MB W201 300 24v turpodiesel
Mooi! Kyllä mää luulen että se oli aiinaki 40 senttinen .Ei tullu mitattua muita asioita samalla ,ei edes kuskin kuumetta... Ölijynlämpömittari tuosa onki vakiona,muttei toiminu justiin sillä hetkellä .Eihän tuo haittais vaikka kierroksia nostais ylemmäksi,mutta vähä pitää säästellä,ettei riko heti
kyllähän mersuki hyvä auto on,mutta parhaat moottorit tehään saarella...
sitten vähän viteo materiaalia... kuvauksissa ei loukattu eläimiä eikä polliisien ohjeita
www.saunalahti.fi/~hecekiel/dieselboost_demo.mpg
www.saunalahti.fi/~hecekiel/dieselboost_demo.mpg
On tuo järkyttävä kone! Tuossa kun vertailin noita vääntökäyriä omaan 250D:n käyrään 3500 rpm kohdalla missä oma käyrä nousee vielä melkein pystysuoraan, tulee takkiin 300 Nm
Tuo olis kiva nähdä radalla ensi kesänä.
Juttelin Vaasaan päin tänään, ja vois olla ajatusta harkita kesäksi dieseleille vaikka ihan omaa luokkaa varttimailille jos kiinnostusta löytyy tarpeeksi.
Tuo olis kiva nähdä radalla ensi kesänä.
Juttelin Vaasaan päin tänään, ja vois olla ajatusta harkita kesäksi dieseleille vaikka ihan omaa luokkaa varttimailille jos kiinnostusta löytyy tarpeeksi.
Vui piru.. tässähän pitää alkaa tosissaan ruuvaamaan ku alkaa nahkamännät oleen noin lähellä.. Vääntö on kyllä raju. Respect. Toistaiseksi jäi penkin pohjat vielä mun haltuun...Takapyöräteho: 796,95Nm 3900rpm ja 425,99Hp 4300rpm.
http://kotisivu.mtv3.fi/m30turbo/118_1893.jpg
Joo..ja vielä oma alaluokka vaparidieseleille niin mäkin voisin pärjätä...Petri K kirjoitti: Tuo olis kiva nähdä radalla ensi kesänä.
Juttelin Vaasaan päin tänään, ja vois olla ajatusta harkita kesäksi dieseleille vaikka ihan omaa luokkaa varttimailille jos kiinnostusta löytyy tarpeeksi.
PS.
Overdrivellä jengi on jo niin masentunutta ja mykistynyttä dieselmersujen tehoista että kukaan ei enää tosissaan ryhdy edes kyseenalaistamaan mikä on kuningaspeli
..vaikka pientä provoakin yritin..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Tilanne vähä korijaantu kun löysäs annosruuvia .Vaikuttaa aika lailla tehoihin ja savutukseen tuommonen riittämätön vaparisuodatin.Vilimillä savuttaa aika vankasti,mutta penkissä savu katos melkein olemattomiin kun suodatin pois.
kyllähän mersuki hyvä auto on,mutta parhaat moottorit tehään saarella...
Mitäs ne tommoset viritykset on jossa annosta vähennetään.... ?luuucas kirjoitti:Tilanne vähä korijaantu kun löysäs annosruuvia .Vaikuttaa aika lailla tehoihin ja savutukseen tuommonen riittämätön vaparisuodatin.Vilimillä savuttaa aika vankasti,mutta penkissä savu katos melkein olemattomiin kun suodatin pois.
Joku mersupurkaamo??
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
VÄÄNTÖÄ vähemmän ja kierroksia enemmän niin tehojen ei välttämättä tarvi laskea mutta kytkin pitää. Newtonmetrithän sitä kytkytintä lipsuttaa, ei hevosvoimat.jorma kirjoitti:jpk kirjoitti:Luuucas! Kerro koko karu totuus kytkimen pidon löytymisestä
Oletettavasti muutkin tahtoo tietää kuinka sen saa pitämään ja helpolla
Moi kaikille. Pitkästä aikaa, sama kytkin pitää samassa autossa TEHOJA pienentämällä
häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka sielläbeemer kirjoitti:Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??
vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?
Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.
T:Jari
oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]
Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
JariK kirjoitti:häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka sielläbeemer kirjoitti:Kyllä, pyörätehoja. Voimansiirtoon hävinnee ~20-40hv.olenko muuten ihan väärässä, vaan eikös olekkin nuo paperilla esitetyt penkitys tulokset 24vD ja bemari, niin pyörätehoja.
esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??
vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?
Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.
T:Jari
oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä
semmosen huomasin autoa penkitettäessä että mitä lujemmin autoa sidottiin niin sitä suurempi oli välitys häviö ja koneteho pysyi samana
eli ei se pyöräteho aina paikkaansa pidä.
Maurillakin saattaa olla tästä tietoa...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Joo, Stonellahan oli tosi kovat hävikit omassa kun auto oli runtattu liinoilla ihan lattiaan, siitä sitomisesta voi tulla jopa 20 kW:n ylimääräiset häviöt.Stonehead kirjoitti:JariK kirjoitti:häviöthän on jotain prosentteja, sillä eihän se ?voi? olla vakio se kitka siellä
esim. 200Nm auton mooottori vääntää pääakselia pienemmällä voimalla (siis hammasrattaiden kosketus pinnoista puhutaan) jolloin sinne "jää enemmän" öljyä voitelemaan sitä pintaa, ja pienentämään kitkaa. Kun taas vertaa jotain tuplasti vääntävämpää konetta. joka voisi periaatteessa puristaa rattaat niin lujasti yhteen että sieltä pakenisi öljy välistä, jolloin kitka kasvaisi x^y ??
vai miten on fiksummat? olenko ihan hakoteillä? ja samaten vapaasti rullatessa kierroksia alas, niin onhan siellä pienempi kitka kuin kiihdytettäessä?
Joten: olen itse tullut siihen tulokseen että, ainoastaan pyörätehoa kannattaa tutkia, koska se on todellinen teho joka autoa liikuttaa.
T:Jari
oikaiskaa toki jos olen ihan hukassa tästä
semmosen huomasin autoa penkitettäessä että mitä lujemmin autoa sidottiin niin sitä suurempi oli välitys häviö ja koneteho pysyi samana
eli ei se pyöräteho aina paikkaansa pidä.
Maurillakin saattaa olla tästä tietoa...
Automaateilla sitten on vielä kaikkia laatikon sisäisiä häviöitä tuohon päälle, mitä ei voi mitata.
Mutta teoriassa kai se vetopyörästön pyörittämiseen menevä voima on vakio riippumatta siitä miten paljon sitä voimaa sinne välitetään, eli luulisin tehohäviön olevan vakio.
Viimeksi muokannut Mauri H., La 29.01.2005 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minun järjen mukaan tehohäviö ei voi olla vakio. Silloinhan tehohäviön pitäisi olla kokolailla sama myös mottorijarrutuksessa, ellei perään asenna samanlaista räikkää kuin polkupyörän takanavassa. Eli voimansiirto olisi niin tiukka että takapyörät menisivät lukkoon kun painaa kytkimen pohjaan (karvalakkimalleissa ).
Kyllähän jokainen (?) automaattivaihteinen auto jaksaa lähteä liikkeelle tyhjäkäynnillä, jolloin tuskin on kymmeniä nyyttoneita ja heposia käskemässä kardaania.
Harmi kun koulusta ei tässä tapauksessa ole apua, mutta mitä siellä erilaisista vekottimista kerrottiin, niin esim. sähkö- ja polttomoottorien, generaattorien sekä dynamoiden ja hehkulamppujen hyötysuhde ilmoitettiin aina prosentteina. Eikös penkityksen tehohäviössä ole tavallaan kysymys voimansiirron hyötysuhteesta?
