W124 Magneettiventtiili jumissa, paneeliasiaa - KUVIA!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jorma-k kirjoitti:
Wikke kirjoitti:- Jos vänkärin puolen säätimen laittaa aivan kylmälle, sen "napsauksen yli", niin vänkärin puolen säätö on silloin poissa käytöstä kokonaan ja lämmön säätö tapahtuu kummallekin puolelle kuskin säätimestä. Samoin toimii toisinpäin.
Ei ainakaan minulla ole: se puoli, mistä käännetään kylmälle, antaa kylmää riippumatta siitä, mitä toiselle puolelle tilataan.
Samoin kuumaa tilaamalla saa kuumaa ja vain sille puolelle, mihin tilattiin.
Elikkä säätimet toimivat toisistaan riippumatta. Miten yhteinen lämpöanturi sitten erilaiset tilaukset tulkitsee, on jo henkimaaliman asioita.
ei toimi täälläkään, vm 85.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Imee vai puhaltaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

felmit kirjoitti:letkun päässä on imumoottori ja sijaitsee hanskalokeron takana.
Kumpaa tuo tekee katossa olevan tunnistimen kannalta, puhaltaa vai imee? Ilmeisesti imee jalkatilasta ja puhaltaa sen tunnistimelle..? Yhdellä lämpövastuksella siis hoidetaan sekä katon, että jalkatilan analysointi?
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Imee vai puhaltaa

Viesti Kirjoittaja PM »

flosse kirjoitti:
felmit kirjoitti:letkun päässä on imumoottori ja sijaitsee hanskalokeron takana.
Kumpaa tuo tekee katossa olevan tunnistimen kannalta, puhaltaa vai imee? Ilmeisesti imee jalkatilasta ja puhaltaa sen tunnistimelle..? Yhdellä lämpövastuksella siis hoidetaan sekä katon, että jalkatilan analysointi?
Kyllä se taitaa imeä, ainakin jos ritilään kertyvän skeidan määrästä voi jotain päätellä. Asian voi testata vaikka käryävällä körssillä. :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

jorma-k kirjoitti: Elikkä säätimet toimivat toisistaan riippumatta. Miten yhteinen lämpöanturi sitten erilaiset tilaukset tulkitsee, on jo henkimaaliman asioita.
kyllä se perustuu tähän kompensoimiseen, josta pistinkin tuossa aiemmin:

- katossa anturi mittaa lämpötilan, joka on X astetta
- tulosta verrataan säätimien asentoon (n1 ja n2), mikä vastaavasti määrää kuinka paljon puhalletaan kuumaa tai kylmää puolelleen - so. mitä oli tilattu
- eli mitataan, säädetään, mitataan, säädetään jne.

(epä)matemaattisesti menisi suurin piirtein näin:
X=(n1+n2)/2 , ja jos X on eri suuri kuin (n1+n2)/2,
niin lisätään tai vähennetään n1 ja n2 -puolille.

saikohan tästä nyt mitään selvää?


:roll:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tässä lainaus Suomen kielisestä käyttöohjekirjasta.

Lämpötilan säätöpyörillä voidaan sätää sisätilan lämpötilaa erikseen auton vasemmalle ja oikealle puolelle portaattomasti ääriasentojen "MIN" ja "MAX" välillä. Perussäädöksi suositamme molemmille säätöpyörille 22 astetta.
Kun sisätilaa lämmitettäessä käytetään vain toista lämpötilan säätöpyörää, toinen säätöpyörä ei saa olla likittuvassa ääriasennossa "MIN".
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

mjo33400 kirjoitti:Tässä lainaus Suomen kielisestä käyttöohjekirjasta.

Lämpötilan säätöpyörillä voidaan sätää sisätilan lämpötilaa erikseen auton vasemmalle ja oikealle puolelle portaattomasti ääriasentojen "MIN" ja "MAX" välillä. Perussäädöksi suositamme molemmille säätöpyörille 22 astetta.
Kun sisätilaa lämmitettäessä käytetään vain toista lämpötilan säätöpyörää, toinen säätöpyörä ei saa olla likittuvassa ääriasennossa "MIN".
eikös min - asennossa ohiteta lämmösäädönohjaus siten, että puhaltaa ulkoilmaa?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ojekirjan mukaan "kyllä". :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tähän topiikkiin nyt lisätietoa. Lämmönsäädön antureita on kolme. Kuskin puolella ja hanttarin puolella lämmityslaitteessa ( en tiedä missä ) ja sisätilaa valvova siellä jossain peilin luona. Tämä tieto tähän asti tulleesta piirilevyn piirtämisen myötä. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

ne kaksi muuta lämpöanturia on lämmityslaitteessa itsessään sisällä.. 124/126sissa soittimen takana... ja näyttäs että ne on jalkatiloihin menevissä kanavissa...
jere
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Pe 02.07.2004 10:15
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jere »

kuvia täällä ja pdf:t täällä

t. jere
Avatar
mesekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.10.2010 19:35

Re: W124 Magneettiventtiili jumissa, paneeliasiaa - KUVIA!!!

Viesti Kirjoittaja mesekki »

...
Vastaa Viestiin