W163 soittimen vaihtokertomus

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Catiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 23.12.2011 18:55
Paikkakunta: Suur-Joutseno

W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Jos joku muu innostuu samaan, niin tässä hieman omia kokemuksiani.

Lähtökohta oli, että autoon on joskus joku vaihtanut alkuperäisen Audio 30 laitteen tilalle Comand 2.0 laitteen. Siinä yhteydessä on autosta poistettu alkuperäinen puhelinjärjestelmä ja CD-vaihtaja jäänyt myös kytkemättä. Auton navigointi ei myöskään toiminut, vikakoodin perusteella antennijohto oikosulussa tai poikki. Alkuperäinen Bose-äänijärjestelmä oli edelleen käytössä.

Halusin uudistaa auton AV-järjestelmää muutamastakin syystä. Navigointi piti saada toimimaan ja ennen kaikkea halusin bluetooth hf-järjestelmän sekä iPod hallinnan. Navikointi olisi näemmä ollut helppo homma, antennijohto jakajan ja soittimen väliltä olisi pitänyt vaihtaa, tai edes johdon soittimen pään liitin. Muuten navikointi toimi täysin (testasin). Mutta, hf ja iPod olisi ollut paljon vaikeampia ja kalliimpia ratkaista, eikä niistä kovin hyviä olisi edes saanut aikaiseksi.

Vaihtoehtona oli siis etsiä joku uusi, 2-DIN soitin tilalle. Koska kulut halusin pitää kohtuullisena, jäi kalliimmat laitteet laskuista pois, tosin en myöskään halunnut aivan halvimpia mitä maailmasta löytyy. Niihinkin ehdin perehtyä hieman eivätkä ne vakuuttaneet. Valinta kohdistui Oululaisen MediaExponentin http://shop.mediaexponent.com/ tarjoamaan FlyAudion laitteeseen, pitkälti siksi että myyjä osoitti poikkeuksellista aktiivisuutta selvitellä mitä projektiin tarvitsee ja heiltä sain myös hyvät ohjeet. Pieniä ongelmiakin ilmeni, mutta ne saatiin erittäin sujuvasti hoidettua ja kuntoon.

Periaatteessa soittimen vaihto on helppo homma, vanha irti irroitusraudoilla ja uusi alkuperäisiin johtosarjoihin kiinni. Näin homma olisikin ollut, ellei autossa olisi ollut sitä Bosen audiojärjestelmää (jota en tiennyt siellä olevan kun myyjää informoin auton kokoonpanosta). Siihen väliin tarvittiin n. 50,- maksanut signaalimuunnin joka vääntää äänen Boselle sopivaan muotoon.

Tästä eteenpäin sitten hommat olikin plug and play tyylistä. Ainakin siis perusasioiden suhteen, kuten navikointi, radio, dvd jne. Myös hf paritti puhelimen kanssa ilman ongelmia.
Jopa GPS-antennin saaminen kojelaudan päälle, keskelle tuulilasin eteen oli melko nopea ja kivuton operaatio. Kuljetin kaapelin kojelaudan oikeaan reunaan, sieltä löytyy irroitettava luukku jonka alta löytyy kaapelille reitti kojelaudan ja korin väliseen uraan. Sitä samaa uraa pitkin kaapelin saa vietyä keskelle kojelautaa ilman että se näkyy.

Halusin kuitenkin jotain lisätoimintoja jotka vaativat vähän työtä. iPod liityntä oli helppo, sen sijoitin hansikaslokeroon johon oli muutaman minuutin homma saada lataus/signaalijohto tuotua soittimelta.

Peruutuskamera oli se mitä eniten ennalta pelkäsin, lähinnä työmäärän suhteen. Suurin homma oli selvittää, kuinka takaverhoilun saa irroitettua ilman että kaikki muoviosat särkyy.
Takaluukun osalta ensimmäinen toimenpide oli sisäpuolisen avauskahvan kehyksen irroitus, joka onnistuu irroittamalla kehyksen pienen ruuvin ja kampeamalla sitä ensin noin 5mm ylöspäin, ikkunaa kohti. Sitten se irtoaakin itsekseen. Varsinainen muoviverhoilu irtoaa ottamalla ikkunan kehyksestä kaksi muoviniittiä irti painamalla ensin niiden muovitappeja hieman sisään ja varovasti kampeamalla. Ja samalla tavalla se verhoilukin sitten irtoaa, varovasti ulospäin kampeamalla. Itse sain kaikki ehjänä irti.
Peruutuskameran sijoitin rekisterikilven yläpuolelle, kilvenvalon ja avauskahvan väliin. Johdot vein luukun sisäpuolelle irroittamalla takaluukun muovikoristeen jossa on rekisterikilven valot kiinni. Se irtoaa kahdella ulkopuolisella ruuvilla ja kahdella sisäpuolisella mutterilla, ne siis irroittamalla :wink:

Luukun sisäpuolelta löytyy maadoituspiste kameraa varten. Toiselta takavalolta toin jännitteen peruutusvalon johdosta. Yksittäinen ohut johdin oli melko helppo kuljettaa ylös luukun kaapelisisäänviennin luokse ja sieltä luukun sisäpuolelle. Tässä soittimessa peruutuskameranäyttö kun kytkeytyy automaattisesti päälle kun kameralta tulee videosignaalia, mikä on etu jos käyttää perinteistä videokaapelia, mutta langattoman yhteyden kanssa se vaatii lisäohjauksen joko CAN-väylästä tai releohjauksen.
Siinäpä se sitten oli auton peräpään osalta. Muovit takaisin paikoilleen ja pelätty homma oli kahden tunnin työ, hitaasti kiiruhtaen.

