automaatti vastaan manuaali
Mercedes käyttää automaattilaatikoita vain Ategossa ja Econic malleissa. Ensimmäinen on pullakuskijen suosima malli ja toista käytetään paloautojen alustana ja lentokenttien ajoneuvoina. Molemmat ovat siis sileän tien ajoneuvoja ja siitäkin voidaan vielä keskustella jos halutaan, että ovatko kumpikaan kuorma-autoja vain vähän järeänpiä pakettiautoja. Elikkä jos autolla kuljetetaan sellaista tavaraa tai muuta, jossa kokonaispaino nousee yli 20000kg, niin silloin täytyy automatic laatikot unohtaa tai muuten ostaa itselleen vaan rutosti ongelmia. Rauta se on mikä voimaa siirtää. Hydrostaatit ovat asia erikseen, mutta niissä taas tulevat muut ongelmat, kuten metsäkoneissa, kaivureissa ja pyöräkuormaajissa käytetään.
"Kaikki yhden vaihteiston puolesta ja yksi vaihteisto kaikkien..."
No, Mersulla ei löydy, mutta se, että MB:n kuormureissa moista 'täysautomaattia' ei ole ei teilaa sitä, etteikö sitä olisi muissa ja etteikö se toimisi tehtävässä kuin tehtävässä.
www.sisuauto.com
Sisu E 11
Pääasiallinen ajotehtävä:
Maantieliikenne, maansiirto, vaihtolava-autot, kunnalliset ajotehtävät
Yhtä hyvin kaikki tukkia ja soraa ajavat voisivat haukkua kaikki synkronoidut vaihteistot hevon hel**ttiin vain, koska DAFfin synkro ei kestä vedättämistä pehmeikössä lukot päällä.
No, Mersulla ei löydy, mutta se, että MB:n kuormureissa moista 'täysautomaattia' ei ole ei teilaa sitä, etteikö sitä olisi muissa ja etteikö se toimisi tehtävässä kuin tehtävässä.
www.sisuauto.com
Sisu E 11
Pääasiallinen ajotehtävä:
Maantieliikenne, maansiirto, vaihtolava-autot, kunnalliset ajotehtävät
- Teho:
254 kW / 345 hv 1900 rpm
283 kW / 385 hv 1900 rpm
306 kW / 416 hv 1900 rpm
Vääntömomentti:
1710 Nm 1200 rpm
1835 Nm 1200 rpm
2010 Nm 1200 rpm
1210 Nm 1000-1700 rpm
1835 Nm 1050-1400 rpm
2010 Nm 1050-1400 rpm
Vaihteisto:
Synkronoitu, käsivalintainen ZF16S221, 16+4
Synkronoitu, käsivalintainen Eaton Fuller RTLO16 18+4
Automaatti Allison HD4060, 6+1
Synkronoitu, käsivalintainen ZF16S221, 16+4
Vetotavat:
4x2, 6x2, 6x4, 8x2, 8x4
- Pääasiallinen ajotehtävä:
Vaativiin olosuhteisiin ja suurta moottoritehoa vaativiin tehtäviin.
Moottori:
Caterpillar C-18 Euro 3
Teho:
464 kW / 630 hv 1900 rpm
Vääntömomentti:
2780 Nm 1200-1500 rpm
Yhtä hyvin kaikki tukkia ja soraa ajavat voisivat haukkua kaikki synkronoidut vaihteistot hevon hel**ttiin vain, koska DAFfin synkro ei kestä vedättämistä pehmeikössä lukot päällä.