MuTu ja VaLu, eli musta tuntuu että yo. teksti on varma luulo.
Kyllähän jokainen (?) automaattivaihteinen auto jaksaa lähteä liikkeelle tyhjäkäynnillä, jolloin tuskin on kymmeniä nyyttoneita ja heposia käskemässä kardaania.
Harmi kun koulusta ei tässä tapauksessa ole apua, mutta mitä siellä erilaisista vekottimista kerrottiin, niin esim. sähkö- ja polttomoottorien, generaattorien sekä dynamoiden ja hehkulamppujen hyötysuhde ilmoitettiin aina prosentteina. Eikös penkityksen tehohäviössä ole tavallaan kysymys voimansiirron hyötysuhteesta?
MuTu ja VaLu, eli musta tuntuu että yo. teksti on varma luulo.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Voisi olla että prosenteissa ajateltuna saattaa pitää teho häviö paikkaansa ainakin kun penkitin kerrattain tuota kakosautoani niin boshin penkki piirsi sen janan mikä mittasi vetopyörästön hävikin niin kierrosten noustessa häviö kasvoi ja se on huomattu monesti että eräskin boshin pehopenkki antoi 50hp tehoeroja eräälle 850 tdi volvolle johtuen kiinnityksestä joten en oikein usko noihin penkkien lukemiin... mutta hyvä niissä autoa on säädellä kohilleen...
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Tehohäviö ei ole vakio, tämän huomaa juuri hyvin esim Boschin penkeissä jotka piirtävät häviötehokäyrän. Eli kiihdytettäessä mitataan pyörille tuleva teho, sitten rullataan kytkin pohjassa jolloin saadaan jonkinlaista osviittaa voimansiirron häviöistä. Dynolapussa näkyy pyörätehon lisäksi myös tuon häviötehon käyrä ja se ei ole vakio. Kun pyörätehoihin lisätään tuo häviöteho, niin saadaan koneteho. Lisäksi jos kierrokset on mitattu saadaan laskettua vääntömomentti.
Näin siis manuaalilaatikolla. Automaatin kanssa homma on paljon vaikeampi eikä moottoritehoa saa mitattua kovinkaan tarkasti. Lisäksi manuaalillakin tuo häviöteho ei ole sama molempiin suuntiin koska voimansiirto on tottunut toimimaan enemmän moottorilta pyöriin päin kuin pyöriltä moottorille. Hampaat ovat kuluneet toispuoleisesti jne...
Tuo sitominen aiheuttaa renkaille normaalitilannetta enemmän "downforcea" joka lisää renkaiden vierintävastusta. Tämä kuitenkin näkyy häviötehokäyrässä. Renkaiden vierintävastus on lineaarisesti riippuvainen niille tulevasta pystysuuntaisesta kuormasta.
Näin siis manuaalilaatikolla. Automaatin kanssa homma on paljon vaikeampi eikä moottoritehoa saa mitattua kovinkaan tarkasti. Lisäksi manuaalillakin tuo häviöteho ei ole sama molempiin suuntiin koska voimansiirto on tottunut toimimaan enemmän moottorilta pyöriin päin kuin pyöriltä moottorille. Hampaat ovat kuluneet toispuoleisesti jne...
Tuo sitominen aiheuttaa renkaille normaalitilannetta enemmän "downforcea" joka lisää renkaiden vierintävastusta. Tämä kuitenkin näkyy häviötehokäyrässä. Renkaiden vierintävastus on lineaarisesti riippuvainen niille tulevasta pystysuuntaisesta kuormasta.
minun mielikuvituspenkki mittaa häviöt kun kaasu löysätään ja "auto rullaa alamäkeen", juuri niin kuin melitos kuvaili. audi aiheisilla palstalla tuosta oli puhetta ja kuulemma niin se häviö voidaan mitata en tiedä onko sellaista penkkiä jossain oikeasti olemassa.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]