MB W201 300 24v turpodiesel

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
luuucas
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 48
Liittynyt: La 27.12.2003 19:26
Paikkakunta: p-pohjammaa

Viesti Kirjoittaja luuucas »

Mooi! Kyllä mää luulen että se oli aiinaki 40 senttinen :oops: .Ei tullu mitattua muita asioita samalla ,ei edes kuskin kuumetta... Ölijynlämpömittari tuosa onki vakiona,muttei toiminu justiin sillä hetkellä :roll: .Eihän tuo haittais vaikka kierroksia nostais ylemmäksi,mutta vähä pitää säästellä,ettei riko heti :D
kyllähän mersuki hyvä auto on,mutta parhaat moottorit tehään saarella...
HeCe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 28.11.2003 19:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeCe »

sitten vähän viteo materiaalia... kuvauksissa ei loukattu eläimiä eikä polliisien ohjeita

www.saunalahti.fi/~hecekiel/dieselboost_demo.mpg
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

On hienoja laitteita ukoilla! Minkä vehkeen kytkin Luucaksella on? Tollanen vääntö on melkonen haaste muullekin voimansiirrolle. On ne pirun lujia nuo mersun lootat ja perät.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Että semmonen tällä kertaa..on kyllä upeita autoja ja videokin maulla tehty.
Näitä on kiva katsella ja kuunnella.
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

Iso kunnia pojille!!! Ei voi itse kuin haaveilla tollasista vehkeistä, täytyy tyytyä tuohon bensan hajuun. :(
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
VieläBMW
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 15.08.2004 14:40
Paikkakunta: E-pohojammaa

Viesti Kirjoittaja VieläBMW »

Kyllä ny on äijät ollu asialla, on mistä näyttää kaveriille jokka epäälöö tiisseli-mersun kulukua! :lol:
Ja pitää munki viä kehua tuota käppyrää, kyllä lähtöö! 8)

-Juice-
2.3-16
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

turboo..

Viesti Kirjoittaja esko »

asiallista toimintaa...

kuullaan
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

On tuo järkyttävä kone! Tuossa kun vertailin noita vääntökäyriä omaan 250D:n käyrään 3500 rpm kohdalla missä oma käyrä nousee vielä melkein pystysuoraan, tulee takkiin 300 Nm :shock:

Tuo olis kiva nähdä radalla ensi kesänä.
Juttelin Vaasaan päin tänään, ja vois olla ajatusta harkita kesäksi dieseleille vaikka ihan omaa luokkaa varttimailille jos kiinnostusta löytyy tarpeeksi.
beemer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 06.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beemer »

Takapyöräteho: 796,95Nm 3900rpm ja 425,99Hp 4300rpm.
Vui piru.. tässähän pitää alkaa tosissaan ruuvaamaan ku alkaa nahkamännät oleen noin lähellä.. :lol: Vääntö on kyllä raju. Respect. Toistaiseksi jäi penkin pohjat vielä mun haltuun...

http://kotisivu.mtv3.fi/m30turbo/118_1893.jpg
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Petri K kirjoitti: Tuo olis kiva nähdä radalla ensi kesänä.
Juttelin Vaasaan päin tänään, ja vois olla ajatusta harkita kesäksi dieseleille vaikka ihan omaa luokkaa varttimailille jos kiinnostusta löytyy tarpeeksi.
Joo..ja vielä oma alaluokka vaparidieseleille niin mäkin voisin pärjätä... :lol: 8)

PS.
Overdrivellä jengi on jo niin masentunutta ja mykistynyttä dieselmersujen tehoista että kukaan ei enää tosissaan ryhdy edes kyseenalaistamaan mikä on kuningaspeli :lol: :twisted:
..vaikka pientä provoakin yritin.. :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Luuucas! Kerro koko karu totuus kytkimen pidon löytymisestä :twisted:

Oletettavasti muutkin tahtoo tietää kuinka sen saa pitämään ja helpolla :wink:
luuucas
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 48
Liittynyt: La 27.12.2003 19:26
Paikkakunta: p-pohjammaa

Viesti Kirjoittaja luuucas »

