Vui piru.. tässähän pitää alkaa tosissaan ruuvaamaan ku alkaa nahkamännät oleen noin lähellä..Takapyöräteho: 796,95Nm 3900rpm ja 425,99Hp 4300rpm.
Joo..ja vielä oma alaluokka vaparidieseleille niin mäkin voisin pärjätä...Petri K kirjoitti: Tuo olis kiva nähdä radalla ensi kesänä.
Juttelin Vaasaan päin tänään, ja vois olla ajatusta harkita kesäksi dieseleille vaikka ihan omaa luokkaa varttimailille jos kiinnostusta löytyy tarpeeksi.
Mitäs ne tommoset viritykset on jossa annosta vähennetään....luuucas kirjoitti:Tilanne vähä korijaantu kun löysäs annosruuvia.Vaikuttaa aika lailla tehoihin ja savutukseen tuommonen riittämätön vaparisuodatin.Vilimillä savuttaa aika vankasti,mutta penkissä savu katos melkein olemattomiin kun suodatin pois.
VÄÄNTÖÄ vähemmän ja kierroksia enemmän niin tehojen ei välttämättä tarvi laskea mutta kytkin pitää. Newtonmetrithän sitä kytkytintä lipsuttaa, ei hevosvoimat.jorma kirjoitti:jpk kirjoitti:Luuucas! Kerro koko karu totuus kytkimen pidon löytymisestä![]()
Oletettavasti muutkin tahtoo tietää kuinka sen saa pitämään ja helpolla
Moi kaikille. Pitkästä aikaa, sama kytkin pitää samassa autossa TEHOJA pienentämällä
häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka sielläbeemer kirjoitti:Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
JariK kirjoitti:häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka sielläbeemer kirjoitti:Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??
vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?
Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.
T:Jari
oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä
Joo, Stonellahan oli tosi kovat hävikit omassa kun auto oli runtattu liinoilla ihan lattiaan, siitä sitomisesta voi tulla jopa 20 kW:n ylimääräiset häviöt.Stonehead kirjoitti:JariK kirjoitti:häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka siellä
esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??
vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?
Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.
T:Jari
oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä
semmosen huomasin autoa penkitettäessä että mitä lujemmin autoa sidottiin niin sitä suurempi oli välitys häviö ja koneteho pysyi samana
eli ei se pyöräteho aina paikkaansa pidä.
Maurillakin saattaa olla tästä tietoa...