakerit, mutta esim. Mersussa ne on aika keljut vaihtaa.
Ja kyllä 300TDT:n luulisi polttavan kumia ihan vaan kun painaa kaasun pohjaan ja samalla jarrua niin paljon ettei auto liiku eteenpäin. Ainakin wanaha ruuvailematon 3.0D jaksaa mainiosti (pitihän sitä kokeilla
)
Ja kokeilkaa mitä vain, mutta ÄLKÄÄ kokeilko nostaa kierroksia vapaalla ja nykäistä vaihdetta päälle, ellette satu asumaan vaihdelaatikkokorjaamon naapurissa. 
Ja kyllä 300TDT:n luulisi polttavan kumia ihan vaan kun painaa kaasun pohjaan ja samalla jarrua niin paljon ettei auto liiku eteenpäin. Ainakin wanaha ruuvailematon 3.0D jaksaa mainiosti (pitihän sitä kokeilla



[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
miksei saa
miksei saa vapaalta nykästä vaihdetta päälle? 

Jees,
kiitos Mauri vinkistä!!!!
Oon pari kertaa tesmannu mut tuntuu siltä et takapyöriin ei tuu vetoa ollenkaan..
..niin en oo viittiny sit muutamaa sekuntia kauempaa kokeilla.
Muilla takavetosilla automaateilla (siis millä oon ajanu) on kyllä tullu veto heti takapyörille.
Mut kokeillaan haiseeko barumit vai kytkin, katkeaako vetoakseli vai hajoaako laatikko..
~KImmo~
kiitos Mauri vinkistä!!!!
Oon pari kertaa tesmannu mut tuntuu siltä et takapyöriin ei tuu vetoa ollenkaan..
..niin en oo viittiny sit muutamaa sekuntia kauempaa kokeilla.
Muilla takavetosilla automaateilla (siis millä oon ajanu) on kyllä tullu veto heti takapyörille.
Mut kokeillaan haiseeko barumit vai kytkin, katkeaako vetoakseli vai hajoaako laatikko..
~KImmo~
Viimeksi muokannut KOS, Ma 25.10.2004 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Re: miksei saa
No ei tarvi montaa kertaa tuota kokeilla ku laatikko hajoaa!!tonijuopperi kirjoitti:miksei saa vapaalta nykästä vaihdetta päälle?
~KImmo~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
- tonijuopperi
- Vakiokalustoa
- Viestit: 297
- Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
- Paikkakunta: tornio
kuinka korkealla kierokset
kuinka korkealla kierrosten kärsii olla ku mul ei oo vieläkään hajonnut vaikka olen seku kokeillut 4000 vetassa vaihteen päälle mukavasti nykäisee. laatikko toimii vieläkin tosi hyvin eli kyseessä on bensiini mopo. 

Re: kuinka korkealla kierokset
No sen voin taata että montaa kertaa ei tuota rääkkiä kestä, vaan omapa on laatikkosi.tonijuopperi kirjoitti:kuinka korkealla kierrosten kärsii olla ku mul ei oo vieläkään hajonnut vaikka olen seku kokeillut 4000 vetassa vaihteen päälle mukavasti nykäisee. laatikko toimii vieläkin tosi hyvin eli kyseessä on bensiini mopo.

Vetosuuntaa vaihtaessa / veto kytkettäessä koneen tulee olla tyhjäkäynnillä.