nyt ainakin tiedän miltä tuntuu pienoinen "lottovoitto"...päätin uskaltaa sitten purkaa suuttimet pois M100 moottorista ja testata niiden kunnon. Purkamista avusti muutama hyvä vinkki Kent:ltä.
https://www.youtube.com/watch?v=za-5sW2 ... U&index=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Suuttimet olivat melkoisen karstaiset, mutta se ei onneksi kertonut vielä kaikkea:
Pienellä putsaamisella niistä tuli oikeinkin siistit:
Mikä tärkeintä, suutintesterillä kun testasin kaikki kahdeksan suutinta, olivat ne uutta vastaavassa kunnossa, niin kuvion kuin avautumispaineiden suhteen. Tässä kohtaa tuntui jo oikein hyvältä.
Sillä...on syytä varmaan mainita, miksi testatessa on kylmä rinki "siellä". Käytetty, testattu suutin n. 450€ /kpl. (ebay) uusi alkuperäinen (ebay) 1250$ /kpl... Ja sitten lopuksi Saksan Mersulta 2000€/kpl (sis 19% alv)...siis, kyllä 2000€/kpl...!!!!
Niin pitää vähän kehuoa nokka-akseleitakin, kaikki nokat ovat oheisessa kunnossa:
ja nokkaketju on 20000tkm. ajetun moottorin mitoissa, siis jälkimmäinen nokka n.4 astetta myöhässä. Kuvassa jälkimmäinen nokka (siis oikea) kampiakselin nolla-asteessa.
Alkaa tosiaan tuntumaan vahvasti, että korilla on tosiaan ajettu se 32000tml. eli 51000km. Yleensähän korin kunto ratkaisee näissä vanhuksissa, mutta kyllä vain on, että täässä w109 6.3:ssa moottorin kunto määrää kunnostuksen järkevyyden...mm. Wäth Saksassa tarjoaa täyskunnostettua vaihtomoottoria hintaan 30000€...
edit: kirjoitusvirheitä...
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.