Tiedät paikan, kokeile
Tuosta moottori tehosta. Tuossa naapuri kunnan puolella on entinen Mersun puuauto muutettu paloauton alustaksi. Riisuttu kaikki rajoittimet yms. pois ja koneesta otettu vaatimattomasti 720 hv. Saadaan niitä hv koneesta kuin koneesta, mutta mikä on kestävyys sen jälkeen ym. kulut. Automaatista kuorma-autossa ei varmaan ole mitään haittaa, mutta ensin täytyy ratkaista sellaiset ongelmat, kuinka se auto laitetaan liikkeelle, kun se on niin sanotusti istahtanut johonkin. Tuolla automaatilla, kun tuo heijaaminen ei onnistu ja tänä syksynä tuo liikkuminen on ollut todella hankalaa. On joutunut käyttämään paripyörissä ketjuja, eikä ole vielä luntakaan maassa, mutta mutaa ja savi velliä sitäkin enemmän. Sitten vielä, synkronoitu laatikko on aivan hyvä, mutta suorahampaisen laatikon veroista ei ole montakaan. Sillä, kun veto ei katkea koskaan, sillä se on todella nopea. Eli edelleen olen sitä mieltä, että automaatti on sileitten teiden vaihdelaatikko, ainakin kuorma-autoissa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ma 18.10.2004 21:27
- Paikkakunta: satakunta
Tää on vähän kakspiippuinen juttu ja riippuu vähän autosta. Meillä oli c- sarjan diesel (älkää kysykö millä koneella
) ja se oli automaattina aika pirtsakka, mut nyt meillä on w124, 200D, niin sitä en toistamiseen ottais automaattina. Ei uskalla lähteä ohittaan muuten kun että on kilometri tyhjää tietä..
Nykyinen on siis manuaali tällä kertaa. Mut ehdottomasti kaupunkiajossa ihana on automaatti!!!


MB 4-ever
Manuaali on ehdottomasti hauskempi kuin automaatti. Siksi äänestän keppivaihteista. Vaikka nykyisin tallissa onkin kaksi automaattiautoa.
Jos Mersu tekisi automaattien "käsivalinta-asennosta" nopeammin toimivan ja hiukan raaemman, voisin äänestää automaattia. Käsivalinta-asennolla tarkoitan tässä "automanuaalisen" laatikon asentoa, jossa keppiä sivuttain heiluttelemalla saa mukamas valituksi käytettävän vaihteen.
Nautin saada itse päättää mikä vaihde on päällä, en niinkään kytkimen käytöstä. Mersun nykyiset automaatit vaihtavat käsivalinta-asennossa alaspäin liian pitkällä viiveellä ja vasta kun ollaan herrasmiesmäisen vaihdon antavilla kierrosluvuilla. Ylöspäin laatikkoa ei pysty käsivalinta-asennossa oikeasti käskyttämään. Tällaisen käsivalintamahdolisuuden voisi puolestani automaatista poistaa. Käsivalinnan tulisi mielestäni antaa kontrolli kokonaan kuskille.
Jos Mersu tekisi automaattien "käsivalinta-asennosta" nopeammin toimivan ja hiukan raaemman, voisin äänestää automaattia. Käsivalinta-asennolla tarkoitan tässä "automanuaalisen" laatikon asentoa, jossa keppiä sivuttain heiluttelemalla saa mukamas valituksi käytettävän vaihteen.
Nautin saada itse päättää mikä vaihde on päällä, en niinkään kytkimen käytöstä. Mersun nykyiset automaatit vaihtavat käsivalinta-asennossa alaspäin liian pitkällä viiveellä ja vasta kun ollaan herrasmiesmäisen vaihdon antavilla kierrosluvuilla. Ylöspäin laatikkoa ei pysty käsivalinta-asennossa oikeasti käskyttämään. Tällaisen käsivalintamahdolisuuden voisi puolestani automaatista poistaa. Käsivalinnan tulisi mielestäni antaa kontrolli kokonaan kuskille.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Minä ajelin kaverin A-6 Audilla enkä ymmärrä miks automaattiin tehdään käsi valinta systeemi älytön juttu. Kuitenkin jos manuaali asennossa polkee kaasun pohjaan ja meinaa vedättää vähän pitempään niin AUTOMAATTI kuitenkin vaihtaa ennenkuin kone on rajottajalla. Ompahan tietysti suurempi mahdollisuus renata ja audi huolto elää




TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
CDi-koneisiin sopii automaatti loistavasti, sillä vetoalue kuitenkin melko kapea. Viisivaihteinen laatikko vaihtaa pehmeästi ja lähteminen paikaltaan todella helppoa ja pirteää. 200 cdi:kin lähtee S-asennossa todella pirteästi paikaltaan. Huom. nyt puhun mallista 203. 202 (200 cdi) ei lähde paikaltaan kovinkaan hyvin. 203 200 cdi lähtee paremmin paikaltaan kuin volvon D5 163 hv automaatti.