Tilanne vähä korijaantu kun löysäs annosruuvia :? .Vaikuttaa aika lailla tehoihin ja savutukseen tuommonen riittämätön vaparisuodatin.Vilimillä savuttaa aika vankasti,mutta penkissä savu katos melkein olemattomiin kun suodatin pois.
kyllähän mersuki hyvä auto on,mutta parhaat moottorit tehään saarella...
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

täsmaäkö moottorin kierrokset teho käyrän kierroksiin?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

luuucas kirjoitti:Tilanne vähä korijaantu kun löysäs annosruuvia :? .Vaikuttaa aika lailla tehoihin ja savutukseen tuommonen riittämätön vaparisuodatin.Vilimillä savuttaa aika vankasti,mutta penkissä savu katos melkein olemattomiin kun suodatin pois.
Mitäs ne tommoset viritykset on jossa annosta vähennetään.... :shock: ?
Joku mersupurkaamo??
luuucas
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 48
Liittynyt: La 27.12.2003 19:26
Paikkakunta: p-pohjammaa

Viesti Kirjoittaja luuucas »

No se on valamistautumista talavehen :(
kyllähän mersuki hyvä auto on,mutta parhaat moottorit tehään saarella...
Avatar
retku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 08.04.2004 18:04
Paikkakunta: anjalankoski

Viesti Kirjoittaja retku »

no hyvinhän se on polleja lykänny. onnea ja pitkää ikää!

ps. mulla saattas olla tiedossa 3 levynen kisakytkin, ollut c kadetissa isongetragin kera. kiinnostusta?

ps ps. oletko valtra risteilylle lähössä?
190 2.5TD
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja. :twisted: :?:
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

jpk kirjoitti:Luuucas! Kerro koko karu totuus kytkimen pidon löytymisestä :twisted:

Oletettavasti muutkin tahtoo tietää kuinka sen saa pitämään ja helpolla :wink:

Moi kaikille. Pitkästä aikaa, sama kytkin pitää samassa autossa TEHOJA pienentämällä :twisted:
Billett
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

jorma kirjoitti:
jpk kirjoitti:Luuucas! Kerro koko karu totuus kytkimen pidon löytymisestä :twisted:

Oletettavasti muutkin tahtoo tietää kuinka sen saa pitämään ja helpolla :wink:

Moi kaikille. Pitkästä aikaa, sama kytkin pitää samassa autossa TEHOJA pienentämällä :twisted:
VÄÄNTÖÄ vähemmän ja kierroksia enemmän niin tehojen ei välttämättä tarvi laskea mutta kytkin pitää. Newtonmetrithän sitä kytkytintä lipsuttaa, ei hevosvoimat.
beemer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 06.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beemer »

olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

beemer kirjoitti:
olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.
häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka siellä

esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??


vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?

Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.

T:Jari

oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä :oops:
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

JariK kirjoitti:
beemer kirjoitti:
olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.
häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka siellä

esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??




vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?

Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.

T:Jari

oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä :oops:

semmosen huomasin autoa penkitettäessä että mitä lujemmin autoa sidottiin niin sitä suurempi oli välitys häviö ja koneteho pysyi samana

eli ei se pyöräteho aina paikkaansa pidä.

Maurillakin saattaa olla tästä tietoa...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Stonehead kirjoitti:
JariK kirjoitti:häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka siellä

esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??




vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?

Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.

T:Jari

oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä :oops:

semmosen huomasin autoa penkitettäessä että mitä lujemmin autoa sidottiin niin sitä suurempi oli välitys häviö ja koneteho pysyi samana

eli ei se pyöräteho aina paikkaansa pidä.

Maurillakin saattaa olla tästä tietoa...
Joo, Stonellahan oli tosi kovat hävikit omassa kun auto oli runtattu liinoilla ihan lattiaan, siitä sitomisesta voi tulla jopa 20 kW:n ylimääräiset häviöt.

Automaateilla sitten on vielä kaikkia laatikon sisäisiä häviöitä tuohon päälle, mitä ei voi mitata.

Mutta teoriassa kai se vetopyörästön pyörittämiseen menevä voima on vakio riippumatta siitä miten paljon sitä voimaa sinne välitetään, eli luulisin tehohäviön olevan vakio.
Viimeksi muokannut Mauri H., La 29.01.2005 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Minun järjen mukaan tehohäviö ei voi olla vakio. Silloinhan tehohäviön pitäisi olla kokolailla sama myös mottorijarrutuksessa, ellei perään asenna samanlaista räikkää kuin polkupyörän takanavassa. Eli voimansiirto olisi niin tiukka että takapyörät menisivät lukkoon kun painaa kytkimen pohjaan (karvalakkimalleissa :wink: ).