Etupäähän soittimen luokse siis seuraavasti. Siellä langattoman videosignaalin vastaanotin tarvitsee virtaa, jota on saatavilla suoraan soittimen omasta johtosarjasta, siinä on valmiiksi liittimet valmiina. Lisäksi video johdin kiinni ja säätämään peruutuskameran asento niin, että mitta-asteikko näyttää oikein.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vähän samanlainen ongelma täälläkin.

Audio 10 pitäs vaihtaa -03 ML:stä pois ja tilalle Alpinen DSP soitin.
Autossa vaan tuo Bosen systeemi joten onko kellään tietoa minkälaisena signaalina ääni lähtee soittimelta tuonne bosen vahvistimelle.
Normaali ISO-liittimien yläpuolella on 5-parinen liitin josta lähtee muutama johto jonnekkin. Onko nämä esim linjatasoisia lähtöjä?

Orkkis soittimelta ei lähde ISO-liittimestä kaiutinpiuhoja ollenkaan kuten esim, tuon W140:n bose systeemissä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lisää kysymyksiä...

Missä sijaitsee tuo bosen vahvari ML:ssä?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3281
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Bosea on analogista ja digitaalista. Jos keskimmäinen eli B-blokki kytketty-> analoginen, jos ei = tyhjät kaiutinlähdöt -> digitaalinen (D2B). Ylinnä olevan C-blokin piuhoissa on D2B wakeup, CD-boksin virransyöttö (jos se on) ja CAN-liityntä (mittaristo ja/tai central gateway-liitäntä ja sitäkautta testeriyhteys).

Mersun Bose-systeemin tasoista ei ole näinollen väliä, ääntä pitäisi saada menemään siihen kuituun ja kun ei se sinne mene, vetää sitten uusi roikka jompaankumpaaan takaposkeen missä vahvistin luultavasti on (en ole W163:ta lähemmin tutkinut).
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jenkkivoorumilta löytyikin kuva tuon vahvarin sijainnista.

Tässä oli juuri tuo valokuidulla toimiva digi-versio.

On siis ML:ssä jarrupolkimen yläpuolella rintapellissä kiinni.
Otin liittimet irti ja irrottelin kaiutinpiuhat irti liittimestä ja vedin ne "uuden" soittimen taakse.

Johan toimii ja soi muukin kuin rätisevä radio.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Jaa MikaT ostanut kanssa ML:n, joko levikkeet tilasit vai olivatko jo valmiina?

Niin se alkoi pelata ihan ilman vahvaria se Bosen systeemi? Pitäs syventyä ittekki tuohon ko ostin kenwoodin 2din soittimen tuohon omaan ML.

Onkos sielä jossakin subi olemassa tuossa Bosen systeemissä vai onko se pelkkä erillissarja toteutus? En ole vielä purkanut autoa mitenkään, ei siis ole pistänyt silmään erillistä subbaria. Kohtuu hyvin tuo silti tuntuu soivan näihin nyky tarpeisiin --> Muumihumppa yms. toistuu hienosti :D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu tein helpoimman kautta.
Bosen vahvari irti rintapellistä ja vahvarin johtosarjasta kaiutinkarvat irti ja jatkamalla vedin ne soittimelle.

Subille laitoin tuollasen pikku vahvarin pelkääjän penkin alle kun soittimessa on hyvät sääjöt myös subille. Itse subi on kuskinpenkin alla, mutta aika onneton esitys tuntuu olevan.
Ovi kailottimet pauhaa paremmin.
D-pilarien diskantit on vielä kytkemättä. Katsoa jos innostuu niin pitää vetasta niidenkin piuhat soittimelle.
Kaikki jakosuotimet on itse kaiuttimissa (pl. subi) joten helppo homma napata se valokuidulla toimiva vahvari mäkeen sieltä.

Eli nyt sinne jäi valokuidut ja se vahvarin johtopistoke irti.
Tuntuu tuossa Alappinen 9887r:ssä olevan tehoa ihan tarpeeksi ihan erillistä vahvistintakin.

