W109 300 SEL 6.3 -70

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Josko näistä saisi vähän kiiltoa pintaan... 18 kg.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

kyllä se täällä jossain oli....

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mahtavan näköisiä, kyllä noita kelpaa ruuvata paikoilleen! 8)
IG: @pyrytakkunen
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tehikkö noille ruuveille muttereille mitään käsittelyä enne lähettämistä pinnoitukseen :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaikki pesin puhtaaksi, hapotin ja osan vielä hiekkapuhalsin. En tiedä reinkö turhaa työtä, sillä osat hapotetaan vielä ennen käsittelyä. Mutta halusin olla varma.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

unski kirjoitti:Kaikki pesin puhtaaksi, hapotin ja osan vielä hiekkapuhalsin. En tiedä reinkö turhaa työtä, sillä osat hapotetaan vielä ennen käsittelyä. Mutta halusin olla varma.
Timppa
Moi,

Se riippuu siitä, mitä olet sopinut pinnoittajan kanssa. Olen käyttänyt Lahden Sähkösinkitystä ja tällä hetkelläkin 20 kg sälää on siellä sinkattavana. He tekevät rasvanpoiston sekä peittauksen ennen pinnoitusprosessia. Osissa ei saa olla maalia eikä alustamassaa. Olen lasikuulapuhaltanut joitakin osia saadakseni mahdollisimman yhtenäisen jäljen, jos osassa on ollut syöpymää. Ruoste ei siis haittaa mutta sinkki ei peita syöpymiä ja tulos voi olla aika ikävän näköinen. Olen lajitellut osat rummussa sinkattaviin sekä ripustettaviin. Olen myös lajitellut niitä puhtausasteen mukaan (likainen/ruosteinen osa puhtaiden/uusien osien seassa saattaa jäädä liian vähäiselle esikäsittelylle).

Matti
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Matin tapa on varmaan paljon parempi kuin omani. Mutta Mecapinnanan työn laatu riitti ainakin tälläkertaa minulle oikein hyvin. Näkyville paikoille tulevat osat ovat siistejä ja osien väri tasainen. Joten olen oikein tyytyväinen. Laskuksi tuli: 100€ alv 0% 18kg osista.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

Tuossa on kyllä oma muisteleminen, kun kaikki pultit on samassa läjässä. :D
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

tulee aina pinnoitettua samalla muutama kilo uusia muttereita, välilevyjä ja pultteja. Kun niitä ei tahdo saada pientä erää. Mutta erikoisemmat pultit ja muut osat muistaa kyllä...toistaiseksi. Kamera ja internetti auttaa sitten, kun ei enää muista...se tilanne saattaa olla jo lähellä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

unski kirjoitti:Kaikki pesin puhtaaksi, hapotin ja osan vielä hiekkapuhalsin. En tiedä reinkö turhaa työtä, sillä osat hapotetaan vielä ennen käsittelyä. Mutta halusin olla varma.

Timppa
mitä happoo käytit :roll: ite aattelin osat ja ruuvit huljutella sitruunahapossa ja olis aikomus lähettää tuonne missä sääkin pinnotit osat :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

pääasiassa sitsuunahappoa. Jotain taisin huljuttaa fosforihapossa. Heillä on muuten 100€ alv 0% minimilaskutus.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Taka-akselin jarruja purkaessani ajattelin uusia jarrukilvet, käsijarruvaijerit ja vaijerien suojakumit. Tarkastettuani hinnan lopetin asian ajattelun hyvinkin nopeasti ja päätin kunnostaa osat. Nuo kolme osaa molemmin puolin olisivat maksaneet hieman yli 700€... Pelkkä käsijarruvaijeri on 180€ /kpl. Onneksi alkuperäiset osat ovat vielä täysin kunnostettavassa kunnossa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Muutamia kuvia pestystä taka-akselista. Korin kunto huomioiden, kaikki muut osat ovat häämmästyttävän hyvässä kunnossa, kuten akselikin...
Kuva

Taka-akselin joustokumi oli Jenkeissä uusittu.
Kuva

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

unski kirjoitti:. Pelkkä käsijarruvaijeri on 180€ /kpl.

Timppa
Mitäs erikoista tuossa vaijerissa on, kun noin paljon maksaa?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
unski kirjoitti:. Pelkkä käsijarruvaijeri on 180€ /kpl.