Kyllähän jokainen (?) automaattivaihteinen auto jaksaa lähteä liikkeelle tyhjäkäynnillä, jolloin tuskin on kymmeniä nyyttoneita ja heposia käskemässä kardaania.

Harmi kun koulusta ei tässä tapauksessa ole apua, mutta mitä siellä erilaisista vekottimista kerrottiin, niin esim. sähkö- ja polttomoottorien, generaattorien sekä dynamoiden ja hehkulamppujen hyötysuhde ilmoitettiin aina prosentteina. Eikös penkityksen tehohäviössä ole tavallaan kysymys voimansiirron hyötysuhteesta?


MuTu ja VaLu, eli musta tuntuu että yo. teksti on varma luulo.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Voisi olla että prosenteissa ajateltuna saattaa pitää teho häviö paikkaansa ainakin kun penkitin kerrattain tuota kakosautoani niin boshin penkki piirsi sen janan mikä mittasi vetopyörästön hävikin niin kierrosten noustessa häviö kasvoi ja se on huomattu monesti että eräskin boshin pehopenkki antoi 50hp tehoeroja eräälle 850 tdi volvolle johtuen kiinnityksestä joten en oikein usko noihin penkkien lukemiin... mutta hyvä niissä autoa on säädellä kohilleen...
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tehohäviö ei ole vakio, tämän huomaa juuri hyvin esim Boschin penkeissä jotka piirtävät häviötehokäyrän. Eli kiihdytettäessä mitataan pyörille tuleva teho, sitten rullataan kytkin pohjassa jolloin saadaan jonkinlaista osviittaa voimansiirron häviöistä. Dynolapussa näkyy pyörätehon lisäksi myös tuon häviötehon käyrä ja se ei ole vakio. Kun pyörätehoihin lisätään tuo häviöteho, niin saadaan koneteho. Lisäksi jos kierrokset on mitattu saadaan laskettua vääntömomentti.

Näin siis manuaalilaatikolla. Automaatin kanssa homma on paljon vaikeampi eikä moottoritehoa saa mitattua kovinkaan tarkasti. Lisäksi manuaalillakin tuo häviöteho ei ole sama molempiin suuntiin koska voimansiirto on tottunut toimimaan enemmän moottorilta pyöriin päin kuin pyöriltä moottorille. Hampaat ovat kuluneet toispuoleisesti jne...

Tuo sitominen aiheuttaa renkaille normaalitilannetta enemmän "downforcea" joka lisää renkaiden vierintävastusta. Tämä kuitenkin näkyy häviötehokäyrässä. Renkaiden vierintävastus on lineaarisesti riippuvainen niille tulevasta pystysuuntaisesta kuormasta.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

penkittäkää Lapualla Erkki Rintakarilla siellä otetaan nivel aksiloilla pyörän navasta hönkä ulos saa normaalin kiihdytys teho käyrän ja voi myös jarrua
vastaan mitata halutulla kierrosluvulla niin ainakin ahdot saatte maksimiin
eikä ole yli hinnoiteltua
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

minun mielikuvituspenkki mittaa häviöt kun kaasu löysätään ja "auto rullaa alamäkeen", juuri niin kuin melitos kuvaili. audi aiheisilla palstalla tuosta oli puhetta ja kuulemma niin se häviö voidaan mitata :shock: en tiedä onko sellaista penkkiä jossain oikeasti olemassa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Vil_Ma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 76
Liittynyt: La 27.12.2003 15:53
Paikkakunta: Pohojanmaan seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vil_Ma »

Tuossa kävi se lehtimies tekemässä mustasta juttua ja mittaili sillä G-Techillä lukemia siitä.

Kiihtyvyys: 0.7G Teoreettinen varttimaili:11.2sek loppunopeudella 188 ja kiihtyvyyskäyrä sama kuin isolohko Chevy Novalla...

Kytkinkin luisti...
-pensalla pestään pensselit-
VieläBMW
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 15.08.2004 14:40
Paikkakunta: E-pohojammaa

Viesti Kirjoittaja VieläBMW »

Mikä lehtimies :?: :D

-Juice-
2.3-16
Vastaa Viestiin