Tosin kuullostaa että tuossa orkkis bosessa on sisäänrakennettuna jonkinlainen taajuuskorjaus. Vähän vaisu matalien toisto on ilman sitä eikä nuo tiskantitkaan älyttömän kirkkaasti soi.
Tai sitten siinä orkkissoittimessa on melko rajut säädöt. :D

Onneksi nykysessä soittimessa on kohtalainen equ ja dsp jolla saa vähän korjattua.
Eniten häiritsee kun keskiäänet soi jalkatilassa. Pitäs modata nuo joutilaat audaxin keskiäänet kojelaudan päälle.
Samalla jos tuohon ryhtyy niin etupään tiskantit menee myös vaihtoon. Seassia tilalle.
Siihen rojektiin tarvis kyllä hommata toinen kojelauta.

Ei ole kaarilevikkeitä tässä vehkeessä.
Tosin vielä on tuleva rengastus vähän auki joten ei tietoa vielä että onko edes tarvetta moisille.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3281
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Mika.T kirjoitti:Tosin kuullostaa että tuossa orkkis bosessa on sisäänrakennettuna jonkinlainen taajuuskorjaus. Vähän vaisu matalien toisto on ilman sitä eikä nuo tiskantitkaan älyttömän kirkkaasti soi.
Näin se toimii - kaiuttimet on viritetyissa refleksikoteloissa ja sitten on mitattu autoa ja kaiuttimia ahkerasti ennen sarjatuotannon alkamista ja sen perusteella väännetty kiinteä sähköinen taajuuskorjaus vahvistimiin (+ subbarin jakosuodatin ja summaus). Joka automallissa tuo on erilainen, jopa saman korimallin coupe- ja rättikattomallissa on eri varaosanumerot vahvistimille.

Alunperin Bosen periaate oli että yksi hyvä elementti oikeassa kotelossa riittää koko taajuusalueelle kunhan se on riittävän tehokas niin että varaa sähköiseen korjauksiin riittää. Myöhemmin on sitten alkanut ilmestyä passivijaolla tehtyjä diskantteja ja erillisiä subbareita.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuota omaa vispilää purkanut sen verran, että varmistin bosen ohjauksen olevan digi versio. Onko mahdollista ajaa tuolle vahvistimelle analoginen tieto uudelta soittimelta? En ole vahvistinta vielä katsonut, että mitä pistokkeita siellä on olemassa.... Ainakin jos jotenkuten ymmärrän tuota jysin kirjoittamaa juttua, niin siellä on ilmeisesti analogiselle karvalle paikka siellä vahvarissa?
jysi kirjoitti:Mersun Bose-systeemin tasoista ei ole näinollen väliä, ääntä pitäisi saada menemään siihen kuituun ja kun ei se sinne mene, vetää sitten uusi roikka jompaankumpaaan takaposkeen missä vahvistin luultavasti on (en ole W163:ta lähemmin tutkinut).
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joltain jenkkivoorumilta löysin kuvan tuosta liittimestä johon merkitty mikä mikäkin napa on. En kyllä muista että siinä olisi analogisia sisäänmenoja mainittu.
Pitääpä penkoa netti vähäsen jospa se sattuisi löytymään.
Toki näppärä kolvaaja saa sinne analogisen signaalin tinailtua sisäänkin mutta eriasia onko tuo autokohtainen taajuuskorjaus enää toiminnassa.
ePa
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 12.04.2013 21:12

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja ePa »

Mistä kohdasta kannattaisi lähteä yrittämään virtakaapelia vahvistimelle sisään kabiinin puolelle? Ja lähes asiaan liittyen mistä sisätilan lämppärin piuha menisi helpoiten läpi?
raikku89
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 16.12.2014 15:14

Re: W163 soittimen vaihtokertomus

Viesti Kirjoittaja raikku89 »

Muutama vuosi mahtuu jo väliin, mutta ajattelin laittaa oman lyhyen kertomuksen jos vaikka joku selviäisi pienemällä tuskalla kui minä :D
Menin ostamaan motonetistä tarjouksessa olevan 2 din soittimen sen enempää miettimättä. (aikasemmat autot saanut aina tavalla tai toisella toimimaan merkistä riippumatta) Asennuksessa ei ollut alkujaan mitään ongelmia radion liitin täytyi vaihtaa .. laitoin soittimen vain paikalleen ja luulin että se on siinä , muute se olikin vain ääni puuttuui . Vanha soitin mulla oli alkuperäinen command 2.0 (cd vaihtaja navi tv puhelin) ja bosen vahvistimella ,se optinen versio . Uuden soittimen lähtö imbedanssi oli 4-8 ohm ja bosen kaiuttimet vain 2 ohmia jonka takia jaksoin nähdä vaivaa etsiä analogisen lähdön muuntajaa jne . .. Päädyn väliaikais ratkaisuna sellaiseen että kytkin kylmästi etu osan kaiuttimet sarjaan ja taka osan kaiuttimet omaan sarjaan , jollloin sain imbedanssiksi sen 4 ohmia . Kuskin penkin alla oleva subi jäi toistaiseksi pois käytöstä , mutta senkin saa lisäämällä vahvistemen vaikka apukuskin penkin alla . Nyt sain päivitettyä tuon command uudempaan ja nykyaikaisempaan vain soittimen hinnallla (200)
Vastaa Viestiin