Timppa
Mitäs erikoista tuossa vaijerissa on, kun noin paljon maksaa?
Sitä en tiedä onko ilmajousitteisissa erilainen kun rautajousitteisessa mutta tässähän on vielä se anti-dive systeemi. Hyvä tietää että kalliit osat...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Harvinainen osa käytössä vain w109:ssä. Varmaankin saatavana vain alkuperäisenä. Parista "tarvike" liikkeestä löysin dbdepot.de 178€ ja niemöller 232€....siis per kappale.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

Juu juu, mutta mikä siitä niin kalliin tekee? Paiskaappa siitä vaikka kuva.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei tuossa nyt mitään niin kovin erikoista ja kallista ole. Valmistajille lyhyitten sarjojen tekeminen on vain kallista, suoraansanoen kannattamatonta. Jokainen osa vaatii työkalunsa, logistiikka, luettelointi ja varastointi omansa. W109:n vaijerien menekki on varmaan n. 10kpl. vuodessa maailmanlaajuisesti, jos noista voittoa saa yhteensä 400€...niin sitä voi sitten miettiä kannattaako koko homma. Sitä kun vertaa esim. johonkin Golfin vaijerin menekkiin.

Sen verran kuitenkin on spesiaali, etten heti alkaisi itse tekemään.

Kuva
Kuva

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Su 18.01.2015 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

karra kirjoitti: Sitä en tiedä onko ilmajousitteisissa erilainen kun rautajousitteisessa mutta tässähän on vielä se anti-dive systeemi. Hyvä tietää että kalliit osat...
Antidive-systeemissä on oma vaijerinsa...siis ilmajousitteisissa. Rautajousisessa tuota systeemiä mielestäni ei ole. W108:n vaijeri maksaa "vain" n. 140€ / kpl... :)

Kannattaa siis pitää vaijerit hyvässä rasvassa.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja tango »

unski kirjoitti: Pelkkä käsijarruvaijeri on 180€ /kpl.
unski kirjoitti: W109:n vaijerien menekki on varmaan n. 10kpl. vuodessa maailmanlaajuisesti,
No, ei ihme. :D
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Näistä saa aina sopivasti potkua...

http://m.youtube.com/watch?v=Ct-KlbvGXgo

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

rupesin tuota moottoria hieman valmistelemaan, kun korikin tupsahtaa takaisin varmankin viikonloppuna.

Huomaako joku jotain outoa kuvassa...

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13608
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:rupesin tuota moottoria hieman valmistelemaan, kun korikin tupsahtaa takaisin varmankin viikonloppuna.

Huomaako joku jotain outoa kuvassa...

[ http://i225.photobucket.com/albums/dd232/satihe/W109%20300%20SEL/WP_20150129_20_40_06_Pro_zps1cef0d05.jpg ]

Timppa
Ohjaustehostimen pumppu on siirtynyt ilmakompressorin paikalle :P taikka sinulla on nyt toisenlainen tuo pumppu siis, ei mallia tandem :)
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Ohjaustehostimen pumppu on siirtynyt ilmakompressorin paikalle :P taikka sinulla on nyt toisenlainen tuo pumppu siis, ei mallia tandem
Niinhän se on, nyt on alumiininen valurautaisen tilalla. Jousituksen ilmakompura ja -säiliö siirtyvät samalla peräkonttiin.

Kuva

Pitääkin tänään hakea puntari ja katsoa paljonko painoa saa poistumaan ja siirtymään takakonttiin.

Timppa
p.s. M100:ssa on kampiakselin päässä aika reilu pultin kanta... 50mm. verrattuna M117:n 27:mm:iin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu....


Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Kimi »

unski kirjoitti:Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu....
:thumbup:
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuossa, kun antaa kyytiä lopuillekin massoille, hiekkapuhaltaa koko pohjan, että saa pintaruosteet pois ja sitten kiiltävä maali niin onpa hieno 8) Tuossahan olisi mukava, kun päälle maalattavan massan maalaisi tuolla komealla pintavärillä. Tulisi mustien alustan osien kanssa komea. Itselläkin langissa huomannut miten terveen oloisen massan alla voi lymytä mitä vaan.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaikki jaksaa ehdotella minulle tuota hiekkapuhallusta... :) olen jo projektin alusta pitäen kertonut, että tästä ei tule hienoa ja kiiltävää. Tätä ei hiekkapuhalleta, maalata komeaksi, eikä muutenkaan hifistellä. Ainakaan minun toimesta. Tarpeelliset ja riittävät toimet osille, osat kasaan ja tielle. Väriksi tulee muuten alkuperäinen ruskea, mutta mattana!

Kehen tämä koskee ja sattuu, niin projektin voi koska vain lunastaa itselleen minulle sopivalla summalla. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Korin pohjan putsaaminen on aika mielenkiintoista, pohjassa on alkuperäisten "aineiden" päälle on vedetty jonkinmoinen vaha ja siihen päälle on kertynyt sopiva töhnäkerros rikkoontunesta öljypohjasta valuneesta öljystä, pölystä yms. kivasta. Toisaalta putsaaminen on aika palkitsevaakin ainakin osin. Kuvista voi asiaa päätellä...

Kuva

Kuva

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Varo vaan ettei homma karkaa käsistä kun löytyy noin mukavan näköistä pintaa massan alta! Kohta huomaat että lattialla on kaikki vanhat massa koko pohjasta :lol: :lol:
IG: @pyrytakkunen
Vastaa Viestiin