Lähtökohta oli, että autoon on joskus joku vaihtanut alkuperäisen Audio 30 laitteen tilalle Comand 2.0 laitteen. Siinä yhteydessä on autosta poistettu alkuperäinen puhelinjärjestelmä ja CD-vaihtaja jäänyt myös kytkemättä. Auton navigointi ei myöskään toiminut, vikakoodin perusteella antennijohto oikosulussa tai poikki. Alkuperäinen Bose-äänijärjestelmä oli edelleen käytössä.
Halusin uudistaa auton AV-järjestelmää muutamastakin syystä. Navigointi piti saada toimimaan ja ennen kaikkea halusin bluetooth hf-järjestelmän sekä iPod hallinnan. Navikointi olisi näemmä ollut helppo homma, antennijohto jakajan ja soittimen väliltä olisi pitänyt vaihtaa, tai edes johdon soittimen pään liitin. Muuten navikointi toimi täysin (testasin). Mutta, hf ja iPod olisi ollut paljon vaikeampia ja kalliimpia ratkaista, eikä niistä kovin hyviä olisi edes saanut aikaiseksi.
Vaihtoehtona oli siis etsiä joku uusi, 2-DIN soitin tilalle. Koska kulut halusin pitää kohtuullisena, jäi kalliimmat laitteet laskuista pois, tosin en myöskään halunnut aivan halvimpia mitä maailmasta löytyy. Niihinkin ehdin perehtyä hieman eivätkä ne vakuuttaneet. Valinta kohdistui Oululaisen MediaExponentin http://shop.mediaexponent.com/ tarjoamaan FlyAudion laitteeseen, pitkälti siksi että myyjä osoitti poikkeuksellista aktiivisuutta selvitellä mitä projektiin tarvitsee ja heiltä sain myös hyvät ohjeet. Pieniä ongelmiakin ilmeni, mutta ne saatiin erittäin sujuvasti hoidettua ja kuntoon.
Periaatteessa soittimen vaihto on helppo homma, vanha irti irroitusraudoilla ja uusi alkuperäisiin johtosarjoihin kiinni. Näin homma olisikin ollut, ellei autossa olisi ollut sitä Bosen audiojärjestelmää (jota en tiennyt siellä olevan kun myyjää informoin auton kokoonpanosta). Siihen väliin tarvittiin n. 50,- maksanut signaalimuunnin joka vääntää äänen Boselle sopivaan muotoon.
Tästä eteenpäin sitten hommat olikin plug and play tyylistä. Ainakin siis perusasioiden suhteen, kuten navikointi, radio, dvd jne. Myös hf paritti puhelimen kanssa ilman ongelmia.
Jopa GPS-antennin saaminen kojelaudan päälle, keskelle tuulilasin eteen oli melko nopea ja kivuton operaatio. Kuljetin kaapelin kojelaudan oikeaan reunaan, sieltä löytyy irroitettava luukku jonka alta löytyy kaapelille reitti kojelaudan ja korin väliseen uraan. Sitä samaa uraa pitkin kaapelin saa vietyä keskelle kojelautaa ilman että se näkyy.
Halusin kuitenkin jotain lisätoimintoja jotka vaativat vähän työtä. iPod liityntä oli helppo, sen sijoitin hansikaslokeroon johon oli muutaman minuutin homma saada lataus/signaalijohto tuotua soittimelta.
Peruutuskamera oli se mitä eniten ennalta pelkäsin, lähinnä työmäärän suhteen. Suurin homma oli selvittää, kuinka takaverhoilun saa irroitettua ilman että kaikki muoviosat särkyy.
Takaluukun osalta ensimmäinen toimenpide oli sisäpuolisen avauskahvan kehyksen irroitus, joka onnistuu irroittamalla kehyksen pienen ruuvin ja kampeamalla sitä ensin noin 5mm ylöspäin, ikkunaa kohti. Sitten se irtoaakin itsekseen. Varsinainen muoviverhoilu irtoaa ottamalla ikkunan kehyksestä kaksi muoviniittiä irti painamalla ensin niiden muovitappeja hieman sisään ja varovasti kampeamalla. Ja samalla tavalla se verhoilukin sitten irtoaa, varovasti ulospäin kampeamalla. Itse sain kaikki ehjänä irti.
Peruutuskameran sijoitin rekisterikilven yläpuolelle, kilvenvalon ja avauskahvan väliin. Johdot vein luukun sisäpuolelle irroittamalla takaluukun muovikoristeen jossa on rekisterikilven valot kiinni. Se irtoaa kahdella ulkopuolisella ruuvilla ja kahdella sisäpuolisella mutterilla, ne siis irroittamalla

Luukun sisäpuolelta löytyy maadoituspiste kameraa varten. Toiselta takavalolta toin jännitteen peruutusvalon johdosta. Yksittäinen ohut johdin oli melko helppo kuljettaa ylös luukun kaapelisisäänviennin luokse ja sieltä luukun sisäpuolelle. Tässä soittimessa peruutuskameranäyttö kun kytkeytyy automaattisesti päälle kun kameralta tulee videosignaalia, mikä on etu jos käyttää perinteistä videokaapelia, mutta langattoman yhteyden kanssa se vaatii lisäohjauksen joko CAN-väylästä tai releohjauksen.
Siinäpä se sitten oli auton peräpään osalta. Muovit takaisin paikoilleen ja pelätty homma oli kahden tunnin työ, hitaasti kiiruhtaen.
Etupäähän soittimen luokse siis seuraavasti. Siellä langattoman videosignaalin vastaanotin tarvitsee virtaa, jota on saatavilla suoraan soittimen omasta johtosarjasta, siinä on valmiiksi liittimet valmiina. Lisäksi video johdin kiinni ja säätämään peruutuskameran asento niin, että mitta-asteikko näyttää oikein.